Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin myynti raskaana olevalle.

Vierailija
24.09.2015 |

Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:10"]Kuohuviini -> 4cl väkevää?
Nojoo, itse en kertarykäisyllä ottaisi kahta lasia viiniä mutta ykkösolut menee ehkä kerran viikossa vaikka raskaana ollaan. Syön myös sushia, maksalaatikko ym "kiellettyjä" koska kohtuukäytöllä ei saa vahinkoa aikaiseksi ja hysteeriseksi en aio ryhtyä!
Tupakka nyt on yksiselitteisesti pelkkä myrkky ilman mitään terveysvaikutuksia joten röökaavat odottajat saavat minun halveksuntani!
[/quote]

Valitettavasti lapset eivät saa valita vanhempiaan. Lapsrukka, sääliksi käy, ei ole edes syntynyt vielä ja mamma pahoinpitelee jo kohdussa. Toivottavasti nla tajuaa tehdä lasun, sikälimikäli et saa listerioosia, toivottavasti on niin hyvää sushia, että voit ottaa hyvällä omallatunnolla riskin lapsesi hengellä.

Vierailija
42/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskien varmaan pitäisi pitää mukanaan jotain todistusta siitä että ovat vain lihavia eivätkä raskaana, jos AP:n tasoiset ajattelijat päättäisivät asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olisin voinut sen kuoharin juoda ( ruuan kanssa) raskaana mutta en sitä punaviiniä...se olisi ollut liikaa. Mikään laki ei kiellä juomasta esim. yhtä kuoharia joskus jos on raskaana. Se on henkilökohtainen valinta. Raskaus ei tee aikuisesta ihmisestä vajaavaltaista tai holhottavaa!

Vierailija
44/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tuo 4 cl väkevää oli siis tyrnishotista, jonka unohdin mainita! Alkuruoan kanssa. Ap

Vierailija
45/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:17"]Mistä tiesit, että kyseessä oli äitiysloman alku?
[/quote]

Itse kertoivat. Ap

Vierailija
46/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]Olet väärässä ammatissa. Sinun ei kuulu päättää tosiaankaan, mitä valintoja ihmiset tekevät.
[/quote]

Mikä Suomalaisia vaivaa? Sulle varmaan vakiovastaus kaikille on "vaihda ammattia", jos tulee joku hämmentävä tilanne vastaan. Enhän minä olekaan mitään päätöstä tehnyt, osaatko lukea? Pohdin vain, olenko tiukkapipo, jos en itse joisi ollenkaan holia. Ap

Vierailija
47/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:18"]Jopa joo. Itse otin raskaana lasin kaks kuoharia kun ostettiin asunto. Sen kunniaksi. Toisen lasin otin ulkomaanmatkalla. Johan siihenkin kerkesi joku pallinaama pariskunta paheksumaan. Siinä oli kumminkin koko sen yhdeksän kuukauden juomiset. Ja lapsi on terve. 
[/quote] Alkoholiton ei sitten käynyt? Eikö ole tarpeeksi juhlallista vai mikä oli syysi juottaa syntymätön lapsesi humalaan?

Vierailija
48/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]Olet väärässä ammatissa. Sinun ei kuulu päättää tosiaankaan, mitä valintoja ihmiset tekevät. [/quote] Mikä Suomalaisia vaivaa? Sulle varmaan vakiovastaus kaikille on "vaihda ammattia", jos tulee joku hämmentävä tilanne vastaan. Enhän minä olekaan mitään päätöstä tehnyt, osaatko lukea? Pohdin vain, olenko tiukkapipo, jos en itse joisi ollenkaan holia. Ap

[/quote]

No mitä luulet, kuinka moni sinua olisi tuomitsemassa tiukkapipoksi jos ilmoittaisit ettet juo alkoholia koska olet raskaana? Vitun saapas.

Vierailija
49/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkään asia ei kuulu pätkääkään tarjoilijalle, jokaisella on oikeus käyttää mitä haluaa oli raskaana tai ei. Ja toiseksi, ei tuollaisesta alkoholimäärästä ole tuossa raskauden vaiheessa mitään haittaa. Tarjoilija oli kerta kaikkiaan epäasiallinen alkaessaan kommentoida asiakkaan tilauksia ja moralisoidessaan. Tekisin asiakkaana valituksen henkilökohtaisuuksiin menemisestä.

Vierailija
50/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se tyrnishotti olisi kannattanut muistaa mainita jo aloituksessa...

Mutta: Minä ja mieheni saatoimme käydä tavalliseen tapaan myös raskausaikana ravintoloissa ja tilata viinit jne. Lasista minä saatoin maistaa ja mieheni tyhjennettyä omansa saatoime vaihtaa lasit. En oikein tiedä miksi, tuntui vain mukavalta nauttia ateria lähes kuin ennenkin. Mies on sen verran iso ja paatunut, ettei häntä tuplaviinit vieneet itään tai länteen (tästäkin joku voi omat tulkintansa tehdä, mutta tehköön). Asuimme silloin Englannissa, jossa "neuvolan" suositus oli 1-2 lasia viiniä 1-2 kertaa viikossa maksimi. 

Ap nyt tosin on varmaan tarkkaillut ja todella nähnyt, että nainen itse tyhjensi lasinsa. Suurelta tuo määrä alkoholia kyllä kuulostaa. 

