"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Minulla korkeakoulutetulla jää käteen 1600€ verojen jälkeen ja on kaksi lasta. Elämä on valintoja. Sairaanhoitajilla ei oikeasti edes ole pieni palkka.
On heillä. Mutta sulla ja ukrainalaisilla Suomessa on tosi pienet ja laittoman kannattomat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojen riittävyys on ihan elämäntyylistä ja tottumuksesta kiinni. Itse asun yksin ja käteen jää reipas 3000 € kuussa. Voin ostaa ja tehdä asioita mitä tekee mieli. Kun siihen tottuu, niin eihän sitä koe mitenkään ihmeellisenä. Jos itse pitäs maksaa asunto, auton kulut, ruokakauppa, matkustelu, ravintolat jne. jollain 2000 € netolla, niin aika tiukalle alkais mennä.
Ihmettelen tämän kommentin alapeukkujen määrää.
Se, että tulot riittää elämiseen on tosi suhteellista. Pienituloinen on siihen tulotasoon tottunut ja pärjää sillä mitä on. Siis jos nyt ei ihan köyhyysrajasta puhuta. Hyvätuloisella on kertynyt menoerää ja aika vaikea olisi pienemmällä tulolla pärjätä siinä elinympäristössä, johon on asettunut.
Ai, minä hyvätuloisena (netto noin 5000 €/kk) EN ole huomannut että hyvätuloisena jotain erityisiä menoeriä kertyisi. tulen toimeen hyvin keskimäärin 800 euron menoilla (perheen kuukausimenot jaettuna 2lla).
Tietenkin se on ihmisestä kiinni miten rahansa käyttää. Itse panostan aika paljon elämästä nauttimiseen. Ruokakauppaan menee paljon rahaa, koska haluan syödä laadukasta ruokaa ja myös herkutella. Samoin käydään aika paljon hyvissä ravintoloissa. Olen sitä mieltä, että elämästä kannatta nauttia, jos siihen on mahdollisuus. Hyvän auton ylläpito ei ole halpaa sekään, mutta sekin tuo iloa elämään, kun auton ulkonäkö ja nautinnollinen ajaminen saa edelleen viiden vuoden jälkeenkin hymyn huulille.
Halvemmallakin eläisi, mutta se ei olisi lainkaan niin hauskaa.
Auton ulkonäkö saa hymyn huulille :D
Kyllä. Tuli minullekin hymy huulille tuosta kommentista. Auton ulkonäkö :D
Siis ihan enismmäistä kertaako kuulet, että joillekin ihmisille auton ulkonäkö on tärkeää. Missä metsässä sä asut? Se auton muotoilu on useimmille auton ostajille hyvin tärkeä asia. Ihan sama kuin nauraisit sille, että joku välittää siitä miltä omat vaatteet näyttää.
Ukrainassa sota ja miljoonat ihmiset ovat menettäneet kaiken. Sitten joku suomalainen hoitaja käkättää, kun rahat ei riitä luxus elämään. huh. Vaihtaisi alaa ja opiskelisi vaikka Suomen päämisnisteriksi.
Terveisin, Siivooja, netto 1350-1400. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitsi tuon alan jos haluaa ison palkan ja tosi korkean elintason? Lapsiakaan ei kannata hankkia jos kerta kokee, että niihin menee liikaa rahaa. Tai että elämä on hyvää vain jos saa matkustella monta kertaa vuodessa, ostaa merkkivaatteita ja harrastaa useita kalliita lajeja.
Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä ja valinnoista, halveksun tuollaisia typeryksiä.
Eiväthän he palkkavaatimuksissaan mitään "isoa palkkaa" tai "korkeaa elintasoa" edes havittele, vaan paremmin elämiseen riittävää palkkaa. Mutta lakossa ei ole kyse vain tuosta, vaan myös siitä, että potilasturvallisuus vaarantuu, kun hoitajat ovat uupuneita. He haluaisivat inhimillisyyttä työoloihin. Alan tilannetta heikentää se, että ihmiset eivät hakeudu ja jää alalle, koska työ on mitä on eikä palkkakaan houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa sota ja miljoonat ihmiset ovat menettäneet kaiken. Sitten joku suomalainen hoitaja käkättää, kun rahat ei riitä luxus elämään. huh. Vaihtaisi alaa ja opiskelisi vaikka Suomen päämisnisteriksi.
Terveisin, Siivooja, netto 1350-1400. Olen tyytyväinen.
Mä oon mies ja tienaan noin satkun enemmän kuin sä omalla alallani. Onneksi työ on pätkätyötä ja saa olla työttömänä välillä. Tunnen ahdistusta ja alemmuuden tunnetta palkan ja työn kuormittavuuden takia. Onneksi on työttömyys. Muuten tappaisin itseni jossain vaiheessa. Koko asetelma aiheuttaa alkoholismia kun pätkätyöt alkaa. Toivon sotaa Suomeenkin. Menisin mieluummin kuolemaan sotaan kuin työkkäriin vittuiltavaksi tai sun palkoilla kärsimään. Sun palkkataso ei oikeasti ole kenellekään ihmiselle oikein. Sä oot kuin USA:n tumma väestö. Sen takia että muut saa elää leveemmin. Siksi sä oot köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Siskon tytär lähihoitajana ja tienaa käteen 2200-2600e. Työkokemusta vasta pari vuotta, ei valita työstä eikä palkasta.
Tienaa paremmin kuin minä ja itsellä käytynä AMK ja olen lisäkouluttautunut paljon työn ohella.
Jos tuo tonnin palkankorotus tulee hoitajille, harkitsen itsekin vakavasti alalle kouluttautumista.
Kaverini oli sairauden takia osastohoidossa muutama kk sitte ja ei kuulemme hoitajan työ niin kovin kiireiseltä vaikuttanut. Hoitajat juttelivat ja istuivat keskenään toimistossa ja kaveri kysyi onko korona ruuhkauttanut, siihen sanottiin, että rauhallista on ollut.
Varmaan ensiavussa ihan eri meininki.
No sitähän sillä tonnin korotuksella just haetaan, että ihmiset hakeutuisi alalle ja jatkuvasti paheneva hoitajapula saataisiin kääntymään toiseen suuntaan. Kyse on tämän valtion huoltovarmuudesta. Toistaiseksi homman tekevät vielä pitkälti ihmiset eikä Kiinasta ostetut hoitorobotit, joita ohjataan ja hakkeroidaan muualta.
Ja yllätys, juuri valmistunut nuori lähäri ei valita palkastaan. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan bruttona vähän yli tuon verran ja olen ainakin yhden yliopistotutkinnon suorittanut. Ajattelin osittain siksi juuri vaihtaa alaa sosiaali- ja terveysalalle, josta kaikki pakenevat heikkojen palkkojen takia. Laskin että tonnin palkan nousulla palkkani nousisi noin 500 € ja eli tienaisin nettona noin 2400 €. Se olisi aika paljon -saisin tuosta monta sataa euroa tuosta säästöön. Tosin harjoittelussa pelästyin sitä, kun ihmiset jotka viettivät suuren osan päivästään kahvihuoneessa pullakahvinmurusia rinnuksissaan valittivat suureen ääneen työnsä kuormittavuudesta. Nykyisessä työssäni on helposti mitattavat tehokkustavoitteet, joita suurin osa ei edes saavuta, koska ne on mitoitettu niin korkeiksi. Työssä ei ole onneksi emotionaalista kuormitusta, mutta saavuttaakseen tavoitteet ei paljon ehdi kyllä pullakahvia ryystää. Sosiaali- ja terveysalalla ongelmana voi olla kyllä enemmänkin työkulttuuri ja huono johtaminen, ei niinkään huonot palkat.
Joo hae ihmeessä nyt sinne hoitoalalle. Alan pitää todellakin päästä eroon jostain himputin "kutsumusammatti" jargonista. Juuri kuten tuossa yllä luki, sinne voi mennä tekemään ne pesu- ja pistoshommat, jos palkka ja työajat sopii omiin sen hetkisiin tavoitteisiin. Sitten taas jotain muuta, jos haluaa.
Ei kenelläkään mitään ihmeen kutsumusta ole ronkkia toisten tautisia kehoja ja eritteitä. Tai jos on, niin sellaisen pervon potilaaksi en ainakaan halua.
Mistähän tämä koko käsite kutsumusammatti on edes tullut? Oma arvaukseni on, että kun jossain vaiheessa historiaa oli naisten melkein pakko mennä naimisiin eikä voinut tehdä töitä, niin sairaanhoitajan ammatti oli niitä harvoja, mitä saattoi tehdä. Ja silloin kenties saatettiin hyväksyttää oman uran tekeminen jollain kutsumuspuheella. Nyt sitä, mikä aiemmin antoi omaa uraa haluaville naisille valinnanbmahdollisuutta, käytetään nykyisin samalla alalla työskenteleviä vastaan.
Mulla on ylempi korkeakoulututkinto (maisteri), teen koulutustani vastaavaa erityisasiantuntija työtä ja lisäksi teen joka kuukausi ylityötunteja. Sillä tavalla palkasta jää käteen 3000 euroa.
Jotenkin särähtää tuo, että pitäisi lapsilla olla harrastukset ja lomamatkat...
Minä en lapsena harrastanut kuin sähköuruilla soittoa. Vuoden ajan kävin ottamassa tunteja kerran viikossa, mutta siihen loppui aikataulusyistä. Ratsastusta tai jalkapalloa olisin halunnut harrastaa, mutta em. aikataulusyistä ei onnistunut. Ratsastus oli myös kallista meille. Sai palloa potkia yksin pihalla ja satunnaisesti, vanhempien lyhyinä loma-aikoina pääsin ratsastamaan jollain tallilla vähän halvemmalla. Vanhemmat tekivät pitkää päivää yrittäjinä.
Ulkomaanmatkoja ei tehty kuin Ruotsin ja Viron risteilyille. Mökkilomat ja kylpyläreissut kelpasivat vallan mainiosti.
En ole kokenut kaunoja siitä, että ei ollut harrastusta tai hienoja lomamatkoja. Aikuisena olen päässyt harrastamaan ja matkustellut maailmalla. Kelvollinen, työssäkäyvä kansalainen minusta tuli.
Taitaa tällä äidillä olla vain omien tarpeiden ja haaveiden täyttäminen. Tai sitten rahat menevät muuhun, jolloin ei jää säästöön. Lisänä asuu tietysti pk-seudulla, missä eläminen kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lapsena harrastanut kuin sähköuruilla soittoa. Vuoden ajan kävin ottamassa tunteja kerran viikossa, mutta siihen loppui aikataulusyistä. Ratsastusta tai jalkapalloa olisin halunnut harrastaa, mutta em. aikataulusyistä ei onnistunut. Ratsastus oli myös kallista meille. Sai palloa potkia yksin pihalla ja satunnaisesti, vanhempien lyhyinä loma-aikoina pääsin ratsastamaan jollain tallilla vähän halvemmalla. Vanhemmat tekivät pitkää päivää yrittäjinä.
Ulkomaanmatkoja ei tehty kuin Ruotsin ja Viron risteilyille. Mökkilomat ja kylpyläreissut kelpasivat vallan mainiosti.En ole kokenut kaunoja siitä, että ei ollut harrastusta tai hienoja lomamatkoja. Aikuisena olen päässyt harrastamaan ja matkustellut maailmalla. Kelvollinen, työssäkäyvä kansalainen minusta tuli.
Taitaa tällä äidillä olla vain omien tarpeiden ja haaveiden täyttäminen. Tai sitten rahat menevät muuhun, jolloin ei jää säästöön. Lisänä asuu tietysti pk-seudulla, missä eläminen kalliimpaa.
Puhutko 80-luvun lapsuudesta? Silloin harrastettiin ja matkailtiin muutenkin vähemmän. Ja on eri asia, jos ei voi aloittaa jotain harrastusta aikataulusyistä kuin sen vuoksi, että raha ei vain riitä. Sitäpaitsi mainitsit mökkilomat. Teillä oli siis kesämökki. Täysin eri asia kuin se, että raha riittää vain peruselämiseen. Mökkiloma vertautuu kyllä matkailuun siinä mielessä, että silloin on todellakin ollut varaa enempäänkin. Jos 2000 euron nettotuloilla haluaisi ostaa mökin, niin miten luulet, että onnistuisi?
Veikkaan, että tässä käy niin, etteivät neuvoteltavat korotukset tule tyydyttämään hoitajia. Koska joukko on jo niin lopen uupunutta ja kyllästynyttä jatkuvaan raadantaan plus yleinen mielipide vihamielinen, ja reagointia estävä lakiesitys aivan viimeinen pisara, tulee alalta lähtemään tänä kesänä valtavat määrät ihmisiä pois. Ei vaan pysty enää noilla resursseilla.
Sitten voi muuttaa johonkin maalaiskaupunkiin tai Espanjaan ja elää siellä loput elämästään. Ehkä omaishoitajan palkkiolla hoitaa omat vanhuksensa tai tekee jotain pikku keikkaa esim avustajana jollekin, jos rahantarve. Tai vuoden parin tauon jälkeen opiskelee jonkun uuden ammatin. Tai sitten vaan lopettaa koko vääntämisen kertaheitolla, ei olisi ensimmäinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanmatkoja ei tehty kuin Ruotsin ja Viron risteilyille. Mökkilomat ja kylpyläreissut kelpasivat vallan mainiosti.En ole kokenut kaunoja siitä, että ei ollut harrastusta tai hienoja lomamatkoja. Aikuisena olen päässyt harrastamaan ja matkustellut maailmalla. Kelvollinen, työssäkäyvä kansalainen minusta tuli.
Puhutko 80-luvun lapsuudesta? Silloin harrastettiin ja matkailtiin muutenkin vähemmän. Ja on eri asia, jos ei voi aloittaa jotain harrastusta aikataulusyistä kuin sen vuoksi, että raha ei vain riitä. Sitäpaitsi mainitsit mökkilomat. Teillä oli siis kesämökki. Täysin eri asia kuin se, että raha riittää vain peruselämiseen. Mökkiloma vertautuu kyllä matkailuun siinä mielessä, että silloin on todellakin ollut varaa enempäänkin. Jos 2000 euron nettotuloilla haluaisi ostaa mökin, niin miten luulet, että onnistuisi?
Olen 90-luvulla syntynyt. Mökkilomat tarkoittivat vuokramökkejä. Meillä ei ollut kesämökkiä.
Vasta kun me lapset muutimme kotoa pois ja aloitimme oman elämän, vanhemmat ostivat kesämökin. Vaatimattoman sellaisen, ei ole sähköjä ja vesi haetaan kaivosta.
Ja sanoin tuolla, että ratsastus olisi ollut kallista.
Oisko parempi vaan leikata roimasti lääkäreiden rahoista? 💩
Kilpailua pitäisi saada alalle kun palvelut ei kehity muuten.
Ei suorittavaa työtä tekevän opistotasoisen tutkinnon suorittaneen hoitsu kuulukaan elää kuten maisteri. Hoitsuilla oln mennyt pää sekaisin kun opistosta tehtiin nimen muutoksella leikkikorkeakoulu eli amk. Hoitsujen opinnoistakin on suuri osa harjoittelua eli perseidrn pesua ja tipan laittoa. Se siitä akateemisuudesta. Työ on pelkkää lääkärien ohjeiden noudattamista. Hoitsujen koulutus voitaisiin pudottaa amis tutkinnoksi. Hoitsujen koulutus edes amk tasoisena on täysin keinotekoista. Muinainen opistoinsinöörin tutkintokin on vaativampi. Se atoi taidot suunnitteluun ja johtotehtäviin. Opistoinsinöörejä olikin johtajina niin koneoajoilla kuin rakennusliikkeissä. Sen hoitsujen tutkinto on ollut aina suorittavan tason työn harjoittelua. Hoitsu voi yletä osastonhoitajaksi joka vastaa vaikka marketin vihannesosaston tiiminvetäjää. Mistään muualta kuin julkiselta sektorilta hoitsu eivät saa näin helposti ja paljon rahaa. Työmoraalin puute on suurin ongelma. Sama ongelma on muillakin julkisen sektorin lähinnä naisvaltaisilla työpaikoilla. Myös opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tässä käy niin, etteivät neuvoteltavat korotukset tule tyydyttämään hoitajia. Koska joukko on jo niin lopen uupunutta ja kyllästynyttä jatkuvaan raadantaan plus yleinen mielipide vihamielinen, ja reagointia estävä lakiesitys aivan viimeinen pisara, tulee alalta lähtemään tänä kesänä valtavat määrät ihmisiä pois. Ei vaan pysty enää noilla resursseilla.
Sitten voi muuttaa johonkin maalaiskaupunkiin tai Espanjaan ja elää siellä loput elämästään. Ehkä omaishoitajan palkkiolla hoitaa omat vanhuksensa tai tekee jotain pikku keikkaa esim avustajana jollekin, jos rahantarve. Tai vuoden parin tauon jälkeen opiskelee jonkun uuden ammatin. Tai sitten vaan lopettaa koko vääntämisen kertaheitolla, ei olisi ensimmäinen kerta.
En usko, monella on niin suuret asuntolainat, että eivät pysty monessa kaupungissa vaihtamaan työpaikkaa, kun niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko hlö siis yksinhuoltaja? Mihin rahat kuluu?
Kuvitellaan, että hlö asuu kahden lapsen kanssa. Asumiskulut puolet 2200 euron nettotulosta, 1100e/kk. Harrastuksiin menee vaikka nyt 200e/kk, jäljellä 900e. Vaatteita pitää ostaa silloin tällöin, sanotaan keskimäärin 150/kk. Jäljellä 750e. Kuukauden ruuat ja taloustavarat (pesuaineet yms) 3hlö perheelle saa 600 eurolla, kun tekee ruuat itse. Eli vielä jää 150e/kk, se varmaan menee sitten laskuihin (vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi ym).
Kuluuhan ne rahat, mutta minusta tuollaisella budjetilla on jo eletty ihan mukavan leveästi. Ei mitään köyhäilyä vaan normaalia elämää. Entä saako lapsista elareita tai jotain tukia jos on yh? Eli tulisiko tuohon päälle helpotusta vielä niistä ja saisi säästettyä lomamatkaan?
Mulla voi olla harhainen käsitys siitä, mitä eläminen maksaa, kun itse en juuri matkustele, harrastan halpoja juttuja, en shoppaile kuin tarpeeseen tai syön tosi harvoin ulkona... Silti nautin elämästä. Yritin nyt vaan hahmottaa, mihin tuollaisen perheen rahat menevät.
Tuo henkilö saa tuohon vielä korotetut lapsilisät ja elastusmaksut eli kela maksaa 600 euroa lisää, jos isä ei maksa elareita.
Vierailija kirjoitti:
Ei suorittavaa työtä tekevän opistotasoisen tutkinnon suorittaneen hoitsu kuulukaan elää kuten maisteri. Hoitsuilla oln mennyt pää sekaisin kun opistosta tehtiin nimen muutoksella leikkikorkeakoulu eli amk. Hoitsujen opinnoistakin on suuri osa harjoittelua eli perseidrn pesua ja tipan laittoa. Se siitä akateemisuudesta. Työ on pelkkää lääkärien ohjeiden noudattamista. Hoitsujen koulutus voitaisiin pudottaa amis tutkinnoksi. Hoitsujen koulutus edes amk tasoisena on täysin keinotekoista. Muinainen opistoinsinöörin tutkintokin on vaativampi. Se atoi taidot suunnitteluun ja johtotehtäviin. Opistoinsinöörejä olikin johtajina niin koneoajoilla kuin rakennusliikkeissä. Sen hoitsujen tutkinto on ollut aina suorittavan tason työn harjoittelua. Hoitsu voi yletä osastonhoitajaksi joka vastaa vaikka marketin vihannesosaston tiiminvetäjää. Mistään muualta kuin julkiselta sektorilta hoitsu eivät saa näin helposti ja paljon rahaa. Työmoraalin puute on suurin ongelma. Sama ongelma on muillakin julkisen sektorin lähinnä naisvaltaisilla työpaikoilla. Myös opettajilla.
Kannattaa tutkia nyt kyllä sappiarvot sekä maksan ja munuaisten toiminta. Suomen kielessä oleva vanha kansanviisaus, termi "sapettaa" tai myös "korpeaa" ja "kivistää", liittyvät tähän. Pitkään jatkunut negatiivinen asenne alkaa vaikuttaa noihin sisäelimiin ja toisaalta niiden tulehdus tai alkavat sappikivet aiheuttavat negatiivisuutta.
Tuo lehtijuttu on ylireagoitu ja tämä 2200 euron netosta valittava ei kerro koko totuutta. ihan varmasti jää plussan puolelle, eikä elä mitään niukin naukin elämää. Haaveilee vaan luxus elämästä, jossa matkustellaan ja tilataan kotiinkuljetuksella ruokaa joka päivä.
Yksinhuoltaja saa kelalta korotetut lapsilisät eli yhteensä 326 euroa 2 lapsesta kelalta.
Lisäksi tuohon tulee joko isältä tai kelalta elatusmaksut.
Täh? Olen tuon kommentin alkuperäinen kirjoittaja, enkä ymmärrä kysymystä. Omassa laskelmassani kaikki maksettiin yksinhuoltajan palkasta. En muistanut, että useimmat tarvitsevat autoa tms kun asun itse keskustassa työpaikan lähellä.