6 h työpäivät: ratkaisu työttömyyteen ja burn outteihin!
Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi
a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi
b) työttömyys pienenisi dramaattisesti
c) työnteko tehostuisi: 6 tunnin työpäivänä ihminen saisi aikaan aivan saman tuloksen ja tehon kuin 8 tunnin ajassa. Kahvitauot ja turha lätinä ovat tyhjäkäyntiä, josta voisi luopua.
d) burn outit ja sairaslomat vähenisivät
e) perheet näkisivät enemmän toisisaan
f) vapaa-aikaa tulisi enemmän virkistäytymiseen ja kuluttamiseen kaikille
Ja aika moni olisi varmasti valmis pienentämään palkkaansa sen 2 tunnin osalta. Tämä toimii Ruotsissa, miksei täälläkin?
Työnantajakuluja voisi valtio vähän höllätä, ettei shokki olisi niin iso yrittäjälle. Yrityksetkin voisi luokitella koon mukaan ja ottaa sehuomioon mm. veroasioissa. Pieni kymmenen ihmisen yritys on eri asia kuin jättikonserni.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:02"]
Mikään laki ei kiellä tekemästä lyhyempää työpäivää. Työpäivä / -viikko voidaan sopia vaikka yhden tunnin mittaiseksi tai tehdä ns. nollatuntisopimus.
Yleensä ottaen suurin osa muuta kuin tuotantotyötä tekevistä saa tehtyä saman työmäärän vaikka kuudessa tunnissa kuin kahdeksassa tunnissa.
Juttu on vain siinä, että nämä työt eivät kelpaa. Nollatuntisopimukset halutaan kieltää. Osa-aikaiset samoin. Jos sovit, että tehdään lyhyempää viikkoa, niin se on lomautus. Pitää pitää yyteet jne.
Kyllä se on niin, että ammattiliitot kieltävät lyhyemmän työajan.
[/quote]
Kenellä on halua elää jatkuvassa epävarmuudessa nollatyösopimuksen kanssa? Toki nuorelle, sivutoimisesti töitä tekevälle opiskelijalle se esimerkiksi sopii, mutta ei enää perheelliselle tai vaikka sinkulle, jolla on asuntolaina. Eihän se ole reilua, että ihmiselle ei taata mitään määrää työtä ja työnantaja voi täysin omien mielihalujensa ja tarpeidensa mukaan kutsua ihmisen työhön. Joskus tunteja ei ole yhtään, joskus liikaa. Ei se ole ihmisarvoista elämää eikä mahdollista esimerkiksi lapsiperheen vanhemmille muuta kuin äärimmäisessä hädässä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]
Mikään laki ei kiellä tekemästä lyhyempää työpäivää. Työpäivä / -viikko voidaan sopia vaikka yhden tunnin mittaiseksi tai tehdä ns. nollatuntisopimus.
Yleensä ottaen suurin osa muuta kuin tuotantotyötä tekevistä saa tehtyä saman työmäärän vaikka kuudessa tunnissa kuin kahdeksassa tunnissa.
Juttu on vain siinä, että nämä työt eivät kelpaa. Nollatuntisopimukset halutaan kieltää. Osa-aikaiset samoin. Jos sovit, että tehdään lyhyempää viikkoa, niin se on lomautus. Pitää pitää yyteet jne.
[/quote]
Kenellä on halua elää jatkuvassa epävarmuudessa nollatyösopimuksen kanssa? Toki nuorelle, sivutoimisesti töitä tekevälle opiskelijalle se esimerkiksi sopii, mutta ei enää perheelliselle tai vaikka sinkulle, jolla on asuntolaina. Eihän se ole reilua, että ihmiselle ei taata mitään määrää työtä ja työnantaja voi täysin omien mielihalujensa ja tarpeidensa mukaan kutsua ihmisen työhön. Joskus tunteja ei ole yhtään, joskus liikaa. Ei se ole ihmisarvoista elämää eikä mahdollista esimerkiksi lapsiperheen vanhemmille muuta kuin äärimmäisessä hädässä.
[/quote]
Mutta toisaalta ei tule burnouttia kun tekee lyhyempää päivää. Ei rahan perässä juokseminen ole ainoa arvo. Tai arvo ollenkaan.
Ihanne voisi olla siten, että kaikki kävisivät kahtena päivänä viikossa n.6 tuntia päivässä töissä. Palkkaa maksettaisiin kuten ennenkin. Suomeen tulisi täystyöllisyys hetkessä ja talous kääntyisi nousuun. Sitten voisi edelleen jonkun verran lyhentää työaikaa.
Aamen. Raha ei ole kaikille tärkein. Tulisin toimeen aivan hienosti 6 h palkallakin. Olisi se enemmän kuin tämän hetkinen työttömyyskorvaus.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:43"]
Aamen. Raha ei ole kaikille tärkein. Tulisin toimeen aivan hienosti 6 h palkallakin. Olisi se enemmän kuin tämän hetkinen työttömyyskorvaus.
[/quote]
Hyvinvointia pahoinvoinnin sijaan, kannatan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]
[/quote]
[/quote]
Mutta toisaalta ei tule burnouttia kun tekee lyhyempää päivää. Ei rahan perässä juokseminen ole ainoa arvo. Tai arvo ollenkaan.
Ihanne voisi olla siten, että kaikki kävisivät kahtena päivänä viikossa n.6 tuntia päivässä töissä. Palkkaa maksettaisiin kuten ennenkin. Suomeen tulisi täystyöllisyys hetkessä ja talous kääntyisi nousuun. Sitten voisi edelleen jonkun verran lyhentää työaikaa.
[/quote]
Peruskoulumatikalla tuo kasvattaisi työnantajan palkkakulut 3.5-kertaisiksi. En ole aivan vakuuttunut, että noilla eväillä talous kääntyisi nousuun.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:27"]
Jopa syöksyi kaksi yökköä paikalle. Ja näin Suomi vajoaa suohon...
[/quote]
Varmaan nämä harvat saisivat painaa pitkää yötä jos tahtovat. Enemmistölle kelpaa pienempikin palkka jos työaika lyhenee. Siitä on selvää näyttöä että kun puristetaan liikaa töissä niin sairaus poissaolot kasvaa. Siinä ne säästöt sitten meneekin.
[/quote]
Olen se paljon miinuspeukkuja saanut yökkö. Teen kaksi 12 tunnin vuoroa viikossa. Siksi kerroin, että kaikille se 6 tunnin yö ei vaan sovi. Olis aika pienet tulot.... Mutta kun täällä on aika paljon semmosta porukkaa, jotka ei ymmärrä kuin vaan sen oman navan ympäristön.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:27"]
Jopa syöksyi kaksi yökköä paikalle. Ja näin Suomi vajoaa suohon...
[/quote]
Varmaan nämä harvat saisivat painaa pitkää yötä jos tahtovat. Enemmistölle kelpaa pienempikin palkka jos työaika lyhenee. Siitä on selvää näyttöä että kun puristetaan liikaa töissä niin sairaus poissaolot kasvaa. Siinä ne säästöt sitten meneekin.
[/quote]
Olen se paljon miinuspeukkuja saanut yökkö. Teen kaksi 12 tunnin vuoroa viikossa. Siksi kerroin, että kaikille se 6 tunnin yö ei vaan sovi. Olis aika pienet tulot.... Mutta kun täällä on aika paljon semmosta porukkaa, jotka ei ymmärrä kuin vaan sen oman navan ympäristön.
[/quote]
Hah! Kenenkähän napa se nyt oikein kutisikaan...?
Tekisin ihan mielelläni 6 tunnin päiviä. Eikä haittaisi se 2 tunnin palkanmenetys.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:45"]
Tekisin ihan mielelläni 6 tunnin päiviä. Eikä haittaisi se 2 tunnin palkanmenetys.
[/quote]
Ainiin, matalapalkka-alalla minäkin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:45"]
Ei unohdeta asiaa!
[/quote]
Ei takuulla, paras idea aikoihin.
Mietin juuri sopivia kansanedustajia (Vihreät, Vasemmistoliitto, Sdp), järjestöjä, liittoja joita rupean pommittamaan sp:lla.
Kannattaisi varmaan muidenkin ottaa yhteyttä vaikuttajatahoihin (liitot jne.). Tätä asiaa pitää rummuttaa!
Työelämässä tarvitaan uudistuksia ja nythän on mitä mainioin aika vastata hallituksen huuteluihin.
Hyvä ehdotus! 6 tunnissa tekee helposti samat työt kuin 8 tunnissa, kun turhat tauot jäävät pois. Pieni pudotus palkassa ei haittaa, kun vapaa-aikaa on sitten vastavuoroisesti enemmän.
Olen ollut nyt jo neljättä vuotta 80% sopimuksella (6h per päivä), IT-alalla. Töissä tekemäni työpanos on pysynyt ennallaan, yksinhuoltajana ehdin hyvin hoitaa päiväkotirumban molempiin suuntiin ilman kukonlaulun aikaan nousemista ja paniikkisyöksymistä tunkemaan jalka päiväkodin oven väliin klo 16:59.
Lapseni on päiväkodissa ihan normaalit päivät, 08..0830 - 1615...1645, hoitoajan lyhentäminen lyhentämisen vuoksi tarkoittaisi taas samaa kiirettä ja stressiä.
Nettopalkka ei tipu 20%, koska verotus kevenee. Jos taloudessa on tietynikäisiä lapsia, voi Kelalta vielä saada osittaista hoitorahaa. Olen toistaiseksi kokenut pienentyneen tulotason vähentyneen stressin ja lisääntyneen vapaa-ajan arvoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:27"] Jopa syöksyi kaksi yökköä paikalle. Ja näin Suomi vajoaa suohon... [/quote] Varmaan nämä harvat saisivat painaa pitkää yötä jos tahtovat. Enemmistölle kelpaa pienempikin palkka jos työaika lyhenee. Siitä on selvää näyttöä että kun puristetaan liikaa töissä niin sairaus poissaolot kasvaa. Siinä ne säästöt sitten meneekin. [/quote] Olen se paljon miinuspeukkuja saanut yökkö. Teen kaksi 12 tunnin vuoroa viikossa. Siksi kerroin, että kaikille se 6 tunnin yö ei vaan sovi. Olis aika pienet tulot.... Mutta kun täällä on aika paljon semmosta porukkaa, jotka ei ymmärrä kuin vaan sen oman navan ympäristön. [/quote] Hah! Kenenkähän napa se nyt oikein kutisikaan...?
[/quote]
Ja vielä palaan tähän. Teen siis VAIN kaksi 12 tunnin yövuoroa viikossa. 24 tunnin työviikko. Näin olen tehnyt yli 15 vuotta. Omasta tahdosta ja tuosta lyhyemmästä työajasta en saa mitään korvausta. Paitsi nuo ap:n luettelemat asiat. On nimenomaan elämä rauhallisempaa ja ehtii paljon muutakin kuin sitä raskasta työtä. Enkä ole julkisella sektorilla. Suosittelen muillekin, mutta 6 tunnin työvuoro ei vaan mulle käy, ei!
Ei ylimääräisiä holhottavia,ni johan alkaa rahaa säästyä.
Myös lapsilisien maksamiset viroon tulisi lakkauttaa.
Kansanedustajilta palkoista vähintään puolet pois.Samoin kaikki muu ylimääräinen,josta normi duunari ei pääse edes unissaan nauttimaan.(esim.taksimatkat,torkkupeitot,pitkät lomat..jne,jne..)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 16:03"]Ei ylimääräisiä holhottavia,ni johan alkaa rahaa säästyä.
Myös lapsilisien maksamiset viroon tulisi lakkauttaa.
Kansanedustajilta palkoista vähintään puolet pois.Samoin kaikki muu ylimääräinen,josta normi duunari ei pääse edes unissaan nauttimaan.(esim.taksimatkat,torkkupeitot,pitkät lomat..jne,jne..)
[/quote]
Oho,väärä ketju:D!No,kuitenkin..
Olisi kyllä mahtavaa mennä töihin klo 9 ja päästä klo 15... ihan toimistotöissä siis olen. aamulla ei tarvitsisi herätä kukonlaulun aikaan ja repiä väsyneitä lapsia sängystä, illalla olla kotona lähellä 17 ja sen jälkeen ei mitään enää juuri jaksakkaan. Saisi leppeämmät aamut ja puoli neljän jälkeen olisi ihan eri lailla vielä aikaa/virtaa tehdä juttuja.
Olen keskituloinen ja palkkani tippuisi 700 eur kk jos tekisin 80% työaikaa. Toisaalta verprosenttini tippuisi huomattavasti joten varmaan 300 eur vähemmällä pitäisi tulla kk:ssa toimeen, mutta kyllä tekisin noin todella mielelläni! Miksi tässä yhteiskunnassa halutaan pidentää työaikaa ja repiä kaikki ihmisten selkänahasta niin että ollaan burn-outissa.... :( Tein kesällä viikon 12-tuntisia päiviä ja olin kyllä ihan äärirajoilla... Okei, ei niitä työpäiviä olla pidentämässä sentään neljää tuntia, mutta nyt jo 8 tuntia asiantuntijatyötä on ihan tarpeeksi itselleni.... se 6-tuntinen päivä riittäisi mulle mainiosti.
En väheksy yhtään ruumiillisen työn tekijöitä, päinvastoin! mutta kyllä se ajatustyökin ja dead-linet väsyttää paljon... Mutta varsinkin hoitoalalla olisi varmasti ihanteellista tehdä lyhyempää päivää ja vaikka samalla palkalla. Jos se onnistuu Ruotsissa, miksi ei Suomessakin!
Onnistuishan se hyvin hoitoalallakin
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:33"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:02"] Mikään laki ei kiellä tekemästä lyhyempää työpäivää. Työpäivä / -viikko voidaan sopia vaikka yhden tunnin mittaiseksi tai tehdä ns. nollatuntisopimus. Yleensä ottaen suurin osa muuta kuin tuotantotyötä tekevistä saa tehtyä saman työmäärän vaikka kuudessa tunnissa kuin kahdeksassa tunnissa. Juttu on vain siinä, että nämä työt eivät kelpaa. Nollatuntisopimukset halutaan kieltää. Osa-aikaiset samoin. Jos sovit, että tehdään lyhyempää viikkoa, niin se on lomautus. Pitää pitää yyteet jne. Kyllä se on niin, että ammattiliitot kieltävät lyhyemmän työajan. [/quote] Kenellä on halua elää jatkuvassa epävarmuudessa nollatyösopimuksen kanssa? Toki nuorelle, sivutoimisesti töitä tekevälle opiskelijalle se esimerkiksi sopii, mutta ei enää perheelliselle tai vaikka sinkulle, jolla on asuntolaina. Eihän se ole reilua, että ihmiselle ei taata mitään määrää työtä ja työnantaja voi täysin omien mielihalujensa ja tarpeidensa mukaan kutsua ihmisen työhön. Joskus tunteja ei ole yhtään, joskus liikaa. Ei se ole ihmisarvoista elämää eikä mahdollista esimerkiksi lapsiperheen vanhemmille muuta kuin äärimmäisessä hädässä. [/quote] Mutta toisaalta ei tule burnouttia kun tekee lyhyempää päivää. Ei rahan perässä juokseminen ole ainoa arvo. Tai arvo ollenkaan. Ihanne voisi olla siten, että kaikki kävisivät kahtena päivänä viikossa n.6 tuntia päivässä töissä. Palkkaa maksettaisiin kuten ennenkin. Suomeen tulisi täystyöllisyys hetkessä ja talous kääntyisi nousuun. Sitten voisi edelleen jonkun verran lyhentää työaikaa. [/quote] Peruskoulumatikalla tuo kasvattaisi työnantajan palkkakulut 3.5-kertaisiksi. En ole aivan vakuuttunut, että noilla eväillä talous kääntyisi nousuun. [/quote] Miksi ei kääntyisi? Työpaikat lisääntyisivät, eli työttömyysmaksut valtion kassasta vähenisivät. Sen sijaan, että valtio joutuisi maksamaan työttömyystukia, se saisi verotuloja suuremmalta määrältä työntekijöitä. Miten tämä ei edistäisi valtion taloutta?
[/quote]
Valtio maksaisi myös kolminkertaisen määrän palkkoja. Mukavasti saisi kerätä niitä verotuloja ne kulut kattaakseen. v. 2013 julkinen sektori maksoi 23mrd palkkoja. Toisinsanoen tuo palkkamenojen 3.3-kertaistuminen tietäisi 50mrd ylimääräistä kuluerää. Työttömyyskorvauksiin menee muistini mukaan luokkaa 5mrd vuodessa ja toimeentulotukiin luokkaa 1mrd. Jostain pitäisi siis vielä rapeat 44mrd löytyä tuon systeemin rahoittamiseen.
Yksityisellä puolella taas yli kolminkertaiset palkkakulut menevät tietysti suoraan hintoihin, joten vienti romahtaisi ja kotimaanmarkkinoilla kaikki kallistuisi reippaasti. Kauppalaskussa puhuttaisiin varmaankin kymmenistä prosenteista, palveluissa tuplaantuminen lienee ihan realistinen odotus.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.
[/quote]
kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.
[/quote][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.
[/quote]
kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.
[/quote]
Kyllä vuorotyöläinenkin voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Tuolloin työvuoroja on vähemmän ja vapaa-aikaa enemmän. Yksinkertaista matematiikkaa.