Lihavat, mitä te OIKEASTI syötte?
Minä olen varmaan jo pari vuotta mutustanut ja lipittänyt makeaa suorastaan törkeän paljon ja viimeisen vuoden aikana olen jopa laihtunut muutaman kilon ja olen tällä hetkellä pari kolme kiloa lievän ylipainon puolella.
Juon käytännössä joka päivä 1,5 litraa kokista ja syön 200 grammaa suklaata ja askillisen salmiakkia, VÄHINTÄÄN. Toisaalta viimeaikoina olen liikkunut (pyöräillyt) melko paljon ja noiden mainitsemieni lisäksi syön ainoastaan tuhdin aamiaisen, yhden lämpimän ruuan, sekä iltapalan.
Nyt kiinnostaisikin kuulla, että mitä ihmettä te naamariinne vedätte, joilla bmi huitelee neljänkymmenen pahemmalla puolella? Siis rehellisesti.
Kommentit (200)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 08:24"]Itse olen lihottanut itseni halvoilla eineksillä. Saa nykyään terveellisikin eineksiä, mutta minulla ei ole mihin varaa. Sipsit ja mehut ovat mun kavereita myös.
[/quote]
Miksi et kokkaa ite? Pirkan wokkivihannekset maksaa 1,50. Pari porkkanaa maksaa 60 senttiä. Pavut alle euron. Perunat ei juuri mitään. Mikä on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:22"]Täällä yksi joks kerran kerrytti mirtazapinin myöyä 30kg kolmessa kuukaudessa, ketipinorin myötä 20kg sellaisessa vajaassa puolessa vuodessa. Eniveis, en ole enää bmi 34+, jotain 28 tai vastaavaa. Se mikä nyt häiritsee on se että vaikka tuntuu että syön kohtuullisesti turpoaminen jatkuu. Ennen tätä oli jakso kun ahmimalla itse aiheutin painonnousuni, ei oikeaa ruokaa kuim nimeksi ja karkkia, jädeä ja herkkua joka päivä. Mutta, nyt syön smoothien 1-2 kertaa päivässä. Lämmintä ruokaa kerran tai kaksi. Kahvia maidolla, paljon mutta vain kerran päivässä. Herkkuja ehkä 1-2 kertaa viikossa eikä edes samoja määriä kerralla.
[/quote]
Mulla Ketipinor hillitsee syömistä.
[/quote]
Sopiiko se sulle muutenkin hyvin? En itse asiassa lopettanut sitä sen painonnousun takia vaan siksi että olin koomassa koko ajan. Kun lopetin sen oksensin viikon putkeen. Ihan tosihyvä jos se sulle sopii kaikin tavoin, sopiva lääke on niin tärkeä ja vaikea löytää.
[/quote]
Mä syön 200mg ja otan illalla koko satsin. Aluksi söin 50mg ja sitten 100mg. Nyt jo lähes vuoden tuo 200mg. Ei mitään koomaa. En muutenkaan huomaa mitään eroa lääkkeettömyyteen. Ainoastaan pahimmat piikit mielialan vaihteluissa leikkaantuneet pois. Välillä kuukautisvuotohäiriöitä, mutta nekin vähentyneet. Alussa toki väsytti ja olin ihme koomassa, mut ekan kolmen kuukauden jälkeen ei oo ollut sitäkään. Lisäksi cipralex ja Lamictal 200mg sekin...
Ap sulla voi olla joku sairaus, jos tuolla ruokavaliolla laihdut tai pysyt samassa. Mulla oli kilpirauhasen liikatoiminta. Ystävällä syöpä. Ja diabeteskin mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:27"]Aika LOUKKAAVA aloitus. On SAIRAUKSIA ja niihin LÄÄKITYS joka kerää kerää nestettä ja TURVOTTAA. Vaikka kuinka terveellisesti syö ei auta.
[/quote]
Tieteellistä näyttöä tälle. Kas kummaa, eihän sitä ole. Arvaappa miksi? Yksikään lääke ei turvota kymmeniä kiloja, sillä lääke ei elimistössä muutu ylimääräiseksi energiaksi. Turvotus sen sijaan näkyy kasvoissa. Lääke voi lisätä ruokahalua, mutta sitä tulee itse ymmärtää hillitä. Tadaaaaaa!
[/quote] en muista enään lääkkeen nimeä mutta lapsuuden ajan kaverilla oli kuoli nuorena oli koko ikänsä. Tosi lihava vaikka muu perhe lanka laihoja
[/quote]
Imusolmukkeiden poisto voi kerryttää 10g nestettä kroppaan.
Se on ihan oikeasti geeneistä kiinni eikä mistään muusta. Jos sinulla on hyvät geenit ja perittynä hyvä aineenvaihdunta, saat syödä lähestulkoon mitä vaan lihomatta. Itse kuulun helposti lihoavaan sukuun. Olen nyt vuoden laihduttanut ja saavuttanutkin hyviä tuloksia MUTTA...jos syön grammankin ohi ruokalistan, paino pomppaa välittömästi takaiin alkulukemiin. Juoksen kuin mielenvikainen...10-20 km lenkkejä. Kahvakuulailen kotona, pyöritän hulavannetta, liikun vähintään 6 x päivässä. Leivät ja pastan ja peunan olen jättänyt monta kuukautta sitten pois, juon 3 litraa vettä päivässä. Jos erehdyn syömään karkkipussin, maha pullottaa kuin laskettu aika olisi huomenna ja jenkkakahvat tursottaa farkkujen vyötärön yli.
Juu...painon saa pois, mutta oikeasti se ylläpito on tietyille ihmisille jatkuvaa taistelua päivästä toiseen ja minusta kun elämän pitäisi olla nautittavaa. Minut on tuomittu ikuiseksi läskiksi, se vain on niin :(. OT hiukan mutta saimpahan avautua.
BMI on alle 30, mutta varaa laihduttaa on. Roskaruoka ei ole ongelma, vaan lähinnä aika perinteinen mättö. Ja aika usein syön liikaa esim. ihan vaan leipää. Tykkään suolasesta eli juustot maistuu ja käyrän paljon margista. Karkkia en törkeitä määriä syö, mutta ihan tarpeeksi silti. En osaa hillitä itseäni.
Nyt tosin menee paremmin, olen harrastanut liikuntaa erittäin paljon pitkästä aikaa ja uskon ruokavalion parantuvan myös. Syöno lähes pelkkää kasvisruokaa joten edellytykset on hyvät, pitää vaan lopettaa hiilarimössön tankkaaminen.
Minä 135 kiloisena voisin vetää kaikki maailman kasvikset ja hedelmät tuoreena, rakastan tosi simppeliä ruokaa, lautasellinen salaattia kanafileen ja linssien kanssa on sellanen esimerkki tästä. Kaikki kuitenkin kaatuu niihin annoskokoihin ja syömisrytmiin. Ihan sama mitä syön niin en osaa sanoa otinko liikaa ja en osaa tunnistaa oikeaa nälkää, mulle nälkä on sitä että tekee mieli pelkästään syödä. Tän takia vedän ihan liikaa päivässä kun yhden ruisleivän sijaan voin vetää 4, hyvästä kevyestä ja täyttävästä keitosta voin ottaa kaksikin santsikuppia, juoda koko litran maitoa ja illallisesta puhumattakaan. Aina on pakko saada ähky ja sehän se ongelma on, ei niinkään mitä lautanen sisältää. Juon myös kokista paljon mutta sen kanssa on helpompi rajoittaa kun ei sitä voi enää juoda jos ei vaan osta. Karkkia ja herkkuja en nyt syö sen enempää kuin laihakaan ihminen, aina välillä ja useimmiten siitä jää varmaan 3 seuraavalle päivälle kun en jaksa syödä kerralla koko pussia kun alkaa ällöttää
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 08:24"]
Itse olen lihottanut itseni halvoilla eineksillä. Saa nykyään terveellisikin eineksiä, mutta minulla ei ole mihin varaa. Sipsit ja mehut ovat mun kavereita myös.
[/quote]Einekset tulee aina kalliimaksi kuin itse tehty ruoka. Meillä ei olisi vara ruokkia perhettä edes niillä halvoilla eineksillä, mutta en haluaisikaan. Itse tehty ruoka on aina halvempaa ja parempaa.Perunat ja kasvikset ovat halpoja syksyisin. Terveellinen ruoka ei ole kallista, mutta einekset on.
163/85kg
Olen syönyt nyt Jutan Go Fat Go-dieetin mukaan kolme viikkoa enkä ole lipsunut mistään, laihdutussaldo 800g.. Kilpirauhasen vajaatoiminta lisäsi painoani keväällä 10kg vaikka urheilin enemmän kuin koskaan elämässäni ja söin suht terveellisesti + vklpherkuttelut.
Olen lopettanut tänä vuonna kaiken ylimääräisen napostelun ja silti lihon :D Ravitsemusterapeuttikin ihmettelee miksei paino putoa yhtään ja voin vakuuttaa noudattaneeni sitä.. Ennen dieetin aloittamista oli aivan sama söinkö mäkkiaterian vai terveellisen kotiaterian, ei vaikutusta painoon.
Ensi viikon jälkeen loppuu dieetin ensimmäinen vaihe, en tiedä haluanko edes jatkaa kun tulokset ovat noinkin huimat.. Tämän lisäksi käyn salilla 4 kertaa viikossa, 3 lihasryhmäpäivää ja 1 cardiopäivä + kävelen koulupäivinä 4km. Kesällä lenkkeilin ja senttejä lähti esim. 6cm, mutta se ei näy edes peilissä.
Jos joku tietää mistä tämä johtuu niin olisin todella kiitollinen! :(
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:51"]
Se on ihan oikeasti geeneistä kiinni eikä mistään muusta. Jos sinulla on hyvät geenit ja perittynä hyvä aineenvaihdunta, saat syödä lähestulkoon mitä vaan lihomatta. Itse kuulun helposti lihoavaan sukuun. Olen nyt vuoden laihduttanut ja saavuttanutkin hyviä tuloksia MUTTA...jos syön grammankin ohi ruokalistan, paino pomppaa välittömästi takaiin alkulukemiin. Juoksen kuin mielenvikainen...10-20 km lenkkejä. Kahvakuulailen kotona, pyöritän hulavannetta, liikun vähintään 6 x päivässä. Leivät ja pastan ja peunan olen jättänyt monta kuukautta sitten pois, juon 3 litraa vettä päivässä. Jos erehdyn syömään karkkipussin, maha pullottaa kuin laskettu aika olisi huomenna ja jenkkakahvat tursottaa farkkujen vyötärön yli.
Juu...painon saa pois, mutta oikeasti se ylläpito on tietyille ihmisille jatkuvaa taistelua päivästä toiseen ja minusta kun elämän pitäisi olla nautittavaa. Minut on tuomittu ikuiseksi läskiksi, se vain on niin :(. OT hiukan mutta saimpahan avautua.
[/quote]Ei ole geeneistä kiinni. Itse olen aina ollut laiha,mutta se ei johdu geeneistä vaan siitä,että syön huomattavasti pienempiä annoskokoja kuin työkavetit ym tuttavat. Kun käydään yhdessä syömässä muut vetää mielettömiä määriä ruokaa ,itse ei jaksa syödä neljäsosaa siitä.Totuus vain on se,että jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:59"]
Minä 135 kiloisena voisin vetää kaikki maailman kasvikset ja hedelmät tuoreena, rakastan tosi simppeliä ruokaa, lautasellinen salaattia kanafileen ja linssien kanssa on sellanen esimerkki tästä. Kaikki kuitenkin kaatuu niihin annoskokoihin ja syömisrytmiin. Ihan sama mitä syön niin en osaa sanoa otinko liikaa ja en osaa tunnistaa oikeaa nälkää, mulle nälkä on sitä että tekee mieli pelkästään syödä. Tän takia vedän ihan liikaa päivässä kun yhden ruisleivän sijaan voin vetää 4, hyvästä kevyestä ja täyttävästä keitosta voin ottaa kaksikin santsikuppia, juoda koko litran maitoa ja illallisesta puhumattakaan. Aina on pakko saada ähky ja sehän se ongelma on, ei niinkään mitä lautanen sisältää. Juon myös kokista paljon mutta sen kanssa on helpompi rajoittaa kun ei sitä voi enää juoda jos ei vaan osta. Karkkia ja herkkuja en nyt syö sen enempää kuin laihakaan ihminen, aina välillä ja useimmiten siitä jää varmaan 3 seuraavalle päivälle kun en jaksa syödä kerralla koko pussia kun alkaa ällöttää
[/quote]
Näin ihan hiljattain (muistaakseni BBC:n) dokumentin aiheesta. Siinä tutkittiin nälkä- ja kylläisyyshormonien toimintaa normaali- ja ylipainoisilla.
He totesivat että normaalipainoisilla homma toimii: kun he paastoavat, nälkähormoni räjähtää, ja kun he syövät, kylläisyyshormoni pistää ruokailulle stopin. Jatkuvasti ylipainoisilla ei sen sijaan toiminut kumpikaan: kun he paastosivat, heille tuli toki nälkä mutta pitoisuudet olivat huomattavasti pienempiä. Ja mikä tärkeintä - kun he söivät, kylläisyyshormoni EI antanut heille sitä tunnetta, että nyt on sopivasti syöty. He olivat tavallaan aina hieman tyytymättömiä, ja söivät sen vuoksi huomattavasti enemmän kuin hoikemmat.
Mitä juuri yllä kirjoitit kuulostaa juuri tältä - ja on esimerkiksi itselleni aivan vierasta. Olen 162/60 kg, ollut jo 15 vuotta, paino ei ole paria kiloa enempää heilahdellut. Ja kehoni toimii juuri kuin tuossa tutkimuksessa, nälkäni on selkeää ja vaativaa, mutta kun olen täynnä, piste tulee heti. Loppuannos yksinkertaisesti jää syömättä, koska en pysty pakottamaan itseäni! Kehoni selvästi säätelee syömäni ruoan määrää, sillä en laske kaloreita, syön mitä huvittaa mutta vain sen verran kuin tarvitsen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 08:41"]
Eilen meni alas caesar-salaatti, uunivihannesvuokaa, banaanijogurttia ja kaksi siideriä. Ja monta kuppia kahvia. BMI 41, en laiduta, joten ihan normipäivä mulle. Edellispäivänä lihakeittoa, maustamatonta kreikkalaista jogurttia, kaksi meetvurstileipää, kaalisalaattia, 4 palaa suklaata ja taas paljon kahvia. Sitä edellisenä banaani, rahkaa, proteiinipalautusjuomajauhetta, spagettia ja jauhelihakastiketta lounaalla, illalla 200g lohta ja jäävuorisalaattia. Aika normipäiviä mulle. Tiedä sitten mistä nämä kilot ovat kertyneet..? Liikun n. 3 krt/vko: esm. ke kävin salilla, kunnon painotreeni 45 min ja to juoksin 1,5h lenkin. Saa toki antaa neuvoja.
[/quote]
Mistä alapeukut? Sanoin, että saa antaa neuvoja, joten kommentoikaa ihmeessä.
[/quote]
Eikö kukaan vastaa? Mitä alapeukut tässä tarkoittivat?
[/quote]
Ei mua ainakaan kiinnosta vastata koska aina jos av:lla antaa neuvoja, saa haukut joltain. Noissa syömisissä pistää silmään annoskokojen määrittelemättömyys.
Kuinka pitkälle muuten juoksit? 1,5 tunnissahan pitäisi päästä reilusti yli 10 km vaikkei mikään huippu-urheilija olisikaan. Vaikka juoksu ei polta kaloreita niin paljon kuin yleisesti luullaan, pitäisi tuolla polttaa jo sen verran kaloreita että noilla syömisillä laihtuu jos annoskoko on kohdallaan eikä esim. jauhelihakastikkeen resepti ole mikään erikoinen (kastikepohjana ohentamatonta kermaa tms.)
[/quote]
Ihan normikokoja, caesar-salaatti sellainen valmissalaatti, n. 100g kanaa, 10g salaatinkastiketta, jauhelihakeittoa peruskulhollinen, kaalisalaatit ym. n. puoli lautasta, jogurtit 250g /kpl. Spagettia kauhallinen & jauhelhakastike tomaattimurskassa. Mun peruslenkki on se n. 10km, hirveän kovaa en tosiaan juokse. Salilla mm. penkkisarjat 3x10x45kg, jalkaprässi 3x10x120kg. Viimeksi tein myös 50kg vatsarutistuskoneessa mikälie, 25kg käsipainotangolla hauiksia, 50kg ylätaljat, 70kg etu-&takareisiliikkeet... kaikki 3x10-15 krt.
En tosiaan normaalisti merkkaile näitä, mutta nyt kun kysyttiin niin muistelin taaksepäin. Aika perussettiä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:22"]Täällä yksi joks kerran kerrytti mirtazapinin myöyä 30kg kolmessa kuukaudessa, ketipinorin myötä 20kg sellaisessa vajaassa puolessa vuodessa. Eniveis, en ole enää bmi 34+, jotain 28 tai vastaavaa. Se mikä nyt häiritsee on se että vaikka tuntuu että syön kohtuullisesti turpoaminen jatkuu. Ennen tätä oli jakso kun ahmimalla itse aiheutin painonnousuni, ei oikeaa ruokaa kuim nimeksi ja karkkia, jädeä ja herkkua joka päivä. Mutta, nyt syön smoothien 1-2 kertaa päivässä. Lämmintä ruokaa kerran tai kaksi. Kahvia maidolla, paljon mutta vain kerran päivässä. Herkkuja ehkä 1-2 kertaa viikossa eikä edes samoja määriä kerralla.
[/quote]
Mulla Ketipinor hillitsee syömistä.
[/quote]
Sopiiko se sulle muutenkin hyvin? En itse asiassa lopettanut sitä sen painonnousun takia vaan siksi että olin koomassa koko ajan. Kun lopetin sen oksensin viikon putkeen. Ihan tosihyvä jos se sulle sopii kaikin tavoin, sopiva lääke on niin tärkeä ja vaikea löytää.
[/quote]
Mä syön 200mg ja otan illalla koko satsin. Aluksi söin 50mg ja sitten 100mg. Nyt jo lähes vuoden tuo 200mg. Ei mitään koomaa. En muutenkaan huomaa mitään eroa lääkkeettömyyteen. Ainoastaan pahimmat piikit mielialan vaihteluissa leikkaantuneet pois. Välillä kuukautisvuotohäiriöitä, mutta nekin vähentyneet. Alussa toki väsytti ja olin ihme koomassa, mut ekan kolmen kuukauden jälkeen ei oo ollut sitäkään. Lisäksi cipralex ja Lamictal 200mg sekin...
[/quote]
Okei. Mä ehdin syödä ketiä 325mg iltaisin vuoden verran ennen kuin lääkäri suostui uskomaan että se järkky kooma johtui ketistä ja vaihdettiin lamiin ja topimaxiin. Silloin se painokim rupesi tippumaan. Mutta ei nekään lääkkeet kyllä sitten auttaneet vaikkei sivareitakaan tullut.
Eilen söin töissä broiler-risottoa ja salaattia, juomana piimä ja vesi. Yöllä join 10 olutta ja söin yhden kolmioleivän. Kun mies tuosta herää, voisi käydä mäkin autoluukulla.. Tuplajuusto, droohl. Normaalipäivänä syön aamulla rahkan tai jogurtin (ehkä mysliä lisäksi) ja/tai ruisleivän sekä kahvin punaisella maidolla, ei sokeria. Työpaikkaruokalassa syön mitä on tarjolla, yleensä aika perinteisiä kotiruokia. En santsaa. Välillä iltaisin tehdään miehen kanssa tulisia wingsejä joiden kanssa bbq-kastiketta. Tai sitten syön yhden ruisleivän. 170/83. Ruokavalioni ongelmat ovat liialliset hiilihydraatit ja alkoholi. Syön myös liian usein roskaruokaa ja sipsejä. Noniin, nyt sitä alapeukkua tulemaan, mä voin sillä aikaa rapsuttella ihramahaani. :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:01"]163/85kg
Olen syönyt nyt Jutan Go Fat Go-dieetin mukaan kolme viikkoa enkä ole lipsunut mistään, laihdutussaldo 800g.. Kilpirauhasen vajaatoiminta lisäsi painoani keväällä 10kg vaikka urheilin enemmän kuin koskaan elämässäni ja söin suht terveellisesti + vklpherkuttelut.
Olen lopettanut tänä vuonna kaiken ylimääräisen napostelun ja silti lihon :D Ravitsemusterapeuttikin ihmettelee miksei paino putoa yhtään ja voin vakuuttaa noudattaneeni sitä.. Ennen dieetin aloittamista oli aivan sama söinkö mäkkiaterian vai terveellisen kotiaterian, ei vaikutusta painoon.
Ensi viikon jälkeen loppuu dieetin ensimmäinen vaihe, en tiedä haluanko edes jatkaa kun tulokset ovat noinkin huimat.. Tämän lisäksi käyn salilla 4 kertaa viikossa, 3 lihasryhmäpäivää ja 1 cardiopäivä + kävelen koulupäivinä 4km. Kesällä lenkkeilin ja senttejä lähti esim. 6cm, mutta se ei näy edes peilissä.
[/quote]
Kilpirauhasenvajaatoimintaan liittyy usein elimistön kyvyttömyys käsitellä maitoa sisältäviä tuotteita ja niitähän tuo dieetti on puollollaan. Pyydä sieltä Jutalta maidoton versio ja kokeile sillä, jos muuten haluat jatkaa tuolla.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:01"]163/85kg
[/quote]
Kilpirauhasenvajaatoimintaan liittyy usein elimistön kyvyttömyys käsitellä maitoa sisältäviä tuotteita ja niitähän tuo dieetti on puollollaan. Pyydä sieltä Jutalta maidoton versio ja kokeile sillä, jos muuten haluat jatkaa tuolla.
[/quote]
Ja siis ei sekään välttämättä auta, jos elimistösi on nyt vajaatoiminnassa.
Te jotka väitätte syövänne normaalisti tai vähän ja bmi on tyyliin 40, tuskin pitää paikkansa. Tai sitten teillä on joitain mättöpäiviä jolloin vedätte järkyttäviä määriä mättöä. Itsekin olen sortunut siihen vähättelyyn ja itseni huijaamiseen. Mehua ei lasketa eikä nyt juotavassa jogurtissa paljon kaloreita ole. Pari pientä pasteijaa: kevyt välipala. Paneroitu kalaleike on terveellistä, koska se on kalaa. Kahvin kanssa kuuluu syödä pulla, berliininmunkki on ihan jees. Eikä niitä nyt päivän kaloreihin lasketa. Joskus pitää myös herkutella niin syönpä levyn suklaata. Tai kaksi. Tulos: lihoin 5 v aikana 30 kg.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 22:46"]Me lihavat popsimme masuumme toisten ulkonäköä kommentoivia laihiliinejä, kjäh kjäh, maiskis maiskis....
Ja jälkiruuaksi huonoja provoja tehtailevia trolleja. Röyh.
[/quote]Ihana :D
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:51"]
[/quote]
Lopeta heti! :( Ihan kuin olisi omaa tekstiään lukenut muutamia vuosia takaperin.
Minä elin juuri tuollaista elämää: uskoin vakaasti, että minun tulee syödä todella vähän, koska muiden ihmisten normaali ruokamäärä lihottaa minut hetkessä. Liikuin kuin hullu 6-7 krt viikossa, joskus kaksi kertaa päivässä. Olin jatkuvasti nälkäinen, ja urheiluharrastuksessani tuntui koko ajan, kuin olisin ollut liian huonokuntoinen. Punnituspäivää edeltävän päivän paastosin, ja jos ei painoa ollut mennyt kiloa tai puoltatoista, soimasin ja rääkkäsin itseäni lisälenkeillä. Jos menin viihteelle, en välttämättä syönyt koko päivänä. Laihduin kyllä nopeasti, mutta olihan tuo jälkikäteen ajateltuna aivan järjetöntä.
Tulos: lihoin tuplat takaisin. Eikä koko tuona aikana minulla ollut sellaista oloa, että olisin oikeasti tuntenut olevani hoikka tai itseeni tyytyväinen. Katsoin tässä taannoin vanhoja valokuviani, joista katsoo takaisin lähes normaalipainoinen, kapeakasvoinen tyttö. Ihan erilainen, kuin millaisena itseni silloin näin. Ja toisekseen minulla jäi kammo laihdutusta kohtaan, joka vielä edesauttoi lihomistani.
Olen nyt laihduttanut uudestaan, mutta tällä kertaa järjellä. Olen järkiperäistänyt syömisiäni annoskokoineen ja yrittänyt rytmittää nälän mukaan, ettei tule koko päivää hamsrattua tai kerrytettyä nälkää + mätettyä tuplana ruokaa. Pidän kiinni yhdestä herkkupäivästä, jolloin en silloinkaan paniikinomaisesti kauho kaikkea hyvää kitaani. Olen vähentänyt merkittävästi light-juomien ja alkoholin käyttöä. Liikun paljon, mutta en maanisella pakolla, vaan lähinnä latautuakseni (=reippaat kävelylenkit musiikin kanssa, pyöräily kauppaan, treenit kivassa urheiluseurassa...). Painoa tippuu siinä 200 - 500 g viikossa, joskus melkein kilo. Mutta se vähäinenkin määrä on aina suunta parempaan.
Ei ole tarkoitus päteä sinulle, kommenttisi vain osui syvälle. Mutta jos joskus uskallat kokeilla, niin höllää ihmeessä tahtia. Ei ole mitään tarkkaa, kiveen kirjoitettua ruokalistaa, jota sinun pitäisi orjallisesti seurata. Sinun ei tarvitse liikkua mielettömiä määriä. Sinä et liho satunnaisesta herkuttelusta. Eikä sinua herran tähden ole tuomittu elämään niin ankaralla dieetillä, että olet onneton! Ja toisaalta: sen ruokavalion pitäisi saada sinut tuntemaan olosi ennen kaikkea hyväksi ja elinvoimaiseksi, ei väsyneeksi tai jatkuvasti kaikkesi antaneeksi. Se on paljon tärkeämpää kuin se, että laihdut tietyssä ajassa tietyn määrän.
Tsemppejä sinulle, ehkä meistä palleroista vielä tulee venuksia! :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 08:41"]
Eilen meni alas caesar-salaatti, uunivihannesvuokaa, banaanijogurttia ja kaksi siideriä. Ja monta kuppia kahvia. BMI 41, en laiduta, joten ihan normipäivä mulle. Edellispäivänä lihakeittoa, maustamatonta kreikkalaista jogurttia, kaksi meetvurstileipää, kaalisalaattia, 4 palaa suklaata ja taas paljon kahvia. Sitä edellisenä banaani, rahkaa, proteiinipalautusjuomajauhetta, spagettia ja jauhelihakastiketta lounaalla, illalla 200g lohta ja jäävuorisalaattia. Aika normipäiviä mulle. Tiedä sitten mistä nämä kilot ovat kertyneet..? Liikun n. 3 krt/vko: esm. ke kävin salilla, kunnon painotreeni 45 min ja to juoksin 1,5h lenkin. Saa toki antaa neuvoja.
[/quote]
Mistä alapeukut? Sanoin, että saa antaa neuvoja, joten kommentoikaa ihmeessä.
[/quote]
Eikö kukaan vastaa? Mitä alapeukut tässä tarkoittivat?
[/quote]
Ei mua ainakaan kiinnosta vastata koska aina jos av:lla antaa neuvoja, saa haukut joltain. Noissa syömisissä pistää silmään annoskokojen määrittelemättömyys.
Kuinka pitkälle muuten juoksit? 1,5 tunnissahan pitäisi päästä reilusti yli 10 km vaikkei mikään huippu-urheilija olisikaan. Vaikka juoksu ei polta kaloreita niin paljon kuin yleisesti luullaan, pitäisi tuolla polttaa jo sen verran kaloreita että noilla syömisillä laihtuu jos annoskoko on kohdallaan eikä esim. jauhelihakastikkeen resepti ole mikään erikoinen (kastikepohjana ohentamatonta kermaa tms.)