Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvaile itseäsi 18-vuotiaana, olitko aikuinen vai olitko vain täysi-ikäinen

Vierailija
07.09.2025 |

Tämä oikeusoppineen näkemys seksityöstä ja sen normalisoimisen haitallisuudesta varsinkin nuorten ihmisten kohdalla laittoi minut miettimään, minkälainen olin 18-vuotiaana. 

Kasvoin maalla, ja olin monilta osin todella lapsellinen ja naiivikin vielä 18-vuotiaana enkä osannut juuri kyseenalaistaa asioita jotka olivat aina olleet kuten ne silloin olivat. Tuo aika oli ehkä juuri näistä syistä aika mukavaa.

Miten kuvailisit itseäsi tuon ikäisenä? Olisitko ollut kypsä tekemään tuollaista päätöstä, jonka eteen nuoret ihmiset joutuvat nykyään helposti, koska sitä tosiaan markkinoidaan työnä muiden joukossa? Itse tuskin olisin tuohon ryhtynyt, koska olin ujo, mutta lisäksi aika oli aivan toinen.

Lainaus artikkelista:

Puolakan mukaan puheet seksityöstä työnä muiden joukossa ovat kuitenkin huolestuttavia. Hän kirjoitti Helsingin Sanomiinmielipidekirjoituksen vastineeksi Kontulan henkilökuvaan Kuukausiliitteessä:

- Tämä on esimerkki tilanteesta, joka ei vaikuta vapaalta valinnalta. Nuoruusiässä kyky arvioida riskejä on keskeneräinen, joten nuoret ovat alttiita hyväksikäytölle. On muistettava, että alle 18-vuotias on juridisesti lapsi, joten hänen kohdallaan niin sanottu seksityö on hyväksikäyttöä, ei vapaa valinta, Puolakka kirjoittaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/075bc649-b440-4358-891d-facf2961f910

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vika.

Vierailija
2/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asunut 3 vuotta omillani, kävin töissä ja sain ensimmäisen lapsen 18 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias on vielä teini. Ihminen alkaa oikeasti aikuistumaan vasta noin 25:en ikävuoden kohdalla.

Vierailija
4/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahdeksantoistavuotiaana armeijassa. Jos kelpaan armeijaan ja reserviupseerikouluun niin olen kai kykenevä tekemään myös itseäni koskevia päätöksiä.

Vierailija
5/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen. En ollut aikuinen vielä muutamaankaan vuoteen.

Vierailija
6/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aika fiksu ja kunnioitin itseäni ja vieläkin kunnioitan

Vierailija
7/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias on vielä teini. Ihminen alkaa oikeasti aikuistumaan vasta noin 25:en ikävuoden kohdalla.

18v on aikuinen. Ainakin minun nuoruudessani olivat.

Vierailija
8/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kahdeksantoistavuotiaana armeijassa. Jos kelpaan armeijaan ja reserviupseerikouluun niin olen kai kykenevä tekemään myös itseäni koskevia päätöksiä.

Et sinä siellä kuitenkaan omia päätöksiä tehnyt vaan teit sitä mitä sinun käskettiin tehdä.

Vierailija
9/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18v on aikuinen. Ainakin minun nuoruudessani olivat.

Juridisesti 18v on aikuinen mutta käytännön elämässä ei vielä moneen vuoteen.

Vierailija
10/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikuinen vasta vähän yli 30-vuotiaana. Itsetunto on kunnossa vasta nyt 50+

Vierailija
11/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijaan laitetaan teini-ikäisenä juuri siksi, että sen ikäiset eivät vielä osaa arvioida ja kyseenalaistaa asioita kuten aikuiset. Eihän armeijasta tulisi mitään jos sinne tulisi aikuisia miehiä, joilla on jo omat näkemykset ja älli päässä.

Vierailija
12/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut aikuinen enkä täysi-ikäinen, lukiota kävin.

Vierailija
13/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin kuin aikuisten oikeesti?

Vierailija
14/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vain täysi-ikäinen, aikuistuin myöhemmin. Olin 18-vuotiaana ammattikoulun viimeistä luokkaa käyvä nuori nainen, jota kiinnosti biletys kavereiden kanssa ym. nuorten jutut.

Vierailija
15/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin virallisesti täysi-ikäinen, mutta en päässyt edes omilla papereillani yökerhoon, koska olin ihan lapsen näköinen. Olin myös muuten lapsellinen.

Tein kyllä itseäni koskevat päätökset esimerkiksi opiskelusta, mutta asuin edelleen vanhempien luona. 

Vierailija
16/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ja lapsellinen mutta siinä mielessä aikuinen ettei ollut mitään ongelmia erottaa oikeaa väärästä. Ahneet möi persettä jo yläluokilla koulussa. Me oltiin lapsia, mutta jo silloin joukosta erottui näitä. Nämä ei olleet mitään suosituimpia tyttöjä. Koulumenestys oli huono ja luonne samoin. Nämä tytöt ei olleet normaaleja. 

Vierailija
17/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä aikuisempi kuin nyt melkein 50 vuotiaana. Olin ikäisekseni (sekä itseni että muiden mielestä) todella kypsä. Oman ikäiset tuntui lapsellisilta. Menin 16 vuotiaana töihin, ja muutin omilleni 17 vuotiaana, ja siitä lähtien olen elättänyt itseni (en seksityöllä...).

Vierailija
18/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikuinen. Hoikka ja isorintainen. Hyvämuistinen, hyvä matikkapää, jaksoin opiskella pitkään. Pääsin lääkikseen. Minusta tuli isorintainen, reitevä lääkäri. 

Vierailija
19/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijaan laitetaan teini-ikäisenä juuri siksi, että sen ikäiset eivät vielä osaa arvioida ja kyseenalaistaa asioita kuten aikuiset. Eihän armeijasta tulisi mitään jos sinne tulisi aikuisia miehiä, joilla on jo omat näkemykset ja älli päässä.

Tämä on kyllä hyvä kommentti.

Vierailija
20/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo lapsena varhaiskypsä ja 18-vuotiaana mielestäni täysin aikuinen. Asuin kyllä omillani ja hoidin asiani mutta nyt jälkikäteen mietittynä en mä mikään aikuinen todellakaan ollut. Tein tosi huonoja päätöksiä ja olisin tarvinnut aikuisen ihmisen tukea ja neuvoja. Valitettavasti ainoat elämässäni silloin olleet aikuiset olivat juuri noita nuoria saalistavia miehiä ja kadun syvästi että ajauduin sellaisten kanssa tekemisiin.