Miksi lakkoilet huomenna/miksi et, perusteluja?
Anteeksi jos näitä on jo täällä ollut, mutta siis hyvät syyt kokoon miksi olla huomenna lakossa/miksi ei.
Kommentit (116)
En lakkoile.Suomella ei ole varaa siihen, talous niin kuralla.Jo 7 vuoden ajan olemme velkaantuneet
joka päivä joka tunti miljoona euroa siis viikon kaiket päivät arjet, pyhät.Kysyn vaan, kuka lakkoilisi kun maa on tässä tilassa?Lakko vain pahentaa tilannetta ja joudumme jatkossa vielä enemmän tekemään kipeitä säästöjä. Suomella ei ole varaa mennä lakkoon ! Meidän on ihan pakko löytää sopu sopimalla asioista ja taspuolisesti ottaa KAIKILTA ja antaa ihan varattomimpien olla rauhassa.Ei viedä tuhkiakin pesästä.
En lakkoile. Ensinnäkään en kuulu sellaiseen liittoon, joka menee lakkoon. Toiseksi mulla on kokonaispalkkaus eli työnantajalleni on aivan sama, teenkö työni päivällä, illalla, yöllä, arkena, pyhänä, sairaslomalla vai lomalla, kunhan olen sovittuun päivään mennessä työni tehnyt. Palkkani sovin työnantajan kanssa aina projektikohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:05"] Työehtosopimus ei voi tuota kieltää. Kyse ei ole nyt lakosta kuitenkaan. Lakkoon osallistuvat kaikki joita se koskee. Mielenilmaisuun osallistuminen on vapaaehtoista. [/quote] Kyllä voi, jos on absoluuttinen velvoite. Kieltää myös mielenilmaukset. [/quote] Ei voi. Lakia huonompia velvoitteita ei voi olla työehtosopimuksessa. [/quote] kyllä voi. Meidän liiton pj lähetti vielä viestin ja muistutti tästä. Ymmärrän kyllä että tässä tilanteessa ollaan töissä. [/quote] Vaan kun ei voi. [/quote] Laki sanelee ehdot . Työehtosopimus voi poiketa vain paremmin ehdoin. Muuten sopimus ei ole laillinen.
[/quote]
Kohta työehtosopimus ei voi poiketa paremmin ehdoin, mikäli hallituksen esitykset toteutuvat. Siinä on tarpeeksi syytä minulle mielenilmaukseen osallistumiseen. Huomenna onneksi vapaapäivä, eli pystyn osallistumaan.
En lakkoile koska olen hoitovapaalla. Liitosta tulee kokoajan viestiä että muista osallistua mielenilmaukseen. Joo, oispa ihanaa lähteä vähän kaupungille tuulettumaan, paskat sateesta ja myrskystä. Mut empä voi.
Joo ymmärrän. Siksi sanoinkin, että olisin valmis luopumaan vaikka siitä lomarahasta, tasapuolisuuden vuoksi - minä kun saan viettää illat js vkonloput kotona. Maksetaan 800e vuokraa/kk. Ei todellakaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen, mutta ymmärrän että monella on asiat vielä huonommin. Heidän ei pitäisi joutua luopumaan enää yhdestäkään eurosta. Mulla on vielä hitunen varaa joustaa.
Olen opiskelija ja työharjoittelussa. Ei saada lupaa olla pois töistä jos vain on mahdollista päästä ilman julkisia kulkuvälineitä. Mulla työharjoittelupaikka niin lähellä, että pääsen kävelemällä.
Edellinen numerolla 41 vastaukseksi.
En lakkoile, koska en hyväksy lakkoilua (huominen on kai edelleen mielenilmaus, eikä lakko - vaikka käytännössä se on lakko :). Asioita ei ajeta lakkoilemalla. Maassa on satojatuhansia työttömiä ja järkyttävä velkaantumistahti. Pitää olla hullu tai tavattoman typerä lakkoillakseen. On toki töitä, joita ei pääse tekemään, koska muut lakkoilevat. Silloin pitää sopia työnantajan/asiakkaiden kanssa, kuinka voi korvata. Jos olisin esim. lastentarhanopettaja ja oma päiväkoti olisi suljettu niin etten pääsisi töihin, tarjoaisin yksityistä lastenhoitoapua ko. päivänä.
En ole koskaan osallistunut lakkoon, vaan aina rikkuroinut lakkopäivinä.
AY pomot maksattaa valtansa pönkittäminen tyhmillä naisilla. Jäätte ilman palkkaa ja kassakaapissa on sopimus, jolla leikataan teiltä kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:13"]
Yrittäkää nyt ymmärtää, että huomenna on mielenilmaisu eikä lakko. Jos olisi lakko, siihen osallistuisivat kaikki liittoon kuuluvat. Lakkoon ei ole vapaaehtoinen. Mutta huomiseen MIELENILMAISUUN osallistuminen ei ole pakollinen.
[/quote]Höpö höpö. Mikään liitto ei voi laillisesti pakottaa jäsentään lakkoon. Toki voi erottaa liiton jäsenyydestä, jos saa tietää että jäsen on rikkuroinut, mutta kassasta ei voi eikä saa erottaa.
Suomen perustuslaki takaa kaikille oikeuden työhön. Ammattiliitot eivät voi yksilön perusoikeuksia polkea mielivallallaan, vaikka toki mieluusti sen tekisivät.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:06"]En lakkoile, koska rahalle on käyttöä ja en viitsi jättää työkavereitani Puolaan.
[/quote]
Pulaan* :D
[/quote]
Kerkesin jo moneen kertaan pähkäillä, mitä hemmettiä toi Puola tarkotti :D Että oletteko virkistysmatkalla Puolassa ja sulle on langennut tehtäväksi toimia juoppokuskina paluumatkalla Suomeen.
Kiitos, löytyihän se huumorinkukkanen täältäkin ketjusta.
En, koska projektin deadline paukkuu kuun lopulla. Sattuisi vaan omaan nilkkaan tällainen lakkoilu.
Osallistun mielenosoitukseen ja menen normaalisti töihin yövuoroon sen jälkeen. Eihän tässä kukaan ole lakkoilemassa vaan kyse on mielenosoituksesta. Ei mulla mitään syytä ole olla pois töistä, kun työvuoro ei muutenkaan osu mielenosoituksen ajankohtaan.
Mä en edes tiedä, onko meidän liitto osallistuva lakkoon, jotkut sanoo että on, mutta ei ainakaan mitään sähköpostia asiaan liittyen ole tullut, jotain pliipaplaapaa vain, mutta ei mitään selväsanaista viestiä, että lakossa oltaisiin. Ihan sama tosin, ei mulla ole varaa palkattomiin vapaapäiviin.
Mielenilmaus olisi klo 11-13 ja liitto on kehottanut osallistumaan. En osallistu. Työaikani alkaa klo 15 ja kaverin kyydillä pääsen työpaikalle, kun bussi ei tietenkään kulje.
Itseäni ei leikkaukset paljoakaan kosketa, meillä on metallialan firma kuitenkin kiinni huomenna ihan solidaarisuudesta kun ei nyt kamala kiirekään ole. Vaimo on hoitaja ja hänen palkastaan lähtee ainakin 2000e/vuosi joka vastaa hänen kuukauden bruttopalkkaa ja tätä en todellakaan hyväksy. Olen nähnyt kuinka vaimo on tullut itkien kotiin kun taas oli 7,5h töissä ilman yhtäkään taukoa ja taas oli joku kipeänä ja sijaista ei saatu ja kuinka taas joku pappa oli puristanut käsivarteen ison mustelman. Hoitajat ovat palkkansa ansainneet ja pitäisi saada enemmänkin. Eli vaikka meidän pulju olisi ollut auki niin luultavasti olisin pomolle sanonut että osoitan mieltäni vaimonikin puolesta ja jäänyt kotiin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 19:59"]
Kukaan ei lakkoile huomenna.
[/quote]
No vihdoinkin joku täysijärkinen täälläkin. Jaksan aina yllättyä, miten tyhmää porukkaa täällä on.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:12"]
En. Olen sairaanhoitaja, teen päivätyötä joten minulle ei ole iso menetys - palkka on tosin tästä syystä jo valmiiksi keskivertohoitajaa pienempi. Olisin omalta osalta valmis luopumaan vaikkapa lomakorvauksesta kokonaan, jos se auttaa tässä tilanteessa. Ei, mieheni ei ole isopalkkanen, on aloitteleva yrittäjä, jolla ei ole ollut tuloja vielä ollenkaan puoleen vuoteen. 2000€ netto lapsilisineen on meidän kuukausitulot, jolla on tultava toimeen neljän henkilön. Silti haluan tehdä oman osani tämän maan hyväksi.
[/quote]
Asutko kenties jossain Kihniössä ilmaisessa asunnossa? Kai sentään ymmärrät niitä kolmivuorotyötä tekeviä hoitajia, jotka asuvat Helsingissä?
[/quote]
Meillä on kolmio pk-seudun laitamilla, tonnin vuokra. Mies 3-vuorotyössä, mutta kaikki rahakkaimmat vuorot menee aina virolaisille eikä saa vielä ikälisiä tms. Siksi palkka usein jää 1600 e/kk.
Mun tulot eli tuet nyt äitiyslomalla yht. 600 e/kk. Kyllä me 4 hlö ihan hyvin eletään, joten musta toi 2000 neljälle kuulostaa niukalta mutta kohtuulliselta.
Suomalaiset on kyllä oikeasti tottuneet vähän liian hyvään. Kun mietinkin oloja pari sukupolvea taaksepäin..
Typerysten touhua. Vähemmistö lakkoilee työnsä taas Kiinaan
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:12"]
En. Olen sairaanhoitaja, teen päivätyötä joten minulle ei ole iso menetys - palkka on tosin tästä syystä jo valmiiksi keskivertohoitajaa pienempi. Olisin omalta osalta valmis luopumaan vaikkapa lomakorvauksesta kokonaan, jos se auttaa tässä tilanteessa. Ei, mieheni ei ole isopalkkanen, on aloitteleva yrittäjä, jolla ei ole ollut tuloja vielä ollenkaan puoleen vuoteen. 2000€ netto lapsilisineen on meidän kuukausitulot, jolla on tultava toimeen neljän henkilön. Silti haluan tehdä oman osani tämän maan hyväksi.
[/quote]
Asutko kenties jossain Kihniössä ilmaisessa asunnossa? Kai sentään ymmärrät niitä kolmivuorotyötä tekeviä hoitajia, jotka asuvat Helsingissä?