Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1141/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin aamattiryhmälle soisin reilun korotuksen niin hoitajat.

Heillä on oikeasti vastuu hengistä.

Mikään lastentarhanopettaja tms. ei esim. annostele lääkkeitä kuten insuliineja (pienikin virhe voi johtaa kuolemaan)kiireessä, ei joudu kokemaan väkivaltaa ja sen jatkuvaa uhkaa aikuisen kokoisilta ihmisiltä eikä kuulemaan jatkuvaa valitusta kivuista, kuolemasta ja mt. ongelmista.

Lähi-ja sairaanhoitajat ovat todellakin palkkakuopassa vaativuuteen nähden, viis koulutusten pituudesta. Sen todistaa juuri se, ettei alalle saada työvoimaa mistään.

Tänne kommentoineet vähättelijät eivät pärjäisi työssä viikkoakaan. Tai päivää. Tai tuntia.

Vierailija
1142/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään lastentarhanopettaja tms. ei esim. annostele lääkkeitä kuten insuliineja (pienikin virhe voi johtaa kuolemaan)kiireessä, ei joudu kokemaan väkivaltaa ja sen jatkuvaa uhkaa aikuisen kokoisilta ihmisiltä eikä kuulemaan jatkuvaa valitusta kivuista, kuolemasta ja mt. ongelmista.

Lähi-ja sairaanhoitajat ovat todellakin palkkakuopassa vaativuuteen nähden, viis koulutusten pituudesta. Sen todistaa juuri se, ettei alalle saada työvoimaa mistään.

Tänne kommentoineet vähättelijät eivät pärjäisi työssä viikkoakaan. Tai päivää. Tai tuntia.

No, itse soisin reilun palkankorotuksen opettajille. Tänne kommentoineet vähättelijät eivät pärjäisi työssä puoltakaan tuntia.

- eri (enkä ole opettaja)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin 2200e niin vuokran,sähkön ja veden jälkeen käteen jäisi 1650e. En valittaisi mutta asunkin maalla rivitalossa.

Vierailija
1144/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2200e käteen kolmivuorotyöstä on melkoista riistoa. Itse teen melko turhanpäiväistä asiantuntijatyötä ja minulle jää käteen 3300e. Vastuu, osaamisvaatimus ja työn kuluttavuus on taas murto-osa hoitajien työstä. 

Vierailija
1145/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse soisin reilun palkankorotuksen opettajille. Tänne kommentoineet vähättelijät eivät pärjäisi työssä puoltakaan tuntia.

Ehdottomasti. Opettajille voisi järkätä jollain tapaa myös lisää lomia. ;)

Vierailija
1146/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsi tuon alan jos haluaa ison palkan ja tosi korkean elintason? Lapsiakaan ei kannata hankkia jos kerta kokee, että niihin menee liikaa rahaa. Tai että elämä on hyvää vain jos saa matkustella monta kertaa vuodessa, ostaa merkkivaatteita ja harrastaa useita kalliita lajeja.

Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä ja valinnoista, halveksun tuollaisia typeryksiä.

Eiväthän he palkkavaatimuksissaan mitään "isoa palkkaa" tai "korkeaa elintasoa" edes havittele, vaan paremmin elämiseen riittävää palkkaa. Mutta lakossa ei ole kyse vain tuosta, vaan myös siitä, että potilasturvallisuus vaarantuu, kun hoitajat ovat uupuneita. He haluaisivat inhimillisyyttä työoloihin. Alan tilannetta heikentää se, että ihmiset eivät hakeudu ja jää alalle, koska työ on mitä on eikä palkkakaan houkuttele.

Jos havittelevat inhimillisyyttä työoloihin, silloin se kannattaisi olla vaatimuksena.

Nyt keskittyvät palkkoihin, jotka ovat jo yli suomalaisten palkansaajien mediaanin, eli puolet suomalaisista elää pienemmällä palkalla. Silloin ei todellakaan mene läpi se, ettei sillä keskiluokan palkalla voisi elää. Siksi nämä valitukset ja vaatimukset ovat niin naurettavia. Nyt haluavat vähintään 3600€/kk peruspalkkaa PLUS kaikkia lisiä, eli sellainen lähes 5000€/kk. KESKIMÄÄRIN. Eli osa hoitajista ansaitsisi tuotakin enemmän. Niin ei kannata tulla vinkumaan, että alle 5000€/kk palkalla ei voi elää. Mutta nyt nämä tekevät niin, jolloin tottakai kaikki pitävät näitä juttuja aivan naurettavina.

