Tutkija: suomalaisia ei ole syytä tukea sillä suurimmalla osalla kansasta on varaa ruoan nouseviin hintoihin
Aalto-yliopiston professori Minna Halmeen mukaan on hyvä asia, että jotkut asiat maksavat nyt aiempaa enemmän. Professorin ruoan nousevat hinnnat pakottavat näin suomalaiset tekemään tarkempia valintoja ja aiempaa eettisempiä ostopäätöksiä. Hänen mukaan silloin kun ruoan hinta on korkeampi on ilmastokysymys ja eettisyys nostettavat asiakkaiden ostopäätöksissä ykköskriteeriksi.
Halme puhuu Ylen jutussa myös siitä, että me suomalaiset yleisesti ottaen kulutamme muutenkin liikaa. Hintojen nousu vähentää suomalaisten kulutusta, hänen kun enää ei voida niin paljon kuin aiemmin. Se pakottaa Halmeen mukaan huomioimaan, että luonnonvaroja on rajallisesti ja tekemään valintoja sen suhteen, mitä kuluttaa.
Vähävaraisia professori Minna Halme ei lähtisi tulemaan, se tuki menisi menisi nimittäin suoraan vähäosaisilta yrityksille eli olisi epäsuoraa yritysten tukemista. Halmeesta moraalinen kysymys on, että pitääkö valtion tulla aina yritysten avuksi ja sanookin, että yritysten tulisi ottaa nyt enemmän vastuuta ja tinkiä omista voitoistaan.
Pellervon taloustutkimuksen tuoreimman arvion mukaan ruoan hinta tulee nousemaan vielä 11%.
Kommentit (242)
Suomalaisia poliitikkoja ei ole syytä tukea, he ovat kyllin varakkaita pärjäämään omin nokkineenkin. Sama pätee yrittäjiin ja osakkeenomistajiin, he pärjäävät ilman mitään tukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?
Jos köyhät osaisivat ajatella fiksusti, niin he eivät olisi köyhiä.
Sori kun olin niin tyhmä että sairastuin ja minusta tuli köyhä.
Ja olen myös laiha.Olen ohjelmistosuunnittelija ja teen työni etänä. Pystyn tekemään tätä vaikka jalkani eivät toimikaan. Mikä on sinun tekosyysi olla köyhä?
Oletko sairaseläkkeellä kun laiskottaa ja mukavampi elää tukien varassa?
Sinusta syöpäsairaat, aivovamman saaneet, pahasti kolarissa loukkaantuneet jne ovat vain laiskoja?
Varsin iso osa työttömistä on täysin työkykyisiä.
Pitkäaikaistyöttömistä 1/3 on todellisuudessa työkyvyttömiä. Ei tuo mun silmiin ole mikään mitätön määrä.
2/3 eli suurin osa on työkykyisiä.
Sen määrän pitäisi olla 3/3. Järkyttävää roikottaa työkyvyttömiä kortistossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös köyhie kannattaisi varastoida perunoita, porkkanoita, lanttuja, nauriita ja kaalia kylmävarastoon silloin kun niiden hinnat on alhaalla niin silloin riittää syötävää talven yli eikä tarvitse miettiä talviajan korkeita hintoja?
Ja olen myös laiha.Olen ohjelmistosuunnittelija ja teen työni etänä. Pystyn tekemään tätä vaikka jalkani eivät toimikaan. Mikä on sinun tekosyysi olla köyhä?
Sinusta syöpäsairaat, aivovamman saaneet, pahasti kolarissa loukkaantuneet jne ovat vain laiskoja?
Pitkäaikaistyöttömistä 1/3 on todellisuudessa työkyvyttömiä. Ei tuo mun silmiin ole mikään mitätön määrä.
Niin, oman diagnoosinsa mukaan. En laita sille paljon painoarvoa. -eri
Ei vaan ihan lääkärin mukaan. Mulla näkyy ihan magneettikuvissa vaikea nivelrikko.
No sepä oli hyödyllinen tieto. Entäs ne loput 70 000 työtöntä, joista tuossa puhuttiin? Tuleeko se linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonkohan Aalto yliopiston professori Minna Halme tienaa?
Kyllä Halme on oikeassa, ei vähävaraisten tarvitse ostaa uusia vaatteita joka viikko ja sen autoilunkin voi vaihtaa julkiseen liikenteeseen. Suomalaiset kuluttavat liikaa ja näiden nousujen seurauksena on pakko tehdä eettisempiä ja tarkemmin mietittyjä ostopäätöksiä.
Ei voi vaihtaa jos julkista liikennettä ei ole. Vaatteita en ole koskaan ostanut kuin max. 2 kertaa vuodessa koska viihdyn niissä vaatteissa mitkä omistan niin miksi uusia pitäis ostella. Ostan vain silloin jos joku vaate menee rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ihmiset joutuvat ilta-alesta ottamaan paistotuotteita (lihapiirakoita ja lihapastoijoita) kun muuhun ei ole varaa. Ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos ei ole rahaa niin sitä ei ole.
Ilta-alen lihapiirakan hinnalla saa kilon terveellisiä kasviksia.
Mitä kasviksia saa kilon 40 sentillä?
Mistä saa lihapiirakan eurolla?
S-marketkin ja Lidlin paistopisteeltä. Maksaa 95 senttiä.
Tarkoitat siis pasteijaa. Joka tapauksessa 40 sentillä saa myös kasviksia ihan riittävästi kunnon ateriaan. Omaa tyhmyyttä jos alkaa ostaa uppopaistettua vehnäjauhoa.
Ei vaan lihapiirakka maksaa paistopisteellä 95 senttiä ja lihapasteija muistaakseni 45 senttiä kappale. Ilta-alessa lihapiirakka maksaa silloin hieman alle 40 senttiä.
Olet käynyt sitten ihan eri kaupassa. Edelleen: sitä rasvassa paistettua vehnäjauhoa ei kannata ostaa, vaan terveellisiä kasviksia.
"ruoan nousevat hinnnat pakottavat näin suomalaiset tekemään tarkempia valintoja ja aiempaa eettisempiä ostopäätöksiä"
Oikeesti? Vähemmällä rahalla tekisit eettisiempiä valintoja?!
Faktisesti absoluuttinen köyhyys on nykyään Suomessa ongelma. Meillä on n. 1 milj. ihmistä, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka näkyvät ns. leipäjonoissa. Toisin sanoen, meillä jo nyt ihmisiä, joiden perustoimeentulo ei riitä edes välttämättömään eli ruokaan.
En pidä järkevänä ajatuksia, jotka lisäävät entisestään näitä leipäjonoja.
Suomi on omituinen maa: Tällä hetkellä ansiosidonnaisella työttömyysturvalla elää enemmän ihmisiä kuin on Tilastokeskuksen mukaan työttömiä yhteensä. Aika omituista, sanoisin.
Joku voisi luulla, että yritämme tilastotiedon avulla vähätellä huono-osaisuutta. No, tulee mieleen vanha sanonta: "On valheita, emävalheita ja valtion tilastot".
Sijoitusvinkkinä köyhäilistölle: "Ostakaa maata, sitä ei enää valmisteta".
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonkohan Aalto yliopiston professori Minna Halme tienaa?
Sadantonnin tuloilla tuKEA EI TARVITSE!
https://www.uusimaa.fi/verokone/
Halme Minna Maarit
1966, Uusimaa
VerovuosiYhteensäAnsiotuloPääomatuloVero%Tulo veron jälkeenJäännösveroPalautukset
2020105 965 €105 682 €282 €38.8 %64 850 €1 615 €0 €
2019101 047 €101 023 €23 €37.4 %63 255 €257 €0 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihan lääkärin mukaan. Mulla näkyy ihan magneettikuvissa vaikea nivelrikko.
No sepä oli hyödyllinen tieto. Entäs ne loput 70 000 työtöntä, joista tuossa puhuttiin? Tuleeko se linkki?
Et huomannut mutta laitoin jo tutkimuksen nimen. Luulis että osaat sen verran että kopioit sen ja pistät Googleen. Laitoin sulle sivunumeronkin ettei sun tarvitse vaivautua lukemaan koko tutkimusta läpi.
Samantyyppisen pöräytyksen luin Suomen kuvalehdestä.
On vaan hyvä, että ruoka kallistuu, jotta ihmiset havahtuu tekemään ”eettisiä” valintoja.
Onko nämä kirjoittajat tolkuttoman etuoikeutettuja, joiden kulutustottumukset koostuu siitä, että mällätään vaan menemään useamman tonnin edestä joka kuukausi kun liksa on vähintään ruhtinaallinen, hieman yksinkertaisia, vai täysin todellisuudesta vieraantuneita?
Tämä nimenomaan tarkoittaa sitä, että on vähemmän varaa tehdä eettisiä valintoja. Luomu, lähituotettu ruoka ja monet muut laadukkaammat elintarvikkeet ovat nimenomaan kalliimpia. Hintojen nousu kaikessa heikentää ostovoimaa. Kyllä se vaikuttaa ihmisiin, kun ei kaikki saada 5k liksaa kuussa ja joutuu jopa miettimään, mitä ostaa kaupasta rahan kannalta. Hyllyyn jää luomut.
Me siirrytään eettiseen kuluttamiseen yhteiskuntana vasta sitten, kun se on massojen ulottuvilla. Niin kauan kun eettinen kuluttaminen on etuoikeutettujen ja varakkaiden hyvänmielen harrastus, meillä ei ole eettistä kuluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä kun köyhät mainostavat saavansa 600€ kuukaudessa, unohdetaan mainita että lisäksi tulee asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista toimeentulotukea.
sama näiden 9€/päivä töissä-ihmisten kanssa. Saadaan 9 päivässä lisää sen työmarkkinatuen ja asumistuen päälle jolloin oikeasti käteen jää samanverran kun pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää sen jälkeen kun se työssäkäyvä on maksanut sen vuokran ja muut asumiskulut..
Minä saan tukia kaikkineen 1900 euroa. Siihen on laskettu kaikki, myös 18- vuotiaan mulle maksama ns. ruokaraha. Minä ja kaksi lasta, joista toinen on täysi-ikäinen. Tuosta maksan vuokran, puhelimet, netin ja kotivakuutuksen, sekä kaiken muun, mm. ruoan ja vaatteet. Vanhempi maksaa kulunsa itse ruokaa lukuun ottamatta. En saisi matalapalkka-alalla mistään työstä niin paljon palkkaa, että yltäisin samoille tuloille.
Mutta: Olen pitkäaikaissairas ja olen ollut vuosia kuntoutustuella. Vaihtaisin tämän sairauden heti terveyteen ja työhön, jos se olisi mahdollista.
Onko tää brutto vai netto?
Nimimerkillä itse tein töitä viime kuussa 138 tuntia, nettopalkka 1646e.
Kyllä työnteko kannattaa, vai miten se olikaan...?
En ole tuo jolle vastaat, mutta kyllä minulle kelpaisi tuo hyvin. Vaihdetaanko? Terveisin pitkäaikaistyötön.
No paljonkos sä saat nettona kuussa kaikkinensa?
Tienasin 1600€ nettona ennen tapaturmaani. Nyt netto on 640€. Vaihtaisin sen sekunnissa entiseen, ei tarvitsisi yhtään miettiä. Kumman nettosumman sinä ottaisit mieluummin?
No omani tietenkin. Outo kysymys.
Mutta paljon vaikeampi kysymys on, kummanko ottaisin, 1600e rahaa 138 tunnin työsuoritteella, vai 1500e töissä käymättä, käyttämällä kaiken aikani niin kuin itse haluan. Minusta aika houkutteleva tarjous.
Olisikin ihanaa jos saisi 1500€ tekemättä mitään. Ikävä kyllä se työmarkkinatuki on vain 600€:n kieppeillä ja jos on puoliso tai kesämökki niin voi vaan haaveilla tuollaisista summista. Antaisin mitä vaan että saisin työkykyni takaisin jolloin työllistyisin heti.
Saan tukia n. 1500e eli asumistuki,tt-tuki ja työnarkkinauki.kela maksaa sähkön ja vesilaskun 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Vuokran oma osuus on 270e eli ruokaan ja muuhun jää kuussa n. 1200e. Hyvin pärjää ja saan kaiken ostettua mitä haluan . Maalla asun vuokralla rivitalossa.
Ei tässä juuri kukaan ole pakotettu tekemään erilaisia päätöksiä ruokakaupassa, vaikka ruuan hinta nousisi niinkin "paljon" kuin 20%, mitä ei siis ole nousemassa. Minulla ruokani maksaisi kuukausittain sitten 150 euron sijasta 180 euroa, voi eiii. Mitä väliä suomalaiselle on muutamalla kympillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ihmiset joutuvat ilta-alesta ottamaan paistotuotteita (lihapiirakoita ja lihapastoijoita) kun muuhun ei ole varaa. Ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos ei ole rahaa niin sitä ei ole.
Ilta-alen lihapiirakan hinnalla saa kilon terveellisiä kasviksia.
Mitä kasviksia saa kilon 40 sentillä?
Mistä saa lihapiirakan eurolla?
S-marketkin ja Lidlin paistopisteeltä. Maksaa 95 senttiä.
Tarkoitat siis pasteijaa. Joka tapauksessa 40 sentillä saa myös kasviksia ihan riittävästi kunnon ateriaan. Omaa tyhmyyttä jos alkaa ostaa uppopaistettua vehnäjauhoa.
Ei vaan lihapiirakka maksaa paistopisteellä 95 senttiä ja lihapasteija muistaakseni 45 senttiä kappale. Ilta-alessa lihapiirakka maksaa silloin hieman alle 40 senttiä.
Olet käynyt sitten ihan eri kaupassa. Edelleen: sitä rasvassa paistettua vehnäjauhoa ei kannata ostaa, vaan terveellisiä kasviksia.
Osalla köyhistäihmisistä on vain 20-30€ viikossa rahaa ruokaan. Silloin pitää laskea €/kalori periaatteella mitä ostaa kaupasta. Lihapiirakasta saa aika halvalla paljon kaloreita. Kasviksista ei saa juuri lainkaan kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä juuri kukaan ole pakotettu tekemään erilaisia päätöksiä ruokakaupassa, vaikka ruuan hinta nousisi niinkin "paljon" kuin 20%, mitä ei siis ole nousemassa. Minulla ruokani maksaisi kuukausittain sitten 150 euron sijasta 180 euroa, voi eiii. Mitä väliä suomalaiselle on muutamalla kympillä?
Puhu vaan omasta puolestasi. Oletkos koskaan testannut kasata 100% eettistä ruokakoria, jossa liha kotimaista antibioottivapaata luomua, munat luomua, kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset, hiutaleet, luomuhunajaa, kahvia jne. Siitä tulee hieman enemmän kuin 20% lisää.
Jotkut luomutuotteet ja eettiset valinnat maksaa tuplat. Ja tässä kallistuu kaikki muukin, sähkö, polttoaine jne.
Etuoikeutetun ihmisen ongelma on usein se, ettei kykene enää ymmärtämään muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi. Oletkos koskaan testannut kasata 100% eettistä ruokakoria, jossa liha kotimaista antibioottivapaata luomua, munat luomua, kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset, hiutaleet, luomuhunajaa, kahvia jne. Siitä tulee hieman enemmän kuin 20% lisää.
Jotkut luomutuotteet ja eettiset valinnat maksaa tuplat. Ja tässä kallistuu kaikki muukin, sähkö, polttoaine jne.
Etuoikeutetun ihmisen ongelma on usein se, ettei kykene enää ymmärtämään muita.
Valitsen aina luomun, kun se on mahdollista. Kaikki luomutuotteet eivät ole suunnattoman hintaisia. Lihaa syön hyvin vähän.
T: Sama
Itsevaltiaissa oli sanonta että kun annat köyhälle rahaa, niin se se ostaa sillä kalan, syö sen ja on taas nälkäinen; mutta jos annat köyhälle ongen, niin se menee kalaan ja samalla työllistää itsensä.
"Aalto-yliopiston professori Minna Halmeen mukaan on hyvä asia, että jotkut asiat maksavat nyt aiempaa enemmän. "
Jotkut asiat? Kaikki maksaa enemmän ja palkat eivät nouse. Siinä ei ole mitään hyvää. En todellakaan tee eettisiä valintoja kun rahaa on entistä vähemmän. Mulle on aivan sama missä orjatehtaalla jotkut vaatteet on ommeltu.
Vierailija kirjoitti:
Jätetään ne loputkin terveelliset ostokset kauppaan. Juuri oli uutisissa, kuinka esim päärynän hinta noussut roimasti.
Päärynä ei ole mikään teveystuote, luultavasti yksi vähiten terveelisistä kasvikunnan tuotteista kaupassa.
Siitähän ei artikkelissa puhuttu.