Alkoholin myynti raskaana olevalle.
Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]
Sinänsä se ja sama mitä muut tekevät, koska eipä ole minun jälkikasvuni vaarassa, mutta ihmettelen silti että miksi sitä viiniä pitää ottaa ollenkaan odotusaikana?
Kahvinjuontia harvoin lopetetaan kokonaan raskausajaksi (vaikkakin kannattaa vähentää siihen pariin kuppiin päivässä), koska kofeiiniriippuvuus. Samoin tupakka muodostuu joillekin ongelmaksi, koska nikotiiniriippuvuus (silti olisi hyvä lopettaa, jos vaan suinkuin pystyy).
Mutta viini. Jos ei ole alkoholisti, niin miksi sitä viiniä pitää ottaa? Luulisi sen maistuvan oikein hyvälle sitten raskausajan jälkeen, kun on sen 9kk ollut ilman.
Ja kyllä: olen itse raskaana ja viiniä on välillä tehnyt mieli. Loppukolmanneksella mennään ja ajattelin valmiiksi ostaa kotiin pullon punaviiniä, josta voin sitten synnytyksen jälkeen ottaa puolikkaan lasillisen palkinnoksi urakastani. Mutta sitä ennen ei, ei se sentään ihan niin hyvää ole.
[/quote]
Kahvinjuontia harvoin lopetetaan...... Niin, miksi sitä ei lopeteta. Kofeiini on stimulantti, joka keräytyy väsymystä aiheuttavien välittäjäaineiden ympärille, poistaen väsymystä. Huom. ei piristä vaan blokkaa väsymyksen tunnetta.
[/quote]
Ovelasti kierretään kysymys uudella kysymyksellä. Miksi alkoholia on pakko juoda, jos kerran alkoholiriippuvuutta ei ole?
Sain raskauden alussa gynekologilta listan ruoka-aineista ja juomista, joita tulisi välttää tai rajoittaa. Alkoholi kuului rajoitettujen listalle. Sushia ei kielletty, piti vain varmistaa, että kala on tuoretta. Lihaa sai syödä raakana, mutta pakasteen kautta.
Noudatin ohjeita tarkasti. En ole tietoinen millaiset ohjeet Suomessa on. Täällä toksoplasmoosia mitattiin verestä kerran kuussa koko raskauden ajan. Terveiset Belgiasta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:17"]Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana. Yksikään ei ole uskaltanut myöntää. Meillää emäntä lopetti alkoholin, kofeiinin, nikotiinnin ja kaiken muun ylimääräisen käytön raskaana ollessaan. Kofeiinistä 2 viikkoa vierotusoireita muuten ei mitään. Huutajat voisivat nyt mennä itseensä ja VASTATA kuinka paljon käyttivät kofeiinia raskausaikana. p.s. Niin, tuliko mieleenkään, että se kahvi/tee voisi vahingoittaa lasta? Puhumattamaan maksalaatikosta yms :) [/quote] Mä join kahvia n. desin tai 1,5 dl joka toinen päivä, alkuraskaudesta en ollenkaan. Määrä vastaa n. 20-40 mg/vrk eli n. alle kymmenesosa maksimista siitä mikä on tutkimusten ja THL:n ohjeistuksen mukaan turvallista juoda. Ymmärrätkö mikä ero alkoholin ja kofeiinin nauttimisessa raskausaikana? No minäpä kerron, alkoholin kanssa ei ole olemassa turvallista rajaa paljonko alkoholi voi juoda raskausaikana.
[/quote]
Uskotko ihan aivan oikeasti, että käyttämäsi stimulanntti (kofeiini) ei vaikuta mitenkään lapseen? Uskotko kaiken mitä sanotaan "turvallisista" määristä?
Kahvi on laillinen huume.... sori, siis päihde.
[/quote]
En usko "kaikkea" mitä sanotaan turvallisista määristä, vaan sen, mitä luotettavat lähteet ja eri kansainväliset tutkimukset sanovat. Sen sijaan, se mitä en usko, on mutu-tuntuma AV-palstalla.
Ranskassa kyllä on virallisesti nollalinja suosituksissa alkoholinkäyttöön raskauden aikana.
Olet väärässä ammatissa. Sinun ei kuulu päättää tosiaankaan, mitä valintoja ihmiset tekevät.
Kuohuviini -> 4cl väkevää?
Nojoo, itse en kertarykäisyllä ottaisi kahta lasia viiniä mutta ykkösolut menee ehkä kerran viikossa vaikka raskaana ollaan. Syön myös sushia, maksalaatikko ym "kiellettyjä" koska kohtuukäytöllä ei saa vahinkoa aikaiseksi ja hysteeriseksi en aio ryhtyä!
Tupakka nyt on yksiselitteisesti pelkkä myrkky ilman mitään terveysvaikutuksia joten röökaavat odottajat saavat minun halveksuntani!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]
Lain mukaan et voi kieltäytyä myymästä.
[/quote]
Ravintola saa valita asiakkaansa eikä alkoholia juovaa raskanaaolevaa naista tarvitse palvella.
Mahtava tarina Porvoosta taas: "tarjoilija", joka kertoo, että 4cl väkevää on sama kuin kuohuviini...
Otat nimen ylös ja teet lasun.
[/quote]
Mihin sun aivot on jäänyt? Vai onko koskaan ollutkaan...
Lain mukaan et voi kieltäytyä myymästä.
[/quote]
Voipas.
Kysy esimieheltäsi tai ravintolapäälliköltä, kuinka toimia vastaisuudessa. Itsekkin paheksun tuoakointia ja alkoholin juontia raskausaikana. Mutta asiakas saa itse päättää mitä keholleen tekee
Jopa joo. Itse otin raskaana lasin kaks kuoharia kun ostettiin asunto. Sen kunniaksi. Toisen lasin otin ulkomaanmatkalla. Johan siihenkin kerkesi joku pallinaama pariskunta paheksumaan. Siinä oli kumminkin koko sen yhdeksän kuukauden juomiset. Ja lapsi on terve.
No minullakin on ollut täysi nollatoleranssi, mutta ravintolan tarjoilijana tehtäväsi ei ole miettiä mitä toinen saa ja ei saa ottaa. Pidemmälle linjalle vietynähän se johtaisi mm. maksaruokien, lakritsin, sushin ym. tarkkailuun. Ja kaikkihan ovat suosituksia, lain mukaan raskaana oleva nainen saa juoda alkoholia, mutta alkoholistilta kyllä huostaanotetaan lapsi usein heti synnyttyä. Tämä nainen tuskin ihan alkoholisti oli muutenkaan, kunhan vain ajattelematon ja todella monen makuun vastuuntunnoton (myös minun). Mutta silti, näitä asioita joudut kohtaamaan tarjoilijan työssä, ja sen kanssa on vain elettävä. Baarimikotkin satunnaisesti kohtaavat raskaana olevia naisia jotka tilaavat ihan rehellistä olutta ja juovat humalahakuisesti. Siihen ei voi puuttua muuta kuin lastensuojeluilmoituksen tekemällä, mikä voi olla hyvin hankalaa tarjoilijan roolissa, ja ehkä hieman ylivedettyä silloin kun on kyse kahdesta pienestä lasista viiniä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:11"]Täällä mammat taitaa syödä vaan omalla kasvimaalla kasvatettua porkkanaa ja perunaa, koska muuten on aina olemassa riski. Riski se on pienikin riski. Muistakaa myös, että mitään lääkkeitä ei kannata raskauden aikana käyttää, koska myös niissä on aina riskejä :-)
[/quote]Lääkkeitä syödään sairauksien vuoksi. Miksi alkoholia juodaan?