Vierailija
1147/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnytyssalikätilö yliopistollisessa sairaalassa ja bruttopalkkani ilman haittalisiä on 2458,13€. En pääse tuohon 3600€/kk mitenkään, vaikka olisin töissä kaikki viikonloput ja illat/yöt.

Vastuusta työssäni en edes ala puhumaan.

Vierailija
1148/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Taidat olla opettaja. 

Vierailija
1149/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin vaihtaa mun kriittisen työn tän hetken hoitajan työhön. Oon maisteri ja käteen jää 600e vähemmän kuin hoitajalle. Taidan ehdottaa työkavereillekin. Meille onkin jo vuosia sanottu että pitää vaihtaa alaa jos nykyinen ei miellytä.

Vierailija
1150/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

No ei muuten helvetissä saa asumistukea vaikka olis totaaliyksinhuoltajana. Satun tietämään koska olen sairaanhoitaja ja kahden lapsen totaaliyksinhuoltajana. Ainoa tuki mitä saan on minimi elatustuet ja yhdestä lapsesta lapsilisä. En valita, mutta tulin vaan kertomaan tämän.

Vierailija
1151/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin vaihtaa mun kriittisen työn tän hetken hoitajan työhön. Oon maisteri ja käteen jää 600e vähemmän kuin hoitajalle. Taidan ehdottaa työkavereillekin. Meille onkin jo vuosia sanottu että pitää vaihtaa alaa jos nykyinen ei miellytä.

No vaihda toki.

Vierailija
1152/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsi tuon alan jos haluaa ison palkan ja tosi korkean elintason? Lapsiakaan ei kannata hankkia jos kerta kokee, että niihin menee liikaa rahaa. Tai että elämä on hyvää vain jos saa matkustella monta kertaa vuodessa, ostaa merkkivaatteita ja harrastaa useita kalliita lajeja.

Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä ja valinnoista, halveksun tuollaisia typeryksiä.

Eiväthän he palkkavaatimuksissaan mitään "isoa palkkaa" tai "korkeaa elintasoa" edes havittele, vaan paremmin elämiseen riittävää palkkaa. Mutta lakossa ei ole kyse vain tuosta, vaan myös siitä, että potilasturvallisuus vaarantuu, kun hoitajat ovat uupuneita. He haluaisivat inhimillisyyttä työoloihin. Alan tilannetta heikentää se, että ihmiset eivät hakeudu ja jää alalle, koska työ on mitä on eikä palkkakaan houkuttele.

Jos havittelevat inhimillisyyttä työoloihin, silloin se kannattaisi olla vaatimuksena.

Nyt keskittyvät palkkoihin, jotka ovat jo yli suomalaisten palkansaajien mediaanin, eli puolet suomalaisista elää pienemmällä palkalla. Silloin ei todellakaan mene läpi se, ettei sillä keskiluokan palkalla voisi elää. Siksi nämä valitukset ja vaatimukset ovat niin naurettavia. Nyt haluavat vähintään 3600€/kk peruspalkkaa PLUS kaikkia lisiä, eli sellainen lähes 5000€/kk. KESKIMÄÄRIN. Eli osa hoitajista ansaitsisi tuotakin enemmän. Niin ei kannata tulla vinkumaan, että alle 5000€/kk palkalla ei voi elää. Mutta nyt nämä tekevät niin, jolloin tottakai kaikki pitävät näitä juttuja aivan naurettavina.

Ehkä ajatus on se, että kun vaaditaan summaa X, voidaan neuvottelussa saada puolet siitä. Ja se saattaa sitten tuntua kaikkien osapuolten mielestä kohtuulliselta.

Vierailija
1153/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kannattaa vaihtaa, jos nykyinen työ ei nappaa, ja jos hoitajantyö houkuttelee. Hoitoalalle tarvittaisiin muutenkin lisää työntekijöitä, koska ongelma on ollut juuri se, että ihmiset vaihtavat pois alalta eikä uusia hakeudu riittävästi. Olisit enemmän kuin tervetullut!

Vierailija
1154/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html

Kokonaisansiot ammatin mukaan 2020

Kokonaisansion mediaani, €/kk

Sairaanhoitajat, kätilöt ym. 3 115

Peruskoulun alaluokkien opettajat ja lastentarhanopettajat 3 111

En ymmärrä mikä palkkakuoppa muka hoitajilla olisi, missä ihmeessä se on?

Lastentarhanopettajilla kyllä on liian matalat palkat koulutukseen ja vastuuseen nähden.

Ihan hiton moni hoitaja tekee keikkaa oman työn lisäksi esim. Seuren kautta. Bruttopalkkani on 2700, päivätyö, ei lisiä. Käyn joka kuukausi tekemässä 1-2 viikonloppua keikkaa kotihoidossa, joka tietty nostaa sitten sitä kuukausittaista bruttoa. Kuinkahan paljon tuossa mediaanipalkassa on mukana meitä keikkailevia.

No ei ainuttakaan. Luuletko että nämä tilastot muodostetaan henkilökohtaisten verotietojen perusteella?

Vierailija
1155/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kannattaa vaihtaa, jos nykyinen työ ei nappaa, ja jos hoitajantyö houkuttelee. Hoitoalalle tarvittaisiin muutenkin lisää työntekijöitä, koska ongelma on ollut juuri se, että ihmiset vaihtavat pois alalta eikä uusia hakeudu riittävästi. Olisit enemmän kuin tervetullut!

Jep. Harmi et tohon toiseen kriittiseen työhön ei kyllä hae kukaan jos vaatimus on maisteri ja palkka toi. Mut ei sen väliks, koska saadaan uus hoitaja

Vierailija
1156/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hlö siis yksinhuoltaja? Mihin rahat kuluu?

Kuvitellaan, että hlö asuu kahden lapsen kanssa. Asumiskulut puolet 2200 euron nettotulosta, 1100e/kk. Harrastuksiin menee vaikka nyt 200e/kk, jäljellä 900e. Vaatteita pitää ostaa silloin tällöin, sanotaan keskimäärin 150/kk. Jäljellä 750e. Kuukauden ruuat ja taloustavarat (pesuaineet yms) 3hlö perheelle saa 600 eurolla, kun tekee ruuat itse. Eli vielä jää 150e/kk, se varmaan menee sitten laskuihin (vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi ym).

Kuluuhan ne rahat, mutta minusta tuollaisella budjetilla on jo eletty ihan mukavan leveästi. Ei mitään köyhäilyä vaan normaalia elämää. Entä saako lapsista elareita tai jotain tukia jos on yh? Eli tulisiko tuohon päälle helpotusta vielä niistä ja saisi säästettyä lomamatkaan?

Mulla voi olla harhainen käsitys siitä, mitä eläminen maksaa, kun itse en juuri matkustele, harrastan halpoja juttuja, en shoppaile kuin tarpeeseen tai syön tosi harvoin ulkona... Silti nautin elämästä. Yritin nyt vaan hahmottaa, mihin tuollaisen perheen rahat menevät.

Millä tämä perhe liikkuu? Auto ja polttoaine / julkisen liikenteen liput koko porukalle pitäisi vielä saada jostain maksettua.

Lapsilisät ja elarit tekee ainakin 700 €/kk, tarkkaa summaa en nyt lähde googlaamaan. Tuon kun laittaa säästötilille joka kuukausi, niin on varaa matkoihin ja/ tai elektroniikkaan tms. ekstraan

Vierailija
1157/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Opettajille voisi järkätä jollain tapaa myös lisää lomia. ;)

Siis 13 vk ei riitä mihinkään.

Vierailija
1158/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Häh? Kyllä täällä Pk-seudulla asuu ihan normaalituloisia perheitä, joille tuo 2200€/kk käteen jäävää rahaa on ihan lottopotti. Ja hyvin eletään ja asutaan omistusasunnossa, lasten kanssa.

Aivan todella omituiseksi on mennyt duunareiden ajatusmaailma. Hoitaja on hoitaja, ja monet heistä tekee kolmivuoroa ja saavat sen ansiosta varsin hyvää kuukausipalkkaa. Jos taas työskentelet terveyskeskuksessa päivävuorossa, luonnollisesti tienaat vähemmän, sillä myös tehtäväalueesi on rajatumpi.

Hoitajat eivät myöskään ole ainoa porukka, jotka täällä Suomessa joutuvat tekemään vuorotyötä. Useissa teollisuuden työpaikoissa vuorot ovat vielä haastavampia kuin hoitajien. Itse olette ammattinne valinneet ja aina on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua ylöspäin.

Itse ovat ammattinsa valinneet, joo. Miten te ette tajua, että se ongelma on juuri siinä, kun nykyään tätä ammattia ei enää haluta valita?! Sittenkö sinäkin myhäilet tyytyväisenä, kun hoitojonot paukkuu entisestään ja hoidot jää tekemättä, kun ei vaan yksinkertaisesti ole niitä hoitajia siitä yksinkertaisesta syystä, että nuoret tai aikuisetkaan ei enää halua alalle hakeutua. Voisiko joskus ehkä katsoa ja ajatella asioita vähän sitä omaa nokkaansa pitemmälle? Vai oletko todella sitä mieltä, että hoitajia ei jatkossa enää tarvita?

Ja palkankorotuksellako kaikki ratkeaa? Kaikki ne työhönsä kyllästyneet ja burnoutin partaalla olevat hoitajat palaavat innoissaan takaisin hoitoalalle  korkean liksan perässä? 

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret eivät halua enää hakeutua huonosti palkatulle alalle? Ei tule uusia tekijöitä, kun rahan saa muualla helpommalla.

Vierailija
1159/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajatus on se, että kun vaaditaan summaa X, voidaan neuvottelussa saada puolet siitä. Ja se saattaa sitten tuntua kaikkien osapuolten mielestä kohtuulliselta.

Äärimmäisen huono neuvottelutaktiikka. Kokemattomat kuvittelevat sen menevän noin.

Vierailija
1160/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Häh? Kyllä täällä Pk-seudulla asuu ihan normaalituloisia perheitä, joille tuo 2200€/kk käteen jäävää rahaa on ihan lottopotti. Ja hyvin eletään ja asutaan omistusasunnossa, lasten kanssa.

Aivan todella omituiseksi on mennyt duunareiden ajatusmaailma. Hoitaja on hoitaja, ja monet heistä tekee kolmivuoroa ja saavat sen ansiosta varsin hyvää kuukausipalkkaa. Jos taas työskentelet terveyskeskuksessa päivävuorossa, luonnollisesti tienaat vähemmän, sillä myös tehtäväalueesi on rajatumpi.

Hoitajat eivät myöskään ole ainoa porukka, jotka täällä Suomessa joutuvat tekemään vuorotyötä. Useissa teollisuuden työpaikoissa vuorot ovat vielä haastavampia kuin hoitajien. Itse olette ammattinne valinneet ja aina on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua ylöspäin.

Itse ovat ammattinsa valinneet, joo. Miten te ette tajua, että se ongelma on juuri siinä, kun nykyään tätä ammattia ei enää haluta valita?! Sittenkö sinäkin myhäilet tyytyväisenä, kun hoitojonot paukkuu entisestään ja hoidot jää tekemättä, kun ei vaan yksinkertaisesti ole niitä hoitajia siitä yksinkertaisesta syystä, että nuoret tai aikuisetkaan ei enää halua alalle hakeutua. Voisiko joskus ehkä katsoa ja ajatella asioita vähän sitä omaa nokkaansa pitemmälle? Vai oletko todella sitä mieltä, että hoitajia ei jatkossa enää tarvita?

Ja palkankorotuksellako kaikki ratkeaa? Kaikki ne työhönsä kyllästyneet ja burnoutin partaalla olevat hoitajat palaavat innoissaan takaisin hoitoalalle  korkean liksan perässä? 

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret eivät halua enää hakeutua huonosti palkatulle alalle? Ei tule uusia tekijöitä, kun rahan saa muualla helpommalla.

Ehkä teidän kannattaisi (a) parantaa työilmapiiriä ja ihmisten kohtelua alalla; (b) olla keskittymättä vain ja ainoastaan huonoon puoliin alalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä