Olisitko mielummin reilusti ylipainoinen vai reilusti alipainoinen?
Tässä ajatusleikissä kumpikin tila johtuisi puhtaasti ruokatottumuksistasi, ja olisi siis niitä muuttamalla korjattavissa, mutta: reilusti ylipainoisena sinulla olisi hillitön himo roskaruokaan, ja hampurilaiset ja noutopizzat olisivat sinulle vaikeita ohittaa. Reilusti alipainoisena taas näkisit ruuan jokseenkin ällöttävänä pakollisena pahana. Olisit myös addiktoitunut johonkin sokeri- tai kofeiinipitoiseen juomaan, jolla huomaamattasi korvaisit aterioita.
Älkääkä tulko tähän saarnaamaan, että ei kaikki ylipainoiset/alipainoiset noin syö ja tila siitä johdu. Tiedän sen. Tämä on ajatusleikki, että jos olisi pakko valita jompikumpi tilanne.
Niin, ja jos tämä olisi tilanne, niin olisiko se sinulla lähtötilanne, eli alkaisitko heti aktiivisesti muuttaa syömisiäsi?
Kommentit (23)
Alipainoinen. Tällä hetkellä BMI 21, mutta mä oon melko pieniluinen ja laihaläski (en tykkää liikunnasta) niin että mielestäni näytän parhaalta silloin kun BMI jotain 19-19.5. Mikä lasketaan reiluksi alipainoksi? Alle 16 en suostuis. Vaikka eipä haittais vaikka menkat menis, mies ei kuitenkaan halua kolmatta...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:27"]Ylipainoinen. Tunnen reilusti alipainoisia, joilla on hyvin huono fyysinen kunto, tyyliin eivät kykene pyöräilemään. Itse olen ylipainoinen. Ainoa haitta tällä hetkellä ylipainosta on ympäristön suhtautuminen. Kuntoilen rasittavasti säännöllisesti, mutta syön liikaa. Pyrin normaalipainoon. [/quote] Ainoa haitta ympäristön suhtautuminen? Unohdit varmaan mainita ylipainon haitan terveydelle..
[/quote]
Kiinnostaa muuten ohiksena tämä: minne on kadonnut hämmästely alipainon haitoista terveydelle? Tässä keskustelussa kun puhutaan reilusta alipainosta.
[/quote]
Alipaino ei lukeudu kansansairauksiin toisin kuin ylipaino.
Reilusti alipainonen. Nivelten kanssa on ongelmia ja reilun ylipainon kanssa jatkuva särky vain pahenisi. Oikeasti olen normaalipainoinen, mutta sieltä ylärajalta. Yritän laihduttaa normaalipainon sisällä, jotta nivelten kuormitus vähenisi.