"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt pieni palkka vuorotyötä tekevälle...
Tehyn mukaan hoitajien keskipalkka on 3300 e/ kk. Naisten mediaanipalkka 2020 oli 2700 e ja miesten 2900 e kuukaudessa. Hieman suhteellisuudentajua kiitos
Mulla paljon hoitajia kavereina, kaikki matkustelee, käyttää itseensä rahaa, kotiin rahaa, on nätit omat asunnot jne.
Joten ei ainakaan ulospäin näy se ettei tule palkalla toimeen.
Itsellä oli sama palkka ja kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman sain hankittua ja jäi vielä ylikin.
Itse olin töissä jossa tulosvastuu, olin 17 naisen/henkilön esimies, tein itse lähes kaikki sairauspoissaolot, koska kukaan ei töihin suostunut tulemaan, olin jatkuvan vit***lun ja naljailun kohteena, muutama teki kiusaa ja jätti tahallaan tekemättä määrättyjä tehtäviä, tein koko viime kesänkin 55h vko ja lomat ja vapaat pidin pätkissä silloin kun se oli mahdollista.
Lopulta minulle tuli univaikeuksia, sydänongelmia ja kaikkia muita fyysisiä oireita sekä pahoja pelkotiloja ja minulla todettiin traumaperäinen stressihäiriö ja autonomisen hermoston ylivireystila.
Irtisanouduin 6kk sitten enkä ole vieläkään kunnossa.
Samasta syystä oli irtisanoutunut minun esimies.
Eli ei ole helppoa aina muillakaan aloilla.
Koulutukseltani olen tradenomi ja käteen jäi myös tuo 2200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eriMitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.
Millä alalla? Anna työttömälle vinkki. Kiitos!
Itse saan bruttona vähän yli tuon verran ja olen ainakin yhden yliopistotutkinnon suorittanut. Ajattelin osittain siksi juuri vaihtaa alaa sosiaali- ja terveysalalle, josta kaikki pakenevat heikkojen palkkojen takia. Laskin että tonnin palkan nousulla palkkani nousisi noin 500 € ja eli tienaisin nettona noin 2400 €. Se olisi aika paljon -saisin tuosta monta sataa euroa tuosta säästöön. Tosin harjoittelussa pelästyin sitä, kun ihmiset jotka viettivät suuren osan päivästään kahvihuoneessa pullakahvinmurusia rinnuksissaan valittivat suureen ääneen työnsä kuormittavuudesta. Nykyisessä työssäni on helposti mitattavat tehokkustavoitteet, joita suurin osa ei edes saavuta, koska ne on mitoitettu niin korkeiksi. Työssä ei ole onneksi emotionaalista kuormitusta, mutta saavuttaakseen tavoitteet ei paljon ehdi kyllä pullakahvia ryystää. Sosiaali- ja terveysalalla ongelmana voi olla kyllä enemmänkin työkulttuuri ja huono johtaminen, ei niinkään huonot palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojen riittävyys on ihan elämäntyylistä ja tottumuksesta kiinni. Itse asun yksin ja käteen jää reipas 3000 € kuussa. Voin ostaa ja tehdä asioita mitä tekee mieli. Kun siihen tottuu, niin eihän sitä koe mitenkään ihmeellisenä. Jos itse pitäs maksaa asunto, auton kulut, ruokakauppa, matkustelu, ravintolat jne. jollain 2000 € netolla, niin aika tiukalle alkais mennä.
Ihmettelen tämän kommentin alapeukkujen määrää.
Se, että tulot riittää elämiseen on tosi suhteellista. Pienituloinen on siihen tulotasoon tottunut ja pärjää sillä mitä on. Siis jos nyt ei ihan köyhyysrajasta puhuta. Hyvätuloisella on kertynyt menoerää ja aika vaikea olisi pienemmällä tulolla pärjätä siinä elinympäristössä, johon on asettunut.
Ai, minä hyvätuloisena (netto noin 5000 €/kk) EN ole huomannut että hyvätuloisena jotain erityisiä menoeriä kertyisi. tulen toimeen hyvin keskimäärin 800 euron menoilla (perheen kuukausimenot jaettuna 2lla).
Tietenkin se on ihmisestä kiinni miten rahansa käyttää. Itse panostan aika paljon elämästä nauttimiseen. Ruokakauppaan menee paljon rahaa, koska haluan syödä laadukasta ruokaa ja myös herkutella. Samoin käydään aika paljon hyvissä ravintoloissa. Olen sitä mieltä, että elämästä kannatta nauttia, jos siihen on mahdollisuus. Hyvän auton ylläpito ei ole halpaa sekään, mutta sekin tuo iloa elämään, kun auton ulkonäkö ja nautinnollinen ajaminen saa edelleen viiden vuoden jälkeenkin hymyn huulille.
Halvemmallakin eläisi, mutta se ei olisi lainkaan niin hauskaa.
