Miten oppia (työ)englantia aikuisiällä?
Olen reilu 3-kymppinen ja ongelmana on se, että olen ollut jotenkin tosi huono englannissa aina. Olen kirjoittanut sen lukiossa alimmalla hyväksytyllä ja yrittänyt välttää parhaani mukaan tilanteita, joissa joudun kieltä käyttämään suullisesti, sähköposteihin vastatessa saan aikaa miettiä mitä kirjoitan ja kaikki on kyllä aina ymmärretty. Nyt töissä alkaa kuitenkin olla koko ajan enemmän palavereita in english ja se stressaa. Minun on hankala pysyä perässä mistä puhutaan ja jään liikaa miettimään jotain, mitä en ymmärtänyt ja siinä ehtii mennä seuraavat 10 lausetta ohi ja sitten minulta jo kysytäänkin jotain!
Onko vinkkejä, miten oppia englantia näin aikuisena ja pärjätä sitä myöten myös palavereissa ilman että stressaa niitä monta viikkoa etukäteen..?
Kommentit (168)
Monessa kaupungissa järjestetään esim. englanninkielen kursseja kansalaisopistoissa ja kirjastoissa. Kannattaa valita ryhmä, jossa ei liikaa osanottajia n. 6-10 maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ihan samassa jamassa 10v sitten kun palasin äitiyslomilta, yritysoston kautta omistaja olikin britti ja kaikkien piti alkaa tehdä työt etupäässä englanniksi. Asiakkaatkin pohjoismaisia kotimaisten sijaan. Olin toki opiskeluissa joutunut englantia käyttämään ja mulla oli ihan ok hyvä passiivinen kielitaito mutta käytännön puhuminen ja etenkin työasioissa, aivan jäätävää tuskaa!
Se häpeän määrä kun en osannut sanoa oikein mitään kun minun vuoro tuli esittää lyhyesti oma juttuni 😞 Aksentista en ole koskaan välittänyt, se on varmaan ihan ok mutta se että ei vaan löydä sanoja ja mm. aikamuodot menee aivan miten sattuu sekaisin. Koitin kääntää päässäni Suomesta enkuksi ja eihän se toimi ollenkaan
Nyt 10v myöhemmin mulla on sujuva ammattimainen englanti ja olen kuullut mm uudelta brittipomolta siitä kehuja, olin todella todella iloinen siitä! Itsevarmuus on kohentunut niin paljon ja oikein mielelläni osall
Opit siis käyttämään englantia koska olit motivoitunut ja omaksuit itsellesi sopivia tapoja opetella kieltä.
Englanti työkielenä ei välttämättä ratkaise yhtään mitään. Minulla on korkeasti koulutettuja työkavereita, jotka eivät 10 - 20 vuoden jälkeenkään osaa eivätkä viitsi opetella englannin kieliopin perusasioita. Puheessa se ei niinkään haittaa, mutta firman ulkopuolelle lähetetyissä viesteissä lukuisat kielioppivirheet ovat noloja.
Kielitaidon ei luonnollisesti tarvitsekaan olla täydellistä, mutta en voi ymmärtää, miten firman hierarkiassa korkealla oleva, akateemisesti koulutettu henkilö ei halua opetella perusteita vaikka käyttää englantia työkielenä päivittäin. .
Ottakkaa vaihto -oppilas enkun kielisestä maasta. Meillä oli vuoden ja opimme todella hyvin kielen. Tietysti se sitouttaa aika paljon.
Mulla tämä ongelma, 50 v enkä ole puhunut englantia kouluaikojen jälkeen, ja nyt tullut töissä pakolliseksi säännöllisesti koska tiimit on kansainvälisiä.
Mulla ongelma on nimenomaan puhuminen ja jossain määrin kuullun ymmärtäminen. Osaan lukea ja kirjoittaa englantia varsin hyvin, mutta ongelma on se että puhuminen tökkii. En osaa ääntää, ja usein sanojen hakeminen kestää liian kauan sujuvaan puheeseen. Joskus myös eksoottisemmat aksentit on vaikeita ymmärtää, mutta ehdottomasti enemmän ongelma on tuo puhuminen kuin ymmärtäminen. Eikä tunnu töissä harjoittelemalla paranevan yhtään, vaikka tässä jo muutaman vuoden joutunut englantia sönkkäämään. Aina sitä samaa tö pöt tasoa hitaasti tankaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut, jos tämä on jo ehdotettu.
Olisin sitä mieltä, että työnantajasi pitäisi tarjota sinulle kielikoulutusta. Ota asia esille seuraavassa kehityskeskustelussa. Ehkä työpaikallasi on muitakin samassa tilanteessa ja voitte muodostaa oman pienryhmän. Näin voitte keskittyä ihan omaan työsanastoon. Ja opiskelu tapahtuu työajalla.
Minulla oli sama ongelma ruotsinkielen kanssa ja usean kurssin jälkeen asia helpottui. Ongelmana on usein kynnys aloittaa puhe vieraalla kielellä. Lisäksi kuuntelin kirjoja ruotsiksi, mikä kehitti sanavarastoa "tavallisissa" asioissa.
Tämä on monella alalla ihan täyttä utopiaa, että työnantaja tarjoaisi kielikoulutusta, tai että voisi opiskella kieltä työajalla. Asiantuntija-ammateissa ainakin oletetaan kaikkien osaavan englantia jo tullessaan, ja opettelevan itse omalla ajalla jos ei o
Todellakin väärin tuo asia. Olin 70-luvun alussa Ruotsissa töissä ja jokainenvähönkin suurempi työnantaja järjesti kielikursseja työajlla. Opin siellä todella hyvin kielen. Menin aikuislukioon Ruotsin keikan jälkeen ja ruotsinope ihmetteli, miten osaan ruotsia sudeettisavolaisena niin hyvin. Luuli, että olin salannut äidinkieleni😅
Yksinkertaista: katso englanninkielisiä sarjoja esim tv:stä, netistä yms tekstillä.
Niinkuin joku jo mainitsi, työkuvioissa tietyt sanat toistuvat eli sanoisin, että jossain vaiheessa helpottaa 😊
Olen harjoitellut englannin ääntämystä ja sujuvuutta lukemalla ääneen englanninkielisiä juttuja ja juoruja esim. Daily Mailista. Ei ole niin puuduttavaa kuin jonkin oppikirjan tylsät tekstit.