Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1081/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla korkeakoulutetulla jää käteen 1600€ verojen jälkeen ja on kaksi lasta. Elämä on valintoja. Sairaanhoitajilla ei oikeasti edes ole pieni palkka.

Vierailija
1082/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Tähän lienee jo kommentoitu kun sivuja on jo 54 ja itse aloitin vasta ensimmäisen :)

Mutta tästä on pakko olla samaa mieltä, tiedän nuoren, lapsettoman hoitajan bruton olleen palkanmaksujaksolla n. 5000 e. En nyt muista oliko töissä teholla vai leikkaussalissa sekä jakso oli ollut jonkin verran pidempi kuin kalenterikuukausi. Varmasti ollut mukana lisiä öistä ja/tai viikonlopuista, mutta erikoistumalla pääsee kyllä hyvälle palkalle kun vain jaksaa tehdä. Tiedot palkkalaskelman nähneeltä, ei mitään kylän puheita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien huono palkkataso on joukkopsykoosi, joka on levinnyt vuosien ajan hoitajien keskuudessa. Toki alalla on parannettavaa eikä kenenkään pitäisi joutua tekemään tuplavuoroja tai jatkuvaa ylityötä, mutta kokonaisuutena hoitajien itku on pahasti ylimitoitettua.

Vierailija
1084/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

Halutaan siis johtajan palkat hoitajana. Pitää vaihtaa silloin työt johtajan hommiin...

Voi kuule... johtajan palkalla saa muutakin kuin harrastuksia ja jotain matkoja. Nuo harrastukset ja matkat ovat ihan palkansaajien elämää. Elätte jossain kuplassa, jos luulette, että tavallinen elämä on sitä, että niukin naukin riittää rahat asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin. Sen vuoksi pidätte pöyristyttävänä, että joku tavallinen palkansaaja haluaisi lapsilleen harrastuksia tai perheelleen matkoja, kun teidän on sumutettu kuvittelemaan, että ne ovat joidenkin ökyrikkaiden etuoikeuksia.

On eri asia maksaako lapsen harrastus 5e/kk, 50e/kk vai 500e/kk.

No, sekin on tietysti totta. Mutta pääsääntöisesti voidaan kuitenkin sanoa, että harrastukset ovat ihan peruselämää tavallisilla palkansaajilla. Johtajan palkka riittää sitten vielä paljon enempäänkin. 

Vierailija
1085/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitsi tuon alan jos haluaa ison palkan ja tosi korkean elintason? Lapsiakaan ei kannata hankkia jos kerta kokee, että niihin menee liikaa rahaa. Tai että elämä on hyvää vain jos saa matkustella monta kertaa vuodessa, ostaa merkkivaatteita ja harrastaa useita kalliita lajeja.

Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä ja valinnoista, halveksun tuollaisia typeryksiä.

Vierailija
1086/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko niitä uusia merkkivaatteita on ostaa ja matkustella kalliisti? Itsellä ei ollut kumpaakaan noista lapsena ja todella onnellinen lapsuus oli. Harrastuksienkaan ei tarvitse olla niitä kaikkein kalleimpia.

Vierailija
1087/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko niitä uusia merkkivaatteita on ostaa ja matkustella kalliisti? Itsellä ei ollut kumpaakaan noista lapsena ja todella onnellinen lapsuus oli. Harrastuksienkaan ei tarvitse olla niitä kaikkein kalleimpia.

Ilmeisesti tämä sh ei ole kuullut säästämisestä. Jos vuoden säästää pitkäjänteisesti pieniä summia, saa siitä vuodessa yhden ulkomaanmatkan kasaan.

Vierailija
1088/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Tähän lienee jo kommentoitu kun sivuja on jo 54 ja itse aloitin vasta ensimmäisen :)

Mutta tästä on pakko olla samaa mieltä, tiedän nuoren, lapsettoman hoitajan bruton olleen palkanmaksujaksolla n. 5000 e. En nyt muista oliko töissä teholla vai leikkaussalissa sekä jakso oli ollut jonkin verran pidempi kuin kalenterikuukausi. Varmasti ollut mukana lisiä öistä ja/tai viikonlopuista, mutta erikoistumalla pääsee kyllä hyvälle palkalle kun vain jaksaa tehdä. Tiedot palkkalaskelman nähneeltä, ei mitään kylän puheita.

Unohdin sanoa loppuun etten yhtään epäile etteikö palkkahaitarin alapäässä olisi korjattavaakin. Mutta ehkä osa siellä olevista on niitä jotka jäisivät joka alalla avustaviin töihin, anteeksi jos joku pahoittaa mieleni. Minulla on vain omakohtainen kokemus kun jouduin neuvomaan potilaana jotain apulaista mikro- ja milligrammojen muunnoksessa ihan omaa terveyttäni ajatellen.

Vierailija
1089/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen 4-päiväistä työviikkoa opettajana sangen helpoissa ja mukavissa hommissa, ja käteen jää kuussa 2000 e. Aamuisin menen töihin leppoisasti ysiin tai kymppiin. En missään nimessä menisi samalla tai parisataa isommalla palkalla täyspäiväisesti hoitsun töihin!

Nämä hoitajien trollaukset ovat juuri niin tyhmää luettavaa kuin tuolta marisevalta sakilta voi odottaakin. Luuletteko, että kaikki eivät tajua että olet hoitaja, joka trollailee olevansa opettaja leppoisassa hommassa 🤦‍♀️

Vierailija
1090/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon tytär lähihoitajana ja tienaa käteen 2200-2600e. Työkokemusta vasta pari vuotta, ei valita työstä eikä palkasta.

Tienaa paremmin kuin minä ja itsellä käytynä AMK ja olen lisäkouluttautunut paljon työn ohella.

Jos tuo tonnin palkankorotus tulee hoitajille, harkitsen itsekin vakavasti alalle kouluttautumista.

Kaverini oli sairauden takia osastohoidossa muutama kk sitte ja ei kuulemme hoitajan työ niin kovin kiireiseltä vaikuttanut. Hoitajat juttelivat ja istuivat keskenään toimistossa ja kaveri kysyi onko korona ruuhkauttanut, siihen sanottiin, että rauhallista on ollut.

Varmaan ensiavussa ihan eri meininki.

Vierailija
1091/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hlö siis yksinhuoltaja? Mihin rahat kuluu?

Kuvitellaan, että hlö asuu kahden lapsen kanssa. Asumiskulut puolet 2200 euron nettotulosta, 1100e/kk. Harrastuksiin menee vaikka nyt 200e/kk, jäljellä 900e. Vaatteita pitää ostaa silloin tällöin, sanotaan keskimäärin 150/kk. Jäljellä 750e. Kuukauden ruuat ja taloustavarat (pesuaineet yms) 3hlö perheelle saa 600 eurolla, kun tekee ruuat itse. Eli vielä jää 150e/kk, se varmaan menee sitten laskuihin (vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi ym).

Kuluuhan ne rahat, mutta minusta tuollaisella budjetilla on jo eletty ihan mukavan leveästi. Ei mitään köyhäilyä vaan normaalia elämää. Entä saako lapsista elareita tai jotain tukia jos on yh? Eli tulisiko tuohon päälle helpotusta vielä niistä ja saisi säästettyä lomamatkaan?

Mulla voi olla harhainen käsitys siitä, mitä eläminen maksaa, kun itse en juuri matkustele, harrastan halpoja juttuja, en shoppaile kuin tarpeeseen tai syön tosi harvoin ulkona... Silti nautin elämästä. Yritin nyt vaan hahmottaa, mihin tuollaisen perheen rahat menevät.

Vierailija
1092/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan, että hlö asuu kahden lapsen kanssa. Asumiskulut puolet 2200 euron nettotulosta, 1100e/kk. Harrastuksiin menee vaikka nyt 200e/kk, jäljellä 900e. Vaatteita pitää ostaa silloin tällöin, sanotaan keskimäärin 150/kk. Jäljellä 750e. Kuukauden ruuat ja taloustavarat (pesuaineet yms) 3hlö perheelle saa 600 eurolla, kun tekee ruuat itse. Eli vielä jää 150e/kk, se varmaan menee sitten laskuihin (vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi ym).

Kuluuhan ne rahat, mutta minusta tuollaisella budjetilla on jo eletty ihan mukavan leveästi. Ei mitään köyhäilyä vaan normaalia elämää. Entä saako lapsista elareita tai jotain tukia jos on yh? Eli tulisiko tuohon päälle helpotusta vielä niistä ja saisi säästettyä lomamatkaan?

Mulla voi olla harhainen käsitys siitä, mitä eläminen maksaa, kun itse en juuri matkustele, harrastan halpoja juttuja, en shoppaile kuin tarpeeseen tai syön tosi harvoin ulkona... Silti nautin elämästä. Yritin nyt vaan hahmottaa, mihin tuollaisen perheen rahat menevät.

Millä tämä perhe liikkuu? Auto ja polttoaine / julkisen liikenteen liput koko porukalle pitäisi vielä saada jostain maksettua.

Vierailija
1093/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitsi tuon alan jos haluaa ison palkan ja tosi korkean elintason? Lapsiakaan ei kannata hankkia jos kerta kokee, että niihin menee liikaa rahaa. Tai että elämä on hyvää vain jos saa matkustella monta kertaa vuodessa, ostaa merkkivaatteita ja harrastaa useita kalliita lajeja.

Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä ja valinnoista, halveksun tuollaisia typeryksiä.

Meillä koulussa valehdellaan etta kaikki työ on arvokasta ja tärkeää. Nuoret sitten aattelee että työnteko kannattaa aina. Myöhemmin palkkojen taso tulee päin naamaa käytännössä ja harmittaa miksi ei opiskellut lääkäriksi. Kaikkien pitäisi olla tässä yhteiskunnassa lääkäreitä ja kouluissa kertoa että vain lääkärinä on varaa elää normaalia elämää. Menee nuorelta hukkaan vuosia kun kouluissa valehdellaan ja ei kerrota että työnteko ei kannata taloudellisessa mielessä monellakaan alalla. Ennen kyllä pärjäsi rakennusalallakin. Minun isä eli varsin vaurasta elämää ja ei meiltä lapsiltakaan mitään puuttunut. Nykyään ei niillä palkoilla perhettäkään uskaltaisi perustaa. T:Lääkäriksi opiskellut ex hoitsu

Vierailija
1094/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tämä perhe liikkuu? Auto ja polttoaine / julkisen liikenteen liput koko porukalle pitäisi vielä saada jostain maksettua.

Tuliko perheelle yllätyksenä, että itsekin pitäisi jotain maksaa?

Vierailija
1095/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on, että työn kuormitus ja palkkaus eivät kohtaa. Jos 2200 €:n palkalla jaksaa töiden jälkeen vielä viettää aikaa perheen kanssa, harrastaa, tehdä kotitöitä ja nauttia vapaa-ajasta, homma on mielestäni ok. Nyt koen antavani kaiken mahdollisen, mitä vaan on annettavana, töissä ja vapaa-aika kuluu palautuessa seuraavaan työvuoron. Tähän työmäärään nähden tuo nyky-palkkaus ei ole ok.

Vierailija
1096/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan tuon verran nettona ja työni on it-tukea ja kehitysprojekteissa avustamista. Asiantuntijatyötä siis mutta ei varsinaista vetovastuuta eikä esihenkilötehtäviä, koulutus DI.

Mutta joustavat työajat, ei tarvitse huolehtia ihmisistä vaan vain teknisistä asioista, työtä voi tehdä etänä tai toimistolla miten itseä huvittaa, viikonloput aina vapaat, kesäloman saa pitää aina heinäkuussa ja muuten saa loma-ajat sovittua pomon kanssa lyhyelläkin varoajalla, palkankorotuksista voi neuvotella.... En kyllä näitä vaihtaisi hoitajien tekemään vuorotyöhön.

Vierailija
1097/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on arvokkaampia ja parempia ihmisinä kuin hoitajat ovat. Sitähän se matematiikka vihjaa meille. Kaikista vähiten arvokas ihminen työssään on ukrainalainen marjatilalla työskentelevä asiantuntija.

Vierailija
1098/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta sairaanhoitaja, josta tässä jutussa on kyse, on tamperelainen Taysissa töissä oleva kahden lapsen äiti, ja puolisokin hänellä ilmeisesti on. Itse olen pirkanmaalainen DI ja käteen jäävä palkkani on juurikin tuo 2200€. Tiedostan, että moni DI saa paljon enemmänkin palkkaa, mutta pidän itseäni hyvätuloisena ja pärjäämme oikein hyvin kahden aikuisen taloudessa + rahaa jää vielä säästöönkin. En kehtaisi millään valittaa lehdissä, kuinka palkkani on pieni muihin dippainsseihin verrattuna. Varmasti osa hoitajista on palkkakuopassa, mutta tämä henkilö ei kyllä ollut sellainen. Ilmeisesti elintaso on aika korkea, jos 2200€ ei millään riitä? Kannattaisiko silloin myös katsoa vähän peiliin?

Vierailija
1099/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan bruttona vähän yli tuon verran ja olen ainakin yhden yliopistotutkinnon suorittanut. Ajattelin osittain siksi juuri vaihtaa alaa sosiaali- ja terveysalalle, josta kaikki pakenevat heikkojen palkkojen takia. Laskin että tonnin palkan nousulla palkkani nousisi noin 500 € ja eli tienaisin nettona noin 2400 €. Se olisi aika paljon -saisin tuosta monta sataa euroa tuosta säästöön. Tosin harjoittelussa pelästyin sitä,  kun ihmiset jotka viettivät suuren osan päivästään kahvihuoneessa pullakahvinmurusia rinnuksissaan valittivat suureen ääneen työnsä kuormittavuudesta. Nykyisessä työssäni on helposti mitattavat tehokkustavoitteet, joita suurin osa ei edes saavuta, koska ne on mitoitettu niin korkeiksi. Työssä ei ole onneksi emotionaalista kuormitusta, mutta saavuttaakseen tavoitteet ei paljon ehdi kyllä pullakahvia ryystää. Sosiaali- ja terveysalalla ongelmana voi olla kyllä enemmänkin työkulttuuri ja huono johtaminen, ei niinkään huonot palkat. 

Joo hae ihmeessä nyt sinne hoitoalalle. Alan pitää todellakin päästä eroon jostain himputin "kutsumusammatti" jargonista. Juuri kuten tuossa yllä luki, sinne voi mennä tekemään ne pesu- ja pistoshommat, jos palkka ja työajat sopii omiin sen hetkisiin tavoitteisiin. Sitten taas jotain muuta, jos haluaa.

Ei kenelläkään mitään ihmeen kutsumusta ole ronkkia toisten tautisia kehoja ja eritteitä. Tai jos on, niin sellaisen pervon potilaaksi en ainakaan halua.

Vierailija
1100/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitoalalla ei ole vetovoimaa"

No ei kait olekaan kun Tehy ja Super rummuttavat 24/7 propagandaa miten p*skaa se työ on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän