Eikös lomarahojen poisto vaikuta niin että
Sitten vähemmän rahaa kulutettavana kesällä ja matkailualan yritykset kärsivät?
Kommentit (100)
Lomarahojen käyttö ulkomaanmatkailuun vastaa tuontia ja on negatiivista kansantaloudelle. Rahat pitäisi käyttää kotimaanmatkailuun ja kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, se piristäisi kotimarkkinoita ja kotimaista kysyntää, lisäisi työpaikkoja ja työllisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:07"]
Lomarahojen käyttö ulkomaanmatkailuun vastaa tuontia ja on negatiivista kansantaloudelle. Rahat pitäisi käyttää kotimaanmatkailuun ja kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, se piristäisi kotimarkkinoita ja kotimaista kysyntää, lisäisi työpaikkoja ja työllisyyttä.
[/quote]
Rajavalvonta kuntoon ja estetään suomalaisten lomamatkailu ulkomaille. Maasta poistumisluvan saa hakemuksesta vain kaupalliselle myyntimatkalle ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:40"]Meillä lomarahat maksetaan vasta töihinpaluun jälkeen, joten meillä ei matkailla muutenkaan kesälomalla. [/quote] Lain mukaan lomaraha on maksettava loman alkuun tulevassa palkassa. Lomaltapaluuraha maksetaan loman jälkeen.
[/quote]
Ai tuostakin on laki? Siinä tapauksessa meidän firma rikkoo lakia. Meillä maksetaan puolet lomarahasta ennen lomaa ja toinen puolikas loman jälkeen, molemmat nimella lomaraha.
Kun se palkan puolikkaan puolikas tulee tilin mukana niin se ei kyllä tee niin paljoa että sillä missään lomailtais. Korkeintaaan voi käydä jossain ulkona syömässä, ja siinäpä sitä elellläänkin normaaliarkea tämän ravintolaillallisen jälkeen aivan kuten sitä ennenkin.
Jos jossain haluaa lomailla, niin sitä varten saa säästää pari vuotta vähintään.
[/quote]
Höpö höpö siitä mitään lakia ole. Se milloin lomaraha maksetaan riippuu työehtosopimuksesta. Eri aloilla maksetaan eri aikaan. Ihmiset vois tarkistaa faktansa ennen kuin jakaa "tietoa".
Nro 54, mullakin on ihan varmasti vaan asenteesta kiinni, kun en pysty 2 lapsen yksinhuoltajana säästämään ikinä rahaa. Itse olen matalapalkka- alalla, ja toinen lapsistani on lukiossa. Lomarahani menivät uuteen imuriin ja lasten koulutarvikkeisiin (lukiokirjat, vaatteet, kengät, lukiolaiskannettavan osamaksu yms...).
Minäkin suosittelen jokaiselle vinkujalle elämää opiskelijana. Ensin opiskelet lukuvuoden (eli olet töissä käytännössä koko ajan) ja kesällä menet taas töihin. Minulla ei oo ollut lomaa viiteen vuoteen ja toiset pääsee lomalle, josta vielä maksetaan! Mistä hyvästä se työnantaja teille maksaa, kiva kun meet lomalle? Monikohan yrittäjä, joka sitä rahaa maksaa työntekijöilleen, saa sitä itse? Ihan tajutonta tuollainen, että lomasta maksetaan. Ja jos jollekin pienituloiselle se lomaraha on niin elämän ja kuoleman kysymys, suosittelen opettelemaan oman talouden hallintaa.
Aivan turha keskustella tästä kun toiset puhuu aidasta ja toiset aidanseipäästä. Googlatkaa nyt ensin ne termit edes kuntoon ja tulkaa sitten keskustelemaan loma-ajanpalkasta, lomarahasta ja lomaltapaluurahasta!
Oksettava ajatus, että pitää luopua jostakin jonkun muslimin takia. Jonka ei tarvitse tehdä mitään, kun tuet lankeavat tilille ilmaiseksi Sipilän siunauksella.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:29"]
Tulonsiirto työntekijältä työnantajalle, joka tekee sillä mitä haluaa, työllistää (no tuskin) tai ei. Kuinka työntekijöiden tarve sillä nousee että rahaa jää enemmän työnantajalle? Työntekijöiden tarve nousee jos työntekijöiden työaika lyhenee.
[/quote]
Kyllä se työpaikkojen määrää lisää pienyrityksissä, jos työllistämisestä tehdään halvempaa ja riskittömämpää. Ja suuriin yrityksiin ei lisää työpaikkoja ole tullut pitkään aikaan, joten juuri pienet ovat avainasemassa.
Itse olen pienyrittäjä, en uskalla palkata ketään nykyisillä kustannuksilla ja eduilla koska menisin heti konkurssiin jos työntekijä jäisi vaikkapa äitiyslomalle. Siksi teen yksin 2-3 ihmisen työt, tilanteesta riippuen. Ei koskaan lomaa, ei vapaita viikonloppuja eikä oikein iltojakaan. Erittäin mielelläni palkkaisin jonkun avuksi jos vain uskaltaisin.
Vittuun vaan kaikki. Istutaan sit lomakin himassa
Kyllä! meillä ainakin laitettu lomarahat matkakassaan ja nyt sitten jos muutos tulee niin emmepä enää matkustele, tai ainakin se vähenee rutkasti eli max 1x/vuodessa ulkomaille, ei joka vuosi sitäkään. Kotimaan matkailusta puhumattakaan, se on tod kallista:/
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:12"]
Nro 54, mullakin on ihan varmasti vaan asenteesta kiinni, kun en pysty 2 lapsen yksinhuoltajana säästämään ikinä rahaa. Itse olen matalapalkka- alalla, ja toinen lapsistani on lukiossa. Lomarahani menivät uuteen imuriin ja lasten koulutarvikkeisiin (lukiokirjat, vaatteet, kengät, lukiolaiskannettavan osamaksu yms...).
[/quote]
Me emme koekaan vielä pystyvämme hankkimaan lapsia juurikin rahatilanteen takia. Mutta koska sinulla on jo lapset, niin eikö yhteiskunta maksa lapsilisät jopa korotettuna, koska olet yksinhuoltaja. Saat reilu kolmesataa sen takia kuussa? Ostattehan kaikki lukiokirjat käytettyinä ja myytte vielä eteenpäin? Vanhojentansseihin kannattaa sitten vuokrata puku, sain itse mekon vuokrattua aikanaan 40 euron hintaan.
Kyllä te pärjäättä, tsemppiä :)
N26
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:29"]
Tulonsiirto työntekijältä työnantajalle, joka tekee sillä mitä haluaa, työllistää (no tuskin) tai ei. Kuinka työntekijöiden tarve sillä nousee että rahaa jää enemmän työnantajalle? Työntekijöiden tarve nousee jos työntekijöiden työaika lyhenee.
[/quote]
Kyllä se työpaikkojen määrää lisää pienyrityksissä, jos työllistämisestä tehdään halvempaa ja riskittömämpää. Ja suuriin yrityksiin ei lisää työpaikkoja ole tullut pitkään aikaan, joten juuri pienet ovat avainasemassa.
Itse olen pienyrittäjä, en uskalla palkata ketään nykyisillä kustannuksilla ja eduilla koska menisin heti konkurssiin jos työntekijä jäisi vaikkapa äitiyslomalle. Siksi teen yksin 2-3 ihmisen työt, tilanteesta riippuen. Ei koskaan lomaa, ei vapaita viikonloppuja eikä oikein iltojakaan. Erittäin mielelläni palkkaisin jonkun avuksi jos vain uskaltaisin.
[/quote]
Palkkaa mies, ne harvemmin jäävät äitiyslomalle. Yrittäjyys on oma valinta ja sen velvollisuudet sekä riskit tehdään kyllä selviksi ennen yrittäjyyteen ryhtymistä. Siksi en oikein ymmärrä tätä pienyrittäjien lomattomuuskitinää, koska se on tiedossa kun ryhtyy yrittäjäksi. Lomaan voi varautua ja sen voi pitää hiljaisena aikana jos firman kassatilanne antaa myöten tai vaikka silloin tällöin pidennettynä viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:24"]
Kyllä! meillä ainakin laitettu lomarahat matkakassaan ja nyt sitten jos muutos tulee niin emmepä enää matkustele, tai ainakin se vähenee rutkasti eli max 1x/vuodessa ulkomaille, ei joka vuosi sitäkään. Kotimaan matkailusta puhumattakaan, se on tod kallista:/
[/quote]
Minä sjoittaisin muutaman vuoden ajan kaikki ylimääräiser rahat osinko-osakkeisiin ja matkailisin osinkotuotoilla. Mulla ei ole mitään hinkua lähteä lomalle ulkomaille ihan vaan siksi kun naapurin Mäkisetkin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:14"]
Minäkin suosittelen jokaiselle vinkujalle elämää opiskelijana. Ensin opiskelet lukuvuoden (eli olet töissä käytännössä koko ajan) ja kesällä menet taas töihin. Minulla ei oo ollut lomaa viiteen vuoteen ja toiset pääsee lomalle, josta vielä maksetaan! Mistä hyvästä se työnantaja teille maksaa, kiva kun meet lomalle? Monikohan yrittäjä, joka sitä rahaa maksaa työntekijöilleen, saa sitä itse? Ihan tajutonta tuollainen, että lomasta maksetaan. Ja jos jollekin pienituloiselle se lomaraha on niin elämän ja kuoleman kysymys, suosittelen opettelemaan oman talouden hallintaa.
[/quote]
Ihanko tosiaan sinä kuvittelet, että ihmiset sinua ennen eivät ole olleet opiskelijoita? Voi elämän kevät... Itse kukin on ollut vuosia ilman lomia joko opiskelijana tai pätkätyöläisenä tai lomia on ollut liikaa työttömyyden vuoksi. Lomaa kyllä kaipasit, kun tunnut noin stressaantuneelta.
Väsynyt työntekijä ei tuota, siinähän lomassa on kyse. Lomailla voi ilman lomarahaakin, mutta kyllä e pienituloisella menee yleensä kulutukseen eli tuloina yrittäjille. Jos lomarahoja pienennetään, se näkyy heti kotimaisten matkailuyrittäjien ja kahviloiden ja jäätelökioskien myynnissä. Sitä en edes uskalla kuvitella, jos loma-ajan palkkaakin ruvetaan pienentämään jossain vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:29"]Sitten vähemmän rahaa kulutettavana kesällä ja matkailualan yritykset kärsivät?
[/quote]
Tai sitten ihmiset jäävät kuluttamaan kotiseudulleen kun ei ole varaa mennä ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:36"]
Pienituloisilla ei ole varaa laittaa säästöön yhtään mitään, joten lomarahat tulevat jokaista senttiä myöten tarpeeseen. Suurempituloisilla sen sijaan on varaa laittaa säästöön lapsilisistä lähtien kaikenlaista, joten ehkäpä näiltä tyypeiltä sitten voisi poistaa lomarahan kokonaan?
[/quote]
Kyllä se on asennekysymys kuka säästää ja kuka ei. Toisille ei riitä mikään raha.
Me elettiin ihan hyvää elämää miehen kanssa viisi vuotta opintotuilla, saatiin 820 euroa netto yhteensä kuussa! Siitä maksettiin asuminen, ruuat, hygienia, vaatteet, ihan kaikki. Siitä huolimatta sain säästettyä pari tonnia pahanpäivävaralle. Sain kesätöistä 1100 euroa käteen kolmelta kuukaudelta. Niistä säästin.
Kun pääsin töihin, ja sain 1600 euroa kuukaudessa nettoa, niin tunsin itseni niin rikkaaksi ettei voi kuvailla. Pääsimme matkustamaan ja ostimme asunnon. Sanonpahan vaan että asenneongelma jos kokee ettei rahat riitä! N26
[/quote]
Montako lasta sinulla on n26? Itsekin tienaan 1500€ nettona mutta kun on 2 lasta niin ei ole ihan varaa säästää niin paljon kuin lapsettomana. Lisäksi lapsiperheenä on mukavampi asua isommassa asunnossa joka tietää lisää rahanmenoa. Ja kyllä mekin mieheni kanssa asuimme kaksistaan pienessä yksiössä ennen lapsia ja saimme ruhtinaallisesti säästettyä mutta lapsiperheenä se onnistuu huonommin. Silti kannatan lomarahoista luopumista.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:17"]
Itse olen pienyrittäjä
Ei koskaan lomaa, ei vapaita viikonloppuja eikä oikein iltojakaan.
[/quote]
Mihin aikaan lopetat tänään palstailun ja ryhdyt töihin?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:16"]
Pienituloisilla ei ole varaa laittaa säästöön yhtään mitään, joten lomarahat tulevat jokaista senttiä myöten tarpeeseen. Suurempituloisilla sen sijaan on varaa laittaa säästöön lapsilisistä lähtien kaikenlaista, joten ehkäpä näiltä tyypeiltä sitten voisi poistaa lomarahan kokonaan?
[/quote]
Kyllä se on asennekysymys kuka säästää ja kuka ei. Toisille ei riitä mikään raha.
Me elettiin ihan hyvää elämää miehen kanssa viisi vuotta opintotuilla, saatiin 820 euroa netto yhteensä kuussa! Siitä maksettiin asuminen, ruuat, hygienia, vaatteet, ihan kaikki. Siitä huolimatta sain säästettyä pari tonnia pahanpäivävaralle. Sain kesätöistä 1100 euroa käteen kolmelta kuukaudelta. Niistä säästin.
Kun pääsin töihin, ja sain 1600 euroa kuukaudessa nettoa, niin tunsin itseni niin rikkaaksi ettei voi kuvailla. Pääsimme matkustamaan ja ostimme asunnon. Sanonpahan vaan että asenneongelma jos kokee ettei rahat riitä! N26
[/quote]
Montako lasta sinulla on n26? Itsekin tienaan 1500€ nettona mutta kun on 2 lasta niin ei ole ihan varaa säästää niin paljon kuin lapsettomana. Lisäksi lapsiperheenä on mukavampi asua isommassa asunnossa joka tietää lisää rahanmenoa. Ja kyllä mekin mieheni kanssa asuimme kaksistaan pienessä yksiössä ennen lapsia ja saimme ruhtinaallisesti säästettyä mutta lapsiperheenä se onnistuu huonommin. Silti kannatan lomarahoista luopumista.
[/quote]
Suomessa jokainen nainen voi päättää itse ehkäisystä. Ei ole pakko hankkia lapsia jos on pienet tulot.
N26
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:29"]Sitten vähemmän rahaa kulutettavana kesällä ja matkailualan yritykset kärsivät?
[/quote]
Tai sitten ihmiset jäävät kuluttamaan kotiseudulleen kun ei ole varaa mennä ulkomaille.
[/quote]
Kotiseutu ja kotimaa on kaksi eri asiaa! Kotimaan matkailu on yhtä kallista kuin ulkomaillakin (halppis yhtiöt lennättää halvalla halpa maihin).
Kotiseutu taas tarkoittaa, että lomalla otetaan rennosti, mennään rannalle, mennään lähi puistoon ottaan aurinkoa tai picknikille. Lomailua parhaimmillaan ihmisen kannalta mutta matkailualan firmoille tuosta ei jää mitään, ei tule työpaikkoja, ei tule verotuloja.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:54"]
[/quote]
[/quote]
Ja oheinen oli lainaus teoksesta "Iltasatukirja Orjille", tekijänä Kokoomus.
[/quote]
Elän edelleen tuolla samalla palkalla! Huomaa tuostakin kommentistasi miten ahneita ihmiset ovat. Ja minä olen vihreiden kannattaja. Kasvatan itse ruokaani ja nytkin suuntaan metsään keräämään puolukoita. Yrittäkää ihmiset olla vähemmän itsekkäitä!
Mua itkettää tää Suomen tilanne ja toivoisin muidenkin ymmärtävän, että jokainen joka pärjää omillaan auttaa meitä etenpäin! N26