Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 h työpäivät: ratkaisu työttömyyteen ja burn outteihin!

Vierailija
24.09.2015 |

Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi

a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi

b) työttömyys pienenisi dramaattisesti

c) työnteko tehostuisi: 6 tunnin työpäivänä ihminen saisi aikaan aivan saman tuloksen ja tehon kuin 8 tunnin ajassa. Kahvitauot ja turha lätinä ovat tyhjäkäyntiä, josta voisi luopua.

d) burn outit ja sairaslomat vähenisivät

e) perheet näkisivät enemmän toisisaan

f) vapaa-aikaa tulisi enemmän virkistäytymiseen ja kuluttamiseen kaikille

Ja aika moni olisi varmasti valmis pienentämään palkkaansa sen 2 tunnin osalta. Tämä toimii Ruotsissa, miksei täälläkin?

Työnantajakuluja voisi valtio vähän höllätä, ettei shokki olisi niin iso yrittäjälle. Yrityksetkin voisi luokitella koon mukaan ja ottaa sehuomioon mm. veroasioissa. Pieni kymmenen ihmisen yritys on eri asia kuin jättikonserni.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa syöksyi kaksi yökköä paikalle. Ja näin Suomi vajoaa suohon...

Vierailija
102/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:37"]

Kuhnan jälkiteollinen yhteiskunta länsimaissa vielä jokusen vuosikymmenen kehittyy, niin varmaan on aika tavallista, että töitä tehdään 4-6h muutamana päivänä viikossa yhdistettynä jonkunlaiseen perustuloon. Ihmisillä pitää olla kuitenkin tekemistä ja mahdollisuus vaikuttaa edes vähän omaan elintasoonsa, mutta työtä ei tule teknologian kehittymisen myötä riittämään nykyisiä määriä varsinkaan perusduunareille.

[/quote]

Se on tosi että tekniikan kehittyminen vähentää työpaikkoja. Tuohon pitäisi oikeasti alkaa varautua eikä vaatia jotain työajan pidennyksiä joilla ei taatusti tule yhtäkään uutta työpaikkaa.

[/quote]

Näinhän se on, mutta nykyinen hallitus halajaa takaisin kultaiselle 50-luvulle. Samoin maahanmuuttopolitiikalla ylläpidetään keinotekoisesti ja täysin tarpeettomasti väestönkasvua "huoltosuhteen" varjolla, vaikka tosiasiassa ihmiskunnan seuraava looginen, teollistumiseen verrattava suuri askel on nimenomaan väestönkasvun taittuminen ja siirtyminen pohjimmiltaan siihen perustuvasta talouskasvusta uudenlaiseen talousmalliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.

[/quote]

kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.
[/quote]Päinvastoin! Vuorotyössä hoitoalalla tämä olisi ihan huippujuttu. Aikapaineet on aina tiettyihin aikoihin (aamutoimet, ruokailut ja iltatoimet). Resurssit saataisiin jaettua helposti esim. 1 hoitaja tulee klo 6-12 päästää yökön pois ja aloittelee aikaisimpien potilaiden kanssa. Sitten tulee varsinainen aamuvuoro 7-13, he hoitavat aamutoimet ja lounaan. Välivuoroon tultaisiin 12-18 ja iltaan 16-22. Yököt 22-6, ja vapaapäivät lisääntyisi. Kierto olisi ergonominen aamu-aamu-välivuoro-ilta-yö-vapaa-vapaa

Vierailija
104/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:27"]

Jopa syöksyi kaksi yökköä paikalle. Ja näin Suomi vajoaa suohon...

[/quote]

Varmaan nämä harvat saisivat painaa pitkää yötä jos tahtovat. Enemmistölle kelpaa pienempikin palkka jos työaika lyhenee. Siitä on selvää näyttöä että kun puristetaan liikaa töissä niin sairaus poissaolot kasvaa. Siinä ne säästöt sitten meneekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan