Kaveri paheksuu sitä, että vanhemmat maksaa edelleen
meidän vuokran. Olemme yli 40-vuotiaita ja palkkatyössä, mutta vanhempani haluavat silti avustaa rahallisesti antamalla rahaa vuokraan.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kateus on suomalainen perisynti, miksi ei voida iloita toisen onnesta ?
Minkä helvetin takia pitäisi olla onnesta soikeena muiden onnesta, jos ei ole itse ikinä saanut mitään apua?
Ainakin AP ja kaltaisensa voisivat myöntää, että pääsevät elämässä helpommalla kuin toiset.
Hyvä se on hyväosaisten ja rikkaiden puhua siitä miten kateus on "suomalainen perisynti". TEILLÄ ei ole itsellä huolenhäivää.. toisinsanoen, haistakaa paska!
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaahan tuo oudolta mutta jos vanhemmat haluaa avustaa niin miksipäs ei.
Mä saan kanssa vaihtelevasti rahaa porukoiltani. He ovat varakkaita, olen ainut lapsi ja kuulemma "kaikki rahat tulee sulle kuitenkin". Näin kierretään perintöverot. :D Itse olen 30v.
Ihan mukavaa se on tietty saada rahaa mutta hauskempaa olisi vain tienata kaikki itse.
Mutta tosiaan. Jos ne kaikki kerta mulle on tulossa niin sama kai se sitten on missä välissä niitä saan.
Jos koet, että olisi mukavampi tienata kaikki itse, suhtaudu saamiisi rahoihin sukupolvien välisenä lainana. Sijoita ja tallenna ne ojennettavaksi sukupolven yli. Työtähän se tietää sinulle, mutta jokaisella on oma ristinsä.
No meidän "rikkaiden" elämä ei ole keneltäkään pois, itse ollaan omalla opiskelulla ja työllä ja sijoituksilla hankittu asiat, köyhästä perheestä itse olen ja tieni raivannut tähän mitä nyt on ja taatusti tarjoan lapsilleni paremmat lähtökohdat kuin itse sain.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, miten verottaja suhtautuu asiaan?
Ihan laillista ja verotonta, jos vanhempi maksaa sen suoraan vuokranantajalle. Jos maksaa ne "lapsen" tilille käytettäväksi vuokraan, tulee lahjavero äkkiä maksettavaksi. Elinkustannuksia voi maksella ilman mitään lahjaveroja.
Jos helpolla pääsy on sitä, että luet ja pänttäät vuosikausia päästäksesi todella haluttuihin kouluihin, taistelet suurin piirtein uraasi eteenpäin vievistä projekteista ja työtehtävistä koko ajan itse myös edustaen itseäsi.
Unohda biletykset unohda hengailu. Sitten kun olet vuosia tehnyt töitä ja saanut jalan sijan arvostetuissa firmoissa ja omalle työllesi statusarvoa niin joku itä Helsingissä tuilla elävä alkaa narisemaan että jotkut pääsee helpolla, kyllä se olet kuule sinä joka pääset helpolla, elät muiden kustantamaa valitsemaasi elämää.
Yleensä nämä ihmiset jotka narisee siitä että joku hyväosainen pääsee helpolla, todellisuudessa tällä ei ole haluakaan itse tehdä mitään oman elämänsä eteen, kaiken pitäisi tulla kuin lahjana eteen ja itse vaan on tekemättä mitään, kun siihen omaan elämään ei haluta nähdä mitään vaivaa. Sitten valitetaan kun nämä jotka ovat tehneet oman elämän eteen töitä tukevat omia lapsiaan jotta he saavat hiukan helpommin mahdollisuuden hyvään elämään, kateus sitä se on eikä mitään muuta, puuttuu isi pappa joka maksaa köyhien statusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kateellinen joku voikaan olla.
Turhaa nillitystä. Kukaan ei ole kateellinen. Kysyn, koska oma lapseni on AMK-opiskelija jolla on tulorajat. Saanut myös aikaisemmin minulta rahalahjoituksen.
Jos annat rahaa, se on verotettavaa, 5000 euroa/3 vuotta jälkeen, mutta voit ostaa ja maksaa muuta ilman veroseuraamuksia, jos lapsesi ei voi päättää, mitä rahalla tekee.
Kyllä, verottajaa ei kiinnosta tuo että maksaa lapsen vuokria, laskuja, antaa auton vastikkeetta käyttöön. Mutta sillä on PERINTÖseuraamuksia eli se on suosiolahja.
Omat narsistivanhemmat suosivat yhtä lastaan (kultalapsi) ja muut ei saa mitään, siis emme ole saaneet mitään apua, tukea, edes joululahjaa sen jälkeen kun täytimme 18. Suosikille annetaan kuukausirahaa vielä 40v iässä, maksettu koko ajan vuokra, ostettu auto siten että nimellisesti se on vanhempien nimissä, annettu mökki sille omaan käyttöön niin että hallintaoikeus on suosikilla.
Narsistivanhemmat vahingoniloisina ja ylpeinä soittelee ja ilkkuu että ettepäs voi mitään tälle että suosimme yhtä! Lällällää! Ja perintökin menee tietenkin suosikille, lakiosa tulee vain muille.
Otin yhteyttä juristiin. Kävi ilmi että kaikki tuo mitä suosikki on saanut on SUOSIOLAHJAA. Siis auton käyttö, mökin hallinta, vuokrain maksu. Nämä tullaan ottamaan huomioon perinnönjaossa.
Tämä on hyvä tajuta niiden jotka suosivat ja auttavat tällä lailla vain yhtä lapsistaan.
Lakiosa on lakiosa, muuta et saa ja juristi nyt sanoo mitä vain että saa nyhdettyä rahaa sinulta. Yleensä näihin on syy, olet varmaan jonkun muun siittämä lapsi tai muuta. Omia lapsia saa tukea eikä siitä tule mitään perintöseuraamuksia, mökin käyttöoikeus ei ole perintöasia, auto ei ole perintö asia kun ne tekee oikein.
Se että maksaa lapsen laskuja ei todellakaan ole missään tekemisissä perinnön kanssa. Saat lakiosan tyydy siihen, et ole samanarvoinen jostain syystä ja yleensä siihen on syy ja hyvä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen maksaa vuokran ym. suoraan maksunsaajan tilille, ei hätää. Jos antaa rahana, kannattaa tarkistaa, ettei joudu maksamaan lahjaveroa.
Itse maksan kuukausittain isohkon summan nuoreni tilille. Hän käyttää sen opiskelijana elämiseen ja opintoihin. Mutta meillä on selkeä velkakirja tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kateellinen joku voikaan olla.
Turhaa nillitystä. Kukaan ei ole kateellinen. Kysyn, koska oma lapseni on AMK-opiskelija jolla on tulorajat. Saanut myös aikaisemmin minulta rahalahjoituksen.
Jos annat rahaa, se on verotettavaa, 5000 euroa/3 vuotta jälkeen, mutta voit ostaa ja maksaa muuta ilman veroseuraamuksia, jos lapsesi ei voi päättää, mitä rahalla tekee.
Kyllä, verottajaa ei kiinnosta tuo että maksaa lapsen vuokria, laskuja, antaa auton vastikkeetta käyttöön. Mutta sillä on PERINTÖseuraamuksia eli se on suosiolahja.
Omat narsistivanhemmat suosivat yhtä lastaan (kultalapsi) ja muut ei saa mitään, siis emme ole saaneet mitään apua, tukea, edes joululahjaa sen jälkeen kun täytimme 18. Suosikille annetaan kuukausirahaa vielä 40v iässä, maksettu koko ajan vuokra, ostettu auto siten että nimellisesti se on vanhempien nimissä, annettu mökki sille omaan käyttöön niin että hallintaoikeus on suosikilla.
Narsistivanhemmat vahingoniloisina ja ylpeinä soittelee ja ilkkuu että ettepäs voi mitään tälle että suosimme yhtä! Lällällää! Ja perintökin menee tietenkin suosikille, lakiosa tulee vain muille.Otin yhteyttä juristiin. Kävi ilmi että kaikki tuo mitä suosikki on saanut on SUOSIOLAHJAA. Siis auton käyttö, mökin hallinta, vuokrain maksu. Nämä tullaan ottamaan huomioon perinnönjaossa.
Tämä on hyvä tajuta niiden jotka suosivat ja auttavat tällä lailla vain yhtä lapsistaan.
Jos perinnönantaja kirjaa, että annettu etu tai lahja ei ole ennakkoperintö niin, sitä ei lasketa perinnönjaossa mukaan perintöön. Toisaalta voi kirjata ennakkoperinnöksi, mutta vanhemmat eivät perinnönsaajat
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioista ei kannata keskustella kavereiden kanssa. Harva iloitsee toisen hyvää tilannetta.
Tämä, varsinkin jos itsellä on huonompi tilanne. Jos itse juuri ja juuri kitkuttelee voi tuntua vähän katkeralta kuunnella kun kaveri jolla menee hyvin kertoo kuinka hänen vanhempansa vielä makselevat vuokratkin.
Meillä on vanhempien lapsien asunnot meidän omistuksessa, heillä on myös luottokortit käyttöoikeudella sekä autot.
Opiskelevat tällä hetkellä Suomessa mutta toinen lähtee jenkkeihin opiskelemaan kohta.
Meillä on yritys jota mieheni ja minä pyöritämme. Tottakai lapsille tarjotaan kaikki mahdollinen että heidän ei tarvitse murehtia niinkin tylsiä asioita kuin raha.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä ihmiset jotka narisee siitä että joku hyväosainen pääsee helpolla, todellisuudessa tällä ei ole haluakaan itse tehdä mitään oman elämänsä eteen, kaiken pitäisi tulla kuin lahjana eteen ja itse vaan on tekemättä mitään, kun siihen omaan elämään ei haluta nähdä mitään vaivaa. Sitten valitetaan kun nämä jotka ovat tehneet oman elämän eteen töitä tukevat omia lapsiaan jotta he saavat hiukan helpommin mahdollisuuden hyvään elämään, kateus sitä se on eikä mitään muuta, puuttuu isi pappa joka maksaa köyhien statusmerkit.
No mitä se hyväosaisen lapsi on tehnyt minkään eteen? Yleensä kyllä luulevat ansainneensa kaiken itse eivätkä tajua etulyöntiasemaansa. Ja syyttömiä he huono-osaisetkin ovat siihen etteivät heidän vanhempansa menestyneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos helpolla pääsy on sitä, että luet ja pänttäät vuosikausia päästäksesi todella haluttuihin kouluihin, taistelet suurin piirtein uraasi eteenpäin vievistä projekteista ja työtehtävistä koko ajan itse myös edustaen itseäsi.
Unohda biletykset unohda hengailu. Sitten kun olet vuosia tehnyt töitä ja saanut jalan sijan arvostetuissa firmoissa ja omalle työllesi statusarvoa niin joku itä Helsingissä tuilla elävä alkaa narisemaan että jotkut pääsee helpolla, kyllä se olet kuule sinä joka pääset helpolla, elät muiden kustantamaa valitsemaasi elämää.
Miten tämä liittyy siihen että vanhemmat maksaa tämän "helpolla päässeen" vuokran?
Helvetisti opintolainaa ottamaan joutuneena köyhän perheen lapsena kelpaisi kyllä saada asioita ilmaiseksi, helpottaahan se kaikkea tuota omaa ponnistelua ihan huomattavasti vaikka nyt tässä laitetaankin jostain syystä vastakkain vain tuilla eläminen ja joku hirveä menestyksestä taistelu.
Työpaikalla tai edes kaikkien kavereiden kesken ei koskaan kannata puhua, paljonko omistaa, paljonko on velkaa ja mitä perii. Raha-asiat eivät kuulu muille. Toki jos haluat kaivaa verta nenästäsi tai antaa kornin vaikutelman, kerrot raha-asioistasi sumeilematta.
Sen sijaan anna hyviä säästö- tai sijoitusneuvoja.
Et ymmärrä, menestyksen eteen on tehtävä töitä, vaikka hyväosaisen lapsi saa paljonkin on hänen myös itse opiskeltava ja tehdä töitä jotta saavuttaa asiat. Yleensä siihen kannustetaan samoin kun ne vanhemmat ketkä nostelevat tukia neuvovat että ei kannata tehdä mitään kun tukia saa niin ja niin paljon.
On omasta halusta kiinni mitä elämältään haluaa, paskasta elämästä voi ponnistaa pois, hyväosaisella se ponnistus on vain hyppy parempaan JOS haluaa yleensä kyllä se äly kertoo jo että kannattaa muutakin tehdä kuin elää tuilla. Se että jollain on paskat vanhemmat ei ole muiden vika mutta asialle voi silti ITSE tehdä jotain kun vain näkee vaivaa.
No kuulostaahan tuo oudolta mutta jos vanhemmat haluaa avustaa niin miksipäs ei.
Mä saan kanssa vaihtelevasti rahaa porukoiltani. He ovat varakkaita, olen ainut lapsi ja kuulemma "kaikki rahat tulee sulle kuitenkin". Näin kierretään perintöverot. :D Itse olen 30v.
Ihan mukavaa se on tietty saada rahaa mutta hauskempaa olisi vain tienata kaikki itse.
Mutta tosiaan. Jos ne kaikki kerta mulle on tulossa niin sama kai se sitten on missä välissä niitä saan.