Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin myynti raskaana olevalle.

Vierailija
24.09.2015 |

Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:58"]Eikös mammaloma ala aika loppupuolella raskautta? En jaksa uskoa, että pari lasia viiniä enää tossa vaiheessa aiheuttaa kauheasti tuhoa.
[/quote]

No mutta kun tämä ei ole mikään uskon asia. Turvallisilta rajaa sille, paljonko saa alkoholia juoda raskaana, ei ole. 1-2 viikko annosta alkoholia viikossa ei ole (ainakaan vielä) todettu aiheuttavan haittaa sikiölle, mutta tämä ei tarkoita sitä etteikö se voisi aiheuttaa.

Juokoon minun puolestani 1-2 alkoholiannosta viikossa, suurimmalla todennäköisesti siitä ei mitään käy, mutta jos on vaikka yhdenkin prosentin todennäköisyys että se haittaa lapsisi kehitystä niin en kyllä itse ymmärrä miksi se riski täytyy turhaan ottaa.

Vierailija
102/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

Ja minua kun nolotti käydä ostamassa miehelle six-pack remonttikaljaa kun olen raskaana viikolla 33.. En kehdannut ostaa niitä pelkästään vaan piti lappaa kori täyteen ruokaakin vaikka kotona ei ollut tarvetta kun oltiin ed päivänä käyty viikon ruokaostokset jo tekemässä

[/quote]

sama.en myöskään kehtaa lähteä seuraks kaverille baariin vaikka kokista joisinkin.

[/quote]

Kyllä on joillain vaikea elämä, kun noin paljon huolestuttaa ventovieraiden ajatukset. Selittäkääs nyt tyhmälle, että mitä hiton väliä sillä on mitä muut ihmiset ajattelee? Ihmiset joita et edes tunne ja jotka ei tunne sua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:58"]Eikös mammaloma ala aika loppupuolella raskautta? En jaksa uskoa, että pari lasia viiniä enää tossa vaiheessa aiheuttaa kauheasti tuhoa.
[/quote] Sitten vaan samantien tuttipullosta viiniä vastasyntyneelle!
[/quote]
Heti pitää vetää överiksi? Jos koko raskauden aikana juo pari lasia viiniä ja varsinkin siellä loppupäässä, niin se ei musta tee kyseisestä ihmisestä paskaa äitiä.

Vierailija
104/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:58"]Eikös mammaloma ala aika loppupuolella raskautta? En jaksa uskoa, että pari lasia viiniä enää tossa vaiheessa aiheuttaa kauheasti tuhoa.
[/quote]

No mutta kun tämä ei ole mikään uskon asia. Turvallisilta rajaa sille, paljonko saa alkoholia juoda raskaana, ei ole. 1-2 viikko annosta alkoholia viikossa ei ole (ainakaan vielä) todettu aiheuttavan haittaa sikiölle, mutta tämä ei tarkoita sitä etteikö se voisi aiheuttaa.

Juokoon minun puolestani 1-2 alkoholiannosta viikossa, suurimmalla todennäköisesti siitä ei mitään käy, mutta jos on vaikka yhdenkin prosentin todennäköisyys että se haittaa lapsisi kehitystä niin en kyllä itse ymmärrä miksi se riski täytyy turhaan ottaa.
[/quote]

Alkoholiriippuvaisuus sanelee ehdot... Kun tekee niiin kovasti mieli, joten pakko se riski on ottaa. Harmi, ettei se syntymätön vauva pysty suojelemaan itseään päihteiden haitoilta ja tyhmältä, itsekkäältä vanhemmalta. Kunpa olisi joku testi, jolla voitaisiin neuvolassa saada luotettavasti ja nopeasti nämä juopot kiinni.

Vierailija
105/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi lailla kieltää raskaanaolevilta oikeus ostaa ja nauttia alkoholia ja tupakkaa. Ihmeellistä kaksinaismoralismia osalla täällä. Tarjoilija ei saisi puuttua kun syntymätöntä lasta pahoinpidellään? Samalla varmasti jokainen käskisi puuttua jos jo syntynyttä lasta pahoinpideltäisiin.

