Tutkija: suomalaisia ei ole syytä tukea sillä suurimmalla osalla kansasta on varaa ruoan nouseviin hintoihin
Aalto-yliopiston professori Minna Halmeen mukaan on hyvä asia, että jotkut asiat maksavat nyt aiempaa enemmän. Professorin ruoan nousevat hinnnat pakottavat näin suomalaiset tekemään tarkempia valintoja ja aiempaa eettisempiä ostopäätöksiä. Hänen mukaan silloin kun ruoan hinta on korkeampi on ilmastokysymys ja eettisyys nostettavat asiakkaiden ostopäätöksissä ykköskriteeriksi.
Halme puhuu Ylen jutussa myös siitä, että me suomalaiset yleisesti ottaen kulutamme muutenkin liikaa. Hintojen nousu vähentää suomalaisten kulutusta, hänen kun enää ei voida niin paljon kuin aiemmin. Se pakottaa Halmeen mukaan huomioimaan, että luonnonvaroja on rajallisesti ja tekemään valintoja sen suhteen, mitä kuluttaa.
Vähävaraisia professori Minna Halme ei lähtisi tulemaan, se tuki menisi menisi nimittäin suoraan vähäosaisilta yrityksille eli olisi epäsuoraa yritysten tukemista. Halmeesta moraalinen kysymys on, että pitääkö valtion tulla aina yritysten avuksi ja sanookin, että yritysten tulisi ottaa nyt enemmän vastuuta ja tinkiä omista voitoistaan.
Pellervon taloustutkimuksen tuoreimman arvion mukaan ruoan hinta tulee nousemaan vielä 11%.
Kommentit (242)
Kyllä minulla on edelleen varaa ostaa ruokaa, ja olisi varaa ostaa ruokaa vaikka hinnat vieläkin kallistuisivat. Olen keskituloinen, varmaan vähän siellä ylärajalla? Bruttotulot 4600€/kk.
Minä pystyn valitsemaan, että ostan ruokaa ja säästän vaikka kampaamokäynneissä, fysioterapiasta, kotimaan matkailusta, ravintolaruokailuista tai muiden palveluiden käytöstä. Minusta tämä on todella ikävää, että tuossahan sitä sitten yrittäjät ja tavalliset ihmiset kärsivät, kun raha menee kuluttajilla ruokakauppaan, asumiskuluihin ja energiaan lähes kokonaan.
Minulla on kyllä varaa hintojen kallistumiseen vielä jonkun verran, mutta se on pois sitten näistä palveluiden ostamisista joista aika moni muu saa elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?
Jos köyhät osaisivat ajatella fiksusti, niin he eivät olisi köyhiä.
Sori kun olin niin tyhmä että sairastuin ja minusta tuli köyhä.
Ja olen myös laiha.Olen ohjelmistosuunnittelija ja teen työni etänä. Pystyn tekemään tätä vaikka jalkani eivät toimikaan. Mikä on sinun tekosyysi olla köyhä?
Oletko sairaseläkkeellä kun laiskottaa ja mukavampi elää tukien varassa?
Sinusta syöpäsairaat, aivovamman saaneet, pahasti kolarissa loukkaantuneet jne ovat vain laiskoja?
Varsin iso osa työttömistä on täysin työkykyisiä.
Pitkäaikaistyöttömistä 1/3 on todellisuudessa työkyvyttömiä. Ei tuo mun silmiin ole mikään mitätön määrä.
Niin, oman diagnoosinsa mukaan. En laita sille paljon painoarvoa. -eri
Ihan kuule lääkärin diagnoosilla.
Se että lääkäriltä on olemassa jokin diagnoosi ei tarkoita että ihminen on työkyvytön.
Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään ne loputkin terveelliset ostokset kauppaan. Juuri oli uutisissa, kuinka esim päärynän hinta noussut roimasti.
Kuka tarvitsee päärynöitä tai ylipäänsä ulkomailta tuotuja hedelmiä?
Päärynät ovat todella terveellisiä. Niissä on poikkeuksellisen paljon kuituja. Paljon enemmän kuin omenassa.
Eikä ole. Omenat riittävät aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ihmiset joutuvat ilta-alesta ottamaan paistotuotteita (lihapiirakoita ja lihapastoijoita) kun muuhun ei ole varaa. Ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos ei ole rahaa niin sitä ei ole.
Ilta-alen lihapiirakan hinnalla saa kilon terveellisiä kasviksia.
Mitä kasviksia saa kilon 40 sentillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?
Ja olen myös laiha.Olen ohjelmistosuunnittelija ja teen työni etänä. Pystyn tekemään tätä vaikka jalkani eivät toimikaan. Mikä on sinun tekosyysi olla köyhä?
Sinusta syöpäsairaat, aivovamman saaneet, pahasti kolarissa loukkaantuneet jne ovat vain laiskoja?
Pitkäaikaistyöttömistä 1/3 on todellisuudessa työkyvyttömiä. Ei tuo mun silmiin ole mikään mitätön määrä.
Se että lääkäriltä on olemassa jokin diagnoosi ei tarkoita että ihminen on työkyvytön.
Lopeta jo.
Ei totuus noin häviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ihmiset joutuvat ilta-alesta ottamaan paistotuotteita (lihapiirakoita ja lihapastoijoita) kun muuhun ei ole varaa. Ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos ei ole rahaa niin sitä ei ole.
Mistä saa lihapiirakan eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo.
Ei totuus noin häviä.
Totuus on että lääkäri on todennut työkyvyttömäksi.
Ihan turhaa jankutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyä arvoidessa pitää ottaa huomioon myös aika. Kuinka pitkään pää kestää työelämää? Pari viikkoa useimmat sinnittelevät, mutta 2 kuukautta työtä on monille jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on edelleen varaa ostaa ruokaa, ja olisi varaa ostaa ruokaa vaikka hinnat vieläkin kallistuisivat. Olen keskituloinen, varmaan vähän siellä ylärajalla? Bruttotulot 4600€/kk.
Minä pystyn valitsemaan, että ostan ruokaa ja säästän vaikka kampaamokäynneissä, fysioterapiasta, kotimaan matkailusta, ravintolaruokailuista tai muiden palveluiden käytöstä. Minusta tämä on todella ikävää, että tuossahan sitä sitten yrittäjät ja tavalliset ihmiset kärsivät, kun raha menee kuluttajilla ruokakauppaan, asumiskuluihin ja energiaan lähes kokonaan.
Minulla on kyllä varaa hintojen kallistumiseen vielä jonkun verran, mutta se on pois sitten näistä palveluiden ostamisista joista aika moni muu saa elantonsa.
Tarkoitatko että sinä todella joudut syömään kuukausittain niin valtavan määrän ruokaa, että 4600 euron tuloista ei enää ole varaa ostaa palveluita? Minulla 1600 ja käyn lähes kuukausittain ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo.
Ei totuus noin häviä.
Ihan turhaa jankutat.
Laita linkki, jonka mukaan lääkäri on todennut 1/3 työttömistä täysin työkyvyttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-marketkin ja Lidlin paistopisteeltä. Maksaa 95 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä kun köyhät mainostavat saavansa 600€ kuukaudessa, unohdetaan mainita että lisäksi tulee asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista toimeentulotukea.
sama näiden 9€/päivä töissä-ihmisten kanssa. Saadaan 9 päivässä lisää sen työmarkkinatuen ja asumistuen päälle jolloin oikeasti käteen jää samanverran kun pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää sen jälkeen kun se työssäkäyvä on maksanut sen vuokran ja muut asumiskulut..
Minä saan tukia kaikkineen 1900 euroa. Siihen on laskettu kaikki, myös 18- vuotiaan mulle maksama ns. ruokaraha. Minä ja kaksi lasta, joista toinen on täysi-ikäinen. Tuosta maksan vuokran, puhelimet, netin ja kotivakuutuksen, sekä kaiken muun, mm. ruoan ja vaatteet. Vanhempi maksaa kulunsa itse ruokaa lukuun ottamatta. En saisi matalapalkka-alalla mistään työstä niin paljon palkkaa, että yltäisin samoille tuloille.
Mutta: Olen pitkäaikaissairas ja olen ollut vuosia kuntoutustuella. Vaihtaisin tämän sairauden heti terveyteen ja työhön, jos se olisi mahdollista.
Onko tää brutto vai netto?
Nimimerkillä itse tein töitä viime kuussa 138 tuntia, nettopalkka 1646e.
Kyllä työnteko kannattaa, vai miten se olikaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapiirakka maksaa 0.99 ja siitä 60% pois niin jää hintaa noin 40 senttiä. Mistä saa 40 sentillä kilon kasviksia?
Mistä saat lihapiirakan eurolla?
No esim kaupan paistopisteeltä. Ne on 0.99e per kappale ja ilta-alessa jää hintaa 40 senttiä.
Niin kyllä suurin osa suomalaisista voisi säästää jostakin muusta. Matkustamisesta, sisustamisesta, muusta shoppailusta tai vaikka kuntosalista (kotonakin voi jumpata). Kuulun tähän ryhmään itsekin.
Mutta sitten on ne köyhimmät, esim. sairaat eläkeläiset, joiden pitää valita, ostaako ruokaa vai lääkkeensä.
No mitä hyvää siinä nyt sitten muka on eettisyyden kannalta, kun halvimmat on yleensä juuri epäeettisimpiä ja epäekologisimpia. Juuri vaihdoin jogurtit pahvipakkauksellisista muovipurkillisiin jotka oli edullisempia. Kotimaisen sijaan ostan jotain halpaa ulkomaista joka tehty miten ja missä lie jne.
Vierailija kirjoitti:
Minun bruttopalkka on 2000e. Olen jo siinä tilanteessa, että olen karsinut kaiken ylimääräisen pois (hierojakäynnit, kampaajat, kotisiivouksen, pienleipomon tuotteet), koska ruoka, polttoaine ja sähkö lohkaisevat palkasta jo huiman osuuden. Ruuan kallistumisesta, jos se on se max 10%, kuten kerrottu, vielä selviän, mutta minuakin pienipalkkaisempia on vielä paljon... Hiukan kyllä hirvittää koko tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä kun köyhät mainostavat saavansa 600€ kuukaudessa, unohdetaan mainita että lisäksi tulee asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista toimeentulotukea.
sama näiden 9€/päivä töissä-ihmisten kanssa. Saadaan 9 päivässä lisää sen työmarkkinatuen ja asumistuen päälle jolloin oikeasti käteen jää samanverran kun pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää sen jälkeen kun se työssäkäyvä on maksanut sen vuokran ja muut asumiskulut..
Minä saan tukia kaikkineen 1900 euroa. Siihen on laskettu kaikki, myös 18- vuotiaan mulle maksama ns. ruokaraha. Minä ja kaksi lasta, joista toinen on täysi-ikäinen. Tuosta maksan vuokran, puhelimet, netin ja kotivakuutuksen, sekä kaiken muun, mm. ruoan ja vaatteet. Vanhempi maksaa kulunsa itse ruokaa lukuun ottamatta. En saisi matalapalkka-alalla mistään työstä niin paljon palkkaa, että yltäisin samoille tuloille.
Mutta: Olen pitkäaikaissairas ja olen ollut vuosia kuntoutustuella. Vaihtaisin tämän sairauden heti terveyteen ja työhön, jos se olisi mahdollista.
Onko tää brutto vai netto?
Nimimerkillä itse tein töitä viime kuussa 138 tuntia, nettopalkka 1646e.
Kyllä työnteko kannattaa, vai miten se olikaan...?
En ole tuo jolle vastaat, mutta kyllä minulle kelpaisi tuo hyvin. Vaihdetaanko? Terveisin pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-marketkin ja Lidlin paistopisteeltä. Maksaa 95 senttiä.
Tarkoitat siis pasteijaa. Joka tapauksessa 40 sentillä saa myös kasviksia ihan riittävästi kunnon ateriaan. Omaa tyhmyyttä jos alkaa ostaa uppopaistettua vehnäjauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo.
Ei totuus noin häviä.
Ihan turhaa jankutat.Laita linkki, jonka mukaan lääkäri on todennut 1/3 työttömistä täysin työkyvyttömiksi.
Työkyvyttömyys ei muutu työkyvyksi vain sillä, että yhteiskunta kieltäytyy myöntämästä työkyvyttömyyttä työkyvyttömyydeksi. Tällainen on yhtä barbaarista kuin venäjän sotatoimet!!
Päärynät ovat todella terveellisiä. Niissä on poikkeuksellisen paljon kuituja. Paljon enemmän kuin omenassa.