Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1041/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!

28 lomapäivää alle 10 vuoden kokemuksella

30 lomapäivää yli 10 vuoden kokemuksella

38 lomapäivää yli 15 vuoden kokemuksella

Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.

Ja ota vielä huomioon että julkisen puolen hoitajilla lauantait eivät kuluta lomapäiviä, eli vertailukelpoiset määrätt ovatkin 33 päivää, 36 päivää ja 45 päivää...

Julkisella puolella alkaa kertymään 2,5 lomapäivää vasta kun on ollut palveluksessa 10 vuotta. Yksityisellä 2,5 kertyy kun on ollut vuoden töissä.

Vierailija
1042/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Täh?

Meillä myös nelihenkinen perhe, mutta mulla yksinään yli 4000 nettotulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulojen riittävyys on ihan elämäntyylistä ja tottumuksesta kiinni. Itse asun yksin ja käteen jää reipas 3000 € kuussa. Voin ostaa ja tehdä asioita mitä tekee mieli. Kun siihen tottuu, niin eihän sitä koe mitenkään ihmeellisenä. Jos itse pitäs maksaa asunto, auton kulut, ruokakauppa, matkustelu, ravintolat jne. jollain 2000 € netolla, niin aika tiukalle alkais mennä.

Ihmettelen tämän kommentin alapeukkujen määrää.

Se, että tulot riittää elämiseen on tosi suhteellista. Pienituloinen on siihen tulotasoon tottunut ja pärjää sillä mitä on. Siis jos nyt ei ihan köyhyysrajasta puhuta. Hyvätuloisella on kertynyt menoerää ja aika vaikea olisi pienemmällä tulolla pärjätä siinä elinympäristössä, johon on asettunut.

Vierailija
1044/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Minulla takuueläke alta tonnin. Miten tulen toimeen. Lääkkeet jää ostamatta puhumatta muusta....

Vierailija
1045/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh?

Et taida olla maanviljelijä?

Vierailija
1046/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps. Jotta rahaa olisi ihmeemmin harrastaa, matkustella ja shoppailla pitäisi tienata bruttona huomattavan paljon. Tienaan enemmän kuin sairaanhoitaja mutta verojen perästä käteen jaa muutama satanen enemmän kuin jutun henkilöllä. Elämä on hyvin keskiluokkaista ja nuo mainitut jutut harkittua luksusta. Muuten ostetaan Lindexistä ja Prismasta ja harrastetaan suht edullisia harrastuksia. Lomalle kerran vuoteen Kanarialla :D T: KTM

Vierailija
1047/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella alkaa kertymään 2,5 lomapäivää vasta kun on ollut palveluksessa 10 vuotta. Yksityisellä 2,5 kertyy kun on ollut vuoden töissä.

Jos on ollut aiemmin vastaavissa töissä, niin ne luetaan tuohon työkokemusaikaan. Pitkän loman saa heti, vaikka olisi juuri aloittanut julkisella. Iän tuomia etuja nääs :)

Vierailija
1048/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulojen riittävyys on ihan elämäntyylistä ja tottumuksesta kiinni. Itse asun yksin ja käteen jää reipas 3000 € kuussa. Voin ostaa ja tehdä asioita mitä tekee mieli. Kun siihen tottuu, niin eihän sitä koe mitenkään ihmeellisenä. Jos itse pitäs maksaa asunto, auton kulut, ruokakauppa, matkustelu, ravintolat jne. jollain 2000 € netolla, niin aika tiukalle alkais mennä.

Se, että tulot riittää elämiseen on tosi suhteellista. Pienituloinen on siihen tulotasoon tottunut ja pärjää sillä mitä on. Siis jos nyt ei ihan köyhyysrajasta puhuta. Hyvätuloisella on kertynyt menoerää ja aika vaikea olisi pienemmällä tulolla pärjätä siinä elinympäristössä, johon on asettunut.

Ai, minä hyvätuloisena (netto noin 5000 €/kk) EN ole huomannut että hyvätuloisena jotain erityisiä menoeriä kertyisi. tulen toimeen hyvin keskimäärin 800 euron menoilla (perheen  kuukausimenot jaettuna 2lla).

Vierailija
1049/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh?

Et taida olla maanviljelijä?

No en todellakaan ole. :)

Vierailija
1050/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä hyvätuloisena (netto noin 5000 €/kk) EN ole huomannut että hyvätuloisena jotain erityisiä menoeriä kertyisi. tulen toimeen hyvin keskimäärin 800 euron menoilla (perheen  kuukausimenot jaettuna 2lla).

Jos kahden aikuisen henkilön kulut ovat yhteensä 1600 €, sitä ei jaeta kahdella vaan 1,5 kulutusyksiköllä ja vastaa siis samaa elintasoa kuin että yksi aikuinen eläisi 1067 eurolla. (Koska kahden ihmisen ei tarvitse hankkia kaikkea tuplana, niin he pääsevät siten halvemmalla.)

Jos tätä tahtoo verrata kyseessä olevaan yh-sairaanhoitajaan, jolla on 2 pientä lasta, he ovat yhteensä 1,6 kulutusyksikköä, eli he saisivat saman elintason 1707 eurolla.

Kulutusyksiköstä:

- kotitalouden ensimmäinen aikuinen saa painon 1

- muut yli 13-vuotiaat saavat painon 0,5

- lapset saavat painon 0,3 (0–13-vuotiaat)

https://www.stat.fi/meta/kas/kulutusyksikko.html

Vierailija
1051/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää 590 kuussa verojen jälkeen ja miesystävälle naisvaltaisesta työstä 1100. Olen lapseton.

Vierailija
1052/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on ihmisestä kiinni miten rahansa käyttää. Itse panostan aika paljon elämästä nauttimiseen. Ruokakauppaan menee paljon rahaa, koska haluan syödä laadukasta ruokaa ja myös herkutella. Samoin käydään aika paljon hyvissä ravintoloissa. Olen sitä mieltä, että elämästä kannatta nauttia, jos siihen on mahdollisuus. Hyvän auton ylläpito ei ole halpaa sekään, mutta sekin tuo iloa elämään, kun auton ulkonäkö ja nautinnollinen ajaminen saa edelleen viiden vuoden jälkeenkin hymyn huulille.

Halvemmallakin eläisi, mutta se ei olisi lainkaan niin hauskaa.

Vierailija
1053/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reps. Jotta rahaa olisi ihmeemmin harrastaa, matkustella ja shoppailla pitäisi tienata bruttona huomattavan paljon. Tienaan enemmän kuin sairaanhoitaja mutta verojen perästä käteen jaa muutama satanen enemmän kuin jutun henkilöllä. Elämä on hyvin keskiluokkaista ja nuo mainitut jutut harkittua luksusta. Muuten ostetaan Lindexistä ja Prismasta ja harrastetaan suht edullisia harrastuksia. Lomalle kerran vuoteen Kanarialla :D T: KTM

Tätä porukka ei tunnu tajuavan. Aika paljon pitää tulla lisää palkkaa että se näkyy käteen jäävässä määrässä noin keskimäärin. Joku satanen sulaa veroihin niin ettei sitä edes oikeastaan huomaa.

Vierailija
1054/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 4-päiväistä työviikkoa opettajana sangen helpoissa ja mukavissa hommissa, ja käteen jää kuussa 2000 e. Aamuisin menen töihin leppoisasti ysiin tai kymppiin. En missään nimessä menisi samalla tai parisataa isommalla palkalla täyspäiväisesti hoitsun töihin!

Vierailija
1055/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on hyvät nettotulot. Hän on laskenut menonsa väärin, jos nuo ei riitä.

Ja lapset pitää tehdä miehelle, joka osallistuu lasten kuluihin. Eikä ainkaan vääntää sitä toista.

Vierailija
1056/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Ottaisin mielelläni tämän palkan! En ole koskaan ansainnut 2200 euroa kuukaudessä käteen vain yhtä työtä tekemällä. Teen matalapalkka-alalla välillä kahta työtä rinnakkain.

Kaupan alalla tuntipalkkani on hieman yli 12 €/tunti ja yli kymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen. Palkkani vaihtelee kuukausittain riippuen siitä, kuinka paljon teen työtunteja ja kuinka paljon teen epämukavia työaikoja, joista maksetaan vuorolisiä palkkaan.

Kaupan alan työehtosopimuksessa viimeinen palkankorotus tulee 8 vuoden työkokemuksella. Suurin osa kaupan alan työntekijöistä tekee vastentahtoista osa-aikatyötä, koska työnantaja ei tarjoa kokoaikatyötä.

- https://kauppa.fi/lataa/28723/

- https://www.pam.fi/wiki/kaupan-alan-tyoehtosopimus.html

Vierailija
1057/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen 4-päiväistä työviikkoa opettajana sangen helpoissa ja mukavissa hommissa, ja käteen jää kuussa 2000 e. Aamuisin menen töihin leppoisasti ysiin tai kymppiin. En missään nimessä menisi samalla tai parisataa isommalla palkalla täyspäiväisesti hoitsun töihin!

T. Provo hoitaja

Vierailija
1058/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitsas ja köyhä on työtätekevä kirjoitti:

Venäjä on täällä jo kirjoitti:

Jos tässä maassa palkat on noin paskoja suhteessa työnmäärään ja ei voi tuhlata eli tukea kapitalismia, niin kommunismi lienee tiemme. Kaikki elää säästäväisesti ja leikkaa itse hiuksensa, kasvattaa perunansa. Raha jää vain rikkaiden tileille kuten Venäjällä!

Meiĺlä kultuurissakin vältellään tuhlaamista eli rahan jakamista kapitalismiin. Näkee Espanjan lomakohteissa jossa Suomalaiset pitää kitsaasri kiinni 2e kolikosta ja ei osta lapselleen "TURHAA" rihkamaa kun rantamyyjä iskee paikalle. Suomalaine ei osta ei osta mitää.

Miksi edes pitäisi ostaa mitään turhaa rihkamaa vaikka halvalla saisi?

Että vastapuolen ei tarvitse kerjätä, varastaa tai ryöstää selvitäkseen elämässä. Hän saa työllä itselleen rahaa ja säilyttää itsekunnioituksen. Aika yksinkertainen juttu ja tyhmiä kyselet. Rahaa pitää laittaa jakoon että kaikki PÄRJÄÄ! Suomalaisille on turha nähtävästi opettaa markkinataloutta ja kristillisyyttä muita kohtaan.

Vierailija
1059/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä yhtä tuttavaa joka on erikoissairaanhoitaja. Asuu yksin, ei lapsia, pari kissaa, lyhentää talolainaa 250 eur kuussa, loput jää elämiseen. Aina rahat kaikki ja valittaa. Tienaa paremmin kuin minä ja ollaan ukon kans sentään saatu hankittua ja maksettua talo ja kasvatettu 2 lasta jo maailmalle (niitäkin joutuu vielä välillä tukea) ja 3 asuu vielä kotona. Ukon palkka vähän pienempi kuin minun.

Vierailija
1060/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä yhtä tuttavaa joka on erikoissairaanhoitaja. Asuu yksin, ei lapsia, pari kissaa, lyhentää talolainaa 250 eur kuussa, loput jää elämiseen. Aina rahat kaikki ja valittaa. Tienaa paremmin kuin minä ja ollaan ukon kans sentään saatu hankittua ja maksettua talo ja kasvatettu 2 lasta jo maailmalle (niitäkin joutuu vielä välillä tukea) ja 3 asuu vielä kotona. Ukon palkka vähän pienempi kuin minun.

0/5

Kukaan ei lyhennä 250€ asuntolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi