Leipäjono!
Missäpäin kuopiota? Nyt tekee niin tiukkaa että oksat pois, 3 päivää ollut täysin ravinnotta ja pyörtyilen. Sossu ei auta koska olen opiskelija, kaikki rahat meni kirjoihin jotka oli pakko ostaa vaikka käytettynä ostinkinm
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:22"]Kyllä sossu auttaa opiskelijoitakin. Tai luulen niin. Soita heille. En asu Kuopion seudulla, joten tuossa leipäjonoasiassa en voi neuvoa.
Etkö voisi soittaa jollekin sukulaiselle tai ystävälle, että saisit muutaman kympin ensi hätään?
[/quote]
Soitin jo viime viikolla, eivät auta soskusta :( Olen harkinnut jopa koulun lopettamista koska ei ole rahaa ruokaan. Työttömänä saa paremmin rahaa.. Ei vaan luonne anna periksi. Sukulaisia minulla ei ole ja ystäväni ovat opiskelijoita. Yritän etsiä sitä leipäjonoa vielä.
Jos lopetat opiskelut, niin karenssi napsahtaa. Oletko ottanut opintolainan? Entä onko vuokra kallis? Opiskelijan elo ei ole mitään halpaa. Itse pärjäsin hyvin, kun opintotukien lisäksi tein siivoushommia 15h/viikko. Sillä sain maksettua loput elämiset vuokran jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:30"]Jos lopetat opiskelut, niin karenssi napsahtaa. Oletko ottanut opintolainan? Entä onko vuokra kallis? Opiskelijan elo ei ole mitään halpaa. Itse pärjäsin hyvin, kun opintotukien lisäksi tein siivoushommia 15h/viikko. Sillä sain maksettua loput elämiset vuokran jälkeen.
[/quote]
Ei ole kallis, 230€ ja yleensä pärjään ihan semihyvin, teen iltavuoroja pikaruokalassa muutaman kerran viikossa. Nyt tuli vain nuo pakolliset kirjat ja sinne upposi ruokarahat. Sen takia tekee näin tiukkaa. Soitin diakonille ja hän lupasi 80€ maksusitoumuksen ruokaan kunhan käyn näyttämässä ettei tilillä ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:22"]Kyllä sossu auttaa opiskelijoitakin. Tai luulen niin. Soita heille. En asu Kuopion seudulla, joten tuossa leipäjonoasiassa en voi neuvoa.
Etkö voisi soittaa jollekin sukulaiselle tai ystävälle, että saisit muutaman kympin ensi hätään?
[/quote]
Soitin jo viime viikolla, eivät auta soskusta :( Olen harkinnut jopa koulun lopettamista koska ei ole rahaa ruokaan. Työttömänä saa paremmin rahaa.. Ei vaan luonne anna periksi. Sukulaisia minulla ei ole ja ystäväni ovat opiskelijoita. Yritän etsiä sitä leipäjonoa vielä.
[/quote]
Ota se laina, jos tekee noin tiukkaa, jooko?. Nosta pelkästään sen verran, että saat syötyä.
Googleta Kuopio leipäjono nyt ensihätään.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:35"]Oma vika.
[/quote]
Miten?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:30"]Jos lopetat opiskelut, niin karenssi napsahtaa. Oletko ottanut opintolainan? Entä onko vuokra kallis? Opiskelijan elo ei ole mitään halpaa. Itse pärjäsin hyvin, kun opintotukien lisäksi tein siivoushommia 15h/viikko. Sillä sain maksettua loput elämiset vuokran jälkeen. [/quote] Ei ole kallis, 230€ ja yleensä pärjään ihan semihyvin, teen iltavuoroja pikaruokalassa muutaman kerran viikossa. Nyt tuli vain nuo pakolliset kirjat ja sinne upposi ruokarahat. Sen takia tekee näin tiukkaa. Soitin diakonille ja hän lupasi 80€ maksusitoumuksen ruokaan kunhan käyn näyttämässä ettei tilillä ole rahaa.
[/quote]
Käy nyt sitten diakonin luona. Siis nyt olet näin tiukalla noiden kirjaostosten vuoksi. Jos myöhemmin pärjäät, niin älä nyt lopeta opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:30"]Jos lopetat opiskelut, niin karenssi napsahtaa. Oletko ottanut opintolainan? Entä onko vuokra kallis? Opiskelijan elo ei ole mitään halpaa. Itse pärjäsin hyvin, kun opintotukien lisäksi tein siivoushommia 15h/viikko. Sillä sain maksettua loput elämiset vuokran jälkeen. [/quote] Ei ole kallis, 230€ ja yleensä pärjään ihan semihyvin, teen iltavuoroja pikaruokalassa muutaman kerran viikossa. Nyt tuli vain nuo pakolliset kirjat ja sinne upposi ruokarahat. Sen takia tekee näin tiukkaa. Soitin diakonille ja hän lupasi 80€ maksusitoumuksen ruokaan kunhan käyn näyttämässä ettei tilillä ole rahaa.
[/quote]
Käy nyt sitten diakonin luona. Siis nyt olet näin tiukalla noiden kirjaostosten vuoksi. Jos myöhemmin pärjäät, niin älä nyt lopeta opiskelua.
[/quote]
En lopeta, ei mun luonne anna periksi jättää kesken :) Se oli sellanen turhautuminen tähän tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:22"]Kyllä sossu auttaa opiskelijoitakin. Tai luulen niin. Soita heille. En asu Kuopion seudulla, joten tuossa leipäjonoasiassa en voi neuvoa.
[/quote]
Ei kai ap nyt niin tyhmä ole, ettei soittaisi sukulaisille ensin! Tämä on monille vaikea ymmärtää, että joillain EI OLE ketään, jolta saisi rahaa edes lainaan. Tiedän miltä sinusta tuntuu ap :( opiskeluaikana kaverini ruokkivat onneksi minua kaikkein vaikeimpina aikoina mutta sukulaisilta ei todellakaan herunut mitään. Ne olivat jo juoneet omat rahansa, hyvä jos känniltään pystyivät vastaamaan ja vanhempi veljeni oli vankilassa ja sittemmin työtön. Monet itkut tuli, kun ihmiset hyvää tarkoittaen kysyvät eivätkö vanhempani voisi auttaa. Ei ne voineet
[/quote]
Ei kai ap nyt niin tyhmä ole, ettei soittaisi sukulaisille ensin! Tämä on monille vaikea ymmärtää, että joillain EI OLE ketään, jolta saisi rahaa edes lainaan. Tiedän miltä sinusta tuntuu ap :( opiskeluaikana kaverini ruokkivat onneksi minua kaikkein vaikeimpina aikoina mutta sukulaisilta ei todellakaan herunut mitään. Ne olivat jo juoneet omat rahansa, hyvä jos känniltään pystyivät vastaamaan ja vanhempi veljeni oli vankilassa ja sittemmin työtön. Monet itkut tuli, kun ihmiset hyvää tarkoittaen kysyvät eivätkö vanhempani voisi auttaa. Ei ne voineet
Olethan varmasti nostanut opintolainasi? Siinä on niin matala korko ja pitkä takaisinmaksuaika, että olisi suorastaan tyhmää olla ottamatta ilmaista lainaa. Älä usko niitä, jotka lietsovat pelkoa siitä että "laina on aina lainaa eikä sitä pidä ottaa jos ei ole työpaikkaa." Opintolaina ei ole mikään pikavippi. Opintojesi jälkeen otat todennäköisesti kuitenkin kymmenien-satojentuhansien asuntolainan, jonka korko on paljon enemmän - siinä ei pari tonnia nollakoron opintolainaa paljon tunnu.
Hyvähyvä ap :) Ja jatkossa kannattaa koittaa vähän säästää joka kk niitä kirjoja varten, niin on sitten pienempi kulu kun pitää taas hankkia niitä. 80e on paljon rahaa, tuoretuotteiden lisäksi kannattaa kaappiin hankkia paljon pitkään säilyvää ruokaa. Tonnikalatölkki on toki kilohinnaltaa arvokasta, mutta se ei kaapissa vanhene, joten sen kaltaisia tuotteita on hyvä olla säilössä myös :) Netistä löytyy hyviä opiskelijan säästövinkkejä esimerkiksi juuri ruuan suhteen.
Minäkin suosittelisin ostamaan tuolla 80e puurohiutaleita, riisiä, makaroonia, hernekeittoa, maitojauhetta, kuivahiivaa, jauhoja...ja mikäli on pakastin niin sinne vaikka mitä evästä...
Ruoka-apua Kuopiossa (netin haulla):
"Kuopion ruoka-apu ry. jakaa lahjoituksena saatua ruokaa (-30% elintarvikkeet ja parasta ennen pvm. menossa umpeen jne.) Lapinlinnankadulla (Tuomiokirkon puoleinen pääty) ma, ke, to klo 11.30 jaetaan vuoronumerot ja la klo 9.00. Kannattaa mennä ajoissa ja ottaa omat kassit mukaan. Eka kerralla saa sinisen numerolapun, joka on näytettävä joka kerta, sillä tavalla kontrolloidaan, että käyt vain yhden kerran viikossa."
Tuo viesti/tieto on vuoden takaa, liekö enää toiminnassa.
Lisäksi:
http://ruoka-apu.blogspot.fi/2010/08/kuopion-leipajono-ja-ruoka-avustukset.html
Kirkon diakoni? Opintolaina tosiaan oli ennen se millä opiskeltiin. Takaisinmaksussa on hyvät ehdot ja helpotuksia. Kannattaa vaikka makuuttaa tilillä jos ei muuta.
Kyllä sossu auttaa opiskelijoitakin. Tai luulen niin. Soita heille. En asu Kuopion seudulla, joten tuossa leipäjonoasiassa en voi neuvoa.