Vierailija
51/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni täällä antaisi jo syntyneen pienen lapsensa nauttia alkoholia? Käsi pystyyn! Kertokaahan te joilla käsi ei noussut mutta alkoholia nautiskellaan surutta raskaana ollessa että mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta?

Vierailija
52/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että he tiesivät tyrnishotissa olevan alkoholia? Itse olen törmännyt vain alkoholittomiin, tyrnistä puristettuihin terveys "shotteihin", jotka ovat siis vain tyrnimehua. Ainakin siitä Gullichseenin yhdestä ravintolasta saa niitä.
Mitä keskusteluun tulee yleisesti niin jokainen pitäköön huolen omistaan, jotkut juovat sen annoksen, jotkut eivät mitään, ei kuitenkaan vaikuta siltä että tarinan pariskunta mitään ryyppäämistä harrastavat. Itse olen juonut raskauden aikana yhteensä ehkä 3 annosta, jaettuna niin ettei kerralla tule juotua edes yhtä, monet ravintolat pystyvät hinnoittelemaan viiniä myös 6cl. Ja pakko vielä kommentoida tohon sushi-asiaan, että esim. Jenkeissä sushi ei ole raskaanaolevilta kielletty, vaan heitä kehoitetaan syömään sushia vain luotettavissa, laadukkaissa ravintoloissa, joissa kala on oletettavasti tuoretta. Ei ole siis kyse mistään valtavasta riskistä. Itse vältin pelkkiä vakuumituotteita, ja ravintolassa tenttasin keittiötä raaka-aineen alkuperästä.

Vierailija
53/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:18"]Jopa joo. Itse otin raskaana lasin kaks kuoharia kun ostettiin asunto. Sen kunniaksi. Toisen lasin otin ulkomaanmatkalla. Johan siihenkin kerkesi joku pallinaama pariskunta paheksumaan. Siinä oli kumminkin koko sen yhdeksän kuukauden juomiset. Ja lapsi on terve.  [/quote] Alkoholiton ei sitten käynyt? Eikö ole tarpeeksi juhlallista vai mikä oli syysi juottaa syntymätön lapsesi humalaan?

[/quote]

Vali vali tiukkapipo, vedä pakkopipo nilkkkoihin. Mitenköhän ne muualla maailmassa saa ollenkaan terveitä lapsia kun viinit kuuluvat ruokajuomiin raskausaikanakin. Jos yhdeksän kuukauden aikana ottaa tuon verran viiniä, siitä ei kukaan ole tillin tallin, ei edes vauva. 

Vierailija
54/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"]

mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta?

[/quote]

Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön.

Vierailija
55/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanolia syntyy myös suolistossa noin 4g/pvä ihan ruuansulatuksen sivutuotteena (käymistähän sekin on). Jotkut käsittävät sen myrkkynä samalla tavalla kuten joku synteettinen heti-tappava syanidi. Elimistö pystyy käsittelemään pieniä määriä ilman ongelmia tai vaurioita. Toki puhutaan nyt todella pienistä määristä.

Vierailija
56/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun join YHDEN kuoharin raskaana hääpäivänä ruuan kanssa niin humalassa en ollut minä enkä vauva ja se on fakta.

Vierailija
57/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"]

mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta?

[/quote]

Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön.
[/quote] Mikset ryyppää sitten raskausaikana kuin ennenkin jos se ei ole kerran sikiölle vaarallista?

Vierailija
58/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"] mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta? [/quote] Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön. [/quote] Mikset ryyppää sitten raskausaikana kuin ennenkin jos se ei ole kerran sikiölle vaarallista?

[/quote]

Oletko sä oikeasti noin tyhmä vai provoatko vain? Taidat olla itse ryypännyt ne vähät aivosolusi pilalle.

Vierailija
59/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"] mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta? [/quote] Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön. [/quote] Mikset ryyppää sitten raskausaikana kuin ennenkin jos se ei ole kerran sikiölle vaarallista?

[/quote]

On siinä nyt pikkuinen ero ottaako yhden kuoharilasin vai vetääkö pullon kossua yhdellä kertaa.

Vierailija
60/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin huvikseni laskuriin nuo mainitut alkoholit. Oletin että nainen painaa 60 kiloa ja ruokailu kesti 2 tuntia. Shotin laskin sen mukaan, että olisi ollut kirkasta viinaa. Tulos on tässä: 

http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/index.php?sp=0&paino=60&alku=18%3A00&loppu=20%3A00&lkm_14=&lkm_13=&lkm_21=&lkm_20=&lkm_24=&lkm_23=&lkm_25=&lkm_15=&lkm_1=&lkm_26=&lkm_22=&lkm_6=&lkm_7=&lkm_8=&alkpit_16=15&lkm_16=1%2C6&alkpit_17=&lkm_17=&alkpit_18=&lkm_18=&lkm_10=&lkm_9=&lkm_19=&lkm_12=1&lkm_2=&lkm_5=&lkm_3=&lkm_4=&ok=Valmis

Eli käytännössä alkoholin määrä veressä suurimmillaankin on melko pieni ja normaalilla alkoholin palamisnopeudella tuo vaikutusaika on melko lyhyt. Voihan sitä tietysti jokainen kannattaa nollatoleranssia jo ihan vaikka periaatteenkin vuoksi, tai etenkin jos on taipumusta siihen, että juominen lähtee käsistä. Mutta noilla annoksilla en kyllä lähtisi vielä ketään arvostelemaan raskausjuopottelusta.