Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopio ahdistaa

Vierailija
20.09.2015 |

Olen asunut jo vuosia Kuopiossa ja ahdistaa.

Työpaikka on hirveä. Ihmiset juoruilevat toistensa yksityisasioista, kiusaavat, arvostelevat kohtuuttomasti seläntakana, nöyryyttävät. Olen ollut kolmessa työpaikassa täällä, kaikissa sama juttu. Ilmaa kahvihuoneessa voisi leikata veitsellä.

On vaikea löytää avarakatseisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä vapaa-ajalla. Ihmisten aika menee töissä ja perheen kanssa. Todella harva käy shoppailemassa (mikä tosin ei Kuopion tarjonnalla olisi järkevääkään), ulkona syömässä tai kahvilla, brunssilla...yli kolmekymppisistä iso osa ei edes harrata mitään kunnon liikuntaa, mikä näkyykin ylipainona katukuvassa.

Lisäksi paikallisten huumorintaju...niin vastenmielistä. Esim. jos joku pukeutuu vähänkin tyylikkäämmin töihin hänelle naureskellaan todella ikävästi seläntakana ja kysellään "juhliinko olet menossa?. Ilkeys ja pahantahtoisuus paistaa läpi ja vahingonilo ja juoruilu.

Kauankohan tässä menee, ennenkuin tänne sopeutuu?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset. Voimia sulle. Paa hanttiin niille, haasta ne!

Vierailija
2/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein tulla tarkistamaan oliko tää mun lähettämä viesti. Tunnistan aikalailla kaiken mitä alkuperäisessä viestissä sanottiin. Olen itse täällä opiskelujen takia ja koska en käytä alkoholia, olen tippunut opiskelijaporukoista pois jo ajat sitten. Paikalliset ihmiset ovat aika pikkusieluisia enkä ole tottunut savolaishuumoriin. Enää muutama vuosi niin pääsen pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa ei muuten ole mitään kulttuuritarjontaakaan. Pesäpallostadion kylläkin löytyy.

Vierailija
4/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä, vaikka et otsekään varsinaisesti positiivisuudella loista. Asuin ennen Kuopiossa, 1,5v kaikkiaan, ja kokemukseni ovat ihan päinvastaiset joka saralla.

Vierailija
5/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko samanlainen kokemus. Lähdin pois. Suosittelen samaa. Kivoja savolaisia on, mutta heihin törmää varmemmin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
6/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko udella miksi muutit kuopioon? ja tuo nyt vaan on sitä savolaisuutta. Ajattele jos asuisit jossain pienellä paikkakunnalla kuten leppävirralla, suonenjoella tai varkaudessa.. sit sun elämä olisi vielä hirveämpää kun et pääsis "pakoon" niitä ihmisiä kun ei olis valinnanvaraa esim. ruokakaupan suhteen vaan näkisit työkavereita kaupassa ja sit lenkkipolulla jne. Kuopiossa kuitenkin on kohtalaisen laajat harrastusmahdollisuudet verrattuna tyyliin Suonenjoki. Jos ei pää kestä niin hae töitä etelästä! tai jos sun alalla ei ole duunia etelässä (mitä epäilen) niin sit vaan opiskelemaan joku ala jolla työllistyy eteläsuomeen, mieluiten pkseudulle.

Vierailija
7/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:59"]

Kuulostaapa ikävältä, vaikka et otsekään varsinaisesti positiivisuudella loista. Asuin ennen Kuopiossa, 1,5v kaikkiaan, ja kokemukseni ovat ihan päinvastaiset joka saralla.

[/quote]

On totta, että olen muuttunut optimisesta ja valoisasta ihmisestä araksi ja varovaiseksi. Esim. joskus ensimmäisenä päivänä taisin ensimmäisessä Kuopion työpaikassa hymyillä, ja kuopiolainen työntekijä ärähti "Vittuako siinä virnuilet?!" Ja oltiin siis koulutettujen ihmisten työpaikassa, ei autokorjaamossa. -ap

Vierailija
8/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin summasit ap minun käsitykseni kuopiolaisista. Lisätään tähän vielä se, että siellä on minun kokemukseni mukaan todella paljon juoppoja eli perussavolainen juo reippaasti ja usein.

Vierailija
9/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:03"]

Saanko udella miksi muutit kuopioon? ja tuo nyt vaan on sitä savolaisuutta. Ajattele jos asuisit jossain pienellä paikkakunnalla kuten leppävirralla, suonenjoella tai varkaudessa.. sit sun elämä olisi vielä hirveämpää kun et pääsis "pakoon" niitä ihmisiä kun ei olis valinnanvaraa esim. ruokakaupan suhteen vaan näkisit työkavereita kaupassa ja sit lenkkipolulla jne. Kuopiossa kuitenkin on kohtalaisen laajat harrastusmahdollisuudet verrattuna tyyliin Suonenjoki. Jos ei pää kestä niin hae töitä etelästä! tai jos sun alalla ei ole duunia etelässä (mitä epäilen) niin sit vaan opiskelemaan joku ala jolla työllistyy eteläsuomeen, mieluiten pkseudulle.

[/quote]

Syyt ovat olleet painavat (ammatilliset) ja paikkakuntaa on tosi hankala nyt vaihtaa, avoimia työpaikkoja ei oikein ole. Ehkä lähivuosina voi muuttaa jossakin vaiheessa Helsinkiin tai ulkomaille, heti kun sopiva tilaisuus tulee vastaan. Siihen asti on pakko kestää. Pääsin aiemmin työnpuolesta matkustelemaan Helsinkiin tosi paljon, mikä ratkaisevasti helpotti sopeutumista. Saatoin pitää yllä yhteyksiä myös pk-seudulla.

-ap 

Vierailija
10/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:59"]

[/quote]

On totta, että olen muuttunut optimisesta ja valoisasta ihmisestä araksi ja varovaiseksi. Esim. joskus ensimmäisenä päivänä taisin ensimmäisessä Kuopion työpaikassa hymyillä, ja kuopiolainen työntekijä ärähti "Vittuako siinä virnuilet?!" Ja oltiin siis koulutettujen ihmisten työpaikassa, ei autokorjaamossa. -ap

[/quote]

Kuin minun kirjoittamaani. Pari kertaa kun erehtyy kertomaan itsestään niin johan seuraavalla viikolla alkaa henkilökohtaisuuksista nälviminen. Ulkonäön pilkkaaminen tuntui olevan myös ihan arkea. Missään muualla en ole sellaista kohdannut. Tämä ihan korkeakoulupohjalta myös.

Vierailija
11/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:58"]

Kuopiossa ei muuten ole mitään kulttuuritarjontaakaan. Pesäpallostadion kylläkin löytyy.

[/quote]

Ai ei kaksi suht isoa musiikkifestaria + komediafestari ole mitään?

Vierailija
12/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo nyt vaan on sitä savolaisuutta.

[/quote]

Tuolla asenteella ei ole kovin valoisa tulevaisuus kaupungilla

Vierailija
13/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:53"]

Työpaikka on hirveä. Ihmiset juoruilevat toistensa yksityisasioista, kiusaavat, arvostelevat kohtuuttomasti seläntakana, nöyryyttävät. Olen ollut kolmessa työpaikassa täällä, kaikissa sama juttu. Ilmaa kahvihuoneessa voisi leikata veitsellä.

On vaikea löytää avarakatseisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä vapaa-ajalla. Ihmisten aika menee töissä ja perheen kanssa. Todella harva käy shoppailemassa (mikä tosin ei Kuopion tarjonnalla olisi järkevääkään), ulkona syömässä tai kahvilla, brunssilla...yli kolmekymppisistä iso osa ei edes harrata mitään kunnon liikuntaa, mikä näkyykin ylipainona katukuvassa.

Lisäksi paikallisten huumorintaju...niin vastenmielistä. Esim. jos joku pukeutuu vähänkin tyylikkäämmin töihin hänelle naureskellaan todella ikävästi seläntakana ja kysellään "juhliinko olet menossa?. Ilkeys ja pahantahtoisuus paistaa läpi ja vahingonilo ja juoruilu.

[/quote]Kyllä itseänikin vähän ahdistaa, mutta mukava seura helpottaisi ja mukaviakin ihmisiä on. Haluaisitko treffata?

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
14/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:12"]

[/quote]

[/quote]

Kaksi musiikkifestaria ja joku kälyinen komediafestari ei ole oikein mitään Kuopion kokoiselle kaupungille. Esim. Oulussa ja Tampereella on useita festareita, tapahtumia, tapahtumaviikkoja ympäri vuoden. Ei vain kahta. Kuopio herää "eloon" kesällä ja mitään uutta sinne ei saa tuoda, kun ei ole ennenkään ollut ja kaikki nykyisetkin haluttaisiin viedä pois läheltäkään keskustaa.

Vierailija
15/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa on kivaa. Herättyäni suuntaan Matkukseen ja pörräilen siellä pari tuntia. Sit kun tulee nälkä niin kurvaan Mäkkärin autokaistalle siihen viereen. Sit syömään kotiin Petoselle. Katselen muutaman tallennetut sarjat ja suuntaan kävellen lippumäen uimahalliin. Taas on pelastusopiston pojat uimassasamaan aikaan WAU !. Sit siihen lähelle Lidliin ja makumatkalle Kreikkaan. En tosin syö herkkuja ennen huomista. Ostan vielä Lidukan alkosta vodkaa. Tää ilta on vapaa. Lähen baariin. Ekaks Maljaan ja sieltä Tähteen. Täällä on Sami Kapanen !. Soitan työkaverille, et viskaa kotia taksilla. Ei tullut krapulaa, suuntaan pyöräilen jynkkään ja kierrän kivan metsälenkin. Kotona oottaa Kreikkalaisia herkkuja. Kaveri soitti ja pyys leffaan. Kurvasin Carlssonin parkkiin ja eiku Kätilöö katsoo. Mukavat penkit ja hyvät popparit. Työkaveri soitti ja pyys uuteen Otariin. Auto jäi parkkiin ja oli kiva ilta. Kävästiin vielä Maljan terassilla kun oli yllättävän lämmin. Taisin ottaa vähän liikaa, mutta ei hätiä, huominen vielä vapaa. Nyt koskee päähän. On saatava helpotusta oloon. Meen Merhabaan ja tilaan merhaba spesialin. Johan helpotti. Eiku töihin 21-6. Tämä mahdollista mun 1380 tuloilla Kuopiossa. Tosin voipi nuo tulot vähän noustakin kun on onnannut töissä.

Vierailija
16/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:53"]

[/quote]Kyllä itseänikin vähän ahdistaa, mutta mukava seura helpottaisi ja mukaviakin ihmisiä on. Haluaisitko treffata?

-Mies 29v + 1v-

[/quote]

Ai nin, unohdin mainita: tässä kaupungissa näkee tosi paljon mt-ongelmaisia ja päihdeongelmaisia. En tiedä onko jotain savolaisten geneettistä heikkoutta vai ympäristön aiheuttamaa, mutta pistää varsinkin keskustassa silmään. Huvittava yksityiskohta on myös runsas RAY:n rahapelien pelaaminen marketeiden auloissa.

Positiivisena asiana on kuitenkin mainittava hyvät lenkkipolut ja luonto kesäaikaan. Kuopio on niin maaseutua keskustan ulkopuolella, ettei erillistä kesämökkiä tarvitse.614

-ap

[/quote]Erikoinen vastaus kysymykseen, mutta ei varmaankaan johdu geneettisestä heikkoudesta tai mt-ongelmista. 

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
17/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, itse niin haluisin sinne..kotiin.

Vierailija
18/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:08"]

[/quote]

Syyt ovat olleet painavat (ammatilliset) ja paikkakuntaa on tosi hankala nyt vaihtaa, avoimia työpaikkoja ei oikein ole. Ehkä lähivuosina voi muuttaa jossakin vaiheessa Helsinkiin tai ulkomaille, heti kun sopiva tilaisuus tulee vastaan. Siihen asti on pakko kestää. Pääsin aiemmin työnpuolesta matkustelemaan Helsinkiin tosi paljon, mikä ratkaisevasti helpotti sopeutumista. Saatoin pitää yllä yhteyksiä myös pk-seudulla.

-ap 

[/quote]Heti kun sinulla tulee tilaisuus hakea työtä eteläsuomesta tai ulkomailta niin hae ihmeessä! yksi elämä elettävänä, ei sitä kannata tuhlata kuopiossa ilkeiden ihmisten keskellä.

Savolainen saattaa tulkita hymyn vittuiluna koska luulee että hymyilet (naurat) sen takia että sen tukka on huonosti tai näyttää muuten vaan typerältä, oletan että ihminen joka sanoi rumasti sinulle kun hymyilit oli nainen? jos se olisi ollut mies niin sit se olisi luullut että yrität iskeä.. sama toisinpäin, jos mies olisi hymyillyt miehelle niin komentti tyyliin "vittuako hymyilet hinttari" ja sit jos mies hymyilee naiselle niin nainen luulee että sitä isketään. Mut joo siellä päin on paljon huonoitsetuntoista porukkaa joka peittää sen "lupsakkuuden" ja "savolaisen huumorin" taakse.

Kerran olin läpikulkumatkalla ja menin pienen paikkakunnan ohi savossa ja pysähdyin paikalliselle r-kioskille. Jonossa edelläni oli ulkomaalainen mies joka puhui huonoa suomea mutta ymmärrettävästi. Se sit halusi ostaa kaikenlaista ja sanoi myyjälle näin: "yksi aski tupakkaa" myyjä ottaa sen hyllystä, mies sanoo "kiitos" sitten mies halusi vielä jotain ja myyjä uudelleen otti sen sieltä takaa ja mies sanoi "kiitos" kun tuo oli toistunut muutaman kerran noin että mies sanoi jokaisen asian erikseen mitä haluaa ostaa ja aina perään "kiitos" niin tämä myyjä rupeaa huutamaa "Saatana vittuileks sä mulle tai jotain"?! siis aivan käsittämätöntä, savolaista asiakaspalvelua :P onhan noita tapauksia paljonkin joita olen todistanut savossa mutta tuo on jäänyt mieleen. Miesparka yrittää asioida suomeksi ja saa tuollaista kohtelua...

Vierailija
19/101 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:30"]

Muakin ahdistaa. Likaa ihmisiä täällä Kuopiossa. Kerrostalotkin on silleen toisiaan vastakkain että näkyy suoraan toiseen taloon toisistaan, jos meen vaikka partsille, niin vastapäätä on yli 200 ikkunaa kattomassa minuun päin. Pitäis varmaan muuttaa johonkin enemmän tuppukylään.

[/quote]

Puut ja metsiköt hakataan ja niihin ne kerrostalot rakennetaan vieri viereen. Itse tykkäisin nähdä metsää kun ikkunasta katson. Täällä on ihan hirveä puidenhakkuutauti, joka paikassa.
[/quote]
Missä muussa kaupungissa on luonto niin lähellä kuin Kuopiossa?
Kuopio on täynnä puistoja, viheralueita jne.
Tuskin Kuopiosta löytyy paikkaa, josta olisi yli 1km matka metsään\metsikköön.
Uusia asuinalueita nousee, mutta metsä- puistokaistaleita jätetään asutuksen väliin.

Vierailija
20/101 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:12"]

[/quote]

[/quote]

Kaksi musiikkifestaria ja joku kälyinen komediafestari ei ole oikein mitään Kuopion kokoiselle kaupungille. Esim. Oulussa ja Tampereella on useita festareita, tapahtumia, tapahtumaviikkoja ympäri vuoden. Ei vain kahta. Kuopio herää "eloon" kesällä ja mitään uutta sinne ei saa tuoda, kun ei ole ennenkään ollut ja kaikki nykyisetkin haluttaisiin viedä pois läheltäkään keskustaa.

[/quote]

Kyllä minä rockfanina ainakin olen tyytyväinen hyvään keikkatarjontaan Henry's pubissa jne, ei kaikkialla tarvita mitään taideroskatapahtumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi