6 h työpäivät: ratkaisu työttömyyteen ja burn outteihin!
Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi
a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi
b) työttömyys pienenisi dramaattisesti
c) työnteko tehostuisi: 6 tunnin työpäivänä ihminen saisi aikaan aivan saman tuloksen ja tehon kuin 8 tunnin ajassa. Kahvitauot ja turha lätinä ovat tyhjäkäyntiä, josta voisi luopua.
d) burn outit ja sairaslomat vähenisivät
e) perheet näkisivät enemmän toisisaan
f) vapaa-aikaa tulisi enemmän virkistäytymiseen ja kuluttamiseen kaikille
Ja aika moni olisi varmasti valmis pienentämään palkkaansa sen 2 tunnin osalta. Tämä toimii Ruotsissa, miksei täälläkin?
Työnantajakuluja voisi valtio vähän höllätä, ettei shokki olisi niin iso yrittäjälle. Yrityksetkin voisi luokitella koon mukaan ja ottaa sehuomioon mm. veroasioissa. Pieni kymmenen ihmisen yritys on eri asia kuin jättikonserni.
Kommentit (104)
Olen ollut jo vuosia samaa mieltä kuin ap! Ja kaikki ihmiset ystäväpiirissänikin. Eli kannatan ehdotusta!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:33"]Ainakin päiväkotien kustannukset alenisi, kun oltaisiin vaan n.7h hoidossa. Tosin ainoa ongelma on se, että palkat laskisi eli ei tultaisi toimeen niin vähällä. Jos vaikka alennettaisiin hoitopäivämaksuja ja vähennettäisiin vaikka verotusta.
[/quote]
Millähän logiikalla? Jos ihmiset tekevät 12 tuntia töitä päivässä niin päiväkoti pitäisi olla auki vähintäänkin 14 tuntia. Tietysti jos niin hyvin sattuisi että toinen vanhempi tekee aamusta sen 6 tuntia ja toinen illasta, mutta silti jäisi yksinhuoltajien lapset jotka tarvitsevat hoitoa kahdessa vuorossa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:10"]
Olen ollut jo vuosia samaa mieltä kuin ap! Ja kaikki ihmiset ystäväpiirissänikin. Eli kannatan ehdotusta!
[/quote]
Sama juttu ja moni olisi valmis pienempään palkkaan kun töihin ei menisi kaikki aika ja energia. Elämässä kun on muutakin kuin työ.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:05"]
Ruotsissahan tuota aiotaan kai kokeilla joillakin aloilla. Uutisissa viime viikolla. Me ugrit ehkä "keksitään" sitten sama joskus 2030. Myöhässä niin kuin aina.
[/quote]
Ruotsi toimii päinvastoin kuin suomi ja niillä menee paremmin. Kannataisi matkia.
[/quote]
Päinvastaisuudesta tuli mieleen, että Ruotsi aikoo lisätä koulutukseen suunnattua rahaa reilusti.
90-luvullahan tehtiin päinvastoin. Olen nyt tehnyt 20 vuotta työtä, jota aiemmin hoiti 2 ihmistä, nyt minä yksin ja 20 vuotta. Kyllä väsyttää! Yksityiselämä on ihan rempallaan, ollut jo vuosia, ja oma fyysinen terveys. Kun päälle yritettiin vielä lätkäistä kolmannen ihmisen töistä puolet, romahti liikevaihtokin jo niin paljon, että johtokin heräsi vähän, mutta vain vähän. Olen pienellä palkalla, mutta työni tuottaa paljon rahaa firmalle. Kyllä minun lukion pitkällä matikalla laskettuna toisen ihmisen palkkaaminen tekemään minun töitäni minun lisäkseni systeemillä 6 + 6 h parantaisi lopputuotoksen laatua, nostaisi liikevaihtoa ja tuottoa niin hyvin että meidän palkkakustannukset olisi kärpäsen pierun verran siinä rinnalla, vaikka minun palkkani pysyisikin ennallaan. Suomalaiset työnantajat tappavat hyvät työntekijänsä ja asiakkaansa ahneudellaan. Sitten vasta itketään, kun kaikki on mennyt eli lypsettävä kuollut.
Tämä toive on meilläkin kahvipöytäkeskusteluissa se jatkuvasti esitetty. Ja meillä on ihan kiva työpaikka, eli en usko, että työporukka on mikään työpahoinvoinnin tmv. keskittymä. Mutta moni olisi valmis luopumaan palkastaan, jos tilalle saisi vähän vapaa-aikaa ja toisaalta samalla avautuisi lisätyöpaikkoja jollekin toiselle.
Valtio voisi tukea edes sitä, että tällaisia järjestelyjä tehtäisiin vapaaehtoisesti. Esimerkiksi alennusta työnantajamaksuista, jos joukko ihmisiä lyhentää työaikaa ja tilalle palkataan työtön ihminen - yritys maksaisi samat maksut kuin pienemmästäkin henkilöstöstä ja valtio säästäisi työttömyyskorvaukset ja asumistuet. Kaikki voittaisivat.
Matalapalkka-aloilla järjestely tietysti olisi ongelma. Mutta jos tätä edes oltaisiin valmiita kokeilemaan, kun kerran kaikkia perustulokokeiluja sun muitakin mietitään - kuuden tunnin päivistä ei edes tulisi mitään kustannuksia kun työttömien määrä vähenisi! Ja jos ei toimisi, niin kokeilun voisi keskeyttääkin ja sitten olisi oikeaa tietoa siitä, että miksi ei toimisi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:42"]
Tämä toive on meilläkin kahvipöytäkeskusteluissa se jatkuvasti esitetty. Ja meillä on ihan kiva työpaikka, eli en usko, että työporukka on mikään työpahoinvoinnin tmv. keskittymä. Mutta moni olisi valmis luopumaan palkastaan, jos tilalle saisi vähän vapaa-aikaa ja toisaalta samalla avautuisi lisätyöpaikkoja jollekin toiselle.
Valtio voisi tukea edes sitä, että tällaisia järjestelyjä tehtäisiin vapaaehtoisesti. Esimerkiksi alennusta työnantajamaksuista, jos joukko ihmisiä lyhentää työaikaa ja tilalle palkataan työtön ihminen - yritys maksaisi samat maksut kuin pienemmästäkin henkilöstöstä ja valtio säästäisi työttömyyskorvaukset ja asumistuet. Kaikki voittaisivat.
Matalapalkka-aloilla järjestely tietysti olisi ongelma. Mutta jos tätä edes oltaisiin valmiita kokeilemaan, kun kerran kaikkia perustulokokeiluja sun muitakin mietitään - kuuden tunnin päivistä ei edes tulisi mitään kustannuksia kun työttömien määrä vähenisi! Ja jos ei toimisi, niin kokeilun voisi keskeyttääkin ja sitten olisi oikeaa tietoa siitä, että miksi ei toimisi.
[/quote]
Hyvin vointi ei kuulu sss ketkujen suunnitelmiin. Kaikki irti ja kuoppaan mieluiten heti kun jää eläkkeelle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:10"]
[/quote]
Juurikin näin. Olen vielä nuori enkä ole ehtinyt paljoa työelämässä olla, mutta kyllä on tullut mietittyä miten ihmiset oikeasti jaksavat sitä 8-16 rumbaa vuodesta toiseen (tai pahimmillaan palkaton ruokkis vielä tuohon päälle). Kun siihen kuuluu muutakin kuin vain se työaika: eväät pitää tehdä valmiiksi, aamulla pitää herätä silmät ristissä hyvissä ajoin valmistautumaan töihin, työmatkoihin kuluu oma aikansa, päivän jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa edes tehdä mitään kivaa ja sitten pitääkin jo mennä nukkumaan, että jaksaa nousta taas seuraavana päivänä! Ei mene mun kaaliin.
En haluaisi kuulostaa katkeralta, mutta uskon, että Suomesta pyritään tekemällä tekemään Pohjolan Bangladesia.
Eteläranta ja sille kuuliainen hallitus haluaa vain polkea työehtoja ja palkkoja, ja ay-liikkeen pamput ovat jämähtäneet jonnekin 1980-luvulle. Mitään uutta ja radikaalia ei sieltäkään ole luvassa.
Tuleeko mieleen ketään järkevää ja vakavasti otettavaa poliitikkoa tai talousvaikuttajaa, joka voisi ryhtyä ajamaan tätä työaikajärkeistystä? Ehdotuksia?
Kuhnan jälkiteollinen yhteiskunta länsimaissa vielä jokusen vuosikymmenen kehittyy, niin varmaan on aika tavallista, että töitä tehdään 4-6h muutamana päivänä viikossa yhdistettynä jonkunlaiseen perustuloon. Ihmisillä pitää olla kuitenkin tekemistä ja mahdollisuus vaikuttaa edes vähän omaan elintasoonsa, mutta työtä ei tule teknologian kehittymisen myötä riittämään nykyisiä määriä varsinkaan perusduunareille.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:37"]Kuhnan jälkiteollinen yhteiskunta länsimaissa vielä jokusen vuosikymmenen kehittyy, niin varmaan on aika tavallista, että töitä tehdään 4-6h muutamana päivänä viikossa yhdistettynä jonkunlaiseen perustuloon. Ihmisillä pitää olla kuitenkin tekemistä ja mahdollisuus vaikuttaa edes vähän omaan elintasoonsa, mutta työtä ei tule teknologian kehittymisen myötä riittämään nykyisiä määriä varsinkaan perusduunareille.
[/quote]
Totta kai siihen ollaan menossa... Jollei sitten globalisaatio, ilmastonmuutos ja hillitön väestönkasvu ja siitä johtuvat "kansainvaellukset" johdakin jonkinlaiseen päinvastaiseen dystopiaan.
Mutta entä tämä nykyisyys? Eikö muka olisi mahdollista kokeilla vaihtoehtoisia malleja työllisyyteen ja tuottavuuteen?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.
[/quote]
kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.
[/quote]
Miten niin ei olisi järkeä vaihtaa vuoroa keskellä yötä? Ei olisi kolmi- vaan nelivuorotyö. Kenelläkään ei menisi päivärytmi ihan päälaelleen kun ei tarvitsisi koko yötä valvoa. Ja tosiaan Ruotsissahan pidettiin palkat ennallaan ja silti homma toimii. Miksei toimisi Suomessakin?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:37"]
Kuhnan jälkiteollinen yhteiskunta länsimaissa vielä jokusen vuosikymmenen kehittyy, niin varmaan on aika tavallista, että töitä tehdään 4-6h muutamana päivänä viikossa yhdistettynä jonkunlaiseen perustuloon. Ihmisillä pitää olla kuitenkin tekemistä ja mahdollisuus vaikuttaa edes vähän omaan elintasoonsa, mutta työtä ei tule teknologian kehittymisen myötä riittämään nykyisiä määriä varsinkaan perusduunareille.
[/quote]
Se on tosi että tekniikan kehittyminen vähentää työpaikkoja. Tuohon pitäisi oikeasti alkaa varautua eikä vaatia jotain työajan pidennyksiä joilla ei taatusti tule yhtäkään uutta työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:05"]
Onko tätä asiaa milloinkaan pohdittu liittotasolla? Tietääkö kukaan?
[/quote]
No liitoillehan tämä ei tietenkään käy. Niinkuin ei mikään muukaan uudistus. Riippumatta siitä olisiko se työntekijöille hyväksi vai huonoksi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:45"]
Suomalaisia vaivaa krooninen alirasitus
[/quote]
Suomessa on maailman lyhyin työaika kun ylipitkät lomat lasketaan mukaan. "Burnoutia" on eniten niillä jotka tekevät vähiten töitä. Parhaiten voivat ne, jotka tekevät enemmän töitä.
Ne jotka tekevät vähiten töitä jaksavat vähiten. "Burnout" ei olekaan korvattava sairaus, koska se on elämäntapa. Omaa ajattelua. Ne jotka tekevät eniten työtä voivat henkisesti parhaiten.
Ylirasitetut sairaanhoitajat ovat myytti, jonka kaikki tuntevat. Yksityiseltä puolelta julkiselle puolelle menevät tuskailevat, kun mitään ei tapahdu ja kaikki sairastuvat 'burnoutiin'.
Krooninen alirasitus on tosiaankin kansantauti. Pois sieltä sohvalta.
Mikään laki ei kiellä tekemästä lyhyempää työpäivää. Työpäivä / -viikko voidaan sopia vaikka yhden tunnin mittaiseksi tai tehdä ns. nollatuntisopimus.
Yleensä ottaen suurin osa muuta kuin tuotantotyötä tekevistä saa tehtyä saman työmäärän vaikka kuudessa tunnissa kuin kahdeksassa tunnissa.
Juttu on vain siinä, että nämä työt eivät kelpaa. Nollatuntisopimukset halutaan kieltää. Osa-aikaiset samoin. Jos sovit, että tehdään lyhyempää viikkoa, niin se on lomautus. Pitää pitää yyteet jne.
Kyllä se on niin, että ammattiliitot kieltävät lyhyemmän työajan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.
[/quote]
kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.
[/quote]
Miten niin ei olisi järkeä vaihtaa vuoroa keskellä yötä? Ei olisi kolmi- vaan nelivuorotyö. Kenelläkään ei menisi päivärytmi ihan päälaelleen kun ei tarvitsisi koko yötä valvoa. Ja tosiaan Ruotsissahan pidettiin palkat ennallaan ja silti homma toimii. Miksei toimisi Suomessakin?
[/quote]
En suostuisi ikinä! Olen yökkö ja teen 12 tunnin vuoroa. Ei tulisi kuuloonkaan, että tekisin vain 6 tuntia. Joillekin sopii, joillekin ei.
Ei sopis mullekaan. Olen kans yökkö ja työmatka n. 70 km suunta. Ei kannattais mitään 6 tunnin vuoroja tehdä.
Onko tätä asiaa milloinkaan pohdittu liittotasolla? Tietääkö kukaan?