Alkoholin myynti raskaana olevalle.
Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?
Kommentit (172)
Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan.
Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan.
Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net
Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa.
Län
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"] mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta? [/quote] Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön. [/quote] Mikset ryyppää sitten raskausaikana kuin ennenkin jos se ei ole kerran sikiölle vaarallista?
[/quote]
On siinä nyt pikkuinen ero ottaako yhden kuoharilasin vai vetääkö pullon kossua yhdellä kertaa.
[/quote] Miksei se alkoholiton kelpaa?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"]
Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan. Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan. Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa. Län
[/quote]
Osasit sitten ihan itse kopsata netistä tekstinpätkän ja vieläpä ilman lähdeviitettä. Onneksi olkoon! Kokeilepa seuraavalla kerralla kirjoittaa ihan itse. Hyvin se menee.
Tutkimuksissa ei ole voitu määritellä ehdotonta turvarajaa raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle. Tavoite on siis alkoholin käytön lopettaminen kokonaan ennen raskautta. Täysraittius on ainoa turvallinen vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"]
Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan. Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan. Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa. Län
[/quote]
Osasit sitten ihan itse kopsata netistä tekstinpätkän ja vieläpä ilman lähdeviitettä. Onneksi olkoon! Kokeilepa seuraavalla kerralla kirjoittaa ihan itse. Hyvin se menee.
[/quote]
Helpompi kopioida, kun kirjoittaa sama asia. Opettele lukemaan, vai oletko liian kännissä kun meni ohi kohta "lähde verneri.net"?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"]
[/quote]
[/quote] En kehtaisi alkomammana paljon huudella!
Alkkisäidit tuli vetämään herneitä nenään ja uhoamaan :D Säälin lapsianne. Vaivaako vammaisuus, adhd tai muu neurologinen häiriö, oppimisvaikeudet, yleinen jälkeenjääneisyys tai pieni koko? Lapsi kiittää :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"] Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan. Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan. Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa. Län [/quote] Osasit sitten ihan itse kopsata netistä tekstinpätkän ja vieläpä ilman lähdeviitettä. Onneksi olkoon! Kokeilepa seuraavalla kerralla kirjoittaa ihan itse. Hyvin se menee. [/quote] Helpompi kopioida, kun kirjoittaa sama asia. Opettele lukemaan, vai oletko liian kännissä kun meni ohi kohta "lähde verneri.net"?
[/quote]
Hyvään kirjoitustapaan kuuluu se, että jos jotain kopioidaan sellaisenaan jostain, niin samassa yhteydessä ilmoitetaan mistä se on lainattu. Ilman lähteeseen viittaamista kopioiminen on todella junttimaista.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:14"]Kysy esimieheltäsi tai ravintolapäälliköltä, kuinka toimia vastaisuudessa. Itsekkin paheksun tuoakointia ja alkoholin juontia raskausaikana. Mutta asiakas saa itse päättää mitä keholleen tekee
[/quote]
Niin muttakun se keho kantaa pientä herkkää elämän alkua. Juottaisitko itse vauvalle viiniä?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"] Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan. Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan. Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa. Län [/quote] Osasit sitten ihan itse kopsata netistä tekstinpätkän ja vieläpä ilman lähdeviitettä. Onneksi olkoon! Kokeilepa seuraavalla kerralla kirjoittaa ihan itse. Hyvin se menee. [/quote] Helpompi kopioida, kun kirjoittaa sama asia. Opettele lukemaan, vai oletko liian kännissä kun meni ohi kohta "lähde verneri.net"?
[/quote]
Hyvään kirjoitustapaan kuuluu se, että jos jotain kopioidaan sellaisenaan jostain, niin samassa yhteydessä ilmoitetaan mistä se on lainattu. Ilman lähteeseen viittaamista kopioiminen on todella junttimaista.
[/quote]
Sokea, siinähän se oli mainittu kopioidun pätkän jälkeen.
Hirveä määrä alkoholiriippuvaisia mammoja mäkättämässä, kun toinen huolehtii. Alkoholiriippuvainen on sellainenkin, joka ei voi juhlistaa hääpäivää tai uutta asuntoa alkoholittomalla juomalla. Minä en tarjoilijana olisi edes suostunut tuomaan naiselle alkoholia. Menköön sitten vaikka toiseen ravintolaan, mutta todella moraalitonta käytöstä äidiltä juoda raskaana. Hyi. Hävetkää, aikuiset ihmiset, kun omat mieliteot menevät jälkikasvun terveyden edelle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:16"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:12"] Alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholi on sikiölle voimakas myrkky, sillä sikiön elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Kun äiti juo, juo myös sikiö. Alkoholi voi vaurioittaa sikiötä raskauden jokaisessa vaiheessa. Sikiön keskushermosto kehittyy koko raskauden ajan. Siksi juuri keskushermostovaurio on todennäköisin alkoholin aiheuttama vaurio. Alkoholi aiheuttaa myös keskenmenoriskin suurenemisen, sikiön kasvun hidastumista ja jopa sikiön menehtymisen riskin koko raskauden ajan. Jokaisella elimellä on oma kehitysjaksonsa raskauden aikana. Tällöin elimet ovat myös haavoittuvimmillaan. Sikiön elimistö kehittyy pääpiirteissään viikoilla raskausviikoilla 4-10. Suurin osa vakavista rakenteellisista epämuodostumista tulee sikiölle ennen kymmenettä raskausviikkoa. Lähde verneri.net Onnea vaan vammaisesta tai neurologisista ongelmista kärsimään tulevien lapsen alkkisvanhemmille! Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa. Län [/quote] Osasit sitten ihan itse kopsata netistä tekstinpätkän ja vieläpä ilman lähdeviitettä. Onneksi olkoon! Kokeilepa seuraavalla kerralla kirjoittaa ihan itse. Hyvin se menee. [/quote] Helpompi kopioida, kun kirjoittaa sama asia. Opettele lukemaan, vai oletko liian kännissä kun meni ohi kohta "lähde verneri.net"? [/quote] Hyvään kirjoitustapaan kuuluu se, että jos jotain kopioidaan sellaisenaan jostain, niin samassa yhteydessä ilmoitetaan mistä se on lainattu. Ilman lähteeseen viittaamista kopioiminen on todella junttimaista. [/quote] Sokea, siinähän se oli mainittu kopioidun pätkän jälkeen.
[/quote]
En löydä tuota tekstiä osoitteesta verneri.net. Tuo lähdeviittaus on aivan sama kuin laittaisi lähteeksi google.com. Jos viitataan lähteeseen netissä, niin lähteestä laitetaan tarkka osoite sille sivulle, jossa kyseinen teksti konkreettisesti on.
Ei kuulu sulle. Ja kolme annosta alkoholia ei oo mikään iso määrä. Siitä ei hitaasti nautittuna juuri edes veren alkoholipitoisuus nouse. Muualla maailmassa, esim. Saksassa juovat jopa sairaala osatoilla olutta.
Ajatelkaa, kuinkahan monelle raskaana olevalle naiselle ap onkaan tarjoillut alkoholia ihan tietämättään! Kun eihän se heti näy. Ehdotan varotoimeksi, että alkoholitarjoilu naisille kielletään tyystin lailla.
verneri.net/yleis/alkoholi-raskauden-eri-vaiheissa
Voi voi, eikö taaskaan pelannut silmien ja aivojen yhteistyö? Siinä sulle saivartelija.
Mä en olisi kyllä myynyt. Oisin perustellut sen, että alaikäisille ei myydä ja sikiö on selvästi alaikäinen.
Tää on kyllä päihderiippuvaisille siinä mielessä hyvä mellastuspalsta, että aina löytyy samanmoista ymmärtäjää ja komppaajaa. Kyllähän nyt alkoholinjuonnin pitää saada olla ok raskausaikanakin!!!! Koska englannissa ja keski-euroopassakin!!! Vain nipo ja sairas absolutisti ei juo, niih!!!!!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:10"]Kuohuviini -> 4cl väkevää?
Nojoo, itse en kertarykäisyllä ottaisi kahta lasia viiniä mutta ykkösolut menee ehkä kerran viikossa vaikka raskaana ollaan. Syön myös sushia, maksalaatikko ym "kiellettyjä" koska kohtuukäytöllä ei saa vahinkoa aikaiseksi ja hysteeriseksi en aio ryhtyä!
Tupakka nyt on yksiselitteisesti pelkkä myrkky ilman mitään terveysvaikutuksia joten röökaavat odottajat saavat minun halveksuntani!
[/quote]
Tuohon välihuomautuksena että kommenttisi kohtuudesta on mielestäni typerää tässä yhteydessä, et tarvitse kuin sen yhden kerran kun kalassa onkin jotain vikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:25"]
Hirveä määrä alkoholiriippuvaisia mammoja mäkättämässä, kun toinen huolehtii. Alkoholiriippuvainen on sellainenkin, joka ei voi juhlistaa hääpäivää tai uutta asuntoa alkoholittomalla juomalla. Minä en tarjoilijana olisi edes suostunut tuomaan naiselle alkoholia. Menköön sitten vaikka toiseen ravintolaan, mutta todella moraalitonta käytöstä äidiltä juoda raskaana. Hyi. Hävetkää, aikuiset ihmiset, kun omat mieliteot menevät jälkikasvun terveyden edelle.
[/quote]
Minun alaisena olisit saanut potkut.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:39"]
Niin siis tuo 4 cl väkevää oli siis tyrnishotista, jonka unohdin mainita! Alkuruoan kanssa. Ap
[/quote]
Juu juu ja kohta jatkat tarinaa kuinka nainen veti koskenkorvaa, jägeriä, valkovenäläisiä, ties mitä ja oli lopulta umpitunnelissa... Toosii uskottavaa.