Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1021/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis

Mutta ihmettelen, miten rahat riittää niillä miehillä, joilla lapsia monista liitoista ja erojen jälkeen elatusmaksut? Ja jos vielä haaveilevat uusista lapsista uusissa liitoissa???

Vierailija
1022/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskellut lukion jälkeen yhteensä 12 vuotta ammattikorkeassa ja yliopistossa. Minulla on kolme tutkintoa. Kuukausipalkkani on n. 4500€, josta käteen jää n. 3100€. Asumiskuluni ovat n. 1400€/kk ja lasten hoitokulut n. 500€/kk. Eli elämiseen jää se tonni kuussa. Sielläpä minäkin ostelen meille vaatteet ja ruoat sekä makselen harrastukset ja matkat. Hyvin pärjätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mutta ihmettelen, miten rahat riittää niillä miehillä, joilla lapsia monista liitoista ja erojen jälkeen elatusmaksut? Ja jos vielä haaveilevat uusista lapsista uusissa liitoissa???

Tarkalla taloudenpidolla. Kolmioavain mukana eli ilmaiset vessapaprut. Peruna on ruoka oikea. Viinat voi tilata ulkomailta ja osan myydä voitolla puistoissa. Voi myös myydä työsuoritteita vaikkapa jo hieman elämää kokeneille rouville ja pulloja keräämällä saa lisätuloja. Uutena suosikkina on OF, siellä kun vähän pyllistää niin liiroja suorastaan satelee. Kannattaa pitää pussi päässä, jotta lapset eivät myöhemmin kärsi kiusauksesta.

Kyllä kekseliäs pärjää sanoi aina Luu vaarinikin ja niinhän se omphi jämpti se. Kekseliäs pärjää aina.

Vierailija
1024/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää asumiskulujen jälkeen 120 euroa kuukaudessa ja olen ikääntynyt, työtön DI.

Vierailija
1025/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi julkisen puolen pitäisi saada noin paljon suuremmat korotukset kun yksityinen? Julkisella on kuitenkin todella pitkät lomatkin. Onhan se tässäkin keskustelussa käynyt ilmi että teollisuudessa moni tekee 1500e netto kokoaikaista työtä. Siihen tyydytään koska jos ahnehditaan niin ne loputkin työpaikat lähtee halpatyömaihin Huom kuten paperimiehille kävi! Ahtaajat saivat kiristettyä itselleen överit palkat mutta onko heitä niin paljon kuin hoitajia?

Se olisi ihan sama saada vitonen tunnilta jos sillä tässä maassa eläisi! Ruoka, energia, polttoaine ym välttämättömyydet maksaa kaikille saman! En minä halua yhtään enempää veronkiristystä julkisten palkkojen takia.

Vierailija
1026/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää asumiskulujen jälkeen 120 euroa kuukaudessa ja olen ikääntynyt, työtön DI.

❤️

Vierailija
1027/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Itse muutin naapurikaupunkiin vaikka maisteri olenkin. Ihan oma valinta jos haluaa Helsingin keskustassa asua. Sitten pitää etsiä sellainen työ mistä saa tarvittavan liksan haluamaansa elintasoon. Esim lääkäriksi voi opiskella jos haluaa kaikille lapsilleen huippuharrastukset jne.

Vierailija
1028/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen työntekijät ovat todellisessa palkkakuilussa. Työ tehostettu mahdottomaksi suorittaa enää nykyvaatimuksilla. Käteen tuleva ansio n. 1700,-/kk. Sillä on ostettava kallis työvaatetus, ruoka, matkakulut, asumispaikka, sähkö, astmalääkitys (talot niin homeessa, että moni sairastuu), fyssarihoidot (keho ei vaan jaksa jatkuvaa maantasossa satojen lasten pukemista ja riisumista vuosikymmeniä putkeen).

Jos mitenkään saataisiin edes sinne keskipalkkoihin tai mediaaneihin päin tätä. Omat kumpparit ja sadehousut hajosi juuri ja uudet maksaa paljon, huonoja ei kannata ostaa, kun koituu kalliimmaksi. Ulkoilua lasten kanssa kuitenkin 3h joka päivä ja joka säässä. Kela ei maksa tämmöisiä, kun on työtehtävää varten. Työnantaja sanoi, että seiso puun alla tms. jokainen vastaa omista varusteistaan.

Saako sairaanhoitajat työn puolesta vaatteet? Entä onko mahdollisuus pitää tauko työstä lounasta varten vai syöttekö samalla kun syötätte vuodepotilaita? Päiväkodissa ei ole ruokataukoa töistä. Jos lapsilta jää yli ruokaa, sitä saa ehtiessään syödä, mutta hinta on aika kallis laatuun ja määrään nähden.

En oikein voi suositella kenellekään varhaiskasvatuksen hoitajaksi ryhtymistä. 1990-luvulla oli todella hyvä työ ja arvokasta, vaikkei palkkaa silloinkaan saanut kuin nimeksi. Asuttiin kimppakämpissä, joillakin puoliso ja oma vuokra-asunto. Harvalla mitään omia osakehuoneistoja on. Lama kuritti silloin kaikkia jotenkin, opintolainojen korotkin oli 15% pahimmillaan, sinne se palkka meni, eikä kertynyt kyllä ylipainoa tai säästöjä.

Nyt kustannukset ja muiden yhteiskunnan ammattien palkat ovat nousseet niin nopeasti, että lastenhoidon asema näyttää jälkeenjääneeltä. Vanhemmat alkaa kohdella meitä kuin oltaisiin palvelijoita tai jotain heidän palkollisia, jotka hoitaa lapset, että herrasväki voi itse toteuttaa uraansa. Ei se kyllä ennen niin ollut, vaan opettajat opettaa lapsia, niitä uusia sukupolvia.

Olen tosi pahoillani tilanteestanne ja olen itse jo pitkään puhunut varhaiskasvatuksen puolesta. Järkytyin myös nyt oikeasti tästä työvaatetuksesta. En ole koskaan ajatellut edes asiaa, mutta säänmukaiset ulkovaatteet ovat tosi kalliita. Ajattelin, että kyllä kai sitä jotenkin kompensoidaan. Monella alallahan työntekijät saa työnantajalta apua työvaatteiden hankintaa. Tuttava sairaanhoitajalle jolle mainitsin muuten varhaiskasvatuksen ahdingosta vastaus oli voivoi.

Vierailija
1029/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää erikoistuvana lääkärinä käteen vain noin sata euroa enemmän. Tuntuu vähän typerältä, että kuuden vuoden opintojen jälkeen joutuu palkkakuoppaan, jos haluaa parantaa osaamistaan ja jatkokouluttautua.

Jos palkkavaatimukset toteutuu, niin sairaanhoitajien palkka tulee olemaan parempi kuin meidän erikoistuvien. En sano, etteivätkö olisi korotuksia ansainneet, mutta sanon, että nosto toisaalla luo painetta nostaa myös toisaalla.

Kyse on erikoistumisesta eli käytännössä lisäopinnoista joista sinulle maksetaan ja jotka suoritettuasi palkkasi nousee huomattavasti. Toivottavasti tajuat olevasi hyväosainen, erikoislääkäreillä on hyvät palkat.

Kyllä erikoistuvat ovat jo ihan lääkärinä työssä, onhan heillä jo takanaan 6(!) vuoden opinnot alaan. Ja voisivat tehdä paremmalla palkalla peruslääkärin töitä. Ainoastaan sh:n logiikka: saat lisäkoulutuksen vuoksi korkeamman palkan sitten, mutta minäpä haluan korkeamman palkan nyt, ilman mitään lisäkoulutuksia. Olenhan opiskellut jo 3,5 vuotta! Sillä meriitillä, sillä! Muut ovat hyväosaisia kun jaksavat nähdä vaivaa elintasonsa nostamiseksi, minä en ole, joten sama minulle kiitos ilman sitä työn ja vaivan osuutta.

Ja sitten muiden logiikalla: sh on hyvä ja suorittaa hoitotieteen maisterinopinnot, työn ohessa tai ilman ja menee sitten alansa paremmin palkattuihin toimistotehtäviin. Kai tajuatte että näin se yleensä toimii?

Erikoislääkärinä tulet yksityispuolella tienaamaan huippupalkkaa, tiedät sen itsekin ja silti kitiset kun joudut erikoistumisen aikana tulemaan toimeen vähemmällä. Lääkärit ovat yhteiskuntamme hyväosaisia, heidän etuaan on Lääkäriliitto osannut ajaa aina.

En ole kyllä lääkäri, joten en mistään kitise. Ihan peruslogiikkaa. Lääkärit joutuvat opintojen ja erikoistumisopintojen ajan tulemaan toimeen vähemmällä. Ok. Se on 12 vuotta panostamista siihen huippupalkkaan se. Opiskelemaankaan ei vaan kävellä sisään. Hyväosaisten joukkoon pääsee kun raivaa tiensä sinne lääkikseen. Mikä estää? Huippupalkka on sullakin vain hakukokeen ja 12 vuoden päässä. Eikö nappaa niin paljon kuin korotuksen vaatiminen ilman näitä vaadittavia steppejä? Niin arvelin. No jos ees se hoitotieteen maisteri, se on vaan 3 vuotta vähemmällä toimeentulemista, pystyt siihen?

Sinä et ole lääkäri enkä minä hoitaja, olen rahoitusalalla ja kymmenen vuoden päästä aion jättäytyä työelämästä sijoitustulojeni varaan. Olen silloin 50v. Tsemppaan pienipalkkaisia, raskasta työtä tekeviä hoitajia jotka ovat palkankorotuksensa ansainneet. Tiedän olevani hyväosainen ja niin ovat lääkäritkin.[/quote

Sinä et ole rahoitusalaa nähnytkään.

Heh. Harmiksesi joudun toteamaan että rahoitusalalla toimiminen näkyy joka kuukausi tililläni ja tulee näkymään varhaisena eläköitymisenä kun jättäydyn elämään sijoitustulojeni varaan. Silti tunnen empatiaa pienellä palkalla raatavia hoitajia kohtaan, heitä löytyy lähipiiristäkin pari. Toivottavasti alkavat saada ansaitsemaansa palkkaa.

Vierailija
1030/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!

Vierailija
1031/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun luettua en uskalla mennä enää hoidettavaksi, vaikka tarve olisi. Ihmisiä ne hoitajatkin on, väsyneitä, uupuneita ja turhautuneita nyt. Pilkattu ja haukuttu kollektiivinen joukko ryhtyy helposti kostamaan. Joku jossain puhui rotista, jotka hyökkää kimppuun, kun ne on ahdistettu nurkkaan.

Onni ja autuus ettei julkiselle ole tähänkään asti päässyt hoidettavaksi ellei ole jo kuolemassa.

Joo, ei sinne julkiselle puolelle pääse edes päivystykseen. Älä tule tänne, täällä on sinua sairaampia. Kun minun käskettiin viikon kuumeilun jälkeen jatkaa kuuman teen nauttimista olotilan helpottamiseksi, menin yksityiselle terveysasemalle ja sitä kautta yksityiseen sairaalaan. Hengenlähtö oli lähellä, minulla oli keuhkokuume. Olin useamman päivän tiputuksessa. Teki mieli tehdä kantelu päivystyksen toiminnasta, mutta en vain yksinkertaisesti jaksanut taistella tuulimyllyjä vastaan.

Vierailija
1032/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!

28 lomapäivää alle 10 vuoden kokemuksella

30 lomapäivää yli 10 vuoden kokemuksella

38 lomapäivää yli 15 vuoden kokemuksella

Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.

Vierailija
1033/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Ja missähän päin suomea asut? Jos Helsingissä tai edes pääkaupunkiseudulla niin asumismenoihin lohkeaa tuosta jo leijonanosa.

Vierailija
1034/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen viereen, mutta onko kukaan miettinyt ääneen miksi tuo hoitotyö on niin rasittavaa?

Mulla on teoria. Luultavasti väärä ja harhainen, mutta kerron sen nyt kuitenkin ennen ku tuo aamukaffe valuu suodattimen läpi.

Ihmiset tekevät siitä inhottavaa. Hoidettavina on paljon yksinäisiä, jotka saapuvat paikalle kuudetta kertaa kuussa, ihan vaan saadakseen huomioita. Rasittavaa. Hoidettavina on paljon kaheleita. Saapuvat paikalle, koska ääni päässä käski tai äänet päässä tulivat siihen lopputulokseen, että jotain on saatava kiusata, koska unohtivat jo miksi, mutta saapuvat paikalle. Rasittavaa. Hoidettavina on paljon vanhuksia. Rasittavaa, koska on surkeaa olla suomatta heille riittävää huomiota ja koska osa vanhuksista kuuluvat yksinäisten ja hullujen kategoriaan.  Hoidettavina on läskejä ja alkkeja, jotka sairastuivat elintavoistaan. Rasittavaa, koska onhan se.

