Kuinka vähän pitää olla, että sukunimi on harvinainen?
Monesti kuulee milloin mihinkin asiaan liittyen "koska sukunimeni on niin harvinainen". Joskus näin sanovien sukunimeä kantaa kuitenkin väestörekisterikeskuksen mukaan jopa 300-400 elossa olevaa henkilöä. Harvinainenko?
Jos tästä mainitsee, ihmiset loukkaantuvat. Onko siinä jotain erityisen hienoa, että on harvinainen sukunimi?
Kommentit (120)
Mä pidän omaa sukunimeäni harvinaisena, meitä on itseni, mieheni ja lapsieni lisäksi 10. Kaukaisia sukulaisia, en tunne heitä. Varmuudella tiedän, ettei heistä yhdelläkään ole samaa etunimeä kuin perheenjäsenilläni.
Entinen sukunimeni oli vähän yleisempi, heitä on tällä hetkellä 33. Kaikki sukua, tunnen jokaisen.
Minulla lienee aika harvinainen sukunimi, sillä elävien kirjoissa on alle 20 nimen kantajaa. Ja suku kuihtuu ja valitettavasti koulee aika pian, sillä fertiilissä iässä on varsin vähän ja hekin suurimmalta osalta naispuolisia. Eihän se estä tietenkään antamasta lapselle äidin sukunimeä, mutta suomalaisen perinteen tuntien se taitaa olla aika harvinaista poislukien aviottomat äidit ja lapset (joihin muuten minäkin kuulun ja sitä kautta tämän nimeni saanut). Ja mikä mielenkiintoista, vaikka meitä on niin vähän, niin minulla on täysnimikaima, tosin käyttää nykyään aviomiehensä sukunimeä. Olemme lähes samanikäiset ja kolmannet tai neljännet serkut eli kuulumme samaan sukuun, mutta eri haaraan.
Tämä sukunimi on esiintynyt Suomessa aikaisemminkin ja olen törmännyt joskus pariin nimeen, joista tiedän, etteivät ole sukulaisia. Meidän suvun osalta nimemme historia tiedän, mutta en nyt rupea sitä tässä selvittelemään.
Väestörekisterikeskus on jo vuosia ilmoittanut, että minun sukunimeäni on käytössä alle viidellä. Parin viime vuoden aikana joukosta on jo poistunut kaksi eli minun lisäkseni sama sukunimi voi korkeintaan olla jollain toisella tai ehkä olen jo ainoa.
Saman sukunimen kantajia on kaikkiaankin ollut vain 29. Nimi on kuitenkin ihan suomalainen.
Nykyisenä nimenä 10, yhteensä alle 21
Just. Varsinainen sukututkija taas paikalla. Tutustupa perusteisiin ennen kun huutelet. Ihan tosi luulet, että väestörekisteristä löytyy jokainen sukunimi ensimmäisestä suomalaisesta lähtien? Ja rekisteröity jok'ikinen ihminen hamasta menneisyydestä?
Faktaa:Nimipalvelussa etu- ja sukunimitietojen lukumäärät löytyvät kaikista henkilöistä, jotka on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään. Rekisteröinnin yhteydessä he ovat saaneet suomalaisen henkilötunnuksen. Henkilötunnukset annettiin elossa oleville henkilöille vuosien 1964-1968 välisenä aikana. Tämän ajankohdan jälkeen henkilötunnus on annettu lapselle syntymäilmoituksen perusteella ja ulkomaalaiselle erillisen rekisteröinnin perusteella.
Minulla on mieheni suvun sukunimi, luokittelen sen harvinaiseksi sillä elossa olevia nimen kantajia on n. 45kpl. Kuolleita on n. 60 henkilöä, mukava avioliitossa nimen saaneet.
Van harvinaisuudesta huolimatta minulla on täysnimikaima :)
Mulle on ihan sama onko nimi harvinainen vai ei.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:29"]Alle sata on mielestäni suht harvinainen, alle 20 jo hyvin harvinaisia. Jos on 300-400 niin ei todellakaan voi sanoa harvinaiseksi.
Selvästi ihmiset ajattelevat, että se on jotenkin hieno juttu, kun se pitää aina tilaisuuden tullen kertoa. Kuten tässä ketjussa.
[/quote]
Kyllä ainakin omasta mielestäni nimi, joka on vain 300-400 ihmisellä, on aika harvinainen. Aloitus kuulostaa lähinnä jonkun tuttavasi mielenpahoittamisyritykseltä. Onko teillä riitaa meneillään? :D Naurettavalta kuulostaa.
Kun tuota nimien historiaa tosiaan katsoo niin huvittaa oikeastaan nämä "perinteet" ja kuinka lujasti jotkut pitävät niistä kiinni.
Minunkin sukunimeni on vaihtunut joskus tuolloin ennen sukunimilain voimaantuloa.
Joskus ajattelin että jos vaihtaisin siihen "alkuperäiseen", mutta toisaalta en tiedä kuinka kauan sekään on ollut voimassa. Ehkä esi-isien perinne on ollut vaihtaa sitä jatkuvasti.
Ja mietin myös sitä että kuinka moni sukunimi on annettu jostain pilkkanimestä jolla henkilöä on paikkakunnalla kutsuttu, ja nyt se on perinne jota täytyy ylpeänä kantaa?
Ovatko nuo nimet, joilla kantajia esim. alle 20, yleensä joitakin keksittyjä uusionimiä? Kuka tahansa parihan voi naimisiin mennessään keksiä itse uuden nimen itselleen.
Sukunimeni on tasan yhdellä, eli minulla. Eli aika harvinainen vaikka on täysin suomalainen nimi.
Meikälåisen sukunimiä on alle 130 kpl.. enää.. omaan sellaisen etu.sukunimi yhdistelmän ettei toista samanlqista ole kuin minä ainoastaan! Vaikka etunimenin on ollut aikoinaan varsin yleinen niin nykyään eipä juuri saman etunimisiin ole törmännut! Ja etunimeni on yleisempänä toisena nimenä kuin etuna..
Sukunimeni on tällä hetkellä käytössä noin 500 suomalaisella. Monet luulevat sitä harvinaiseksi, todennäköisesti kahdesta syystä: ensinnäkin sukunimi on vierasperäinen (vaikka sukua on asunut Suomessa jo useampi sata vuotta) ja toisekseen useimmat tämän nimen kantajat asuvat toisella puolen maata kuin meidän perheemme.
Muistelisin muuten opinnoissani törmänneeni siihen tietoon, että Suomessa sukunimien kirjo on huomattavasti monipuolisempi kuin monessa isommassakin maassa. Esimerkiksi seuraavan tilaston mukaan Suomessa on käytössä yli 22 000 sellaista sukunimeä, jolla on vähintään 20 kantajaa. https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/none/resource/ef50d7ca-da3c-4d50-90e2-f985b8a7a099
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:20"]
Nelonen lisää vielä, että kysessä on ihan suomalaisen kuuloinen nimi, emme ole maahanmuuttajia kukaan.
[/quote]
Hyvä että tarkensit, ajatella, joku olisi voinut ajatella sinua mamuksi!
[/quote]
haha, sama tuli mieleen :-)!
Minun sukunimi on kohtuullisen harvinainen, 38 :lla henkilöllä. En pidä kuitenkaan sitä etuna sillä jos olisi Virtanen tai Lahtinen niin voisin olla omalla nimellä missä vaan palstalla. Nyt nimi jää mieleen heti.
Suvussamme on myös eräs mustalammas joka on jättänyt vastuitaan hoitamatta. Nimi on jäänyt mieleen eri puolilla ja kerrankin jouduin todella selittelemään että minulla ei ole mitään tekemistä tämän henkilön kanssa ja pystyn ihan oikeasti maksamaan tämän tilaamani jääkaapin.
Kolmas asia on myös että nimeni ei ole mielestäni kovin kaunis vaan pikemminkin outo. Kaikki aina kyselee että mikä se oli, että mikä, voiko tuo olla nimi, onpa hassu nimi? Ja sitten se kirjoitetaan väärin.Haluaisin siksi vaihtaa nimeni johonkin muuhun vähemmin harvinaiseen.
Esimerkiksi jos sukunimeä on vain 5kpl niin Väestörekisteri ei anna lukuja. Mielestäni se raja on jokin 10 henkeä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:48"]Minun sukunimeäni ei ole kellään muulla. Ajattelen sen olevan aika harvinainen.
-13v tyttö
[/quote]
Ja tarkoitan siis, ettei kellään muulla koko maailmassa.
-13v tyttö
[/quote]
Pakko olla sun isällä tai äidillä.
Oman sukunimeni taitaa jakaa tällä hetkellä 14 henkilöä, kahdella sukupolvella vasta ollut käytössä. Ja ihan suomalainen nimi on.
Minun sukunimeni varustettuja on Suomessa 4, ja siis kaikki sukua keskenään. Eli sanoisin harvinaiseksi. Ja etunimeni on ainoa laatuaan Suomessa, eikä käsitykseni mukaan tämännimisiä montaa ole muuallakaan. Etunimi on siis "väännös" tietyistä virolaisista nimistä, jotka eivät myöskään kovin yleisiä ole. Tämän takia nuorena otin kaksi etunimeä lisää, helpottaa elämää kummasti, kun ei ainakaan etunimeä tarvitse tavata jokaiselle vastaantulevalle. Ja myös nimen lausuminen tuntuu olevan kovin vaikeaa, vaikka se helppo onkin.. Johtuu varmaan vähän erilaisesta kirjoitusasusta. Eli sanoisin koko nimeäni hyvinkin ainutlaatuiseksi koko maailman mittapuulla :)
Luettelen lukumäärät:
1. 17 olin äitini äpärä
2. 61 vanhempani menivät naimisiin ja isäni tunnusti minut lapsekseen tästä pääsin selville pari vuotta sitten
3. 16787 ekan mieheni nimi
4. 302 tokan mieheni nimi
Äidin tyttönimellä on 51
Nuo lukemat siis nykyisenä nimenä olevat.
Mun sukunimeä on suunnilleen 200 ihmisellä tällä hetkellä, en sanoisi että mitenkään erityisen harvinainen mutta eipä meitä ihan kamalan paljoa ole :D Mun etunimi on melko harvinainen ja silti postisekaannuksen myötä sain tietää että ihan lähistöllä asuu kaima.