Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: suomalaisia ei ole syytä tukea sillä suurimmalla osalla kansasta on varaa ruoan nouseviin hintoihin

Vierailija
04.04.2022 |

Aalto-yliopiston professori Minna Halmeen mukaan on hyvä asia, että jotkut asiat maksavat nyt aiempaa enemmän. Professorin ruoan nousevat hinnnat pakottavat näin suomalaiset tekemään tarkempia valintoja ja aiempaa eettisempiä ostopäätöksiä. Hänen mukaan silloin kun ruoan hinta on korkeampi on ilmastokysymys ja eettisyys nostettavat asiakkaiden ostopäätöksissä ykköskriteeriksi.

Halme puhuu Ylen jutussa myös siitä, että me suomalaiset yleisesti ottaen kulutamme muutenkin liikaa. Hintojen nousu vähentää suomalaisten kulutusta, hänen kun enää ei voida niin paljon kuin aiemmin. Se pakottaa Halmeen mukaan huomioimaan, että luonnonvaroja on rajallisesti ja tekemään valintoja sen suhteen, mitä kuluttaa.

Vähävaraisia professori Minna Halme ei lähtisi tulemaan, se tuki menisi menisi nimittäin suoraan vähäosaisilta yrityksille eli olisi epäsuoraa yritysten tukemista. Halmeesta moraalinen kysymys on, että pitääkö valtion tulla aina yritysten avuksi ja sanookin, että yritysten tulisi ottaa nyt enemmän vastuuta ja tinkiä omista voitoistaan.

Pellervon taloustutkimuksen tuoreimman arvion mukaan ruoan hinta tulee nousemaan vielä 11%.

https://yle.fi/uutiset/3-12380686

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset on ihan saatanan tyhmiä, kuvittelevat että esim kaurapuuro on epäterveellistä kun siinä on hiilareita, pakko syödä lohta ja kanaa jonka kilohinta 10-20€.

Vierailija
82/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?

Mihin köyhä varastoi? Yksiössä on pieni jääkaappi. Kerrostaloissa ei taida olla enää niitä kylmäkellareitakaan käytössä.

Moni taloyhtiö on ne jättänyt pois käytöstä. Uudempiin ei ole taidettu rakentaakaan sellaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonkohan Aalto yliopiston professori Minna Halme tienaa?

Kyllä Halme on oikeassa, ei vähävaraisten tarvitse ostaa uusia vaatteita joka viikko ja sen autoilunkin voi vaihtaa julkiseen liikenteeseen. Suomalaiset kuluttavat liikaa ja näiden nousujen seurauksena on pakko tehdä eettisempiä ja tarkemmin mietittyjä ostopäätöksiä.

Kerrohan meille kaikille kuinka hintojen nousu ohjaa ihmisiä tekemään "eettisempiä" ostopäätöksiä? Hintojen nousu aiheuttaa sen, että varsinkin vähävaraisimmat joutuvat entistä enemmän ostamaan halvimpia tuotteita jotka on monesti tuotettu missä ja miten sattuu.

Suomessa tarvitaan autoa pitkien välimatkojen ja eritoten maaseudulla huonojen julkisten liikenneyhteyksien vuoksi. Omalla autolla liikkuminen on muutenkin paljon mukavampaa kuin esimerkiksi bussilla - silloin ei ole bussiaikataulujen orja eikä tarvitse vahingossakaan kuunnella jonkun tuntemattoman ääliön mölinää. Vain kaupungin keskustoissa ja sen läheisyydessä pärjää ilman autoa varsinkaan jos ei tarvitse juuri lainkaan liikkua kaupungin rajojen ulkopuolelle.

Eli tukirahoja kaikille kun autolla liikkuminen on "mukavampaa"?

Maaseudulla asuminen on halvempaa, säästyneillä rahoilla kustannetaan bensat.

Autolla liikkuminen on paljon mukavampaa kuin julkisilla ja sinä tiedät sen. Sinulla ei kuitenkaan ole edes ajokorttia joten olet vain kateellinen kaikille autoilijoille.

Sinun pitää välittömästi muuttaa jonnekin maaseudulle niin tajuat, että siellä eläminen ei todellakaan ole enää nykyään halpaa. Faktojahan sinä et kuitenkaan halua vaan pakenet jatkuvasti omaan sameaan kuplaasi.

En muuta minnekään maaseudulle. Sinä muutat sieltä pois, jos et pärjää siellä ilman tukirahoja. Ei kenenkään elämää maaseutukuplassa aleta kustantaa, vaikka ihminen itse tykkää että siellä on mukavampaa.

Vierailija
84/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?

Mihin köyhä varastoi? Yksiössä on pieni jääkaappi. Kerrostaloissa ei taida olla enää niitä kylmäkellareitakaan käytössä.

Moni taloyhtiö on ne jättänyt pois käytöstä. Uudempiin ei ole taidettu rakentaakaan sellaisia.

Ei tarvitse varastoida. Kaupassa pakasteet ovat jopa puolet halvempia kuin ns tuoreet keskellä talvea.

Vierailija
85/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Halme on oikeassa, ei vähävaraisten tarvitse ostaa uusia vaatteita joka viikko ja sen autoilunkin voi vaihtaa julkiseen liikenteeseen. Suomalaiset kuluttavat liikaa ja näiden nousujen seurauksena on pakko tehdä eettisempiä ja tarkemmin mietittyjä ostopäätöksiä.

Kerrohan meille kaikille kuinka hintojen nousu ohjaa ihmisiä tekemään "eettisempiä" ostopäätöksiä? Hintojen nousu aiheuttaa sen, että varsinkin vähävaraisimmat joutuvat entistä enemmän ostamaan halvimpia tuotteita jotka on monesti tuotettu missä ja miten sattuu.

Suomessa tarvitaan autoa pitkien välimatkojen ja eritoten maaseudulla huonojen julkisten liikenneyhteyksien vuoksi. Omalla autolla liikkuminen on muutenkin paljon mukavampaa kuin esimerkiksi bussilla - silloin ei ole bussiaikataulujen orja eikä tarvitse vahingossakaan kuunnella jonkun tuntemattoman ääliön mölinää. Vain kaupungin keskustoissa ja sen läheisyydessä pärjää ilman autoa varsinkaan jos ei tarvitse juuri lainkaan liikkua kaupungin rajojen ulkopuolelle.

Eli tukirahoja kaikille kun autolla liikkuminen on "mukavampaa"?

Maaseudulla asuminen on halvempaa, säästyneillä rahoilla kustannetaan bensat.

Autolla liikkuminen on paljon mukavampaa kuin julkisilla ja sinä tiedät sen. Sinulla ei kuitenkaan ole edes ajokorttia joten olet vain kateellinen kaikille autoilijoille.

Sinun pitää välittömästi muuttaa jonnekin maaseudulle niin tajuat, että siellä eläminen ei todellakaan ole enää nykyään halpaa. Faktojahan sinä et kuitenkaan halua vaan pakenet jatkuvasti omaan sameaan kuplaasi.

Tuo kombo on puppua, että sellainen, joka ei omista ajokorttia, on aina kateellinen autoilijoille. Sen uskon, ettei maaseudulla asuminen ole yksiselitteisesti halpaa ja toimivien julkisen liikenteen yhteyksien puuttuessa auto on välttämätön. -eri

Vierailija
86/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsit, karkit, jäätelöt, pullat, keksit ja limut sais maksaa vaikka kympin paketti/pussi/pullo. Niitä vois sit syödä juhlapäivinä. Tekisi hyvää meille kaikille.

Vierailija
87/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa fiksu lause tuossa oli, että yritysten tulisi tinkiä voitoistaan. Näin vaan ei tule käymään, koska kallistuneet hinnat otetaan kuluttajalta.

Vierailija
88/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lopetin ryyppäämisen. Säästyy parisataa viikosa.

Vierailija
89/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä kun köyhät mainostavat saavansa 600€ kuukaudessa, unohdetaan mainita että lisäksi tulee asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista toimeentulotukea. 

sama näiden 9€/päivä töissä-ihmisten kanssa. Saadaan 9 päivässä lisää sen työmarkkinatuen ja asumistuen päälle jolloin oikeasti käteen jää samanverran kun pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää sen jälkeen kun se työssäkäyvä on maksanut sen vuokran ja muut asumiskulut..

Minä saan tukia kaikkineen 1900 euroa. Siihen on laskettu kaikki, myös 18- vuotiaan mulle maksama ns. ruokaraha. Minä ja kaksi lasta, joista toinen on täysi-ikäinen. Tuosta maksan vuokran, puhelimet, netin ja kotivakuutuksen, sekä kaiken muun, mm. ruoan ja vaatteet. Vanhempi maksaa kulunsa itse ruokaa lukuun ottamatta. En saisi matalapalkka-alalla mistään työstä niin paljon palkkaa, että yltäisin samoille tuloille.

Mutta: Olen pitkäaikaissairas ja olen ollut vuosia kuntoutustuella. Vaihtaisin tämän sairauden heti terveyteen ja työhön, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
90/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tutkija nimenomaan haluaa tukea vähävaraisia hintojen noustessa. Lukekaa se juttu itse ja sisäistäkää mitä siinä sanotaan vai onko kivempi vaan raivota taas suu vaahdossa.

Vierailija
91/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan professori tehnyt tutkimuksensa av:lla?

Vierailija
92/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä kun köyhät mainostavat saavansa 600€ kuukaudessa, unohdetaan mainita että lisäksi tulee asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista toimeentulotukea. 

sama näiden 9€/päivä töissä-ihmisten kanssa. Saadaan 9 päivässä lisää sen työmarkkinatuen ja asumistuen päälle jolloin oikeasti käteen jää samanverran kun pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää sen jälkeen kun se työssäkäyvä on maksanut sen vuokran ja muut asumiskulut..

Kaikki työttömät ei todellakaan saa toimeentulotukea tai asumistukea.

Mä saan sen reilun 600e työmarkkinatukea ja mitään muuta ei tule.

Vierailija
93/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan mies saa kuin sen reilu 600, kun minä tienään 4000/kk ja omaisuutta on.

Vierailija
94/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki siitä, että ihmiset luulevat keskituloisen olevan köyhä.

Ei köyhät ostele uusia vaatteita joka viikko. 

Kyllä Suomessa ihmisillä on varaa ostaa enemmän kuin pelkkä kilon pussi perunoita eikä Suomessa ole niin köyhiä että alasti tarvitsee olla, vaan ostetaan uusia vaatteita joko5kaupadta tai sitten kirppareilta.

Äsken kieltäydyin sämpylä/pullapaketin ostosta 24kpl/53 euroa. Onneksi useimmat voivat ostaa kaupasta, mitä haluavat tai ostaa jauhoja ja leipoa itse. 

Ei omaa tilannettaan pidä yleistää. 

Vierailija
95/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan mies saa kuin sen reilu 600, kun minä tienään 4000/kk ja omaisuutta on.

Niin, meillä mies saa hädin tuskin palkkaa 1000e ja minä 600e.

Vierailija
96/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama! Aina kuvitellaan että jätetään tttuet kertomatta. En minä saa mitään tttukea tai asumistukea joten en niitä tietenkään tuloksi laske. Saan työmarkkinatuen enkä mitään muuta.

Vierailija
97/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhät osaisivat ajatella fiksusti, niin he eivät olisi köyhiä.

Sori kun olin niin tyhmä että sairastuin ja minusta tuli köyhä.

Ja olen myös laiha.

Olen ohjelmistosuunnittelija ja teen työni etänä. Pystyn tekemään tätä vaikka jalkani eivät toimikaan. Mikä on sinun tekosyysi olla köyhä?

Oletko sairaseläkkeellä kun laiskottaa ja mukavampi elää tukien varassa?

Vaikuttaako jalkojen toimimattomuus myös ajattelukykyyn? Vai mikä on tekosyysi olla ajattelematon?

Tää on tosiaan aivan naurettavaa. Kyllä minäkin olisin töissä jos jalkani eivät toimisi, sehän jättää kaikki toimistotyöt mahdollisiksi. Mulla ei kädet toimi ja tämä onkin aivan erilainen haaste. Koitapa tehdä niitä ohjelmistosuunnittelutöitäsi ilman käsiä! Onko yhtään hitaampaa???

Vierailija
98/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle taas ajamassa Maailman talousfoorumin agendaa: et omista mitään ja olet onnellinen

Olisin onnellisempi, jos omistaisin pienemmän ja minimalistisen kodin, siivoaminen olisi erittäin nopeaa, ruoka olisi yksinkertaisempaa ja kaikki käytössä oleva korjattavaa ja pitkäikäisempää, mutta siitä ei olisi haittaa, jos omistaisin enemmän mm pörssiosakkeita ja saisin enemmän pääomatuloja.

Jonkun muun tulisi siis pakottaa sinut ostamaan pienemmän kodin? Ilman tavaroita? Vai mikä sun pointti tuossa oikein on? Mikäänhän ei estä sinua toteuttamasta tuon.

Vierailija
99/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava aivopieru EVA:n johtaja Emilia Kullakselta.

"Kolumni: On vain yksi toimiva keino saada hoitajille enemmän palkkaa"

Kullaksen ehdotus on siis julkisen alasajo ja terveydenhoion privatisointi.

Näin hoitajien palkat nousevat kilpailun myötä. Aika tyypillistä EK/EVA/Etla/kok.- linjaa.

Sitä Kullas ei käsitellyt, että miten tämä rahoitetaan ja ketkä jäisivät tämän systeemin ulkopuolelle.

Toistetaanpa vielä:

"Iltalehden linja

Iltalehti on poliittisesti sitoutumaton ja eri intressiryhmistä riippumaton iltapäivälehti ja verkkopalvelu.

Sisältöä ohjaa totuudellisuus sekä pyrkimys kiinnostavuuden, läheisyyden, merkityksellisyyden ja nopeuden vaalimiseen."

Juupa juu. Puolueetonpa hyvinkin.

Tiesittekös muuten, että näiden EK:n laitosten EVA:n ja Etla:n toiminta rahoitetaan pääosin verovaroista?

Vierailija
100/242 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sensuuri puri jälleen. EK:ta eikä sen lausuntoja saa siis kritisoida?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi