Mies sydänvikaisena juo alkoholia päivittäin. En osaa auttaa häntä.
Valitettavasti mies on aivan liian itsepäinen ja alkoholisoitunut. Hän syö sydänvaivaan ja diabetekseen kourallisen lääkkeitä päivittäin.
On todella väsynyt ja taas alkanut vatsa turpoamaan huolestuttavasti. Kuulemma niin turvonnut ja kipeä, ettei ruoka aina maistu.
On selvästi sairaan oloinen ja yskii paljon.
En kestä katsella tätä vierestä. Juo viinaa, käy töissä, syö epäterveellisesti (limsaa, mehuja, runsaasti hiilihydraatteja sisältäviä kaloripommeja) ja nukkuu huonosti.
Uniapneakin todettu.
En tiedä yhtään miten voisin miestä auttaa enempää tai jaksanko enää välittää. Ei välitä itsestään tarpeeksi. Ei halua mennä lääkäriin, eikä joutua sairaalaan. Uhoaa myös ettei mene kontrollikäynnille.
Huoh...
Joskus myös toivoo, että tulisi kunnon laaki, eikä tarvitsisi sitten enää miettiä mitään.
Mies on vielä suht nuori ja harmittaa, ettei halua pitää itsestään huolta. Ei vain jaksa ja taitaa olla masentunut.
Onko mitään keinoa? Sain hänet onneksi aikaisemmin lääkäriin, olisi varmasti saanut sydänkohtauksen ja oli sairaalassa viikon kun sydänvaiva todettiin. Lääkkeitä myös onneksi syö kuten pitää. Siihen se omahoito jääkin.
Nyt en osaa tehdä mitään.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Toisen tukeminen alkosta eroon pääsemiseksi on mahdollista, vaikka muuta väitetään.
Kun sairaan omat voimat ei riitä. Olen nähnyt tämän ihmeen omassa perheessäni. Puoliso oli vakavasti alkoholisoitunut, mutta nyt jo vuosia raitis. En hyljännyt sairastunutta.
Jos olisi yksin jäänyt, todennäköisesti olisi taivaallisessa laulukuorossa.
Miksi juuri tästä sairaudesta kärsivä ihminen pitää jättää yksin?
En ymmärrä.
Minä ymmärrän miksi. Se sairastuttaa ne läheisetkin ja varsinkin loppuvaihetta on hirveää seurata vierestä. Ja tiedät, ettei puolisosi juomattomuus ollut pääasiassa sinun aikaansaannosta kiinni. Juomisen lopettaminen onnistuu vain alkoholistilta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen tukeminen alkosta eroon pääsemiseksi on mahdollista, vaikka muuta väitetään.
Kun sairaan omat voimat ei riitä. Olen nähnyt tämän ihmeen omassa perheessäni. Puoliso oli vakavasti alkoholisoitunut, mutta nyt jo vuosia raitis. En hyljännyt sairastunutta.
En ymmärrä.Minä ymmärrän miksi. Se sairastuttaa ne läheisetkin ja varsinkin loppuvaihetta on hirveää seurata vierestä. Ja tiedät, ettei puolisosi juomattomuus ollut pääasiassa sinun aikaansaannosta kiinni. Juomisen lopettaminen onnistuu vain alkoholistilta itseltään.
Kuulehan. Hän olisi kuollut nyt, jos olisin jättänyt hänet yksin.
Ei olisi kyennyt pääsemään sairaalaan yksin. Ei olisi pystynyt edes soittamaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.Minä ymmärrän miksi. Se sairastuttaa ne läheisetkin ja varsinkin loppuvaihetta on hirveää seurata vierestä. Ja tiedät, ettei puolisosi juomattomuus ollut pääasiassa sinun aikaansaannosta kiinni. Juomisen lopettaminen onnistuu vain alkoholistilta itseltään.
Vähättely avun tärkeydestä on niin tavallista.
Minä kannustan auttamaan.
En tiedä minkä ikäinen ap tai mies on, mutta kun vaihtoehdot ovat joko
a) miehen ennenaikainen kuolema alkoholismiin ja liitännäissairauksiin, tai
b) aapeen asuminen seuraavat 40-50 vuotta juovan, masentuneen, itsetuhoisen alkoholistin kanssa,
niin kumpi oikeastaan on pahempi?
Sanoisin juovalle, että välitän sinusta. Mutta kysyisin, että välitätkö sinä yhtään minusta? Heittäydy sinäkin autettavaksi, ja katso miten käy. Tee siitä johtopäätökset, kannattaako suhteeseen uhrata elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
b) aapeen asuminen seuraavat 40-50 vuotta juovan, masentuneen, itsetuhoisen alkoholistin kanssa,
Sinäkö olet aivan varma, että tulee juomaan seuraavat vuosikymmenet?
Oletko selvännäkijä?
Ei minun puoliso juonut enää, kun sai oikean hoidon.
Kuulkahan 103 ja 104. Jos alkoholisti ei ota apua vastaan eikä koe että hänellä on mitään ongelmaa, se ei ole läheisen syy. Sen alkoholistin tekemän juomttomuuspäätöksen tukeminen on toinen juttu. Alkoholismiin liittyy myös paljon valehtelua. Se ei siltä osin eroa huumeiden käytöstä. Toiset alkoholistit on todella erinomaisia valehtelemaan ja piilottamaan ongelmaa ja viinan läträyksen määrä saattaa paljastua vasta ihan todella myöhään.
Ja valitettavan usein se läheinen on alkoholistille vain juomisen mahdollistaja, kun tukee ja auttaa, soittaa päivystykseen kun on kohtaus, tekee ruuan ja hoitaa kaikki. Sen vuoksi jos alkoholisti ei itse tee päätöstä tehdä ongelmalleen jotain, ei aikuista ihmistä voi pitää vankina ja estää häntä juomasta. Jotkut alkoholistit herää vasta kun päätyvät katuojaan ja perhe on pelastanut itsensä hänen vaikutuspiiristään. Toiset eivät silloinkaan. Herääminen täytyy ihan itse kokea.
Vierailija kirjoitti:
Sulla unohtu vaihtoehto c.
Siinä alkoholisti raitistuu, kuten meillä kävi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulkahan 103 ja 104. Jos alkoholisti ei ota apua vastaan eikä koe että hänellä on mitään ongelmaa, se ei ole läheisen syy. Sen alkoholistin tekemän juomttomuuspäätöksen tukeminen on toinen juttu. Alkoholismiin liittyy myös paljon valehtelua. Se ei siltä osin eroa huumeiden käytöstä. Toiset alkoholistit on todella erinomaisia valehtelemaan ja piilottamaan ongelmaa ja viinan läträyksen määrä saattaa paljastua vasta ihan todella myöhään.
Ja valitettavan usein se läheinen on alkoholistille vain juomisen mahdollistaja, kun tukee ja auttaa, soittaa päivystykseen kun on kohtaus, tekee ruuan ja hoitaa kaikki. Sen vuoksi jos alkoholisti ei itse tee päätöstä tehdä ongelmalleen jotain, ei aikuista ihmistä voi pitää vankina ja estää häntä juomasta. Jotkut alkoholistit herää vasta kun päätyvät katuojaan ja perhe on pelastanut itsensä hänen vaikutuspiiristään. Toiset eivät silloinkaan. Herääminen täytyy ihan itse kokea.
Ei kukaan ole väittänytkään, että juominen olisi läheisen syy. Jankkaat vaan opittua selitystä, miksei kannata tukea juovaa lopettamaan. Täällä nyt on etsitty asioita, mitkä voisi auttaa.
Tuo vanha ja väsynyt väite, että juova juo hautaan saakka, on vanhentunut käsitys. Tunnen useita raitistuneita.
Voimia todellakin teille jotka yritätte tukea juovaa alkoholistia, joka ei näe itsellään olevan ongelmaa. Olen katsonut tällaista läheltä ja se valehtelun ja halveksunnan määrä siltä alkoholistilta ihmistä kohtaan, joka on hänen perheenjäsenensä, on käsittämätöntä.
Se että alkoholismi on sairaus, on ymmärrettävää. Se että alkoholisti ei itse halua auttaa itseään eikä myönnä ongelmaa, on vaarallista läheisille ja heidän mielenterveydelleen. Varsinkin kun mukaan lukee valehtelun ja halveksunnan.
Jos auttaminen ei toimi, ajattele itseäsi ja omaa terveyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänytkään, että juominen olisi läheisen syy. Jankkaat vaan opittua selitystä, miksei kannata tukea juovaa lopettamaan. Täällä nyt on etsitty asioita, mitkä voisi auttaa.
Tuo vanha ja väsynyt väite, että juova juo hautaan saakka, on vanhentunut käsitys. Tunnen useita raitistuneita.
Kokemusta asiasta on. Älä väheksy sinäkään muita varsinkin tällaisesta aiheesta. Tiedän mistä puhun
Vierailija kirjoitti:
Voimia todellakin teille jotka yritätte tukea juovaa alkoholistia, joka ei näe itsellään olevan ongelmaa. Olen katsonut tällaista läheltä ja se valehtelun ja halveksunnan määrä siltä alkoholistilta ihmistä kohtaan, joka on hänen perheenjäsenensä, on käsittämätöntä.
Se että alkoholismi on sairaus, on ymmärrettävää. Se että alkoholisti ei itse halua auttaa itseään eikä myönnä ongelmaa, on vaarallista läheisille ja heidän mielenterveydelleen. Varsinkin kun mukaan lukee valehtelun ja halveksunnan.
Kuinka läheltä olet katsonut?
Oletko juovan puoliso vai lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vanha ja väsynyt väite, että juova juo hautaan saakka, on vanhentunut käsitys. Tunnen useita raitistuneita.Kokemusta asiasta on. Älä väheksy sinäkään muita varsinkin tällaisesta aiheesta. Tiedän mistä puhun
Onko nyt niin, että raitistuminen ei ole onnistunut sinun kokemuspiirissä?
Minun piirissä on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko juovan puoliso vai lapsi?
Lapsi. Valitettavasti hän tuhosi itsensä pikkuhiljaa. Me koettiin se loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko juovan puoliso vai lapsi?Lapsi. Valitettavasti hän tuhosi itsensä pikkuhiljaa. Me koettiin se loppuun asti.
Onko juova vanhempasi kuollut?
Niin kauan kun on elämää, on toivoa toipua.
Ei siis tyrmätä alkuunsa raitistumista.
Juova on väsynyt, stressaantunut ja loppuun lypsetty.
Semmoset tekee vaan oikeastaan palveluksen, jotka jää taakse omaa erinomaisuuttaan korostaen.
Taitaa olla niinpäin, että juova on asettanut aina aiemmin muut oman hyvinvointinsa edelle oman jaksamisensa edelle. Sietänyt väheksyntää ja niin edelleen.
Vain aidot inhimilliset ihmiset jää rinnalle. Muut saakin jäädä historiaan.
Alkoholismi pitäisi laittaa kouluaineeksi, jos se vähentäisi näiden puolisoiden kuvitelmaa, että omalla esimerkillä ja rakastamisella toinen muuttuu.
Alkoholisti ei halua mennä lääkäriin, koska lääkäri puuttuu juomiseen ja sehän on se kaikkein tärkein asia alkoholistin elämässä. Rauhottaviin ei kannata sortua, koska niitä ei käytetä alkoholin sijaan, vaan yhdessä sen kanssa ja pöttö on vielä enemmän sekaisin. Alkoholin käyttö nimenomaan ruokkii masennusta. Nousuhumalassa on se hetki, jossa "velat muuttuu saataviksi", mutta muuten se elämä on ankeaa viinan viedessä ja määritellessä muuta tekemistä.
Hyvä, että olet hakenut itsellesi apua. Valitettavasti perheenjäsenen juominen määrittelee koko perheen elämänrytmiä ja tekemisiä. Todella vahva saa olla, että siitä pystyy saman katon alla irtautumaan.
Onko samassa taloudessa asuva tämä, jota seuraat vierestä?
Milloin viimeksi kysyit häneltä kuulumisia?
Oliko apusi tyyliin mene hoitoon kehoitus yhden kerran?
Jos hän raitistuu, luuletko vielä kuuluvasi hänen lähipiiriin?