Ehdotus opettajien hyötykäytöstä ylipitkän kesäloman lyhentämiseksi
Reilu sopimus olisi, että opettajilla olisi kesälomaa samanverran kuin muilla kuntasektorin työntekijöillä. Nythän lomaa on perusteltu sillä, että ei ole töitä. No, töitä kyllä on, kun käytetään vähän luovuutta.
Luokanopettajat voisivat tosiaan tuurata päiväkodeissa kesä- ja elokuussa. Heinäkuu voisi olla se vakiolomakuukausi. Luokanopettajien koulutus mahdollistaa hyvin myös pienempien lasten kanssa olemisen varhaiskasvatuksessa.
Aineenopettajat voisivat pitää oman aineensa kesäkursseja, jotka olisivat avoimia kaikille kansalaisille. Joku voisi olla innostunut opiskelemaan elämänkatsomustietoa, toinen verestämään matematiikan taitojaan, äidinkielen opettajia todella tarvittaisiin tällä hetkellä pitämään ekstrasuomenkielenkursseja maahanmuuttajille. Aineenopettajat voisivat myös yhdessä suunnitella erilaisia yleishyödyllisiä kansalaiskursseja. Biologian opettajat voisivat tehdä retkiä työttömien kanssa luontoon ja opastaa lajientunnistusta jne. Psykan opet voisivat opettaa aikuisten vuorovaikutustaitoja tai itsensä johtamista. Luovuus on rajana. Tämä olisi tapa, jolla opettajat voisivat mielekkäällä tavalla osallistua tähän Suomen kilpailukykyloikkaan. Työttömät voisivat valita itselleen kiinnostavimman kurssin (tämä olisi velvoite, ettei ala homehtua sisätiloissa).
Tiedän, että ehdotukseni tullaan jyräämään, koska saavutetusta edusta ei voida luopua, mutta mielestäni tämä on aivan oivallinen ehdotus :)
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:07"]
Ap, luepa nämä ja kommentoi, kiitos...
--- Virassa olevien opettajien pitkä loma ei maksa kunnille ekstraa. Sijaisten kohdalla kunnat törkeästi säästävät palkkaamalla vain toukokuun loppuun.---
- --Opettajat kyllä joutuvat ja ovat aina joutuneet sekä palkassaan että työssään tuntemaan lama-ajat. Varmasti tiesitkin sen, koska se on ihan järkeenkäypää.
--- Koska opettajien palkkaus perustuu peruspalkkaan, joka tulee minimituntimäärästä ja mahdollisiin ylituntikorvauksiin, kuinka kunta voisi velvoittaa tekemään kesällä ekstraa?
- --Jos kunnilla olisi mahdollisuus lain mukaan säästää laittamalla opettajat päiväkoteihin ym., kuvitteletko tosiaan, ettei näin olisi tehty aina?
- -- Kurssit tuovat aina lisäkustannuksia, vaikka opetus olisi ilmaista. Tätä ei voi välttää (materiaalit, käyttökustannukset, vakutuukset ym.)
Voisitko nyt ihan hengähtää ja miettiä järjen kanssa asiaa???
[/quote]
Olen esittänyt ajatuksia siitä, miten opettajat voivat kehittää omaa osaamistaan, auttaa omalta osaltaan yhteiskuntaa ja olla mukana nostamassa Suomea omalla panoksellaan. En nyt jaksa lähteä vänkäämään kanssasi yksityiskohdista. Toivoisin, että me kaikki miettisimme omalta osaltamme, mitä me voimme tehdä, jotta olisimme vastuullisia ja tuottavia kansalaisia ihan jokainen ja veisimme Suomea parempaan suuntaan. Jokainen poimii täältä sen, minkä poimii. Ainoa, mitä itse voin tehdä, on esittää ehdotuksia ja kuvakulmai ja erilaisia ideoita ja ratkaisuvaihtoehtoja ja seisoa niiden takana silloin, kun itseltäni kysytään, olenko valmis omiin ehdotuksiini.
ap
[/quote]
Et voi vänkätä kanssani yksityiskohdista, koska nuo minun esittämäni kohdat eivät ole yksityiskohtia, vaan ne ovat koko keskustelunaiheen yleiset lähtökohtafaktat, joista ei edes voi vängätä. Tässä vastausviestissäsi puhut ikään kuin vapaaehtoisesta asiasta opettajien kesätyöllistämisessä. Luin aloitusviestisi tarkkaan uudestaan, enkä koe ehdotustasi edelleenkään sellaisena, ettet haluaisi siitä velvoittavaa. Mitä tulee itse asiaan, niin itsekin olen yhteiskunnallisesti aktiivinen ja haluan tehdä osani. Tulevaisuudessa, kun lapseni ovat isompia, tulen todennäköisesti tekemään hyväntekeväisyystyötä kesäisin. En kuitenkaan voi sietää sitä, että joku esittää asioita, joissa on selkeitä virheitä tai jotka olisivat suorastaan vääryys.
[/quote]
Sinulla on oikeus näkemykseesi yhtä lailla kuin minulla on oikeus omaani.
ap
[/quote]
Mikä siis on sinun näkemyksesi? Minkä noista kohdista kiistät? Mielenkiinnolla odotan?
Jatkan vielä, että ihmettelen tuota lausahdustasi siitä, että pitäisi olla vastuullinen ja tuottavainen kansalainen. Etkö itse opettajana koe tekeväsi yhteiskunnallisesti tuottavaa työtä?
[/quote]
Tietenkin koen työni tuottavaksi ja vastuulliseksi jo nyt. Aloituksessani puhun nimenomaan siitä, mitä tämän perustyön lisäksi voisimme tehdä. Koska ajattelen, että meidän kaikkien pitää osallistua jollain lailla.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:43"]
Jatkan vielä, että ihmettelen tuota lausahdustasi siitä, että pitäisi olla vastuullinen ja tuottavainen kansalainen. Etkö itse opettajana koe tekeväsi yhteiskunnallisesti tuottavaa työtä?
[/quote]
Tietenkin koen työni tuottavaksi ja vastuulliseksi jo nyt. Aloituksessani puhun nimenomaan siitä, mitä tämän perustyön lisäksi voisimme tehdä. Koska ajattelen, että meidän kaikkien pitää osallistua jollain lailla.
[/quote]
Kiitos selvennyksestä. Edelleen muuhun asiaan liittyen haluaisin tarkennuksen. Haluatko kesähommista siis velvoittavia vai vapaaehtoisuuteen perustuvia?
Hyvä ap! KAIKKIEN pitää osallistua sipilän "talkoisiin". Ei ole oikein että vain osalle napsahtaa lisätöitä, kun lomia leikataan. Opet pystyvät tekemään töitä lisää siinä missä muutkin. Eiköhän virkamiehet keksi, millaista työtä se voisi olla. Kyse on VUOSITYÖAJASTA, EI SIITÄ, MILLOIN PALKKA MAKSETAAN.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:55"]
Hyvä ap! KAIKKIEN pitää osallistua sipilän "talkoisiin". Ei ole oikein että vain osalle napsahtaa lisätöitä, kun lomia leikataan. Opet pystyvät tekemään töitä lisää siinä missä muutkin. Eiköhän virkamiehet keksi, millaista työtä se voisi olla. Kyse on VUOSITYÖAJASTA, EI SIITÄ, MILLOIN PALKKA MAKSETAAN.
[/quote]
Ahaa, kyse ei olekaan säästöstä vaan työmäärästä eli se kuuluisa lomakateus ;) Älä murehdi: Opettajien työkyllä lisääntyy säästöjen myötä. (isot ryhmät, resurssipula, erityisoppilaiden integrointi yleisopetusluokkiin ym.)
Opetan amk:ssa ja olen tehnyt työtä opettajana 18 vuotta. Koko 2000-luvun ajan palkkani on käytännössä pienentynyt. Miksi? Siksi, että lähiopetuksen määrää on pienennetty ja joudumme opettamaan useampaa opintojaksoa ja useampaa ryhmää sen palkkamme saadaksemme. Tilannetta voisi verrata siihen, että saman palkan saadakseen siivoojan on siivottava enemän tiloja tai lääkärin otettava vastaan tunnin sisällä neljä potilasta kolmen sijaan.
Ryhmässä saattaa olla yli 50 opiskelijaa. Lähiopetuksen rinnalla ylläpidämme sähköisiä opetusaineistoja. Niiden päivittämiseen minulta kuluu elokuu. Uudet ops:t ja uudet opetussisällöt teettävät työtä yllättävän paljon semminkin, jos toteutus on englanninkielinen. Opetan "ainetta", jossa ajatasalla pysyäkseen on pakko kokoajan kouluttautua tai opiskella itse.
YT-neuvottelujen myötä minut ja usea kolleega on osa-aikaistettu. Tuloni ovat puolittuneet, mutta duunia kyllä riittää vaikka 24/7, jos haluaa täydellisyyttä tavoitella.
Osakeyhtiöksi muuttamisen myötä leikattiin sairauspoissaolon ajalta maksettavan palkan määrää. Tiedossa on, että työterveyspalveluja ollaan karsimassa. Uusi Avainta-TES on tulossa. Mitä kaikkea se merkitsee, en suoraan sanoen tiedä.
Jos joku keksii ehdottaa, että tekisin töitä kesäkuun loppuun asti tällä liksalla niin haistatan pitkät. Ihan mielelläni otan vastaan irtisanomisilmoituksen ja aloitan opinnot, jollei uutta työtä löydy (eikä tasan tarkkaan löydy, liian kauan opettajana ja olet muun alan työnantajien mielestä jonkinlainen hylkiö). Mitään päiväkerhoja en rupea pitämään. Riuskat nuoret maahanmuuttajamiehet voivat hoitaa risusavotat ja mansikanpoiminnan.
Julkisen sektorin menoja voi tehokkaasti karsia kuntaliitoksilla. Päällekkäinen hallinto on järjetöntä tuhlausta. Tämä asia ei vain etene, kun poliitikot istuvat siellä Jänkhälän ja Rysänperän valtuustoissa ja puoli sukua on kunnalla töissä.
Olen kouluttautunut opettajan ammattiin aikuisena jo työelämässä mukana olleena. Minulla on kaksi yliopistotutkintoa (suoritin ne yhtöaikaa, en ole opiskellut vuosikausia) ja opettajan koulutus. Pidän työstäni, mutta valintani on ollut kallis.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos selvennyksestä. Edelleen muuhun asiaan liittyen haluaisin tarkennuksen. Haluatko kesähommista siis velvoittavia vai vapaaehtoisuuteen perustuvia?
[/quote]
Haluaisin (konditionaali, sillä minähän en päätä mitään eikä minulla ole sellaista valtaa) joistakin asioista velvoittavia. Esimerkiksi nykyteknlogian opetteleminen pitäisi mielestäni olla pakollista luokanopettajille. Nyt viittaan smartboardin käytön opetteluun. Yleensäkin oma lisäkouluttautuminen tulisi mielestäni olla pakollista. Kesäaikaan voisi hyvin ujuttaa näitä yleishyödyllisiä opettajan työn kehittämiseen liittyviä projekteja kollegiaalisesti jne. Antaisin opettajan itsensä olla valitsemassa, millä tavoin hän haluaa osallistua, mutta velvoittaisin osallistumaan jollakin tavalla.
ap
Kouluterveydenhoitajana voin sanoa, etteivät ainakaan meidän koulussa opettajat työskentele kesällä! Tiedän, että osa jopa tekee toista työtä kesällä, kun opetusvelvollisuutta ei ole.
Toivoisin opeja mukaan myös talkoisiin!
Sopis minulle. Opetan lukiossa pitkää matematiikkaa, toki palkkaa sitten tonni kuussa lisää.
Miten ehdotuksesi sitten parantaa Suomen kilpailukykyä on toinen juttu.
Sitten pitää maksaa lisää palkkaa velkarahalla.
Kesäloma on normaali opetukseton aika pitkä. Jos ehdotuksesi menisi läpi, kesätyöstä pitäisi maksaa erikseen palkka.
Mistä oppikirjat, laskimet ja muut materiaalit? Ostaako työttömät omilla rahoillaan vai tarjoaako kunta?
Uskoisin että tällaisista kesäkursseista tulisi vain kalliimpaa kuin että opet olisivat vapaalla. Päiväkodeissa on kesällä vähemmin lapsia joten lomittajia ei oikeasti tarvita.
Tässäkin on taas kateusekonomiasta kyse. Mitään säästöjä ei saada mutta porukka ei kestä kun toisilla on pitkä kesäloma.
Pikkukoululaisille voi pitää kesäleirejä. Näin työssäkäyvillä vanhemmilla ei olis jatkuva huoli lapsen kotona pärjäämisestä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:07"]
Sopis minulle. Opetan lukiossa pitkää matematiikkaa, toki palkkaa sitten tonni kuussa lisää.
[/quote]
Tehän saatte jo palkkaa siltä loma-ajalta. Ei tietenkään mitään lisäpalkkaa tämän takia. Ymmärrät sen fiksuna ihmisenä itsekin, jos ajattelet asiaa itsesi ulkopuolelta.
ap
Palkataan siihen ennemmin niitä jolla onkoulutus eikä opettajia... Jos siis rahaa olisi..
Vanhemmat voi palkata opettajan pitämään kesäkerhoa, varmasti löytyisi kesätyöttömiä opeja mielellään tähän puuhaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:07"]
Ap, luepa nämä ja kommentoi, kiitos...
--- Virassa olevien opettajien pitkä loma ei maksa kunnille ekstraa. Sijaisten kohdalla kunnat törkeästi säästävät palkkaamalla vain toukokuun loppuun.---
- --Opettajat kyllä joutuvat ja ovat aina joutuneet sekä palkassaan että työssään tuntemaan lama-ajat. Varmasti tiesitkin sen, koska se on ihan järkeenkäypää.
--- Koska opettajien palkkaus perustuu peruspalkkaan, joka tulee minimituntimäärästä ja mahdollisiin ylituntikorvauksiin, kuinka kunta voisi velvoittaa tekemään kesällä ekstraa?
- --Jos kunnilla olisi mahdollisuus lain mukaan säästää laittamalla opettajat päiväkoteihin ym., kuvitteletko tosiaan, ettei näin olisi tehty aina?
- -- Kurssit tuovat aina lisäkustannuksia, vaikka opetus olisi ilmaista. Tätä ei voi välttää (materiaalit, käyttökustannukset, vakutuukset ym.)
Voisitko nyt ihan hengähtää ja miettiä järjen kanssa asiaa???
[/quote]
Olen esittänyt ajatuksia siitä, miten opettajat voivat kehittää omaa osaamistaan, auttaa omalta osaltaan yhteiskuntaa ja olla mukana nostamassa Suomea omalla panoksellaan. En nyt jaksa lähteä vänkäämään kanssasi yksityiskohdista. Toivoisin, että me kaikki miettisimme omalta osaltamme, mitä me voimme tehdä, jotta olisimme vastuullisia ja tuottavia kansalaisia ihan jokainen ja veisimme Suomea parempaan suuntaan. Jokainen poimii täältä sen, minkä poimii. Ainoa, mitä itse voin tehdä, on esittää ehdotuksia ja kuvakulmai ja erilaisia ideoita ja ratkaisuvaihtoehtoja ja seisoa niiden takana silloin, kun itseltäni kysytään, olenko valmis omiin ehdotuksiini.
ap
[/quote]
Et voi vänkätä kanssani yksityiskohdista, koska nuo minun esittämäni kohdat eivät ole yksityiskohtia, vaan ne ovat koko keskustelunaiheen yleiset lähtökohtafaktat, joista ei edes voi vängätä. Tässä vastausviestissäsi puhut ikään kuin vapaaehtoisesta asiasta opettajien kesätyöllistämisessä. Luin aloitusviestisi tarkkaan uudestaan, enkä koe ehdotustasi edelleenkään sellaisena, ettet haluaisi siitä velvoittavaa. Mitä tulee itse asiaan, niin itsekin olen yhteiskunnallisesti aktiivinen ja haluan tehdä osani. Tulevaisuudessa, kun lapseni ovat isompia, tulen todennäköisesti tekemään hyväntekeväisyystyötä kesäisin. En kuitenkaan voi sietää sitä, että joku esittää asioita, joissa on selkeitä virheitä tai jotka olisivat suorastaan vääryys.
[/quote]
Sinulla on oikeus näkemykseesi yhtä lailla kuin minulla on oikeus omaani.
ap