Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokaluokkalaiselle oli sattunut pissavahinko koulussa. Voi tätä häpeän määrää.

Vierailija
30.03.2022 |

On jo niin iso ja sitten käy näin. Ollaan opetettu, että käy välitunnilla vessassa, mutta ei näköjään auttanut. Ei ollut tunnilla uskaltanut pyytää lupaa vessaan ja pissasi housuun. Pojan mukaan kaikki nauroivat. Niin pahalta kuin tuntuukin sanoa, niin en ihmettele. Syksyllä alkaa jo kolmas luokka eikä ole enää mikään pieni. On täyttänyt jo 9v. Lasta yritin lohduttaa, mutta en voi mitään että pahalta tuntuu. Toivottavasti tästä ei nyt seuraa vuosien kiusaamiskierre. Poika on muutenkin melko herkkä ja ujo ja pahoittaa helposti mielensä.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole iso. Pieni lapsi on vielä ja vahinkoja sattuu. Maailma ei siihen kaadu.

Vierailija
22/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatpas lapset ilkeitä. Minä pissasin joskus parikymppisenä housuun baarissa eikä kukaan nauranut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä häpeät lastasi? No ei ihme, että raukka on niin sulkeutunut persoona, että ei edes uskalla lupaa pyytää päästä vessaan.

En sanonut niin. En lapselle sitä näyttänyt, mutta kyllä tuo tilanne mua hävetti. Se kun ope soitti mulle ja kertoi asiasta. Kurja olo on lapsen puolesta, mutta tiedän miten julmia lapset osaa olla toisilleen. Pienemmistäkin asioista. Tätä ei olisi kaivattu. ap

Kyllä lapsi tietää, että häpeät. Ja ihan sama, vaikka ei olisi huomannut. Minusta on outoa, että sun päällimmäinen tunne tuossa on häpeä.

Minkä minä sille voin, että tunnen tästä häpeää? Se on tunne. Ihmiset tuntee erilaisia tunteita eri tilanteissa. Mitä minun sitten sinun mielestäsi olisi pitänyt tuntea? Ylpeyttä? ap

Vierailija
24/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuhan noita,ei tartte hävetä.

Vierailija
25/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä häpeät lastasi? No ei ihme, että raukka on niin sulkeutunut persoona, että ei edes uskalla lupaa pyytää päästä vessaan.

En sanonut niin. En lapselle sitä näyttänyt, mutta kyllä tuo tilanne mua hävetti. Se kun ope soitti mulle ja kertoi asiasta. Kurja olo on lapsen puolesta, mutta tiedän miten julmia lapset osaa olla toisilleen. Pienemmistäkin asioista. Tätä ei olisi kaivattu. ap

Kyllä lapsi tietää, että häpeät. Ja ihan sama, vaikka ei olisi huomannut. Minusta on outoa, että sun päällimmäinen tunne tuossa on häpeä.

Minkä minä sille voin, että tunnen tästä häpeää? Se on tunne. Ihmiset tuntee erilaisia tunteita eri tilanteissa. Mitä minun sitten sinun mielestäsi olisi pitänyt tuntea? Ylpeyttä? ap

Juu, tunne on tunne, mutta ehkä voisit pohtia, että miksi häpeät tuollaista. Minusta ei ole normaalia, että vanhempi häpeää lapsensa yksittäistä pissavahinkoa.

Vierailija
26/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei uskaltanut pyytää lupaa vessaan? Oletteko pelotelleet sillä, että vessassa saa käydä vain välitunnilla?

Ei olla peloteltu, mun lapsi on vaan melko ujo ja koulussa opekin on neuvonut, että vain välkällä käydään vessassa ja sitä ohjetta on yrittänyt noudattaa. Ja me vanhemmat ollaan siihen myös ohjattu, mutta ei vessareissuja hätätilanteissa olla kielletty. ap

Voisit osoittaa nyt opea syyttävällä sormella. Jos lapsella on noin kova pissahätä niin sen huomaa. Miksi ei lähettänyt hätäistä lasta vessaan? Kuten sanoit lapsi ei välttämättä kehtaa pyytää lupaa, mutta ope voisi tulla vastaan. Väitän että ei tuota hätää ole voinut olla huomaamatta.

Voi herran jestas sentään. Opella on 20-25 muutakin lasta opetettavana. Ei varmasti pysty kiinnittämään jokaiseen koko ajan 100 prosenttista huomiota. Ei vaikka mitä jumppaa ja hytkymistä tuo poika olisi siellä paniikissa harrastanut. Tuon ikäinen lapsi osaa jo viitata ja pyytää lupaa käydä vessassa. Ei ole tosiaan open syy.

Vierailija
27/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia pelätä luokassa ja siitä sitten vahinko. Ei ole maailmanloppu, todellakaan ei. Mutta äidin reaktio järkyttävä. Voi lapsirukka. Ota kainaloon ja sano että ei mitään hätää, näitä sattuu. Ja että koittaisi uskaltaa pyytää vessaan. Kiusaamista on hetken mutta se pitää pistää nauruksi. Ei ne kauan kiusaa jos siitä viis veisaa. T. Myös extraujo, jolle luokassa silmätikkunä viittaamiset oli kauheita. Nyt alatte opetella vessaan pyytämistä viittaamalla. Neuvo lastasi kuinka toimia. Tuo oli harmiton vahinko. On vielä kovin pieni ihminen.

Vierailija
28/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tärkeintä on opettaa lasta nyt sanomaan reippaasti vastaan, olettaen että kiusataan. Jos joku katsoo virnuillen ton takia, niin lapsen on syytä mulkaista uhmakkaasti takaisin, sellaisella varokin sanomasta mitään tai täältä pesee -tyyppisellä katseella. Mikä tahansa moka unohtuu, kunhan ihminen, lapsi tai aikuinen näyttää, että hän pystyy puolustamaan tarvittaessa itseään. Noista kasvaa kauheita kiusausjuttuja, jos kohde näyttää siltä, että itsekin häpeää itseään ja suurin piirtein itse ojentaa kaulansa, että lynkkaajajoukko saa sen katkaista.

Opeta lapsellesi itsetuntoa ja sitä, että hänellä on oikeus puolustaa itseään. Muistuta tosiaan, että noin voi käydä kelle tahansa. Mutta älä tyydy siihen. Tärkeintä on, ettei näytä arkuuttaan muille tai sitä, että häpeää. Se antaa muille luvan kiusata.

Älkääkä vähätelkö tätä. Nämä on lasten maailmassa kuolemanvakavia juttuja. Tollanen moka, se nyt vaan on absoluuttinen häpeä. Kaikki tietää sen. Ja on tyhmintä maailmassa vähätellä sitä. Lapsiparka, ei varmaan saa unta yöllä ja aamulla vatsa pelosta velloen kouluun odottamaan, että miten käy. Huhhuh... hirvittää jopa näin ulkopuolisena lapsen puolesta.

Vierailija
29/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon vässykän oot kasvattanu. Onnittelut.

Vierailija
30/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo..

Vierailija
31/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastasi ei todellakaan yhtään auta se, että sinä vanhempana häpeät häntä, kun hänelle sattuu vahinko, jota hän itse häpeää jo muutenkin ihan liikaa. Siinä tilanteessa hän tarvitsee lohdutusta ja tukea.

Jos vahinkoja sattuu usein, pitää niiden syy selvittää. Lasta ei kuitenkaan saa syyllistää niistä.

Minulla on näistä koulussa sattuneista pissavahingoista kokemusta sekä omalta kouluajaltani että lasteni kouluajoilta. 

Vierailija
32/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei uskaltanut pyytää lupaa vessaan? Oletteko pelotelleet sillä, että vessassa saa käydä vain välitunnilla?

Ei olla peloteltu, mun lapsi on vaan melko ujo ja koulussa opekin on neuvonut, että vain välkällä käydään vessassa ja sitä ohjetta on yrittänyt noudattaa. Ja me vanhemmat ollaan siihen myös ohjattu, mutta ei vessareissuja hätätilanteissa olla kielletty. ap

Voisit osoittaa nyt opea syyttävällä sormella. Jos lapsella on noin kova pissahätä niin sen huomaa. Miksi ei lähettänyt hätäistä lasta vessaan? Kuten sanoit lapsi ei välttämättä kehtaa pyytää lupaa, mutta ope voisi tulla vastaan. Väitän että ei tuota hätää ole voinut olla huomaamatta.

