Kaveri paheksuu sitä, että vanhemmat maksaa edelleen
meidän vuokran. Olemme yli 40-vuotiaita ja palkkatyössä, mutta vanhempani haluavat silti avustaa rahallisesti antamalla rahaa vuokraan.
Kommentit (67)
^ Esim. minun on ollut aivan turhaa ikinä edes haaveilla siitä, että saisin vanhempien ostaman asunnon tai että vanhemmat maksaisivat edes 1/3 jonkun kuun vuokrasta. Minusta on ihanaa, jos vanhemmat voivat auttaa lapsiaan ja auttavat. Se, että harmittaa, kun jollakulla menee tosi muikeasti ja siihen tulee vaan lisää hunajaa päälle, on ihan ymmärrettävää, kun itse voit vain uneksia toisen normaalista arjesta.
Oma lajinsa ovat sitten nämä elämänsä pessimistit, jotka eivät oikeasti saa tikkua ristiin, vaikka rahkeita olisi, ja se on mystisesti jonkun toisen vika.
Me olemme ostaneet lasten perheille mieleiset perheasunnot ihan PK-seudulta. Vielä on tarkoitus lahjoittaa kesäpaikat. Nyt ne ovat yhteiskäytössä. Kun miniä jäi äitiyslomalle, annoin ihan käteistä hänelle. Itsekin sain anopilta silkkaa rahaa, hän sanoi että lapsip erheessä menee rahaa. Ostan myös bensaa heille.
https://www.veronmaksajat.fi/ajankohtaista/Ajankohtaista/Verojuristi-va…
Tuossa veronmaksajien linkissä (ei ehkä pääse suoraan, vaan pitää kopioida) sanotaan, että elantomenoja saa maksaa verovapaasti siten, että lahjan saaja ei saa päättää rahan käytöstä, vaan ne maksetaan kolmannelle osapuolelle. Jos taas ostaa auton, se on varallisuuden lisäämistä, eikä elantomeno, joten lahjaveroa pitää maksaa. Sama koskenee kallista kelloa tai vaikka arvopapereita. Eiväthän nuo ole elantomenoja, kuten koulutus, lukukausimaksut, ruoka, vuokra, vaatteet, kuukausiliput yms.
Lisäksi saa antaa rahana 3 vuoden aikana verovapaasti 4999 e eli alle 5000 e.
Kyllä jollakin paikkakunnalla on aivan mahdotonta salata omaisuuttaan, perintöä tai tulojaan. Ihmiset ovat monella verkolla toisisilleen tuttuja. Esim. suurella pääkaupunki seudulla kyllä normalisti tiedetään kuka omistaa asuntonsa ja kuka asuu kunnan vuokratalossa. Helsingissä ei saa sieltä asuntoa, jos tienaa yli 3 000e / kk. Autoista jo näkee missä varaakkaat asuu. Kallista autoa ei voi ylläpitää ilman kunnon tuloja. Vakuutukset ja verot.Tuilla eläjällä ei varmaan ole millin purjevenettä Hangossa. Ei kaikkea voi salata. Jokapäiväisistä työtovereista ja lasten kavereista jostain syystä nopeasti tietää kaiken. Itse en jaksa kauheasti miettiä mitä uskaltaa puhua. Samoja kouluja, samoja työpaikoja ja harrastuspiirejä. Hyvät ja huonot asiat ovat äkkiä tiedossa.
Minun vanhempani saivat äitini vanhemmilta apua esim. talon ostoon aikoinaan.
MInä puolestani sain vanhemmiltani apua esim. kun olin sairaana enkä saanut sairauspvrahaa enkä työttömyyskorvausta.
Itse aloin 3kymppisenä huolehtimaan sairastelevista vanhemmista ja nykyisin ostan ja teen ruoat meille kaikille, pesen pyykit, siivoan ja huolehdin kaiken laskuista lähtien.
En ymmärrä ikäisiäni keski-ikäisiä ihmisiä jotka esim. jouluna menevät passattavaksi vanhemmilleen. Sen pitää olla toisin päin.
Sittenhän maksaa. Mutta itse en kunnioittaisi ihmisinä yli40vuotiaita, jotka ottavat rahaa vastaan vanhemmiltaan. Pitäisin reppanoina ja lapsen kenkiin jääneinä. Mielestäni yli20v tulee pärjätä jo omillaan. Suomessa on hyvät opintotuet myös tuon ikäisille opiskelijoille, saati työssäkäyville. Ne on vanhempien omia rahoja, ei lasten perintöä!
Voi toki tehdä, mutta asiat eivät tosi elämässä ole niin ihastuttavan mustavalkoisia, että jos vaan kovasti teet ja yrität, niin menestyt. Tällä kaavalla meillä olisi vain menestyjiä. On tietysti mukavaa ajatella, että kun itse raadoin ja sain tuloksia, niin muutkin saavat, kun vaan raatavat. Jos eivät, johtuu se siitä, että olivat laiskoja, liian mukavuuden haluisia tai eivät vaan yrittäneet tarpeeksi.
Jo niinkin pieni asia kuin, että onko kotona opiskelurauhaa, vaikuttaa. Onko oma huone vai ei. Onko vanhemmilla mahdollisuus panostaa taloudellisesti miten paljon/vähän lapsen opintoihin ja elämään. Saako siis esimerkiksi keskittyä taistelemaan tietään rauhassa opintojen ja työelämän myrskyihin, kun vanhemmat maksavat vuokran/asunnon/ruokaa/koulutarpeita/antavat rahaa/ymv. vai pitääkö siinä opintojen lomassa rahoittaa itse oma elämisensä ja taistella vielä vuokraa vastaan, hankkia omat kodinkoneet ja tarvikkeet sekä ruoan.
Esimerkiksi ystäväni tarvitsi opintoihin tietokoneen, vanhemmat kustansivat. Minä tarvitsin opintoihin tietokoneen, oli pakko hankkia se itse.
Näin siis itse täällä huutelen tällaisena valitettavana raatajana, jonka on pitänyt pärjätä aina yksin, myös lapsena, esim. läksyissä ei autettu ja ainoa raha, jonka olen vanhemmiltani saanut, oli 80 euroa, kun muutin kotoa. Olen tehnyt kovasti töitä, vaihtanut aloja, opiskellut jne. mutta ei ainakaan vielä ole tullut palkintoja kovasta raatamisesta.
Väittäisin, että siinä, missä turvaverkostot omaava opiskelija on saanut stressata ja keskittyä opintoihin ja painia niiden kanssa, minä olen vääntänyt vatusti enemmän häneen verrattuna, koska minun on pitänyt keskittyä muuhunkin kuin niihin opintoihin. Ja silti, tässä sitä ollaan. Tukiverkolliset porskuttavat luontaisesti paremmin, edelleen, 20-30 vuotta myöhemmin.
Onneksi kaikille ei käy kuten minulle!