Alkoholin myynti raskaana olevalle.
Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]Sinänsä se ja sama mitä muut tekevät, koska eipä ole minun jälkikasvuni vaarassa, mutta ihmettelen silti että miksi sitä viiniä pitää ottaa ollenkaan odotusaikana?
Kahvinjuontia harvoin lopetetaan kokonaan raskausajaksi (vaikkakin kannattaa vähentää siihen pariin kuppiin päivässä), koska kofeiiniriippuvuus. Samoin tupakka muodostuu joillekin ongelmaksi, koska nikotiiniriippuvuus (silti olisi hyvä lopettaa, jos vaan suinkuin pystyy).
Mutta viini. Jos ei ole alkoholisti, niin miksi sitä viiniä pitää ottaa? Luulisi sen maistuvan oikein hyvälle sitten raskausajan jälkeen, kun on sen 9kk ollut ilman.
Ja kyllä: olen itse raskaana ja viiniä on välillä tehnyt mieli. Loppukolmanneksella mennään ja ajattelin valmiiksi ostaa kotiin pullon punaviiniä, josta voin sitten synnytyksen jälkeen ottaa puolikkaan lasillisen palkinnoksi urakastani. Mutta sitä ennen ei, ei se sentään ihan niin hyvää ole.
[/quote]
Ei olekaan. Itse olin myös nollalinjalla raskaana ollessani, ja lopetin myös kofeiinin käytön. Mulle kävi kyllä niin, että alkoholi maistuu musta nykyään tosi pahalta. Vauva on 8 kk mutta imetän edelleen joten montaa tilaisuutta juoda ei ole ollutkaan. Mutta puolikkaan siiderin ja yhden kulauksen viiniä olen kerennyt "nauttimaan" vauvan syntymän jälkeen ja kyllä otti koville. :D Ei vaan enää maistu. Ohis, mutta näinkin voi käydä. Ja menneessä elämässä tuli joskus otettua vähän reilumminkin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]Sinänsä se ja sama mitä muut tekevät, koska eipä ole minun jälkikasvuni vaarassa, mutta ihmettelen silti että miksi sitä viiniä pitää ottaa ollenkaan odotusaikana? Kahvinjuontia harvoin lopetetaan kokonaan raskausajaksi (vaikkakin kannattaa vähentää siihen pariin kuppiin päivässä), koska kofeiiniriippuvuus. Samoin tupakka muodostuu joillekin ongelmaksi, koska nikotiiniriippuvuus (silti olisi hyvä lopettaa, jos vaan suinkuin pystyy). Mutta viini. Jos ei ole alkoholisti, niin miksi sitä viiniä pitää ottaa? Luulisi sen maistuvan oikein hyvälle sitten raskausajan jälkeen, kun on sen 9kk ollut ilman. Ja kyllä: olen itse raskaana ja viiniä on välillä tehnyt mieli. Loppukolmanneksella mennään ja ajattelin valmiiksi ostaa kotiin pullon punaviiniä, josta voin sitten synnytyksen jälkeen ottaa puolikkaan lasillisen palkinnoksi urakastani. Mutta sitä ennen ei, ei se sentään ihan niin hyvää ole. [/quote] Ei olekaan. Itse olin myös nollalinjalla raskaana ollessani, ja lopetin myös kofeiinin käytön. Mulle kävi kyllä niin, että alkoholi maistuu musta nykyään tosi pahalta. Vauva on 8 kk mutta imetän edelleen joten montaa tilaisuutta juoda ei ole ollutkaan. Mutta puolikkaan siiderin ja yhden kulauksen viiniä olen kerennyt "nauttimaan" vauvan syntymän jälkeen ja kyllä otti koville. :D Ei vaan enää maistu. Ohis, mutta näinkin voi käydä. Ja menneessä elämässä tuli joskus otettua vähän reilumminkin.
[/quote]
Tässä on kyllä odotusaikana viihtynyt niin hyvin selvänä, että käy mielessä tarvitseeko sitä humalahakuista juomista enää raskauden jälkeenkään. Etenkin kun lueskelee tuota "Tyhmin mokailunne humalassa" -ketjua, niin tulee tunne että voisi jäädä lähes nollalinjalle ihan pysyvästi :D
Täällä mammat taitaa syödä vaan omalla kasvimaalla kasvatettua porkkanaa ja perunaa, koska muuten on aina olemassa riski. Riski se on pienikin riski. Muistakaa myös, että mitään lääkkeitä ei kannata raskauden aikana käyttää, koska myös niissä on aina riskejä :-)
Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana.
Yksikään ei ole uskaltanut myöntää. Meillää emäntä lopetti alkoholin, kofeiinin, nikotiinnin ja kaiken muun ylimääräisen käytön raskaana ollessaan. Kofeiinistä 2 viikkoa vierotusoireita muuten ei mitään.
Huutajat voisivat nyt mennä itseensä ja VASTATA kuinka paljon käyttivät kofeiinia raskausaikana.
p.s. Niin, tuliko mieleenkään, että se kahvi/tee voisi vahingoittaa lasta? Puhumattamaan maksalaatikosta yms :)
p.p.s. Niille joilla on jo vanhempia lapsia, jotka juomat makeutusaineilla kyllästettyjä juomia; aspartaami ja asesulfaani K (tai vastaava), onko lapsennen sellainen adhd tapaus? Jättäkäää makeutusaineet. Mainitut aineet kiihdyttävät aivosoluja maximiin joka tuhoaa ne. Muutenkin mainitut aineet on alunperin kehitelty haavaliinmaksi yhdysvaltain armeijan taholta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:23"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:04"]Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä. Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana. p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia. [/quote] Ei maailma lopu, mutta lapsen terveys on vaarassa. [/quote] Jos luet vaikka sen terve.fi artikkelin ja pari muuta. Pitäisi olla päivän selvä asia, että lasi viiniä on aivan eri asia kuin jatkuva dokaaminen. Mites muuten sinun kofeiinin käyttö? [/quote] Ja jos itse luet niin havaitset, että sen raskausajan alkoholin riskikäytön rajaa EI tiedetä. Joten aika lottoamalla menee jos alkoa käyttää raskausaikana, olkoonkin se "viinitilkka ruoan kanssa". Mutta omanpa lapsenne elämän pilaatte, ei minua siis sen enempää hetkauta.
[/quote]
Lapsi on aivan terve, eikä meillä käytetty alkoholia raskausaikana. Te ette vain tunnu tajuavan, että jos nainen ottaa raskaan ollessaan (9kk) pari lasia viiniä, niin se lapsi ei siitä vahingoitu. Mitenkä se kofeiini?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:11"]Täällä mammat taitaa syödä vaan omalla kasvimaalla kasvatettua porkkanaa ja perunaa, koska muuten on aina olemassa riski. Riski se on pienikin riski. Muistakaa myös, että mitään lääkkeitä ei kannata raskauden aikana käyttää, koska myös niissä on aina riskejä :-)
[/quote]
Nojuu, vaikken lääkkeitä, alkoholia tai kofeiinia käyttänytkään raskauden aikana niin täytyy tunnustaa että hiukan liikaa tuli herkuteltua. :D Ei kuitenkaan ollut mitään raskausdiabetesta, kiloja tuli nippa nappa "sallittu" 15 ja vauva oli aivan keskikokoinen ja terve, joten eipä siitäkään juuri haittaa näy olleen. Tottahan se on, ettei ihan kaikesta mielihyvää tuottavasta voi raskaanakaan luopua ja liika stressaaminen on huonoksi vauvalle sekin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:50"]http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/raskaana-olevakin-voi-nauttia-pari-lasia-viinia [/quote] Mitäs, kun 95 % muista tutkimuksista on eri mieltä? Turvallista rajaa ei tiedetä. Jollekin sikiölle yksi lasillinenkin voi aiheuttaa terveyshaittoja. Aika idiootti on, jos riskin ottaa. Olisin myös aika huolissani omasta riippuvuudestani, jos en lyhyttä raskausaikaa pystyisi olla juomatta. Päihdeäidit on oksettavia idiootteja.
[/quote]
Käytitkö raskausaikana kofeiinia? Lähinnä kysyn siksi, että itse näen sen myös pahana.
p.s. tutkimuksia löytyy joka lähtöön.... Jostain syystä suomessa pumpataan kofeiinia hyväksi asiaksi.
p.p.s. mielestäni, jos olet vetänyt kofeiinia raskausaikana, niin olet päihdeäiti, joka ei voinut olla ilman päihdettään raskauden aikana.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:39"]
Täällä taas osa yrittää viedä keskustelua ihan muualle. Se että alkaa argumenttina viedä keskustelua kofeiinin käyttöön on vähän sama kuin röökäävä odottaja toteaisi että: "No enpä sentään juo alkoholia raskaana!"
[/quote]
POintti ei ole viedä keskustelua muualle, vaan osoittaa ihmisten kaksinaismoraali. On niin helppo tuijottaa paheksuvasti viinilasin ääressä olevaa äitiä ja samalla nykiä kofeiinia. Googlaa ihan oikeasti kofeiinista ja sen vaaroista. mm. masennus. SE että sinä päätät olla ilman sitä YHTÄKÄÄN lasillillista viiniä raskausaikana, ei anna sinulle oikeutta moukuttaa muita, kun itse sorrut esim. kofeiinin käyttöön, joka ei ole turvallista.
p.s. olen todellakin vastaan ryyppäämistä raskausaikana, tai imetys aikana.
p.p.s. tiesitkö, että kofeiini imeytyy myös imettäessä?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:17"]Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana.
Yksikään ei ole uskaltanut myöntää. Meillää emäntä lopetti alkoholin, kofeiinin, nikotiinnin ja kaiken muun ylimääräisen käytön raskaana ollessaan. Kofeiinistä 2 viikkoa vierotusoireita muuten ei mitään.
Huutajat voisivat nyt mennä itseensä ja VASTATA kuinka paljon käyttivät kofeiinia raskausaikana.
p.s. Niin, tuliko mieleenkään, että se kahvi/tee voisi vahingoittaa lasta? Puhumattamaan maksalaatikosta yms :)
[/quote]
Mä join kahvia n. desin tai 1,5 dl joka toinen päivä, alkuraskaudesta en ollenkaan. Määrä vastaa n. 20-40 mg/vrk eli n. alle kymmenesosa maksimista siitä mikä on tutkimusten ja THL:n ohjeistuksen mukaan turvallista juoda. Ymmärrätkö mikä ero alkoholin ja kofeiinin nauttimisessa raskausaikana? No minäpä kerron, alkoholin kanssa ei ole olemassa turvallista rajaa paljonko alkoholi voi juoda raskausaikana.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]
Sinänsä se ja sama mitä muut tekevät, koska eipä ole minun jälkikasvuni vaarassa, mutta ihmettelen silti että miksi sitä viiniä pitää ottaa ollenkaan odotusaikana?
Kahvinjuontia harvoin lopetetaan kokonaan raskausajaksi (vaikkakin kannattaa vähentää siihen pariin kuppiin päivässä), koska kofeiiniriippuvuus. Samoin tupakka muodostuu joillekin ongelmaksi, koska nikotiiniriippuvuus (silti olisi hyvä lopettaa, jos vaan suinkuin pystyy).
Mutta viini. Jos ei ole alkoholisti, niin miksi sitä viiniä pitää ottaa? Luulisi sen maistuvan oikein hyvälle sitten raskausajan jälkeen, kun on sen 9kk ollut ilman.
Ja kyllä: olen itse raskaana ja viiniä on välillä tehnyt mieli. Loppukolmanneksella mennään ja ajattelin valmiiksi ostaa kotiin pullon punaviiniä, josta voin sitten synnytyksen jälkeen ottaa puolikkaan lasillisen palkinnoksi urakastani. Mutta sitä ennen ei, ei se sentään ihan niin hyvää ole.
[/quote]
Kahvinjuontia harvoin lopetetaan...... Niin, miksi sitä ei lopeteta. Kofeiini on stimulantti, joka keräytyy väsymystä aiheuttavien välittäjäaineiden ympärille, poistaen väsymystä. Huom. ei piristä vaan blokkaa väsymyksen tunnetta.
Mä en valitettavasti voi ymmärtää teitä, jotka puolustatte alkoholin käyttöä raskausaikana. Tutkimuksissa selkeästi sanotaan, että alko on vaarallista sikiölle, vaikka edes pieninä annoksina! Mitään turvallisuusrajaa ei ole, joten sehän tarkoittaa, että parasta pidättäytyä siitä alkon käytöstä raskauden ja imetyksen ajaksi. Joko hyväksyy sen alkon käytön tai ei hyväksy. En näe mitään "vähän on ok" -rajaa, koska se on todistettu haitalliseksi. Ei se lasi punkkua ehkä vauvalle vaurioita tee, mutta hetkellisesti ainakin kohdussa kärsii siitä alkoholista, jonka äiti nauttii. Ja ei se äiti niin paljoa voi siitä yhdestä lasillisesta kostua, että "pakko saada ja yks kerta on ok!"
Enemmän ihmetyttää se, että jos on terve, päihteistä riippumaton nainen, niin miksi tieten tahtoen haluaa aiheuttaa vauvalleen vahinkoa? Miksi? Ei ole mitään pakottavaa tarvetta saada sitä yhtä lasillista kuoharia, siideriä tai punkkua. Yhdeksän kuukautta on lyhyt aika. Jos ei sen vertaa pysty pidättäytymään satunnaisesta päihteiden käytöstä, epäilyttää vaan se, kuinka paljon sitä lapsen terveyttä ajatellaan tulevaisuudessa. Ja työelämässä sen valitettavasti on huomannut. Jos ei ole välittänyt vauvastaan sen vertaa raskausaikana, niin sama kohtelu jatkuu helposti lapsuudessakin. Ja nollatoleranssi ei ole edes mahdoton pyyntö toteuttaa...
Addiktit on taas asia erikseen, siinä on kyse sairaudesta. Ja mielestäni saisivat joutua vaikka pakkohoitoon, synnytysosastolla on tullut liikaa nähtyä millaista vahinkoa äiti voi syntymättömälle/juuri syntyneelle vauvalleen tehdä. Se, millaista se elämänlaatu tulee tulevaisuudessa olemaan näillä lapsilla surettaa. Hyvän elämän mahdollisuus pilattu vain siksi, että "ei pieni alkon käyttö haittaa/ei tupakka tapa/ei huumeet vaurioita". Niin, ei ehkä vaurioita kaikkia vauvoja, mutta kuka haluaa pelata sitä arpapeliä omalla lapsellaan?
T. Sh synnäriltä
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:17"]Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana.
[/quote]
Mä join kahvia n. desin tai 1,5 dl joka toinen päivä, alkuraskaudesta en ollenkaan. Määrä vastaa n. 20-40 mg/vrk eli n. alle kymmenesosa maksimista siitä mikä on tutkimusten ja THL:n ohjeistuksen mukaan turvallista juoda. Ymmärrätkö mikä ero alkoholin ja kofeiinin nauttimisessa raskausaikana? No minäpä kerron, alkoholin kanssa ei ole olemassa turvallista rajaa paljonko alkoholi voi juoda raskausaikana.
[/quote]
Alkoholille ei vain ole haluttu määritellä sitä rajaa, koska useat suomalaiset ja varmaan muutkin jousia sen turvon päivittäon. Mutta tosiasiassa se lasillinen viiniä on ihan terveellistä myös raskaana olevalle eikä siitä ole sikiöllekää haittaa
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:17"]Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana. Yksikään ei ole uskaltanut myöntää. Meillää emäntä lopetti alkoholin, kofeiinin, nikotiinnin ja kaiken muun ylimääräisen käytön raskaana ollessaan. Kofeiinistä 2 viikkoa vierotusoireita muuten ei mitään. Huutajat voisivat nyt mennä itseensä ja VASTATA kuinka paljon käyttivät kofeiinia raskausaikana. p.s. Niin, tuliko mieleenkään, että se kahvi/tee voisi vahingoittaa lasta? Puhumattamaan maksalaatikosta yms :) [/quote] Mä join kahvia n. desin tai 1,5 dl joka toinen päivä, alkuraskaudesta en ollenkaan. Määrä vastaa n. 20-40 mg/vrk eli n. alle kymmenesosa maksimista siitä mikä on tutkimusten ja THL:n ohjeistuksen mukaan turvallista juoda. Ymmärrätkö mikä ero alkoholin ja kofeiinin nauttimisessa raskausaikana? No minäpä kerron, alkoholin kanssa ei ole olemassa turvallista rajaa paljonko alkoholi voi juoda raskausaikana.
[/quote]
Tiesitkö, että kofeiini voi aiheuttaa mm. katatonia kohtauksen?
p.s. olen sitä mieltä, että alkoholi EI kuulu raskauteen, ei myöskään kofeiini.
p.p.s. ilmeisesti kukaan valittajista ei ole käyttänyt kofeiinia raskausaikana? Suosittelen katsomaan peiliin ja miettiä mitä tekopyhyys tarkoittaa.
p.p.p.s. jokainen meistä tekee virheitä, jokainen meistä ei tiedä kaikkea kaikesta.
p.p.p.p.s. kaikki aineet ovat myrkyllisä, kyse on vain määristä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:39"]Mä en valitettavasti voi ymmärtää teitä, jotka puolustatte alkoholin käyttöä raskausaikana. Tutkimuksissa selkeästi sanotaan, että alko on vaarallista sikiölle, vaikka edes pieninä annoksina! Mitään turvallisuusrajaa ei ole, joten sehän tarkoittaa, että parasta pidättäytyä siitä alkon käytöstä raskauden ja imetyksen ajaksi. Joko hyväksyy sen alkon käytön tai ei hyväksy. En näe mitään "vähän on ok" -rajaa, koska se on todistettu haitalliseksi. Ei se lasi punkkua ehkä vauvalle vaurioita tee, mutta hetkellisesti ainakin kohdussa kärsii siitä alkoholista, jonka äiti nauttii. Ja ei se äiti niin paljoa voi siitä yhdestä lasillisesta kostua, että "pakko saada ja yks kerta on ok!"
Enemmän ihmetyttää se, että jos on terve, päihteistä riippumaton nainen, niin miksi tieten tahtoen haluaa aiheuttaa vauvalleen vahinkoa? Miksi? Ei ole mitään pakottavaa tarvetta saada sitä yhtä lasillista kuoharia, siideriä tai punkkua. Yhdeksän kuukautta on lyhyt aika. Jos ei sen vertaa pysty pidättäytymään satunnaisesta päihteiden käytöstä, epäilyttää vaan se, kuinka paljon sitä lapsen terveyttä ajatellaan tulevaisuudessa. Ja työelämässä sen valitettavasti on huomannut. Jos ei ole välittänyt vauvastaan sen vertaa raskausaikana, niin sama kohtelu jatkuu helposti lapsuudessakin. Ja nollatoleranssi ei ole edes mahdoton pyyntö toteuttaa...
Addiktit on taas asia erikseen, siinä on kyse sairaudesta. Ja mielestäni saisivat joutua vaikka pakkohoitoon, synnytysosastolla on tullut liikaa nähtyä millaista vahinkoa äiti voi syntymättömälle/juuri syntyneelle vauvalleen tehdä. Se, millaista se elämänlaatu tulee tulevaisuudessa olemaan näillä lapsilla surettaa. Hyvän elämän mahdollisuus pilattu vain siksi, että "ei pieni alkon käyttö haittaa/ei tupakka tapa/ei huumeet vaurioita". Niin, ei ehkä vaurioita kaikkia vauvoja, mutta kuka haluaa pelata sitä arpapeliä omalla lapsellaan?
T. Sh synnäriltä
[/quote]
Missään tutkimuksessa ei ole todettu, että alkoholi on pienissä määrin vaarallista sikiölle. Puhut omiasi
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:17"]Jokainen siitä yhdestä viinilasista keuhkoaja voisi kertoa kuinka paljon joi kahvia/teetä raskausaikana. Yksikään ei ole uskaltanut myöntää. Meillää emäntä lopetti alkoholin, kofeiinin, nikotiinnin ja kaiken muun ylimääräisen käytön raskaana ollessaan. Kofeiinistä 2 viikkoa vierotusoireita muuten ei mitään. Huutajat voisivat nyt mennä itseensä ja VASTATA kuinka paljon käyttivät kofeiinia raskausaikana. p.s. Niin, tuliko mieleenkään, että se kahvi/tee voisi vahingoittaa lasta? Puhumattamaan maksalaatikosta yms :) [/quote] Mä join kahvia n. desin tai 1,5 dl joka toinen päivä, alkuraskaudesta en ollenkaan. Määrä vastaa n. 20-40 mg/vrk eli n. alle kymmenesosa maksimista siitä mikä on tutkimusten ja THL:n ohjeistuksen mukaan turvallista juoda. Ymmärrätkö mikä ero alkoholin ja kofeiinin nauttimisessa raskausaikana? No minäpä kerron, alkoholin kanssa ei ole olemassa turvallista rajaa paljonko alkoholi voi juoda raskausaikana.
[/quote]
Uskotko ihan aivan oikeasti, että käyttämäsi stimulanntti (kofeiini) ei vaikuta mitenkään lapseen? Uskotko kaiken mitä sanotaan "turvallisista" määristä?
Kahvi on laillinen huume.... sori, siis päihde.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:23"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:04"]Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä. Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana. p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia. [/quote] Ei maailma lopu, mutta lapsen terveys on vaarassa. [/quote] Jos luet vaikka sen terve.fi artikkelin ja pari muuta. Pitäisi olla päivän selvä asia, että lasi viiniä on aivan eri asia kuin jatkuva dokaaminen. Mites muuten sinun kofeiinin käyttö? [/quote] Ja jos itse luet niin havaitset, että sen raskausajan alkoholin riskikäytön rajaa EI tiedetä. Joten aika lottoamalla menee jos alkoa käyttää raskausaikana, olkoonkin se "viinitilkka ruoan kanssa". Mutta omanpa lapsenne elämän pilaatte, ei minua siis sen enempää hetkauta.
[/quote]
Lapsi on aivan terve, eikä meillä käytetty alkoholia raskausaikana. Te ette vain tunnu tajuavan, että jos nainen ottaa raskaan ollessaan (9kk) pari lasia viiniä, niin se lapsi ei siitä vahingoitu. Mitenkä se kofeiini?
[/quote]
Miksi tuota kofeiinia nyt niin fanaattisesti jankataan? Se kun ei liity aiheeseen mitenkään. Sama kuin tupakkaketjuissa röökaamistaan puolustellaan sillä, että enpä ainakaan juo alkoholia odotusaikana.
Se, että teet pahaa ei nollaudu sillä, että joku tekee jotain muuta pahaa.
Sitäpaitsi kahvista on suositus, että max pari kuppia päivässä. Sitä en ole itse ylittänyt odotusaikana, alkuraskaudessa loppui kuukausiksi kokonaan kun ällötti koko juoma. Että nyt vaan joka mamma viiniä kittaamaan, koska jossain joku juo kahvia odotusaikana. Ja siihen perään tupakoivat odottajat iskemään uusi kääryle huulille, koska ainakaan he eivät juo alkoholia odotusaikana. Ja huumeita käyttävät ainetta kehoon, koska ei voi nuo tulla arvostelemaan kun itse osa heistä juo kahvia, osa alkoholia ja osa tupakoi.
Win-win, eikö vaan? Voidaan sitten verrata, kenen lapsi on eniten vaurioitunut. Hauskaa yhteistä toimintaa odottajille.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:42"]
[/quote]
Tiesitkö, että kofeiini voi aiheuttaa mm. katatonia kohtauksen?
p.s. olen sitä mieltä, että alkoholi EI kuulu raskauteen, ei myöskään kofeiini.
p.p.s. ilmeisesti kukaan valittajista ei ole käyttänyt kofeiinia raskausaikana? Suosittelen katsomaan peiliin ja miettiä mitä tekopyhyys tarkoittaa.
p.p.p.s. jokainen meistä tekee virheitä, jokainen meistä ei tiedä kaikkea kaikesta.
p.p.p.p.s. kaikki aineet ovat myrkyllisä, kyse on vain määristä.
[/quote]
Katsoppa itse peiliin ja lopeta tuo lapsellinen "p.s" -jatkumo. Sinunkaan vaimosi ei varmasti syönyt yhden yhtä suklaapalaa raskaana ollessaan? Suklaahan sisältää kofeiinia. Jos ja kun hän söi yhdenkin suklaapalan, niin vaimosi on päihdeäiti, niin kuin itse sanoit.
Eli mitäpä jos lopettaisit se hurskastelun.
P.s. itsekin myönnät että kyse on määristä. Minä olen käyttänyt kofeiinia turvallisen määrän rajoissa, alkoholia ei ole mahdollista käyttää turvallisen määrän rajoissa, koska sellaista ei ole.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]Lain mukaan et voi kieltäytyä myymästä.
[/quote]Mikään laki ei pakota myymään alkohokia.
Sinänsä se ja sama mitä muut tekevät, koska eipä ole minun jälkikasvuni vaarassa, mutta ihmettelen silti että miksi sitä viiniä pitää ottaa ollenkaan odotusaikana?