Vierailija
106/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:25"] Hirveä määrä alkoholiriippuvaisia mammoja mäkättämässä, kun toinen huolehtii. Alkoholiriippuvainen on sellainenkin, joka ei voi juhlistaa hääpäivää tai uutta asuntoa alkoholittomalla juomalla. Minä en tarjoilijana olisi edes suostunut tuomaan naiselle alkoholia. Menköön sitten vaikka toiseen ravintolaan, mutta todella moraalitonta käytöstä äidiltä juoda raskaana. Hyi. Hävetkää, aikuiset ihmiset, kun omat mieliteot menevät jälkikasvun terveyden edelle. [/quote] Minun alaisena olisit saanut potkut. [/quote] Varaudu tulevaisuudessa kalliisiin oikeudenkäyntikuluhin jos noin hepposin perustein irtisanot työntekijöitä. Toisaalta ethän sinä mikään oikea pomo tai yrittäjä olekaan. Tais näitä AV:n "yrittäjiä".

[/quote]

Työstä kieltäytyminen on laillinen peruste irtisanomiselle.

Vierailija
107/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:25"] Hirveä määrä alkoholiriippuvaisia mammoja mäkättämässä, kun toinen huolehtii. Alkoholiriippuvainen on sellainenkin, joka ei voi juhlistaa hääpäivää tai uutta asuntoa alkoholittomalla juomalla. Minä en tarjoilijana olisi edes suostunut tuomaan naiselle alkoholia. Menköön sitten vaikka toiseen ravintolaan, mutta todella moraalitonta käytöstä äidiltä juoda raskaana. Hyi. Hävetkää, aikuiset ihmiset, kun omat mieliteot menevät jälkikasvun terveyden edelle. [/quote] Minun alaisena olisit saanut potkut. [/quote] Varaudu tulevaisuudessa kalliisiin oikeudenkäyntikuluhin jos noin hepposin perustein irtisanot työntekijöitä. Toisaalta ethän sinä mikään oikea pomo tai yrittäjä olekaan. Tais näitä AV:n "yrittäjiä".

[/quote]

[/quote] Tuollaiselle en töitä kyllä tekisikään.

Vierailija
108/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lain mukaan et voi kieltäytyä myymästä."

Nyt olet väärässä, ravintolla on täysi oikeus kieltäytyä alkoholin myynnistä, niin halutessaan, ilman mitään perusteluita ja jopa ketä ravintolaan päästää.

Tiedän useamman ravintolan, jotka kieltäytyvät alkoholitarjoilusta klo 20.00 jälkeen esim. kesäterassille, jos asiakkaalla on mukana lapsia, ellei seurueesa ainakin yksi ole ilman alkoholitarjoilua,  jo ihan turvallisuus syistä, sillä ravintolalla on vastuu asiakkaistaan, jos jotakin tapahtuu, myös niistä lapsista.

Vierailija
109/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä provo, miksi jaksatte jauhaa? 

Vierailija
110/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

Ihan puppua. Ainoastaan toistuva työnteosta kieltäytyminen. Ensimmäisen kerran jälkeen tulee antaa varoitus ja antaa työntekijälle mahdollsuus muutta käytöstään, jos muutosta ei tapahdu niin tällöin on mahdollista irtisanoa.

Vierailija
111/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihatkaa jos vihaatte, mutta itse myönnän rehellisyyden nimissä, että jos raskaaksi joskus tulen, niin kyllä se viina menee sen lapsen edelle. Juomisesta on itselleni huomattavasti enemmän iloa, kuin raskaudesta tai lapsesta tulee koskaan olemaan. Tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
112/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"]

mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta?

[/quote]

Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön.
[/quote]

Nimenomaan siirtyy.

Vierailija
113/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:19"]Vihatkaa jos vihaatte, mutta itse myönnän rehellisyyden nimissä, että jos raskaaksi joskus tulen, niin kyllä se viina menee sen lapsen edelle. Juomisesta on itselleni huomattavasti enemmän iloa, kuin raskaudesta tai lapsesta tulee koskaan olemaan. Tämä on minun mielipiteeni.
[/quote]

Abortti?

Vierailija
114/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä määrä alkoholiriippuvaisia mammoja mäkättämässä, kun toinen huolehtii. Alkoholiriippuvainen on sellainenkin, joka ei voi juhlistaa hääpäivää tai uutta asuntoa alkoholittomalla juomalla. Minä en tarjoilijana olisi edes suostunut tuomaan naiselle alkoholia. Menköön sitten vaikka toiseen ravintolaan, mutta todella moraalitonta käytöstä äidiltä juoda raskaana. Hyi. Hävetkää, aikuiset ihmiset, kun omat mieliteot menevät jälkikasvun terveyden edelle.

Minun alaisena olisit saanut potkut. "

Ei tietenkään yksittäinen tarjoilia voi kieltäytyä myymästä alkoholia raskaana olevalle naiselle, mutta ravintolan johto sen voi tehdä, antamalla tarjoilijoille määräykset, ettei alkoholia myydä raskaana oleville naisille tai jos lapsiperheestä on kysymys, niin alkoholia tarjotaan vain määrättyyn kellon aikaan saakka tai yhdelle lapsista huolehtivalle tarjoillaan määrätty määrä alkoholia, eikä yhtään enempää. Ja vastuullisissa ravintoloissa nämä ovat jo olleet käytössä vuosia, jo vastuukysymysten vuoksi.

Vierailija
115/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:19"]Vihatkaa jos vihaatte, mutta itse myönnän rehellisyyden nimissä, että jos raskaaksi joskus tulen, niin kyllä se viina menee sen lapsen edelle. Juomisesta on itselleni huomattavasti enemmän iloa, kuin raskaudesta tai lapsesta tulee koskaan olemaan. Tämä on minun mielipiteeni.
[/quote]

Hyi helvetti. Älä missään nimessä hanki lapsia.

Vierailija
116/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huume- ja alkoholisti äidit pakkohoitoon. Ihmetellään urakalla kun vauvaa ei saa viedä K-18 tilaisuuteen, mutta odottavalle äidille on muka pakko tarjoilla haloo ei varmasti ole, jos ei ole romani ta joku tumma kyseessä.
Alkoholi aiheuttaa pahempia kehityshäiriöitä kuin nämä pahana pidetyt huumeet. Useimmat huumeet aiheuttavat lähinnä vain että lapsi syntyy pienempänä ja sillä on syntymänsä jälkeen vieroitusoireita. Mutta niin on tupakoivien äitien lapsilla samat ongelmat.
Alkoholi pilaa vuosittain sadan lapsen elämän jo ennen syntymää tämä FAS- lapset ovat loppuiäkseen vahingoittuneita, mutta huumelapset voivat elää normaalisti, toki riskejä heilläkin on.
Exän perheessä oli sijoistuslapsena synnytyslaitoksella huostaanotettu narkomaanin huumevauva. Terveeksi kasvoi mutta ongelmia oli paljon. Suurin osa johtui epäonnistuneista sijoitusperheiden valinnoista. Sossu oli laiminlyönyt valvonnan pahasti, ihme että lapsi niinkin hyvin lopulta pärjäsi.

Vierailija
117/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit piilokamerassa

Vierailija
118/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia juoda lasi viiniä kuin pullo. kaikilta tyrmistyneiltä kysyisin: kuinka moni teistä lopetti kofeiinin käytön raskausaikana?

Vierailija
119/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:42"]On eri asia juoda lasi viiniä kuin pullo. kaikilta tyrmistyneiltä kysyisin: kuinka moni teistä lopetti kofeiinin käytön raskausaikana?
[/quote]

Sen lasillisen sisältämä alkoholikin on pienelle elimistölle liikaa.

Vierailija
120/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se kofeiini? Vai etkö pystynyt olemaan ilman? p.s. sen lasillisen vaikutus on olematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi