Mies sydänvikaisena juo alkoholia päivittäin. En osaa auttaa häntä.
Valitettavasti mies on aivan liian itsepäinen ja alkoholisoitunut. Hän syö sydänvaivaan ja diabetekseen kourallisen lääkkeitä päivittäin.
On todella väsynyt ja taas alkanut vatsa turpoamaan huolestuttavasti. Kuulemma niin turvonnut ja kipeä, ettei ruoka aina maistu.
On selvästi sairaan oloinen ja yskii paljon.
En kestä katsella tätä vierestä. Juo viinaa, käy töissä, syö epäterveellisesti (limsaa, mehuja, runsaasti hiilihydraatteja sisältäviä kaloripommeja) ja nukkuu huonosti.
Uniapneakin todettu.
En tiedä yhtään miten voisin miestä auttaa enempää tai jaksanko enää välittää. Ei välitä itsestään tarpeeksi. Ei halua mennä lääkäriin, eikä joutua sairaalaan. Uhoaa myös ettei mene kontrollikäynnille.
Huoh...
Joskus myös toivoo, että tulisi kunnon laaki, eikä tarvitsisi sitten enää miettiä mitään.
Mies on vielä suht nuori ja harmittaa, ettei halua pitää itsestään huolta. Ei vain jaksa ja taitaa olla masentunut.
Onko mitään keinoa? Sain hänet onneksi aikaisemmin lääkäriin, olisi varmasti saanut sydänkohtauksen ja oli sairaalassa viikon kun sydänvaiva todettiin. Lääkkeitä myös onneksi syö kuten pitää. Siihen se omahoito jääkin.
Nyt en osaa tehdä mitään.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ei koe elämäänsä sen arvoiseksi, että menisi lääkäriin. Ajaa mielummin itsensä sellaiseen tilaan, että kuolo korjaa pois. Suomeksi sanottuna: mies on vakavasti masentunut.
Höpö höpö. Syitä lääkäriin menemättömyydelle voi olla lukuisia: pelko, häpeä, saamattomuus, oma kaikkivoipaisuuden tunne ("ei mulle kuitenkaan mitään käy").
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rauhoittavaa lääkettä kannattaa kokeilla vaihtoehtona. Alkoholilla sitä rentoutusta haetaan. Rauhoittavalla voi päästä samaan.
Kyllä minun puoliso sai lääkettä.
Ottiko sinun puoliso myös alkoholia sen rauhoittavan lääkkeen ohella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koe elämäänsä sen arvoiseksi, että menisi lääkäriin. Ajaa mielummin itsensä sellaiseen tilaan, että kuolo korjaa pois. Suomeksi sanottuna: mies on vakavasti masentunut.
Höpö höpö. Syitä lääkäriin menemättömyydelle voi olla lukuisia: pelko, häpeä, saamattomuus, oma kaikkivoipaisuuden tunne ("ei mulle kuitenkaan mitään käy").
Mikä syy on ryyppäämiselle, epäterveelliselle ruokavaliolle ja varmasti myös liikunnan puutteelle? Ihminen ei rakasta itseään eli on masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rauhoittavaa lääkettä kannattaa kokeilla vaihtoehtona. Alkoholilla sitä rentoutusta haetaan. Rauhoittavalla voi päästä samaan.
Kyllä minun puoliso sai lääkettä.Ottiko sinun puoliso myös alkoholia sen rauhoittavan lääkkeen ohella?
Ei ottanut. Oli helpottunut, että sai kotiin vihdoin lääkettä, mikä auttaa.
Oikeasti sitä pitää vaatia. Olin puolison mukana vastaanotolla, ja minä vaadin lääkkeen puolisolleni.
Itse olen saanut elämässäni veritulppan pari kertaa . Viimeisimmän noin pari vuotta sitten. Sairaalassa tehdyissä tutkimuksissa ei löydetty mitään, mutta oireet tosin viittaasivat siihen. Mitään hoito en siihen saanut. Jonkin verran tuli käytettyä alkoholia, ja tupakoinkin. Mutta viime aikoina olen vähentänyt niidenkin käyttämistä. Terveeksi en tosin tule koskaan. Ja se pelko sydämen pettämisestä ja äkkikuolemasta on taustalla. Siksi kai olen ainakin yrittänyt lopettaa alkoholin käyttämistä. Ja liikkunut enemmän.
Psyykelääkkeiden, eli neuroleptitkin heivasin hemmettiin, koska niissä on juuri nimenomaan sivuvaikutuksena veritulppien saamisen riski.
T: nainen 47 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun puoliso sai lääkettä.Ottiko sinun puoliso myös alkoholia sen rauhoittavan lääkkeen ohella?
Oikeasti sitä pitää vaatia. Olin puolison mukana vastaanotolla, ja minä vaadin lääkkeen puolisolleni.
Voitko olla varma? Onhan mies voinut juoda salaa. Eikä aloittaja voi tietää, lopettaisiko oma mies juomisen vaikka saisi rauhoittavat lääkäriltä. Kuka silloin on vastuussa, jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy on ryyppäämiselle, epäterveelliselle ruokavaliolle ja varmasti myös liikunnan puutteelle? Ihminen ei rakasta itseään eli on masentunut.
Sinäpä sen sanoit! Niin varmaan useimmilla runsaasti alkoholia käyttävillä ja tupakoivilla on nimenomaan masennus taustalla. Mutta kun masennuksenkin taustalla on olemassa niitä syitä, joista etenkään miehet eivät koskaan mitään kerro, eivätkä avaudu. Eikä psykiatriassa niihin ongelmien taustalla oleviin syihin koskaan mitenkään ja millään tavalla keskitytä, eikä hoideta, tai ratkaista niitä. Hoidoksi tarjotaan vain lääkkeitä, ja ylimielistä asennetta. Tai sitten pakkohoitoa.
Niin se on, että lääkkeeseen on vaikea saada resepti, mutta kannattaa vaatia.
Sitä ihmettelen, että miksi lääkäreiden on niin vaikea sitä määrätä.
Silloinhan jää ilman hoitoa.
Saahan huumeveikotkin korvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Addiktio. Se peittää kaiken alleen eikä ole lainkaan sama asia kuin masennus.
Ei sun tarttekaan auttaa eikä sellainen sulle ees kuulu. Anna vaan sen juoda ittensä hautaan, pääset taakasta eroon.
Itse olen saanut elämässäni veritulpan pari kertaa . Viimeisimmän noin pari vuotta sitten. Sairaalassa tehdyissä tutkimuksissa ei löydetty mitään, mutta oireet tosin viittaasivat siihen. Mitään hoitoa en siihen saanut. Jonkin verran tuli käytettyä alkoholia, ja tupakoinkin. Mutta viime aikoina olen vähentänyt niidenkin käyttämistä. Terveeksi en tosin tule koskaan. Ja se pelko sydämen pettämisestä ja äkkikuolemasta on taustalla. Siksi kai olen ainakin yrittänyt lopettaa alkoholin käyttämistä. Ja liikkunut enemmän.
Psyykelääkkeetkin, eli neuroleptit heivasin hemmettiin, koska niissä on juuri nimenomaan sivuvaikutuksena veritulppien saamisen riski.
T: nainen 47 v
Korjaus tekstiin
Voisiko joku nyt vihdoin kertoa, voiko rauhoittavia lääkkeitä käyttää vaikka jatkaa juomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoit! Niin varmaan useimmilla runsaasti alkoholia käyttävillä ja tupakoivilla on nimenomaan masennus taustalla. Mutta kun masennuksenkin taustalla on olemassa niitä syitä, joista etenkään miehet eivät koskaan mitään kerro, eivätkä avaudu. Eikä psykiatriassa niihin ongelmien taustalla oleviin syihin koskaan mitenkään ja millään tavalla keskitytä, eikä hoideta, tai ratkaista niitä. Hoidoksi tarjotaan vain lääkkeitä, ja ylimielistä asennetta. Tai sitten pakkohoitoa.
Alkoholi ja muut päihteet on siitä vähän kieroja että ne helposti kanssa lisää sitä masentuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sitä pitää vaatia. Olin puolison mukana vastaanotolla, ja minä vaadin lääkkeen puolisolleni.Voitko olla varma? Onhan mies voinut juoda salaa. Eikä aloittaja voi tietää, lopettaisiko oma mies juomisen vaikka saisi rauhoittavat lääkäriltä. Kuka silloin on vastuussa, jos jotain sattuu?
Olen varma asiasta. Puolisoni on ollut raittiina jo vuosikaudet.
Et sä ap voi auttaa toista, jos apua ei haluta ottaa vastaan. Et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä.
Mun yksi sukulainen on 50+ kg ylipainoinen, eikä pääse enää kunnolla liikkumaan, koska tuo järjetön ylipaino on osasyyllinen koviin jalkakipuihin. Tissuttelee kaljaa ja syö paljon. Hänen perheensä on yrittänyt puuttua asiaan, mutta minkäs teet, kun toinen ei ota vastaan. Ei ole minkäänlaista itsekuria, eikä varmaan edes halua nähdä ongelmaa, vaikka voi henkisesti pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse vähän samantyyppisessä tilanteessa olen, ja tekisi eritoten mieli kysyä, että miten sinä itse jakselet, ap?
Kiitos kysymästä.
No minä voin hyvin. Olen ottanut omaan kipuiluuni hoitoa vastaan, syön terveellisesti ja liikun. Olen myös ajattelut, että omat elämäntapani voisivat kannustaa myös miestä muuttamaan kun näkee kuinka hyvin voin.
Onkin syönyt terveellisesti välillä, kanssani salaattia ja kalaa tms.
En minä oikein pysty enää muuta kuin etäältä tosiaan käsittelemään asiaa. Huoli on mutta minun täytyy kai vain luottaa, että mies tekee valintoja kun on siihen itse valmis.
Uniapnea laitteen hakee, on sekin tosi hyvä juttu. Ehkä sen ajatuksen voimalla pääsee taas etapin eteenpäin ja toivon, että se jotenkin taianomaisesti olisi avain hänen terveysongelmiin.
Ensiapua voisi taas harjoitella tässä varuiksi jos joudun elvyttämään.
Mies kertoi tehneenä hoitotahdon ettei elvytettäisi. Sekin aika surullista. En ole varma puhuiko totta...
Harmi tosiaan kun en osaa auttaa. Neuvoton olo..
Miten itse jakselet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotetaan alkon juomisen tilalle?
Mistä saisi rentouttavan fiiliksen?
Ehdottaa saa mutta suomi on siitä sairas maa että mitään ei sallita alkoholin tilalle.
Valitettavasti sinun vaihtoehtosi ovat joko jäädä ja katsoa miehen hidasta kuolemaa tai lähteä ja elää omaa elämääsi. Mies ei tuosta tule muuttumaan. Muutos lähtee ihmisestä itsestään, ei ulkopuolelta. Rakkaus ei paranna kaikkea. Sinä et voi tehdä mitään miehesi riippuvuudelle ja hän ei selkeästi halua tai pysty lopettamaan.
"Elämä on kovaa ja sitten kuolee. Ja sitten ne heittää multaa päällesi. Ja lopulta madot syövät sinut.
Voit vain olla onnellinen, että se tapahtuu tässä järjestyksessä."
Ap;n miehellä on väärä elämänfilosofia. Stoalaisuutta peliin, niin elämässä pääsee eteenpäin. Elämä on peli, jossa pärjäävät parhaiten ne, joilla on toimiva elämänfilosofia.