Voi herran jestas sentään. Opella on 20-25 muutakin lasta opetettavana. Ei varmasti pysty kiinnittämään jokaiseen koko ajan 100 prosenttista huomiota. Ei vaikka mitä jumppaa ja hytkymistä tuo poika olisi siellä paniikissa harrastanut. Tuon ikäinen lapsi osaa jo viitata ja pyytää lupaa käydä vessassa. Ei ole tosiaan open syy.

Kyllä sen hytkymisen huomaa etenkin jos lapsi on yleensä rauhallinen. Minä ainakin kysyn lapselta haluaako käydä vessassa. Aina haluavat. Nämä hytkyjät on ujoja lapsia. Heitä pitää hieman tulla vastaan.

T. Ekaluokan ope

Vierailija
33/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tärkeintä on opettaa lasta nyt sanomaan reippaasti vastaan, olettaen että kiusataan. Jos joku katsoo virnuillen ton takia, niin lapsen on syytä mulkaista uhmakkaasti takaisin, sellaisella varokin sanomasta mitään tai täältä pesee -tyyppisellä katseella. Mikä tahansa moka unohtuu, kunhan ihminen, lapsi tai aikuinen näyttää, että hän pystyy puolustamaan tarvittaessa itseään. Noista kasvaa kauheita kiusausjuttuja, jos kohde näyttää siltä, että itsekin häpeää itseään ja suurin piirtein itse ojentaa kaulansa, että lynkkaajajoukko saa sen katkaista.

Opeta lapsellesi itsetuntoa ja sitä, että hänellä on oikeus puolustaa itseään. Muistuta tosiaan, että noin voi käydä kelle tahansa. Mutta älä tyydy siihen. Tärkeintä on, ettei näytä arkuuttaan muille tai sitä, että häpeää. Se antaa muille luvan kiusata.

Älkääkä vähätelkö tätä. Nämä on lasten maailmassa kuolemanvakavia juttuja. Tollanen moka, se nyt vaan on absoluuttinen häpeä. Kaikki tietää sen. Ja on tyhmintä maailmassa vähätellä sitä. Lapsiparka, ei varmaan saa unta yöllä ja aamulla vatsa pelosta velloen kouluun odottamaan, että miten käy. Huhhuh... hirvittää jopa näin ulkopuolisena lapsen puolesta.

Älä sinä nyt lähde ruokkimaan toista ylireagoivaa. Ei ole mitään tarvetta puolustautua kun se nauru on ihan normaali reaktio tuossa tilanteessa. Pitkittyvä vinoilu ei ole, ja jos sellainen yltyy, pitää saada tilanne poikki ja opettaja kommentoimaan, että hän ei ehkä ole antanut ihan loppuun mietittyjä ohjeita ja nauku seis. Mutta jos heti hyökkää takaisin, ei sekään aina niin järkevää ole. 

Edelleen, tämän tarinan ainoa todellinen ongelma on äiti, joka häpeää lastaan, vaikka väittää tekevänsä jotain muuta. Häpeä ja sen kiistäminen eivät kumpikaan ole asiallisia reaktioita tilanteeseen, ja äidin olisi syytä miettiä omia tunnereaktioitaan, mistä ne kumpuavat. Tunteille on selityksensä, mutta ihmisen pitää itse ymmärtää onko hänen taustassaan käsittelemättömiä asioita, jotka nyt sitten kätevästi siirretään seuraavan polven ongelmaksi.

Vierailija
34/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on julmia toisilleen. Ei siitä mihinkään pääse. Opeen ottaisin minkäkin yhteyttä.

Vierailija
35/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa sinulle olla lapset ihan tuntematon ihmisryhmä. Muuten et tuommoista kysyisi.

Vierailija
36/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista myötätuntoa ilmeisesti tämä vanhempi kokee, kun pelkää kiusaamista noin kovin. Ehkä sitä voisi vielä koittaa jotenkin syventää osoittamalla ymmärtämystä lasta kohtaan?

Vierailija
37/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen hytkymisen huomaa etenkin jos lapsi on yleensä rauhallinen. Minä ainakin kysyn lapselta haluaako käydä vessassa. Aina haluavat. Nämä hytkyjät on ujoja lapsia. Heitä pitää hieman tulla vastaan.

T. Ekaluokan ope

Oletpas tyhmä moukka. Jos lapsi on tosi ujo, ja sinä suureen ääneen kysyt muiden kuullen, haluaako käydä vessassa, se voi olla tosi nöyryyttävää lapselle, joka nimenomaan ei halua, että muut kuulevat!

Pitää kysyä tosi vaivihkaa, esim. käymällä lapsen pulpetilla ja tietty siinäkin vaiheessa osan päät kääntyvät. Parasta olisi sopia pelisäännöt etukäteen. Ihanteellisin olisi sama kuin yliopiston tentissä: saa viitata vaivihkaa tai joku muu merkki, jonka jälkeen voi lähteä vessaan. Tenttitilanteessa on toki saattoväki mukana, mitä ei tarvita mutta siis toi perusidea, että muita häiritsemättä ilmoitetaan merkillä, että lähtee veskiin ja sitten vaan menee.

Musta toikin on ihan älyvapaata, ettei saisi mennä vessaan luokkatilanteesta. MIkä pointti tossa on? Jos joku alkaa hyväksikäyttää oikeutta käydä vessassa, niin siihen sitten puututaan tarvittaessa. Eihän tuossa ole järkeä, että kaikkien elämä tehdään vaikeaksi siltä varalta, että joukosta joku mahdollisesti ehkä käyttää vessaan poistumista johonkin lorvehtimiseen.

Vierailija
38/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ylpeyttä kuin häpeää. Ylpeyttä siitä, että sinulle tarjoutui tilaisuus auttaa poikaasi kasvamaan rohkeaksi ihmiseksi joka uskoo arvoonsa muiden silmissä riippumatta täysin merkityksettömistä epäonnistumisista, joissa hän ei ole tehnyt mitään väärää. Koko ajattelutapasi on kummallinen - syksy on syksyllä, nyt ei ole vielä edes kunnolla kevät. Lapsi ehtii kasvaa ja kypsyä syksyyn mennessä puoli vuotta, ja sinä vääntelet käsiäsi miten kauhean vaativaa on mennä kolmannelle luokalle? No ei ole, kaikki menevät kolmannelle ja pärjäävät siellä kyllä. 

Lapsesi ei ole väline, johon voit ulkoistaa omia ahdistuksiasi, vaan sinun kuuluisi suojella häntä tarpeettomilta avuttomuudentunteilta. Arvosta lastasi, usko häneen ja käsittele ahdistuksesi järkevästi.

Vierailija
39/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toista. Tottakai tuntuu pahalta. Tuollaisessa tilanteessa auttaa, kun on edes yksi ihminen, joka osaa suhtautua sopivalla keveydellä asiaan. Myötätunnolla, muttei ala sen enempää kauhistelemaan, mitä tapahtui. Mokia ja vahinkoja sattuu ihan jokaiselle. Jos joku alkaa kiusata, se tilanne hoidetaan sitten.

Itse olin valtavan häpeäaltis lapsi ja pitkälle aikuisuuteenkin. Paljon elämästä on jäänyt jopa elämättä, kun niin kovasti pelkäsin nolaavani itseni toisten edessä. Vanhemmista ei aikoinaan ollut mitään apua, kun toista ei kiinnostanut ja toinen oli samanlainen häpeäjä ja pelkääjä. Kun olisikin osannut silloin vain naurahtaa itsekin, että no joo, olihan kyllä, ja se siitä. Tarvittaessa laittaa kiusaajille luun kurkkuun.

Vierailija
40/74 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on julmia toisilleen. Ei siitä mihinkään pääse. Opeen ottaisin minkäkin yhteyttä.

Ehdottomasti yhteyttä opettajaan ja vielä niin että painotetaan miten paljon lapsi tapahtunutta häpeää.

Tässä toivoisi kaikille yhtä osaavaa opettajaa kuin itselläni oli tuossa iässä. Hän lähetti sen jolle vahinko tapahtui kotiin vaihtamaan kuivat housut ja sillä aikaa puhui luokalle niin, että syntyi vahva empatian tunne, ja ohjeisti miten menetellään. Asianosainen tuli takaisin eikä kukaan reagoinut mitenkään eikä tietääkseni asiaan palattu enää koskaan.   -   Ai. niin, mutta opettajani olikin epäpätevä, ei opettajakoulutusta saanut, vaan psykologian opiskelija, joka aikanaan erikoistuikin nimenomaan lapsiin. Ehdottomasti paras perusopetuksen opettajistani!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi