Miksi lakkoilet huomenna/miksi et, perusteluja?
Anteeksi jos näitä on jo täällä ollut, mutta siis hyvät syyt kokoon miksi olla huomenna lakossa/miksi ei.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:41"]
Voisin mennä ja haluaisinkin, mutten halua ottaa palkatonta. Olen hoitaja ja esimies tiedotti että mielenilmaukseen saa lähteä kuka haluaa, mutta palkkaa siitä ei makseta. Ja ennenkun joku neropatti taas ehdottaa saikuttamista "omalla ilmoituksella" jotta pääsee "mielenilmaukseen" mukaan, niin ei onnistu. Huomisen osalta oma ilmoitus käytäntö on poistettu ja saikut hoidetaan työterveyden kautta. Ja sitä paitsi mun omatunto ei sallisi höpöpöpöjen käyttämistä syynä vapaapäivään.
[/quote]
Eli oikeasti et halua mennä, jos haluaisit maksaisit sen kyllä omasta pussistasi ilomielin. Nää kyllä naurattaa eniten, joiden pitäis vielä palkkaakin saada mielenilmaisuun osallistumisesta. Ei ihme, että mitkään leikkaukset ei kelpaa kun kaikki pitäisi vaan saada eikä mistään voi itse tinkiä.
[/quote] En mä.sitä tarkoittanut että mulle pitäisi maksaa siitä että lakkoilisin. Tarkoitin sitä,että tässä matalapalkkaisessa duunissa mitä teen, ei vaan ole varaa ottaa palkatonta. Mä olen ottanut tässä kuussa jo 3pvää palkatonta lääkärin tutkimuskäyntien takia ja ei vaan katos pystynyt ottaa enempää. Vaikka kannatan mielenilmausta, oli vaan pakko valita. Melkein viikon palkan puuttuminen habkaloittaa elämää. Täytyy katsos saada lapsillekin jotain leivän päälle.
En lakkoile, olen töissä itselleni. Voisin tietysti laittaa huomenna koneen kiinni ja nurista ääneen itsekseni, saisivat naapurit ihmetellä. Ymmärrän kyllä niitä, jotka osallistuvat mielenilmaukseen, olen jo itsekin ollut kahdessa mielenosoituksessa tänä vuonna.
Oon jonkun liiton jäsen ketä nämä ei kiinnosta. Leikkaukset ei sinällään vaikuta minuun, mitä nyt saikkupäivä ja ne arkipyhät mutten moisista stressaa. Meillä on myös normaali päivä töissä, jossa on paljon hommia. Olen su-lisien leikkausten puolella, vaikka korven että se sattuu myös terveyden ja turvallisuuden aloille (lisääntyy esim korruptio. .?)
En lakkoile, koska kuulun liittoon, joka on päättänyt olla osallistumatta mielenilmaukseen, mistä olen tyytyväinen. Menen aivan normaalisti huomenna töihin ja mielelläni menenkin, koska töitä on kerrankin. Olen osa-aikaisena ja palkka perustuu tuntiliksaan, eli mulla ei ole varaa lakkoilla, enkä kyllä haluaisikaan! Onneksi pääsen autolla töihin, vaikka yleensä menenkin bussilla.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:33"] Tää tehoo. Sipilä pakenee Suomesta ens viikolla. Työnantaja kyseli tänään lakkoon menijöiden nimiä. Alkaa jo huolestuttaa vissiin. Onko muuten laillista kysellä etukäteen, kuka osallistuu lakkoon? [/quote]Tietenkin on laillista, eikä kyseessä ole LAKKO. [/quote] Ei kuulu työnantajalle ketkä mielenilmaukseen osallistuu. Eli ei ole työnantajalla puhtaat jauhot pussissa jos kyselee.
[/quote]Tietysti työnantajalle pitää ilmoittaa etukäteen, jos aikoo olla pois töistä. Kyse ei ole laillisesta lakosta, vaan laittomasta lakosta, joka on naamioitu mielenosoitukseksi. Ilman pätevää syytä ei töistä saa olla pois. Se on heti varoituksen paikka ja seuraavasta ulos.
Eiköhän siellä ole sossut, työttömät ja piritorin väki metelöimässä ja rikkomalla paikkoja
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:05"] Työehtosopimus ei voi tuota kieltää. Kyse ei ole nyt lakosta kuitenkaan. Lakkoon osallistuvat kaikki joita se koskee. Mielenilmaisuun osallistuminen on vapaaehtoista. [/quote] Kyllä voi, jos on absoluuttinen velvoite. Kieltää myös mielenilmaukset. [/quote] Ei voi. Lakia huonompia velvoitteita ei voi olla työehtosopimuksessa. [/quote] kyllä voi. Meidän liiton pj lähetti vielä viestin ja muistutti tästä. Ymmärrän kyllä että tässä tilanteessa ollaan töissä. [/quote] Vaan kun ei voi. [/quote] Laki sanelee ehdot . Työehtosopimus voi poiketa vain paremmin ehdoin. Muuten sopimus ei ole laillinen.
[/quote]
En tiedä jatkuiko tämä, kun en jäksanut lukea pidemälle, mutta kyseessä on varmaankin virkaehtosopimus, joka velvoittaa työrauhaan tietyin ehdoin ja tämä ei ehtoa täytä. t. ohis
Meinaan huomenna hilpasta pyörällä mielenilmaukseen. Mulla on pe työtön päivä. Olen sitä mieltä, että meitä tavallisia ihmisiä viilataan tässä linssiin. Sipilällä itsellään on miljoonia laillisesti piilotettuna. Miksi hän ei osallistu talkoisiin?
Hyvällä fiiliksellä aamulla reippaana töihin palvelemaan lakkoilijoita.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:13"]
Yrittäkää nyt ymmärtää, että huomenna on mielenilmaisu eikä lakko. Jos olisi lakko, siihen osallistuisivat kaikki liittoon kuuluvat. Lakkoon ei ole vapaaehtoinen. Mutta huomiseen MIELENILMAISUUN osallistuminen ei ole pakollinen.
[/quote]
http://www.akt.fi/uutiset/akt-n-jasenet-pidattaytyvat-tyosta-poliittisen-mielenilmaisun-johdosta/
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:33"] Tää tehoo. Sipilä pakenee Suomesta ens viikolla. Työnantaja kyseli tänään lakkoon menijöiden nimiä. Alkaa jo huolestuttaa vissiin. Onko muuten laillista kysellä etukäteen, kuka osallistuu lakkoon? [/quote]Tietenkin on laillista, eikä kyseessä ole LAKKO. [/quote] Ei kuulu työnantajalle ketkä mielenilmaukseen osallistuu. Eli ei ole työnantajalla puhtaat jauhot pussissa jos kyselee.
[/quote]Tietysti työnantajalle pitää ilmoittaa etukäteen, jos aikoo olla pois töistä. Kyse ei ole laillisesta lakosta, vaan laittomasta lakosta, joka on naamioitu mielenosoitukseksi. Ilman pätevää syytä ei töistä saa olla pois. Se on heti varoituksen paikka ja seuraavasta ulos.
[/quote]
Hallituksen toimien vastustaminen mielenilmauksella ei ole lakkoilua, eikä siitä voi rangaista varoituksin tai potkuin. Työnantaja ei siis tee mitään tiedolla "kuka osallistuu" -mutta ilmoitusvelvollisuus koskee työssä käyvää ihmistä, mielenilmaukseen osallistujille ei makseta palkkaa kun taas saikuttajalle maksetaan, mutta siis mitään listoja työnantajan on turha keräillä.
Minä osallistun koska hallitus on väärällä tiellä. Suomessa on ennen pidetty heikoimman puolta, mutta nyt ajetaan luokkajakoa. Työnantajilta ei vaadita mitään vastineeksi työntekijöiden talkoille. Juu, ja leikkaukset eivät koske minua. Vielä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:39"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:33"] Tää tehoo. Sipilä pakenee Suomesta ens viikolla. Työnantaja kyseli tänään lakkoon menijöiden nimiä. Alkaa jo huolestuttaa vissiin. Onko muuten laillista kysellä etukäteen, kuka osallistuu lakkoon? [/quote]Tietenkin on laillista, eikä kyseessä ole LAKKO. [/quote] Ei kuulu työnantajalle ketkä mielenilmaukseen osallistuu. Eli ei ole työnantajalla puhtaat jauhot pussissa jos kyselee. [/quote]Tietysti työnantajalle pitää ilmoittaa etukäteen, jos aikoo olla pois töistä. Kyse ei ole laillisesta lakosta, vaan laittomasta lakosta, joka on naamioitu mielenosoitukseksi. Ilman pätevää syytä ei töistä saa olla pois. Se on heti varoituksen paikka ja seuraavasta ulos. [/quote] Hallituksen toimien vastustaminen mielenilmauksella ei ole lakkoilua, eikä siitä voi rangaista varoituksin tai potkuin. Työnantaja ei siis tee mitään tiedolla "kuka osallistuu" -mutta ilmoitusvelvollisuus koskee työssä käyvää ihmistä, mielenilmaukseen osallistujille ei makseta palkkaa kun taas saikuttajalle maksetaan, mutta siis mitään listoja työnantajan on turha keräillä.
[/quote]Ei työstä voi olla pois aina, jos jossain järjestetään poliittinen mielenilmaus. Palkatonta poissaoloa anotaan etukäteen, ja työnantaja voi siihen suostua, jos haluaa. Kuten muihinkin vapaapäivätoiveisiin.
Työrauhavelvoite koskee myös työsuhteisia työehtosopimuksen alaisia työntekijöitä. Tietysti. Siksi tämä laiton lakko on nimitetty mielenilmaukseksi. Poliittinen osallistumisoikeus on toki kaikilla, mutta se perusoikeus ei oikeuta olemaan työstä pois miten sattuu. Jos huomenna on työvuoro eikä mitään ole työnantajalle ilmoittanut, niin töihin on mentävä tai sitten kärsittävä seuraukset.
Tässä nyt ay-liike johtaa harhaan tyhmiä ihmisiä, kun toimitaan muuten kuin laillisessa lakossa, mutta nimitetään tätä laitonta lakkoa vaan mielenosoitukseksi.
Onhan minulla perustuslain mukaan oikeus myös harjoittaa uskontoani, mutta ei se sitä tarkoita, että voin mitään sopimatta työnantajan kanssa olla aina pois töistä kun on uskontoni mukainen pyhäpäivä.
Et taida asua PK-seudulla? Ihmisten työmatkat ovat täällä usein pitkiä ja täysin julkisen liikenteen varassa varsinkin, jos ei ole omaa autoa, jollaisesta kuitenkaan ei tänään ole edes paljon apua.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 19:50"]En lakkoile mutta joudun pitämään palkattoman vapaan koska lakko. Kiukuttaa koko AY-liike.
[/quote]
Koska lakko mitä?
[/quote]
Unohtui tämä lainaus mihin vastasin
111/112 :)
meen töihin, koska himas on tylsää ja töissä mukavaa.
En lakkoile, olen yrittäjä. Ei ole yksinkertaisesti varaa olla pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:41"]
Voisin mennä ja haluaisinkin, mutten halua ottaa palkatonta. Olen hoitaja ja esimies tiedotti että mielenilmaukseen saa lähteä kuka haluaa, mutta palkkaa siitä ei makseta. Ja ennenkun joku neropatti taas ehdottaa saikuttamista "omalla ilmoituksella" jotta pääsee "mielenilmaukseen" mukaan, niin ei onnistu. Huomisen osalta oma ilmoitus käytäntö on poistettu ja saikut hoidetaan työterveyden kautta. Ja sitä paitsi mun omatunto ei sallisi höpöpöpöjen käyttämistä syynä vapaapäivään.
[/quote]
Eli oikeasti et halua mennä, jos haluaisit maksaisit sen kyllä omasta pussistasi ilomielin. Nää kyllä naurattaa eniten, joiden pitäis vielä palkkaakin saada mielenilmaisuun osallistumisesta. Ei ihme, että mitkään leikkaukset ei kelpaa kun kaikki pitäisi vaan saada eikä mistään voi itse tinkiä.