Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppia (työ)englantia aikuisiällä?

Vierailija
03.04.2022 |

Olen reilu 3-kymppinen ja ongelmana on se, että olen ollut jotenkin tosi huono englannissa aina. Olen kirjoittanut sen lukiossa alimmalla hyväksytyllä ja yrittänyt välttää parhaani mukaan tilanteita, joissa joudun kieltä käyttämään suullisesti, sähköposteihin vastatessa saan aikaa miettiä mitä kirjoitan ja kaikki on kyllä aina ymmärretty. Nyt töissä alkaa kuitenkin olla koko ajan enemmän palavereita in english ja se stressaa. Minun on hankala pysyä perässä mistä puhutaan ja jään liikaa miettimään jotain, mitä en ymmärtänyt ja siinä ehtii mennä seuraavat 10 lausetta ohi ja sitten minulta jo kysytäänkin jotain!

Onko vinkkejä, miten oppia englantia näin aikuisena ja pärjätä sitä myöten myös palavereissa ilman että stressaa niitä monta viikkoa etukäteen..?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ja se on yksi syy, etten ole esimerkiksi korkeakouluttautunut. Ei tarvitse niin paljoa englantia, kun ei ole liian korkeassa asemassa. Matematiikassa olen hyvä, mutta se onkin helppoa eikä sitä tarvitse päntätä. Osaat yhden laskun, niin sen pohjalta voit laskea kaikki muutkin, koska siinä pätee aina sama looginen lainalaisuus. Englantia taas pitää oikeasti opetella ja ei vaan kiinnosta. Jos osaat yhden lauseen englantia, niin se ei auta osaamaan sinua seuraavaa lausetta. Sitten pitää esim tietää, että milloin vaikkapa "tehdä" on make tai do. Matematiikassa ei ole tuollaisia vaihtelevia epäloogisuuksia.

Vierailija
142/168 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni romaanien lukeminen vierailla kielillä on auttanut todella paljon kyseisen kielen oppimisessa. Joten suosittelisin sitä kielen rakenteen ja sanaston oppimiseen siinä tilanteessa, kun perussanasto ja kielioppi ovat ainakin tuttuja, vaikkeivät ehkä täysin hallussa. Kun luet tuhat sivua kirjallisuutta englanniksi, niin väkisinkin siitä jää jotain päähän, koska samat sanat ja rakenteet toistuvat uudestaan ja uudestaan. Lue ihan mitä tahansa jaksat lukea, vaikka sitten dekkareita. Jos tykkäät chick litistä, niin Sophie Kinsellan kirjat ovat hauskoja ja aika helppotajuisia myös alkukielellä.

Älä välitä siitä, ettet ymmärrä ihan kaikkea, vaan katso sanakirjasta tai Google kääntäjästä vain silloin, kun joku vieras sana on tullut vastaan useamman kerran, tai jos oikeasti kiinnostaa. Muuten homma saattaa kuihtua siihen, että kaikki aika menee sanaston tarkistamiseen. Ammattikirjallisuuden lukeminen auttaa myös, ja on todennäköisesti helpompaa kuin kaunokirjallisuuden lukeminen.

Tämä kannattaa yhdistää muihin annettuihin vinkkeihin, jotka liittyvät enemmän puhumiseen ja puheen ymmärtämiseen.

Tämä on aika hyvä vinkki. Lukemisessa ei ole kiirettä, ei ole se ohikiitävä hetki josta pitää saada kiinni vaan samat lauseet voi lukea rauhassa uudestaan ja uudestaan eikä kukaan odota vastausta.

Youtube on toinen, ihmiset eivät arvaakaan miten paljon sieltä löytyy ilmaista materiaalia vaikka englannin opetteluun. Hakee vaikka sanoilla "basic english", "learn english" tai mitä nyt tulee mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube, podcastit, äänikirjat, kirjojen ja lehtien lukeminen, yksityistunnit, aikuisten kielikurssi ulkomailla. Muutenkin matkailu englanninkielisessä maassa ja kielen aktiivinen käyttäminen siellä. Tottakai työväenopisto tms, mutta niissä tahti usein tosi hidas, mutta keskusteluryhmä voi rohkaista puhumisessa.

Mieti miten opit. Itse tajusin oppivani parhaiten kieliä lukemalla vasta aikuisena. Kun opin sanan lukemalla, niin sitten muistin ja opin lausumaan. Kuuntelemalla ja toistamalla en opi.

Vierailija
144/168 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso telkkaa, pelaa tai ole netissä itseä kiinnostavan aiheen ympärillä englanniksi. Minä aloin katsomaan tietyn aiheen youtube videoita ja sen lisäksi, kun oli töissä sitä englannin käyttöä, niin nyt vuoden jälkeen jo ihan saan kiitosta kielen käytöstä, varmaan kun oli aiemmin sönkköä rallienglantia :D

Siis käytä työajalla mahdollisimman paljon enkkua ja yritä harrastaa vapaa-ajalla englanniksi. Se ei toimi, että vapaa-ajalla yrittää paljoa noita työjuttuja opetella, siinä uupuu. Jonkun puolituntisen voi toki ottaa aamuun tai päovän loppuun kurssia, mutta tehokkaampaa on tehdä jotain muuta kiinnostavaa.

Vierailija
145/168 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteet kantsii ainaki laittaa kuntoon. Itel autto tää kurssi https://www.languagesquickly.com/ , ku oli kompaktisti kaikki perus keskusteluun tarvittavat sanat, lauseet ja kielioppi. 

Mut sit lisäks rupee puhumaan ääneen enkkua yksikses. Ite tein tätä ton kurssin lisäks ja kehityin tosi nopeesti. 5-30min päiväs fiiliksen mukaa. Google kääntäjän ottaa puhelimel esiin et voi hakee niit sanoja mitä ei tiiä. Keksit vaan aiheen joka päivälle ja keskityt vaik jonku verra aiheisiin sun työn ympäriltä, nii tulee siihe liittyvää sanastoo myös tutuks.

Vierailija
146/168 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuislukioissa voi lukea yksittäisiä aineita myös enkkua erittäin hyvinkin perus englantia missä käännetään lauseita englanniksi ja englannista suomeksi sekä erikseen work english missä tiettyä työenglantia kursseilla. Työ englannin sanastoa.Niitä kursseja on paljonkin.Ääntäminen on niitäkin kursseja lausu oikein äännä oikein.Sellaisia kursseja kuin englannin eri murteet on myös.Yksittäiset aineet ei maksa niin paljon kirjan hinta ja kurssimaksu.

Vierailija
147/168 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut, jos tämä on jo ehdotettu.

Olisin sitä mieltä, että työnantajasi pitäisi tarjota sinulle kielikoulutusta. Ota asia esille seuraavassa kehityskeskustelussa. Ehkä työpaikallasi on muitakin samassa tilanteessa ja voitte muodostaa oman pienryhmän. Näin voitte keskittyä ihan omaan työsanastoon. Ja opiskelu tapahtuu työajalla.

Minulla oli sama ongelma ruotsinkielen kanssa ja usean kurssin jälkeen asia helpottui. Ongelmana on usein kynnys aloittaa puhe vieraalla kielellä. Lisäksi kuuntelin kirjoja ruotsiksi, mikä kehitti sanavarastoa "tavallisissa" asioissa.

Vierailija
148/168 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ihan samassa jamassa 10v sitten kun palasin äitiyslomilta, yritysoston kautta omistaja olikin britti ja kaikkien piti alkaa tehdä työt etupäässä englanniksi. Asiakkaatkin pohjoismaisia kotimaisten sijaan. Olin toki opiskeluissa joutunut englantia käyttämään ja mulla oli ihan ok hyvä passiivinen kielitaito mutta käytännön puhuminen ja etenkin työasioissa, aivan jäätävää tuskaa!

Se häpeän määrä kun en osannut sanoa oikein mitään kun minun vuoro tuli esittää lyhyesti oma juttuni  😞 Aksentista en ole koskaan välittänyt, se on varmaan ihan ok mutta se että ei vaan löydä sanoja ja mm. aikamuodot menee aivan miten sattuu sekaisin. Koitin kääntää päässäni Suomesta enkuksi ja eihän se toimi ollenkaan

Nyt 10v myöhemmin mulla on sujuva ammattimainen englanti ja olen kuullut mm uudelta brittipomolta siitä kehuja, olin todella todella iloinen siitä! Itsevarmuus on kohentunut niin paljon ja oikein mielelläni osallistun keskusteluun aina kun voin myös työasian ulkopuolella.

Miten tähän päästiin; aluksi pakolla eli oli vain pakko alkaa paniikissa opettelemaan alan sanoja ja kirjoittaa niistä ja muiden käyttämistä sanonnoistakin läppärin viereen lappu. Luin työdokkareita ja valmistauduin tapaamisiin paljon perusteellisemmin kun suomalaisiin. Jouduin pyytämään toistoa välillä mutta tosi ymmärtäväisiä ihmiset ovat.

Toinen juttu; sain alkaa reissata Lontoossa ja siellä kun oli aina 3pv kerrallaan natiivien seassa niin kyllä tarttui. Tähän ei toki aina ole mahdollisuutta.

Kaikista tärkein; ystävystyin erään brittikollegan kanssa siinä määrin että meillä oli ysein extempore puheluita missä käytiin välilä läpi myös viikonlopun tekemiset ja muuta small talkia vapaammin, sain hakea sanoja ja hän korjasi kun pyysin alkuun et halun oppia puhumaan sujuvammin. Se oli mulle ehkä isoin juttu!

Tsemppiä! Ihan varmasti onnistuu sinullakin ap parantaa ainakin merkittävästi kieltotaitoa! Ja mikä ilo kun vuosien päästä huomaa sen kehityksen tai törmää tällaiseen ketjuun ja tajuaa että onnistui siinä sitten lopulta!

Vierailija
149/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV on helppo tapa kertailla englantia.Etelämmässä Euroopassahan ei ole tekstiä ohjelmissa.

Vierailija
150/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Duolingo-äppiä. Mieheni on oikeasti aika huono kielissä, mutta Duolingon avulla hän on oppinut tosi hyvin kieliä! Lapseni oppivat englantia YouTubesta, mutta aikuiselle varmasti on enemmän hyötyä applikaatiosta, jossa pitää itsekin puhua ja muodostaa lauseita.

Vierailija
151/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EF kielikursseja ei viitsi suositella muutenkaan. Osallistuin aikuisille mainostetulle kurssille ja pääsin ryhmään, jossa muut osallistujat 16-21 vuotiaita. Mainoksen perusteella "Kurssit alkavat joka maanantai", mutta todellisuudessa yksi kurssijakso kestää kuusi viikkoa ja osallistut siihen kohtaan kurssia, mikä parhaillaan on menossa. Kielikurssille pitäisi mennä nuorena, olla siellä se vuosi, jolloin kokemuksesta saisi kaiken irti, uusien kaverien myötä. Yhtään suomalaista ei ollut opistossa samaan aikaan ja meitä 40 täyttäneitä aikuisia oli kolme sen kuukauden aikana. Luonnollisesti kaikki eri kurseilla. Kurssiin sisältyi kielioppikeskusteluja luokassa, ja vähän enemmän etätunteja tietokoneen välityksellä. 

Aikuisopiskelijat asuvat perhemajoituksessa ja oma perheeni asui yli tunnin matkan päässä (julkisilla pari vaihtoa) opistolta. Opiston järjestämä vapaa-ajan ohjelma arkisin oli matkojen takia poissuljettu. Kuukausi Britanniassa oli kallis, mutta kokemuksena opiston ulkopuolella ihan hyvä. Oli kiva huomata, miten kieliympäristössä sai varmuutta käyttää kieltä ja osasi pärjätä omillaan, sillä heikommallakin kielitaidolla.

Onnea kielenopiskeluun, miten sitten sen järjestätkään. 

Vierailija
152/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oppisin englantia, jos englanninkielisissa ohjelmissa olisi tekstitys englanniksi. Minulla on kuulo huonontunut jo nuorena. Kun kuulee lauseen ja sama olisi tekstinä niin varmasti kielen oppisi paremmin. Yritän kuunnella ja katsella esim. englantilaisia poliisisarjoja, mutta en saa puheesta selvää.

Vierailija
153/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oppisin englantia, jos englanninkielisissa ohjelmissa olisi tekstitys englanniksi. Minulla on kuulo huonontunut jo nuorena. Kun kuulee lauseen ja sama olisi tekstinä niin varmasti kielen oppisi paremmin. Yritän kuunnella ja katsella esim. englantilaisia poliisisarjoja, mutta en saa puheesta selvää.

Netflixissä voi laittaa englanninkielisen tekstityksen englanninkielisiin sarjoihin/elokuviin. Tietty se jonkin verran maksaa, mutta jos ajattelee sen kielikurssina, niin hinta on ihan kohtuullinen. Sitä voi käyttää muihinkin kieliin, siellä on sisältöä monella eri kielellä.

Vierailija
154/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tässä asiassa varmaan toivottomin tapaus. Olen nimittäin ollut naimisissa englantia äidinkielenään puhuvan kanssa 3 vuotta, kotikielemme on englanti, enkä edelleenkään osaa puhua sitä kieltä kunnolla. Osaan kirjoittaa varsin hyvin, on laaja sanasto, mutta puhuessa ei vaan tule ne sanat tai lauserakenteet riittävän nopeasti mieleen joten tulee paljon ihmettelyä ja odottelua ja sitä että täytyy vaan sanoa, etten nyt osaa sanoa tätä englanniksi. Ääntämys on edelleen myös täysin tankero-luokkaa, en vaan pysty tuottamaan monia niitä englannin kielen äänteitä. 

Nyt mies hinkuisi muuttaa työn perässä Irlantiin, ja mullekin olisi varmaan sieltä töitä kun it-alalla olen, JOS vaan osaisin sitä hiton kieltä kunnolla. Mutta kun en osaa. Enhän minä missään työhaastattelussa pärjäisi, jos englanti on tasoa tö pöt. Tai itse työssä. Sosiaalisten tilanteiden pelko ei yhtään auta asiaa.

Vierailija
155/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut, jos tämä on jo ehdotettu.

Olisin sitä mieltä, että työnantajasi pitäisi tarjota sinulle kielikoulutusta. Ota asia esille seuraavassa kehityskeskustelussa. Ehkä työpaikallasi on muitakin samassa tilanteessa ja voitte muodostaa oman pienryhmän. Näin voitte keskittyä ihan omaan työsanastoon. Ja opiskelu tapahtuu työajalla.

Minulla oli sama ongelma ruotsinkielen kanssa ja usean kurssin jälkeen asia helpottui. Ongelmana on usein kynnys aloittaa puhe vieraalla kielellä. Lisäksi kuuntelin kirjoja ruotsiksi, mikä kehitti sanavarastoa "tavallisissa" asioissa.

Tämä on monella alalla ihan täyttä utopiaa, että työnantaja tarjoaisi kielikoulutusta, tai että voisi opiskella kieltä työajalla. Asiantuntija-ammateissa ainakin oletetaan kaikkien osaavan englantia jo tullessaan, ja opettelevan itse omalla ajalla jos ei osaa tarpeeksi. Itse it-alalla, ja työnantaja olettaa kaikkien tuntien olevan asiakkailta laskutettavaa työtä, eikä niiltä voi laskuttaa kielen opiskelua joten sitä ei työaikana voi tehdä.

Vierailija
156/168 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on omakin ongelmani: en ole koskaan ollut hyvä englannissa, toki matkailuenglanti onnistuu ja tavallinen keskustelu. Mutta business-englanti on hankalaa ja meilläkin alkaa jo olla kaikki palaverit englanniksi. Viimeksi huvitti, kun palverin pitäjä sanoi, että alkaa olla niin paljon henkilöitä, jotka eivät osaa suomea, joten kunnioituksesta heitä kohtaan aletaan käyttää palaverikielenä englantia. Entäs me raukat, jotka ei oikein pärjätä englannilla? Ei taida olla enää meikäläisille tilaa yritysmaailmassa. 

Vierailija
157/168 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse oon ollut kanssa aina tosi huono englannissa, mutta sit löysin tämmösen nettisivun, tuolla oli tosi yksinkertasesti laitettu kaikki ja siel oli vaan kaikkea tarpeellista ja ei mitään turhia juttuja. Sielt pystyy vähän kattoo et mitä haluaa opiskella. Suosittelen kokeilemaan! Mul on kans tämmönen 5€ alennuskuponki "ALEKOODI5", niin ei maksa sitten ku vaan 34€. Mielestäni oli rahan arvonen ja itse sain tuosta ainakin apua.

https://www.languagesquickly.com/

Vierailija
158/168 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet alasi kirjallisuutta englanniksi ja kuuntelet podcasteja tai YouTube videoita alasi aiheesta englanniksi. Korva tottuu ajan kanssa ja sanavarastosi karttuu samoin, erityisesti lukemalla ja samalla googlaamalla tuntemattomattomat sanat suomeksi. Kaikki tämä vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Kirjoitat kaikki viestit ensin Google dociin englanniksi ja annat tekoälyn korjata virheet ennenkuin lähetät viestisi eteenpäin. 

Vierailija
159/168 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani treenasin englantia tosi paljon kun kirjoitukset oli tulossa (aikuislukiolaisena). Samalla tavalla sitten myöhemmin myös.

Pidin sitä esillä koko ajan. Ruokapöydässä luin tuttuja sarjiksia englanniksi. (Asterixit, Tintit, Tenavat ym.) Luin myös lehtiä.

Englanti on myös opiskelukieli. Vaikka opiskelin kotimaista kirjallisuutta, teoriakirjallisuus oli tosi paljon englanninkielistä.

Englanti tuntuu yhä vaikealta, vaikka käytän sitä päivittäin. Kirjallisuus, esim. tutut Agatha Christiet, onnistuu suht vaivattomasti, mutta vaikeampi kieli on ja pysyy vaikeana.

Vierailija
160/168 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa on paljon englanninkielisiä juttuja, joihin saa valittua myös tekstityksen englanniksi.