Auton ulkonäkö saa hymyn huulille :D
Kyllä. Tuli minullekin hymy huulille tuosta kommentista. Auton ulkonäkö :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojen riittävyys on ihan elämäntyylistä ja tottumuksesta kiinni. Itse asun yksin ja käteen jää reipas 3000 € kuussa. Voin ostaa ja tehdä asioita mitä tekee mieli. Kun siihen tottuu, niin eihän sitä koe mitenkään ihmeellisenä. Jos itse pitäs maksaa asunto, auton kulut, ruokakauppa, matkustelu, ravintolat jne. jollain 2000 € netolla, niin aika tiukalle alkais mennä.
Se, että tulot riittää elämiseen on tosi suhteellista. Pienituloinen on siihen tulotasoon tottunut ja pärjää sillä mitä on. Siis jos nyt ei ihan köyhyysrajasta puhuta. Hyvätuloisella on kertynyt menoerää ja aika vaikea olisi pienemmällä tulolla pärjätä siinä elinympäristössä, johon on asettunut.
Ai, minä hyvätuloisena (netto noin 5000 €/kk) EN ole huomannut että hyvätuloisena jotain erityisiä menoeriä kertyisi. tulen toimeen hyvin keskimäärin 800 euron menoilla (perheen kuukausimenot jaettuna 2lla).
Tietenkin se on ihmisestä kiinni miten rahansa käyttää. Itse panostan aika paljon elämästä nauttimiseen. Ruokakauppaan menee paljon rahaa, koska haluan syödä laadukasta ruokaa ja myös herkutella. Samoin käydään aika paljon hyvissä ravintoloissa. Olen sitä mieltä, että elämästä kannatta nauttia, jos siihen on mahdollisuus. Hyvän auton ylläpito ei ole halpaa sekään, mutta sekin tuo iloa elämään, kun auton ulkonäkö ja nautinnollinen ajaminen saa edelleen viiden vuoden jälkeenkin hymyn huulille.
Auton ulkonäkö on tärkeää useimmille autoilijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.Työttömänä ja tukien varassa? Ei työmatkakuluja, on aikaa seistä joka leipäjonossa ja hakea joka taholta avustuksia ja sääliä.
Itsellä palkka riittää niukin naukin vuokraan, elämiseen, työmatkakuluihin. Ei lapsia, ei mitään sosiaalitukia.
No, kuluupahan päivät paremmin eikä naapurit pidä pummina tai loisena.
Ei hyvin mene, kun kuluu päivät paremmin miettiessä mitä naapurit sinusta ajattelee.
Loppuaika meneekin netissä chattaillessa.
Ainakaan et ole pummi, sait vain ilmaisen koulutuksen ja ruoan viitenä päivänä viikossa ja suhteellisen turvallisen asuinmaan, missä perheiden vanhemmat joita ei ole suostuttu palkkaamaan työntekijöiksi saavat pientä tukea, mikä pitää heidät hengissä jolloin heidän ei pakkaseen jäätymistä ehkäistäkseen tarvitse alkaa rikollisiksi
ja valtion ilmaisen vakuutuksen halvasta hoidosta, kun viimeistään vanhana sairastut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!
28 lomapäivää alle 10 vuoden kokemuksella
30 lomapäivää yli 10 vuoden kokemuksella
38 lomapäivää yli 15 vuoden kokemuksella
Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.
Ja ota vielä huomioon että julkisen puolen hoitajilla lauantait eivät kuluta lomapäiviä, eli vertailukelpoiset määrätt ovatkin 33 päivää, 36 päivää ja 45 päivää...
Juuri näin. Vähän kateeksi käy näin yksityisellä toimistotyötä tekevänä 17 vuoden jälkeen yhä on lomaa vain 30 pv/vuosi, vs julkisen puolen 45 päivän lomat. Tähänkö ottaa vielä huomioon sen että nykyään melkein hommassa kuin hommassa julkisen puolen palkat ovat paremmat kuin yksityisellä työskentelevien.
Olen ollut yli 35 vuotta julkisella sektorilla (en hoitajana). Ennen sai tosiaan yhteensä 45 päivää lomaa jos piti osan siitä lomakauden ulkopuolella. Silloin lauantait laskettiin mukaan eli jokaista viittä lomapäivää kohden piti laskea mukaan yksi lauantai joka myös vähennettiin niistä lomista. Jossain vaiheessa systeemi muuttui niin, että nyt lomapäivien määrä on max 38 ja lasketaan vain arkipäivät. Vieläkö jossain voi olla tuo vanha systeemi voimassa? Vai onko se vain vuorotyössä?
"hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
Halutaan siis johtajan palkat hoitajana. Pitää vaihtaa silloin työt johtajan hommiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. En ostaisi mielestäni rumaa autoa, vaikka olisi muuten kuinka hyvä.
Vierailija kirjoitti:
"hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
Halutaan siis johtajan palkat hoitajana. Pitää vaihtaa silloin työt johtajan hommiin...
Trust fundit pitäisi saada kaikille kersoille lähihoitajan palkalla. Toivotan onnea.
Kun tein säännöllisesti reilusti ylitöitä ilman vapaapäiviä, jäi käteeni juurikin jotain 2200e/kk ja ajattelin silloin, että tämä kun olisi normaalipalkkani niin ei tarvitsisi koskaan katsella hintoja ruokakaupassa ja saisi elää mukavaa elämää. Olisi luksusta. :D Ja on siis asuntolaina, lapsi, kaksi autoa ja pitkät työmatkat. Puoliso tienaa nettona max 1800e/kk. Tosin emme asu Helsingissä, ehkä se selittää osan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule... johtajan palkalla saa muutakin kuin harrastuksia ja jotain matkoja. Nuo harrastukset ja matkat ovat ihan palkansaajien elämää. Elätte jossain kuplassa, jos luulette, että tavallinen elämä on sitä, että niukin naukin riittää rahat asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin. Sen vuoksi pidätte pöyristyttävänä, että joku tavallinen palkansaaja haluaisi lapsilleen harrastuksia tai perheelleen matkoja, kun teidän on sumutettu kuvittelemaan, että ne ovat joidenkin ökyrikkaiden etuoikeuksia.
Hoitajat ovat nyt pissanneet omiin muroihinsa. Sympatian sijaan saatu suuttumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. En ostaisi mielestäni rumaa autoa, vaikka olisi muuten kuinka hyvä.
En minäkään. Ja pitää löytyä tehoja! Hidasta autoa en huolisi ilmaiseksikaan.
Nim. 14 vuotta vanha auto, josta ihan aidon oikeasti pidän ja ajan sen loppuun asti päästöistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule... johtajan palkalla saa muutakin kuin harrastuksia ja jotain matkoja. Nuo harrastukset ja matkat ovat ihan palkansaajien elämää. Elätte jossain kuplassa, jos luulette, että tavallinen elämä on sitä, että niukin naukin riittää rahat asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin. Sen vuoksi pidätte pöyristyttävänä, että joku tavallinen palkansaaja haluaisi lapsilleen harrastuksia tai perheelleen matkoja, kun teidän on sumutettu kuvittelemaan, että ne ovat joidenkin ökyrikkaiden etuoikeuksia.
On eri asia maksaako lapsen harrastus 5e/kk, 50e/kk vai 500e/kk.
"korkeakoulutetun pitää saada enemmän palkkaa" silti korkeammin koulutettu yliopiston käynyt lastentarhanopettaja tienaa bruttona saman verran kun tuo nettona.
Sen takiahan ihmiset menee ja pysyy naimisilla että elintaso olisi parempi. Ei kai palkankorotuksia voi yh-statuksen perusteella tehdä. Vaikka niitä Tehyssä varmasti on suhteessa eniten muihin liittoihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!
28 lomapäivää alle 10 vuoden kokemuksella
30 lomapäivää yli 10 vuoden kokemuksella
38 lomapäivää yli 15 vuoden kokemuksella
Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.
Ja ota vielä huomioon että julkisen puolen hoitajilla lauantait eivät kuluta lomapäiviä, eli vertailukelpoiset määrätt ovatkin 33 päivää, 36 päivää ja 45 päivää...
Juuri näin. Vähän kateeksi käy näin yksityisellä toimistotyötä tekevänä 17 vuoden jälkeen yhä on lomaa vain 30 pv/vuosi, vs julkisen puolen 45 päivän lomat. Tähänkö ottaa vielä huomioon sen että nykyään melkein hommassa kuin hommassa julkisen puolen palkat ovat paremmat kuin yksityisellä työskentelevien.
Olen ollut yli 35 vuotta julkisella sektorilla (en hoitajana). Ennen sai tosiaan yhteensä 45 päivää lomaa jos piti osan siitä lomakauden ulkopuolella. Silloin lauantait laskettiin mukaan eli jokaista viittä lomapäivää kohden piti laskea mukaan yksi lauantai joka myös vähennettiin niistä lomista. Jossain vaiheessa systeemi muuttui niin, että nyt lomapäivien määrä on max 38 ja lasketaan vain arkipäivät. Vieläkö jossain voi olla tuo vanha systeemi voimassa? Vai onko se vain vuorotyössä?
Kaikilla muilla aloilla on lauantait lomapäiviä vaikka viikonloput ei ole työpäiviä.
Elämä on valintoja, ei tarvitse tehdä 4-5 muksua, matkustella useamman kerran vuodessa jne... ja tuo 2200€ käteen jäävä, niin kuukausi tulot ovat 3000€ paremmalla puolella. Ja entäs lomat, hoitajilla taitaa olle 5-8 vkoa vuodessa lomaa kun peru duunarilla 5vkoa vuodessa. Joten lomia pitää vähentää jos lisää palkaa kaipaavat.