Ihmiset ovat aika rasittavia kiusankappaleita nykyään. Se rasittaa. Kaverini kertoi, että järjestelmää rasittavat pääosin samojen ihmisten joukko. Siis samojen yksilöiden. Noin 30% väestöstä käyttää 99% palveluista. On elämäntapasairasta valittajaa, elämänlangassa roikkuvaa kitujaa, kahelia ja lihapullamiestä kossukastikkeessa. Onhan se nyt ihan perseestä seurata työkseen sitä kuinka verorahat valuvat pääsosin niiden tuottamattomien yksilöiden hoitoon. Siksi julkiselle on myös vaikea tavallisen päästä hoitoon. He kyynistyvät torpatessaan sadatta kertaa luulosairaita ja resurssit syö niitä käyttämään tottunut ja harjoitellut oikeuksiensa vaatija. Rasittavaa sekin arvailu. Kuka on oikeasti sairas ja kuka vaan harrastaa itsensä tutkituttamista.

Ah, ny se kaffe valui. Voikaa hyvin ja älköö suuttuko. Se oli vaan uninen teoria.

Eikö tässä kohtaa sitten voida puhua siitä, että on selvästi hakeutunut väärälle alalle? Kyllä kaikilla palveluun liittyvillä aloilla on ne ikävät asiakkaat olemassa ja niiden kanssa pitää vaan pystyä toimimaan, jos et pysty, olet arvioinut työn väärin.

Lisäsin tähän vielä, että harvassa on ne työt, missä jokainen päivä ja kaikki työtehtävät ovat sitä parasta työn antia. Jokaisessa työssä on ne omat mukavat ja ei niin mukavat jutut. Kysehän on taas siitä, että millaiseen työhön ja miten itselle sopivaan työhön hakeutuu.

Vierailija
1035/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.

Ja ota vielä huomioon että julkisen puolen hoitajilla lauantait eivät kuluta lomapäiviä, eli vertailukelpoiset määrätt ovatkin 33 päivää, 36 päivää ja 45 päivää...

Vierailija
1036/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää erikoistuvana lääkärinä käteen vain noin sata euroa enemmän. Tuntuu vähän typerältä, että kuuden vuoden opintojen jälkeen joutuu palkkakuoppaan, jos haluaa parantaa osaamistaan ja jatkokouluttautua.

Jos palkkavaatimukset toteutuu, niin sairaanhoitajien palkka tulee olemaan parempi kuin meidän erikoistuvien. En sano, etteivätkö olisi korotuksia ansainneet, mutta sanon, että nosto toisaalla luo painetta nostaa myös toisaalla.

Kyse on erikoistumisesta eli käytännössä lisäopinnoista joista sinulle maksetaan ja jotka suoritettuasi palkkasi nousee huomattavasti. Toivottavasti tajuat olevasi hyväosainen, erikoislääkäreillä on hyvät palkat.

Kyllä erikoistuvat ovat jo ihan lääkärinä työssä, onhan heillä jo takanaan 6(!) vuoden opinnot alaan. Ja voisivat tehdä paremmalla palkalla peruslääkärin töitä. Ainoastaan sh:n logiikka: saat lisäkoulutuksen vuoksi korkeamman palkan sitten, mutta minäpä haluan korkeamman palkan nyt, ilman mitään lisäkoulutuksia. Olenhan opiskellut jo 3,5 vuotta! Sillä meriitillä, sillä! Muut ovat hyväosaisia kun jaksavat nähdä vaivaa elintasonsa nostamiseksi, minä en ole, joten sama minulle kiitos ilman sitä työn ja vaivan osuutta.

Ja sitten muiden logiikalla: sh on hyvä ja suorittaa hoitotieteen maisterinopinnot, työn ohessa tai ilman ja menee sitten alansa paremmin palkattuihin toimistotehtäviin. Kai tajuatte että näin se yleensä toimii?

Erikoislääkärinä tulet yksityispuolella tienaamaan huippupalkkaa, tiedät sen itsekin ja silti kitiset kun joudut erikoistumisen aikana tulemaan toimeen vähemmällä. Lääkärit ovat yhteiskuntamme hyväosaisia, heidän etuaan on Lääkäriliitto osannut ajaa aina.

En ole kyllä lääkäri, joten en mistään kitise. Ihan peruslogiikkaa. Lääkärit joutuvat opintojen ja erikoistumisopintojen ajan tulemaan toimeen vähemmällä. Ok. Se on 12 vuotta panostamista siihen huippupalkkaan se. Opiskelemaankaan ei vaan kävellä sisään. Hyväosaisten joukkoon pääsee kun raivaa tiensä sinne lääkikseen. Mikä estää? Huippupalkka on sullakin vain hakukokeen ja 12 vuoden päässä. Eikö nappaa niin paljon kuin korotuksen vaatiminen ilman näitä vaadittavia steppejä? Niin arvelin. No jos ees se hoitotieteen maisteri, se on vaan 3 vuotta vähemmällä toimeentulemista, pystyt siihen?

Sinä et ole lääkäri enkä minä hoitaja, olen rahoitusalalla ja kymmenen vuoden päästä aion jättäytyä työelämästä sijoitustulojeni varaan. Olen silloin 50v. Tsemppaan pienipalkkaisia, raskasta työtä tekeviä hoitajia jotka ovat palkankorotuksensa ansainneet. Tiedän olevani hyväosainen ja niin ovat lääkäritkin.[/quote

Sinä et ole rahoitusalaa nähnytkään.

Heh. Harmiksesi joudun toteamaan että rahoitusalalla toimiminen näkyy joka kuukausi tililläni ja tulee näkymään varhaisena eläköitymisenä kun jättäydyn elämään sijoitustulojeni varaan. Silti tunnen empatiaa pienellä palkalla raatavia hoitajia kohtaan, heitä löytyy lähipiiristäkin pari. Toivottavasti alkavat saada ansaitsemaansa palkkaa.

Et ehkä kuitenkaan tunne empatiaa, vaan jotakin tyydytystä, koska vertaamalla omaa tilannettasi niihin, jotka edustavat omassa arvomaailmassasi alempaa onnistumisastetta suhteessa tavoiteltavaan päämäärään, näyttäydyt menestyneen hyvin. Koet siis turvallisuudentunnetta ja suurempaa varmuutta siitä, että olemassaolosi on suojeltua.

Suomessa luotiin aikoinaan toimeentulotukijärjestelmä nimensä mukaisesti siksi, ettei kansan pieni, kasautuneista ongelmista kärsinyt osa kokisi toivottomuutta, vaan pysyisi hengissä ja voisi osallistua yhteiskuntaan omalla panoksellaan.

Sinun henkilökohtainen turvabunkkerisi osoittaa, että epävarmuuden ja turvattomuuden kokemuksesi on ehkä niin suuri, että tarvitset suuren turvatakuun kokeaksesi osasi suojatuksi ja elämän onnistuvan itsellesi tärkeiksi näkemiesi meriittien puitteissa. Se ei mielestäni kuvaa empatiaa.

Moni huomattavasti suurempaa palkkaa nyt tavoitteleva voi myös kokea huolta olemassaolostaan ja turvattomuutta kriittisessä maailmantilanteessa. Tietysti. Siksi halutaan turvata oma tulevaisuus niin hyvin kuin mahdollista. Hurjaa on se, että niin moni kokee "empatiaa" tai suoranaista vihaa näitä ihmisiä kohtaan, ei haluaisi antaa heille mitään, vaikka itsellä on yllin kyllin ylimääräistä. Kannattaa katsoa vaikka leffa Titanic.

Muusikot ja muut taiteilijat ovat elossa kuollessaankin.

Vierailija
1037/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ota vielä huomioon että julkisen puolen hoitajilla lauantait eivät kuluta lomapäiviä, eli vertailukelpoiset määrätt ovatkin 33 päivää, 36 päivää ja 45 päivää...

Juuri näin. Vähän kateeksi käy näin yksityisellä toimistotyötä tekevänä 17 vuoden jälkeen yhä on lomaa vain 30 pv/vuosi, vs julkisen puolen 45 päivän lomat. Tähänkö ottaa vielä huomioon sen että nykyään melkein hommassa kuin hommassa julkisen puolen palkat ovat paremmat kuin yksityisellä työskentelevien.

Vierailija
1038/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että matkustelemaan pitäisi päästä, ensin kauhea parku ilmastosta mutta Thaimaaseen on kumminkin pakko päästä ja lapsille kalliit harrastukset ja kaikkea muuta kivaa.

Minullekin kelpaisi vaikka villa Rivieralla.

Vierailija
1039/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Eikai nyt kukaan voi ansaita vain 2600€” muistattekos jonkun noin sanoneen taannoin. Nousi kohu. 2014. Kymmenen vuotta sitten ostovoima oli vielä hyvä verrattuna tähän päivään. Nythän tuota vuoden 2014 ilosanomaa voisinalkaa toteuttaa.

Vierailija
1040/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan elämäntilanteesta. Jos molemmat aviopuolisot tienaa 2200/kk,  rahaa riittää kyllä. Lapsista saa lapsilisää.

Tämä aina unohdetaan. Eivät kaikki ole yksinhuoltajia ja yksinhuoltajakin unohtaa aina saamansa elatusmaksut. Edelleen yleisin talous on se, jossa molemmat puolisot käyvät töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä