Ihmiset, jotka eivät koskaan matkusta
Miksi jotkut eivät ikinä matkusta minnekään ulkomaille? En tarkoita tällä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa (ei omakaan perheeni matkustellut kun olin lapsi, 4 lasta ja melko pienet tulot), vaan ihmisiä, joilla olisi kyllä varaa lähteä johonkin mutta eivät vaan halua.
Mikä on motiivi, kun ihmiset eivät halua nähdä maailmaa? Meillä matkustetaan joka kesä jonnekin. Matkustelu kehittää kielitaitoa ja opettaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja kulttuureita.
Kommentit (134)
54: En ole lainaamasi kommentin kirjoittaja, mutta noita mainittuja asioitahan täällä tyypit itse kirjoittavat. Jos tunnustaa olevansa epäsosiaalinen, niin miksei sitä saisi toinen toistaa?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:36"]Esitin mielestäni ihan päteviä syitä siihen, miksi en (enää) matkusta. t.3
[/quote]
Kahdeksan työmatkaa vuodessa eivät ole matkustamista? Turha vedota siihen, että kyseessä työmatkat, koska ihminen, joka ei halua matkustaa, ei myöskään mene tuollaisen työhön.
Eiköhän siinä näe maailmaa jonkin verran ja joudu alttiiksi vieraille kulttuureille, vaikka syy olisikin työmatka, ja noita edellämainittuja asioita tässä ketjussa ihmisiltä peräänkuulutetaan, kun kuulemma muuten ei kehity ihmisenä.
[/quote]
Valitsin työpaikkani silloin kun vielä tykkäsin matkustamisesta. Ihminen muuttuu. Tietänet, että työpaikkoja ei ole tarjolla niin, että sen kun vaan valitset (ja sanot vielä työhaastattelussa, ettet sitten suostu matkustamaan)? Tykkään silti työstäni ja olen hyvä siinä. Mutta sekin on syy matkustamattomuuteen, että työmatkailu tappaa matkailuhalut.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:59"] Olen kyllä rehellisesti kateellinen teille joilla varaa matkustaa joka vuosi. Itse en ole koskaan käyyt missään. [/quote] Käydään valmiilla pakettimatkoilla. Seuraan tarjouksia ja ostan, kun kaikki on kohdillaan. Teemme usean matkan vuosittain. Ja jo sillä saa edulliset matkat, kun ottaa matkan koulujen lomien ulkopuolelta. t. aktiivinen matkailija [/quote] Kuinka paljon noin keskimäärin teidän yksi matka maksaa? Ja kuinka monta teitä on? [/quote] Meitä on 2 aikuista. Keskimäärin on hm... joukossa on lomia vain aamiaisella ja all inclusive. Mut vaik näin: 2 aikuista ei aterioita 340€ yhteensä, aamiaisella 590€, aamiasella 500€, all inclusivella 1108€. All inc lomilla ei käyttörahaa kulu samalla tavalla, kuin muissa. Vuosittain menee 8000-10000€. t. matkailija [/quote] Tuohon kahteen aikuiseen kun lisää meidän kolme lasta niin kustannukset nousevatkin ihan uusiin sfääreihin. Kahden teinin ja yhden 12v täyttävän kanssa puhutaankin matkojen hinnoissa monessa paikassa neljästä aikuisesta ja yhdestä nuoresta. Meillä kyllä tehdään ulkomaan lomamatkoja aina kun siihen on varaa. Joka vuosi ei ole. Aika paljon enemmän matkustettiin ennen lasten saantia ja silloin kun lapset olivat pieniä ja hinnatkin alempia.
[/quote]
Tiedän, että summat nousee lapsiperheillä. Ja varsin usein matkatoimisot tuntee vaan perheen 2+2. Ja siihen poppooseen 1 lapsi lisää niin hinta nousee. Tai joutuu ottaa kaksi huonetta ja sitä mukaa alennukset ja edut katoaa. Ja nuo mun mainitut summat tuossa oli hintoja yhteensä 2 aikuiselta.
Ja matkan ajankohta vaikuttaa paljon hintoihin.
Mut äkkiseltään niin 5x 250-300€ ei oo paha. Ja siihen päälle käyttöraha tietenkin. Ja tuolla vertauksella tarkoitan vain sitä, että monasti tommosella 2+3 kokoonpanosta saa maksaa sen 4000€ vähintään.
t. matkailija
Itse en ymmärrä näitä himomatkaajia, jotka lähtevät vähintään kaksi kertaa vuodessa katsomaan "jotain uutta, seksikästä ja ihmeellistä" maailmaa. Länsimainen kulttuuri on maailman paras enkä pidä muiden maiden kulttuureja niin ihmeellisinä, että haluaisin maksaa sen kokemisesta tuhansia euroja vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:51"]
Koska mua ahdistaa ihmispaljous. En käy koskaan edes Suomessa pääkaupunkiseudulla. Kun matkustamme, matkustamme pohjoiseen :D
[/quote]
Suomen pohjoinenhan onkin ainoa paikka maailmassa missä ei ole ihmispaljoutta?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:48"]
Miksi jotkut eivät ikinä matkusta minnekään ulkomaille? En tarkoita tällä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa (ei omakaan perheeni matkustellut kun olin lapsi, 4 lasta ja melko pienet tulot), vaan ihmisiä, joilla olisi kyllä varaa lähteä johonkin mutta eivät vaan halua. Mikä on motiivi, kun ihmiset eivät halua nähdä maailmaa? Meillä matkustetaan joka kesä jonnekin. Matkustelu kehittää kielitaitoa ja opettaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja kulttuureita.
[/quote]
Miksi jotkut eivät ikinä osta tietokoneita/veneitä/harrasta golfia? En tarkoita tällä ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa (ei meidänkään perheellä ollut varaa kun olin lapsi), vaan ihmisiä, joilla olisi kyllä varaa hankkai tietokoneita/veneitä/harrastaa golfia mutta eivät vaan halua. Mikä on motiivi, kun ihmiset eivät halua oppia tietotekniikkaa/purjehtimaan/pelaamaan golfia?
Matkustelu ei kehitä kielitaitoa. Jos kehittäisi, niin Jorma osaisi kieliä: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1440121632371.html
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:36"]Esitin mielestäni ihan päteviä syitä siihen, miksi en (enää) matkusta. t.3
[/quote]
Kahdeksan työmatkaa vuodessa eivät ole matkustamista? Turha vedota siihen, että kyseessä työmatkat, koska ihminen, joka ei halua matkustaa, ei myöskään mene tuollaisen työhön.
Eiköhän siinä näe maailmaa jonkin verran ja joudu alttiiksi vieraille kulttuureille, vaikka syy olisikin työmatka, ja noita edellämainittuja asioita tässä ketjussa ihmisiltä peräänkuulutetaan, kun kuulemma muuten ei kehity ihmisenä.
[/quote]
Enemmän työmatkalla on sen vieraan kulttuurin kanssa tekemisissä kuin lomalla.
Se matkustelu ei muuten mitenkään automaattisesti avarra, joten ei minusta voi suoraan niin sanoa että aina olisi joku matkustellut "avaramielisempi" kuin ei-matkustellut.
Esim. omat vanhempani ovat matkustelleet paljonkin. Silti varsinkin äitini on ahdasmielisin ja eri kulttuureita ymmärtämättömin ihminen jonka tiedän. Hän suhtautuu kaikkiin "etelämaalaisiin" (joita ovat myös eteläisen Euroopan asukkaat) kuin joihinkin villi-ihmisiin, jotka ovat kyllä jotenkin aidossa naiiviudessaan hellyyttäviä, mutta myös älyllisesti ali-ihmisiä, melkein kuin eläimiä. Hänestä on ok esim. Espanjassa pällistellä ihmsiten ikkunoista sisään ja osoitella sormella ihmisiä ja ihmisten kodeissa sisällä olevia tauluja tms. Eihän ne "etelämaalaiset" ymmärrä että siinä on mitään pahaa, kuulemma. Lisäksi niille voi puhua kuin lapselle ja ilmehtiä kuin kommunikoinsi puolitoistavuotiaan kanssa, koska eihän ne "mutakuonot" tavallista puhetta ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"]Eli pikaisena ja karkeana yhteenvetona ylläolevista voisi sanoa, että matkustamattomuuden syy liittyy yleensä epäsosiaalisuuteen, johonkin kammoon tai pelkoon, epäluuloisuuteen ja yleiseen negatiiviseen suhtautumiseen mitään muuta kuin tuttua ja turvallista kohtaan. [/quote] Aika ilkeästi ajateltu. Jotenkin tuntuu että se matkustelu ei ole ainakaan sun ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan kasvattanut. Jokaisella on omat syynsä miksi tykkäävät jostain asioista ja miksi eivät. Jotkut tyykkäävät lukea kirjoja, jotkut katsoa leffoja ja kolmannet käydä salilla. Mikä siinä on kummallista?
[/quote]
En ole tuo alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta kyllä minullekin tuli vastauksista samanlainen ajatus. Monen syy oli, että ihmispaljous ahdistaa, ei kiinnosta nähtävyydet ja toinen kulttuuri, lentopelko ym. ollaan mielummin omissa oloissaan metsän keskellä. Eli eipä tuo vastaus nyt niin kaukaa haettu ole.
Liikaa vaivaa ja maksaa liikaa. Vaikka varaa olisikin, niin onko järkeä heittää tonni kankkulan kaivoon? Ja siksi toisekseen, mitä se kenellekään kuuluu, matkusteleeko joku vai ei? Aika köyhä mielikuvitus pitää olla, jos ei kykene keksimään syitä matkustelemattomuudelle.
Me matkustimme nuorna, mutta enää ei kiinnosta, kun saastuttaa maapalloa ja emme tykkää aina pakata ja purkaa tavaroita ja viihdymme kotona tai mökillä ja elämme melko luomuelämää.
Itseasiassa ei kiinnosta saada tuliaisiksi sitä kaikkea, mitä tuttavapiiri on matkoiltaan tuonut: Salmonella, giardiaasi, hepatiiti a ja c ja b, luteet ja torakat yms vain osan tuliaisista mainitakseni. vähiten lapsille näitä tuliaisia antaisin.
Jo etelä-Euroopassa on antibiooteille resistenttejä bakteerikantoja ihan yleisesti.
Haluan,että hiilijalanjälkeni on mahd. pieni.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:06"]Eli pikaisena ja karkeana yhteenvetona ylläolevista voisi sanoa, että matkustamattomuuden syy liittyy yleensä epäsosiaalisuuteen, johonkin kammoon tai pelkoon, epäluuloisuuteen ja yleiseen negatiiviseen suhtautumiseen mitään muuta kuin tuttua ja turvallista kohtaan. [/quote] Aika ilkeästi ajateltu. Jotenkin tuntuu että se matkustelu ei ole ainakaan sun ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan kasvattanut. Jokaisella on omat syynsä miksi tykkäävät jostain asioista ja miksi eivät. Jotkut tyykkäävät lukea kirjoja, jotkut katsoa leffoja ja kolmannet käydä salilla. Mikä siinä on kummallista? [/quote] En vaan ymmärrä miten joku haluaa koko elämänsä istua vaan Suomessa. SUOMESSA. Tämä ei edes ole mikään monikulttuurinen maa kuten vaikka USA. Miten voi vaan istua sohvalla kattomassa vaikka Roomaa telkusta ilman, että haluaa sinne itse?
[/quote]
Minusta sitä Roomaa on paljon mukavampi katsoa telkusta kuin mennä itse. Olen kyllä käynyt, mutta mitä sieltä muistan: tungoksen, erilaiset kusetukset joiden uhreiksi jouduin, paskat ruoat turistipaikoissa, ripuli, joka paikassa nähtävyyksissä sellainen tungos että eipä kauheasti ainakaan näin 160-senttisenä nähnyt. Siellä jossain Vatikaanin Pietarinkirkossa sitten hikisessä helteessä ja tungoksessa katselet vaeltavan ihmismassan olkapäitä ja toivot että kierros on äkkiä ohi. Ei kiitos. Mieluummin katson kunnon dokumentin niistä kohteista.
[/quote]
Mulla on ihan eri kokemukset, koska osaan suunnitella. En mennyt kesällä eli ei tungos tai kuuma. Osaan olla lankeamatta huijauksiin ja eipä paljon näkynyt huijareita toukokuun alussa. Osaan aikuisena ihmisenä myös löytää kunnon ravintolan.
Aivoja saa käyttää. Itse teit valintasi, näköjään kaikki ei osaa toimia ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:05"]Nuorempana olen asunut elämästäni n. 6 vuotta ulkomailla . (pääasiassa Välimeren maissa jonkunverran keski-Euroopassa ja lapsena 3-vuotiaaksi asti Brasiliassa ,jossa synnyin) Nyt viisikymppisenä minua ei juurikaan huvita matkustaa pienen itäsuomalaisen kotikaupunkini rajojen ulkopuolelle.
Onneksi nykyään on netti ja tämän avullahan voin vielä tutustua monien maiden oloihin -ainakin periaatteessa siis...(ja itseasiassa aika paljonkin siihen verrattuna siihen, miten se nuoruudessani oli mahdollista)
Nyt syksyllä on sitäpaitsi niin ihanaa liikkua metsissä ja käydä kultaisen naapurini kanssa marjassa tai sienessä-tai narrata kesällä ahvenia Saimaasta kanoottireissuilla.
Voihan kotona sitten kuunnella vaikka salsaa ta flamencoa levyltä ja nauttia sillä tavoin eksotiikasta supisuomalaisessa suviyössä...
[/quote]
Naurettavaa.
Lisää hyviä pointteja kirjoittajalla no 115. Minäkin inhoan pakkaamista yli kaiken! Pelkään aina, että unohdan jotain tai tarviin just sitä kotiin jättämääni asiaa. (Osta matkalta uusi ei ole ratkaisu esimerkiksi reseptilääkkeiden osalta tai suurimmaksi osaksi ihan vaan rahatilanteen takia ei voi ostaa esim uutta goretex-takkia tms.)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:56"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Ulkomailla on paljon rasitteita, joita Suomessa ei ole. Tuskastuttava ilmasto, kaootinen liikenne, rikollisuus, tartuntataudit, julkiset kulkuvälineet perseestä, korruptoituneet viranomaiset jne. Siitä sitten pitäisi maksaa muutama tonni, ja istua lentokoneessa polvet suussa jonkun seksituristin vieressä kymmenen tuntia. Ei kiitos. Keksin rahoilleni parempaa käyttöä kotona. [/quote] Kaikki maailman kohteet ovat tällaisia...?:D Ehkä jotkut suomalaisten suosimat halpakohteet. [/quote] Aika moni kohde täyttää yhden tai useamman kriteerin tuosta. Parhaat kaikki. [/quote] Mikä Euroopan kohde? Ei edes Espanjassa mitään kulkutauteja ole.
[/quote]
Luteet ei kieltämättä ole tauti...
[/quote]
Onko pakko mennä ludehotelliin? Kyllä tripadvisorissa niistä ihmiset kertoo.
Jännä et joku kertoo miksi ei matkusta ja antaa esimerkin kokemuksestaan niin siihen joku vastaa kehumalla itseänsä ja väheksymällä sen epäonnisen matkaajan persoonaa :(
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 07:12"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:59"]Olen kyllä rehellisesti kateellinen teille joilla varaa matkustaa joka vuosi. Itse en ole koskaan käyyt missään. [/quote] Vinkkinä: itse järjestetyt matkat tulee usein halvemmaksi kuin paketit. Myös halpalentoyhtiöillä kannattaa lentää, usein jopa parempia kuin Finnair ja paljon halvempia :) [/quote] Kaikki ei saa edes sitä säästöön.
[/quote]
Viking Linen miniristeily Viroon nytkin tarjouksessa 8 €/2 hlö, 12 €/4 hlö, yöllä tai viimeistään aamulla pois laivasta ja Tallinnasta Riikaan linja-auto alkaen 1 € (SuperBus), muita edullisia Ecolines ja Lux Express. Riikasta edullinen hotelli alle 20 €/yö, kesällä läheisessä Jurmalassa upeat rannat.
Turku-Gdansk-menopaluulennot halvimmillaan alle 20 €/hlö Gdanskista pääsee muualle Puolaan edullisesti linja-autolla (esimerkiksi Polski Bus) Varsovaan ja Krakovaan muutamalla eurolla jne. Puolasta on myös halpalentoyhtiöiden lentoja ympäri Eurooppaa.
Eri lentoyhteyksiä, junia, linja-autoja tutkimalla saa järjestettyä kyllä itselleen todella edullisia matkoja. Suoralla lennollakin pääsee Suomesta edullisesti moniin paikkoihin esimerkiksi Prahaan alle 100 €, Lontoo, Barcelona, Berliini jne. vähän yli 100 €.
[/quote]Niin, tämä on hyvä sanoa sellaisen, joka asuu lentokentän ja sataman vieressä. Kun asuu täällä vähän kauempana, hinta nousee reippaasti kun pitää ensin matkustaa 400 kilometriä ja todennäköisesti aikataulut noissa halvoissa lähdöissä ovat sellaisia, että tarvitset mennen tullen vielä yöpymisenkin jossain kotimaassa.
[/quote]
Just ton takia olen Ikonen, että olen helsinkiläinen.
Tuo matkailun avartaminen on kyllä sellainen mantra, jota kovasti hoetaan, mutta joka ei tunnu käytännössä kovinkaan usein toteutuvan. Suurin osa kulkee ihan tyytyväisenä siinä turistikuplassaan täysin irrallaan aidosta paikallisesta kulttuurista. Käy pakolliset turistinähtävyydet, syö turistiravintoloissa, nukkuu turistihotellissa. Näkeehän siinä toki vähän uusia maisemia, pääsee pällistelemään turvalliselta etäisyydeltä muka paikallista kulttuuria ja jos oikein hyvin käy niin taksikuski tai katukauppias vähän vetää höplästä ja se se vasta eksoottista ja avartavaa olikin.
En halua matkustaa minnekään. Viihdyn kotona. Eläintenhoito olisi vaikeaa järjestää enkä jaksa raahata pikkulapsia matkalle. Mökille korkeintaan tai päivän reissulle, kotiin yöksi. Sen verran kaukana asutaan, että jo Helsingistä tulo ja menopäiville pitäisi ottaa hotelli. Liian stressaavaa
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:23"]
Minä matkustan vain Euroopan sisällä ja voin kertoa miksi en käy kaukolomilla. Pieni syy on siinä, että pelkään ruokailun turvallisuutta vatsatautien suhteen. Suurempi syy on se, että minulla on erikoisruokavalio, jonka noudattamisen uskon olevan vaikeaa hyvin vieraassa paikassa. Eksoottiset ja kuumat paikat ovat hankalia myös siksi, että en juuri siedä aurinkoa.
Nämä ovat olleet minulle riittävän painavia vetovoimatekijöitä pysyä Euroopassa.
[/quote]
Voi siinä käydä toisinkin: olen matkustanut n 70 matkaa (+ työmatkat) ja silti ainoat ruokamyrkytykset olen saanut kotikaupungissani Helsingissä!!