Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 h työpäivät: ratkaisu työttömyyteen ja burn outteihin!

Vierailija
24.09.2015 |

Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi

a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi

b) työttömyys pienenisi dramaattisesti

c) työnteko tehostuisi: 6 tunnin työpäivänä ihminen saisi aikaan aivan saman tuloksen ja tehon kuin 8 tunnin ajassa. Kahvitauot ja turha lätinä ovat tyhjäkäyntiä, josta voisi luopua.

d) burn outit ja sairaslomat vähenisivät

e) perheet näkisivät enemmän toisisaan

f) vapaa-aikaa tulisi enemmän virkistäytymiseen ja kuluttamiseen kaikille

Ja aika moni olisi varmasti valmis pienentämään palkkaansa sen 2 tunnin osalta. Tämä toimii Ruotsissa, miksei täälläkin?

Työnantajakuluja voisi valtio vähän höllätä, ettei shokki olisi niin iso yrittäjälle. Yrityksetkin voisi luokitella koon mukaan ja ottaa sehuomioon mm. veroasioissa. Pieni kymmenen ihmisen yritys on eri asia kuin jättikonserni.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vallitsee kyykytysmentaliteetti. Duunarit halutaan alistaa ja ajaa piippuun. Suuri Guru Ollilakin johti Nokiaa kuin kusipäinen kapiainen.

Tällä tavalla ei pitäisi valtiota eikä firmoja johtaa. Pitäisi ehkä ulkoistaa kaikki valta sivistyneille ruotsalaisille.

Vierailija
62/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa ja miettikää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:28"]

Kuinka monella olisi varaa tyytyä 20% pienempään palkkaan? Vaikka verotuksen kevennys hoitaisi osan tuosta erotuksesta, niin kyllä siitä aikamoinen tulonpudotus tulisi.

[/quote]

Aika monella. Itse olen sinkku it-alan ammattilainen ja hyvin voisin pudottaa 20 tai vaikka 40% palkastani, jos saisin vastaavasti vapaa-aikaa lisää. Olen kysynytkin 4 päivän työviikko-mahdollisuutta työnantajaltani, mutta ei onnistu...

Vierailija
64/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan! T.työtön

Vierailija
65/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:00"]Mä luulen, ettei matalapalkkaisista voi noin paljon palkkaa alentaa. Miten luulet, että voi elättää itsensä, jos palkka on liian pieni? Silloin pitäisi tehä kahta työtä yhtäaikaa, eikä vuorotyölisillä se oikein onnistu. Kahden työn tekeminen ei vähennä riskiä uupumukseen yhtään, päinvastoin, burnout voi iskeä nopeammin, eikä se puolestaan vähennä sairauspoissaoloja. [/quote] Olen toista mieltä. Lähihoitajana minulla on säälittävä palkka, mutta koska työtä on niin järkyttävästi eikä ensimmäisen 6h aikana ehdi edes syödä tai käydä vessassa niin todella toivoisin että pääsisinkin sitten siitä vaan suoraan kotiin ja toinen jatkaa. Läpsystä vaihto. Nyt se menee niin että 6-7h painat täysillä ja typäivän lopuksi pidät kahvitauon, ruokatauon ja käyt pissalla. Tämä on minusta kamalan epäreilua ja on jo pilannut terveyteni. Lapset on 10h hoidossa ja voimat on kotona jo ihan loppu. Kuntatyönantajaa ei todellakaan kiinnosta miten jaksan. Olin osasairauspäivärahalla töissä 6h/päivä ja 4pv viikossa, se oli luksusta. Olen täysin valmis tinkimään pienestä palkastani, että saisin edes vähän kontrolloitua omaa elämääni.

[/quote]

kolmivuorotyössä ei onnistu. Yökölle tulee suhteettoman pitkä vuoro jos muilla on vain 6 tunnin vuoro. Ja se ei ole oikein. Jo nyt yövuorot ovat pitempiä kuin aamu- tai iltavurot. Eikä siinäkään ole järkee, että vuoronvaihto keskellä yötä.. Riippuu työpaikasta ja öistä, mutta siellä missä mä olen ollut yökkönä, yövuorot on fyysisesti raskaita. Itsekin olen lähihoitaja.

Vierailija
66/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minulla: olen pyytänyt lupaa (perhesyistä) tehdä lyhyempää työpäivää, mutta siihen ei suostuttu.
Olen rakennusmaalari, joten mitään hirvittävää informaatiokatkosta tms. ei varmastikaan tapahtuisi.

Raksalla varsinkin olisi järkevää siirtyä kahteen 6 tunnin vuoroon!

Vierailija
67/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia vaivaa krooninen alirasitus

Vierailija
68/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:45"]Suomalaisia vaivaa krooninen alirasitus
[/quote]

Idiootti.

Vierailija
69/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä, miksi länsinaapurista ei oteta mallia: kuuden tunnin työpäivät nykyisellä palkalla! Ai että se olisi luksusta ihan molempia osapuolia ajatellen. Ei elämä ole tehty pelkkää työntekoa varten.

Vierailija
70/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy toivoa että yritykset heräisivät tähän asiaan, vaikka valtion johto onkin kankeaa ja vanhoillista.

Vierailija
71/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

Täytyy toivoa että yritykset heräisivät tähän asiaan, vaikka valtion johto onkin kankeaa ja vanhoillista.

[/quote]

Nykyhallitus on kuin tuoksahdus 50 luvulta.

Vierailija
72/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut tutkijana valtion laitoksessa näistä asioista. Tutkimustulokset suosittivat 6h työpäivään siirtymistä, mutta tämä ei ollut STM:n linjausten mukaista. Ohje STM:ltä esimieheni mukaan oli, että ihmiset pitää saada vain jatkamaan kauemmin töissä ja painamaan enemmän duunia. Niinpä tutkimustulokset tuli vääntää ja muotoilla STM:n linjauksiin sopivaksi.

Olin tavallinen rivitutkija, joten minulla ei ollut paljoa sanomista siihen, miten tutkimustulokset tuotiin julki. Minusta tuon tutkimuslaitoksen toiminta oli epäeettistä. Lopulta jouduinkin esimieheni kanssa hakauksiin ja määräaikaista suhdettani ei enää jatkettu. En tosin enää olisi halunnutkaan jatkaa siellä.

Vierailija
73/104 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:28"]Kuinka monella olisi varaa tyytyä 20% pienempään palkkaan? Vaikka verotuksen kevennys hoitaisi osan tuosta erotuksesta, niin kyllä siitä aikamoinen tulonpudotus tulisi.
[/quote]
Onhan porukalla varaa jäädä vanhempainvapaillekin - eikös siinä keskimäärin tipu tulot paljon enemmänkin?

Vierailija
74/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:51"]

[/quote]

Nykyhallitus on kuin tuoksahdus 50 luvulta.

[/quote]

Suomen kaikki hallitukset, jossa kokoomus on mukana, tuoksahtavat ihan vain mädältä.

Vierailija
75/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että, olisi ihanaa! Alkaisi taas tuntua tämä elämä elämisen arvoiselta. Nykyisin olen jotenkin niin poikki, että tuntuu ettei missään ole mitään järkeä. Ihan hyvin voisin luopua kahden tunnin palkasta, jos saisin elämäni takaisin.

Vierailija
76/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku lähettää tämän ketjun linkin jollekin päättäjälle luettavaksi? 

Tässä olisi Sipilälle ja porukalle ratkaisu Suomen nousuun.

Kaikki tykkää.

Vierailija
77/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai ja lauantailisät pois (etujen menettäjille summaa vastaava peruspalkan korotus). Sunnuntai ja lauantai vapaat pois kaikilta, kaikki päivät olisivat saman arvoisia. Työajaksi 3,5 päivää viikossa 35h eli 3x10h+5h.

Tällä systeemillä saataisiin kahdella työntekijällä puljun 10h auki seitsemänä päivänä viikossa ja ihmisten vapaa-aika lisääntyisi.

Vierailija
78/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kolmivuorotyössä ei onnistu"

No ei, mutta neljävuorotyössäpä onnistuu (6*4=24).

Tietysti työajoissa pitää olla joustovaraa sen mukaan, mikä kullakin allalla on tarpeen.

Vierailija
79/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain se vika, että täällä kansa äänestää kerta toisensa jälkeen samat vanhat, pöhöttyneet, kaavoihin kangistuneet oikeistolaisukot päättämään asioista, joten mitään uudenlaista, kansan hyvinvointiin tähtäävää politiikkaa on aivan turha odottaa. Kansan pitäisi aika dramaattisesti vasemmistolaistua ja tasa-arvoistua, jotta täälläkin nähtäisiin vaihteeksi fiksuja päättäjiä. Ikuisena realistina en usko, että sitä tulee tapahtumaan.

Vierailija
80/104 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:02"]

Mikään laki ei kiellä tekemästä lyhyempää työpäivää. Työpäivä / -viikko voidaan sopia vaikka yhden tunnin mittaiseksi tai tehdä ns. nollatuntisopimus.

Yleensä ottaen suurin osa muuta kuin tuotantotyötä tekevistä saa tehtyä saman työmäärän vaikka kuudessa tunnissa kuin kahdeksassa tunnissa.

Juttu on vain siinä, että nämä työt eivät kelpaa. Nollatuntisopimukset halutaan kieltää. Osa-aikaiset samoin. Jos sovit, että tehdään lyhyempää viikkoa, niin se on lomautus. Pitää pitää yyteet jne.

Kyllä se on niin, että ammattiliitot kieltävät lyhyemmän työajan.

[/quote]

Kenellä on halua elää jatkuvassa epävarmuudessa nollatyösopimuksen kanssa? Toki nuorelle, sivutoimisesti töitä tekevälle opiskelijalle se esimerkiksi sopii, mutta ei enää perheelliselle tai vaikka sinkulle, jolla on asuntolaina. Eihän se ole reilua, että ihmiselle ei taata mitään määrää työtä ja työnantaja voi täysin omien mielihalujensa ja tarpeidensa mukaan kutsua ihmisen työhön. Joskus tunteja ei ole yhtään, joskus liikaa. Ei se ole ihmisarvoista elämää eikä mahdollista esimerkiksi lapsiperheen vanhemmille muuta kuin äärimmäisessä hädässä.

[/quote]

Mutta toisaalta ei tule burnouttia kun tekee lyhyempää päivää. Ei rahan perässä juokseminen ole ainoa arvo. Tai arvo ollenkaan.

Ihanne voisi olla siten, että kaikki kävisivät kahtena päivänä viikossa n.6 tuntia päivässä töissä. Palkkaa maksettaisiin kuten ennenkin. Suomeen tulisi täystyöllisyys hetkessä ja talous kääntyisi nousuun. Sitten voisi edelleen jonkun verran lyhentää työaikaa.

[/quote]

Peruskoulumatikalla tuo kasvattaisi työnantajan palkkakulut 3.5-kertaisiksi. En ole aivan vakuuttunut, että noilla eväillä talous kääntyisi nousuun.
[/quote]
Miksi ei kääntyisi? Työpaikat lisääntyisivät, eli työttömyysmaksut valtion kassasta vähenisivät. Sen sijaan, että valtio joutuisi maksamaan työttömyystukia, se saisi verotuloja suuremmalta määrältä työntekijöitä. Miten tämä ei edistäisi valtion taloutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan