Tokaluokkalaiselle oli sattunut pissavahinko koulussa. Voi tätä häpeän määrää.
On jo niin iso ja sitten käy näin. Ollaan opetettu, että käy välitunnilla vessassa, mutta ei näköjään auttanut. Ei ollut tunnilla uskaltanut pyytää lupaa vessaan ja pissasi housuun. Pojan mukaan kaikki nauroivat. Niin pahalta kuin tuntuukin sanoa, niin en ihmettele. Syksyllä alkaa jo kolmas luokka eikä ole enää mikään pieni. On täyttänyt jo 9v. Lasta yritin lohduttaa, mutta en voi mitään että pahalta tuntuu. Toivottavasti tästä ei nyt seuraa vuosien kiusaamiskierre. Poika on muutenkin melko herkkä ja ujo ja pahoittaa helposti mielensä.
Kommentit (74)
Voi seurata jotain kiusaamista. Pyydä opettajaa hetken katsomaan enemmän lapsesi perään. Lapsellesi kerrot heti, että äärimmäisessä hädässä ennemmin kesken tunnin vessaan kuin housuun. Jospa kuitenkin olisi nyt oppinut että välkällä tosiaan kannattaa käydä vessassa.
Miksi ei uskaltanut pyytää lupaa vessaan? Oletteko pelotelleet sillä, että vessassa saa käydä vain välitunnilla?
Selvittelisin mahdollisuutta vaihtaa koulua tai edes luokkaa. Jos saa kerran maineen "vaippavillenä", niin se voi seurata yläkouluun asti.
Ettei tulisi poika vanhempaansa? Mitäs häpeämistä sinulla tässä on, vai pojanko häpeää voivottelit otsikossa? Mitä jos reipastuisit itse ja hoitaisit oman häpeäsi kevenemään, niin pojan ongelmat voivat helpottaa jo sillä.
Huomenna voi olla vaikea päivä. Varaudu siihen. Kannattaa soitella open kanssa, että miten toimitte.
Eihän ole mikään tulehdus? Diabetes?
Siis sä häpeät lastasi? No ei ihme, että raukka on niin sulkeutunut persoona, että ei edes uskalla lupaa pyytää päästä vessaan.
Mun tyttö pissasi ekalla luokalla. Sitä vaan sattuu, lapsi aina ei tunnista pissahätää.
Itselle sattui kans joskus 8-vuotiaana. Syynä oli virtsatietulehdus. Kyllähän siitä jotkut toiset tytöt supisi, mutta ei siitä mitään kiusaamiskierrettä seurannut, vaikka en koskaan edes kertonut että mulla oli virtsatietulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei uskaltanut pyytää lupaa vessaan? Oletteko pelotelleet sillä, että vessassa saa käydä vain välitunnilla?
Ei olla peloteltu, mun lapsi on vaan melko ujo ja koulussa opekin on neuvonut, että vain välkällä käydään vessassa ja sitä ohjetta on yrittänyt noudattaa. Ja me vanhemmat ollaan siihen myös ohjattu, mutta ei vessareissuja hätätilanteissa olla kielletty. ap
Mä pissasin monta kertaa ala-asteella. Yhden kerran huomasivat kaikki. Mulla oli vaikeutta uskaltaa mennä vessaan, ylipäänsä ongelma siitä, että herätän huomiota. Olisi ollut ihan mahdotonta nostaa kättä luokassa ja sanoa ääneen, että tarvii mennä vessaan. Jo etukäteen pystyin kuvittelemaan, miten kaikki kääntää päänsä ja tuijottaa mua... eijeijei, ei vaan voinut, pidättää piti ja väkisinkin välillä tuli housuun.
Häpeän määrä oli valtava. Koin itseni muita huonommaksi koko kouluajan, sellaiseksi epämääräisellä tavalla "sairaaksi" ja vastenmieliseksi. Koen edelleen. Ja kaikki tommosen tosi inhimillisen mokan ja ujouden vuoksi! Ei sit kuitenkaan ihan maailmanhistorian suurimpia syntejä.
Kukaan ei auttanut mua. Äitille kerroin, mutta ei se osannut auttaa, sekin vissiin häpesi mua. Sain rypeä häpeässäni kaikessa rauhassa. Se sai rauhassa kasvaa, vähän kuin eräänlainen home. Se voi edelleen hyvin, eri syistä totta kai mutta silti.
Voi kun voisit kitkeä pojastasi tuon häpeän ajoissa. Kaikki ne muut häpeät, mitä väistämättä tässä elämässä ihmisen osaksi tulee, putoavat tuollaisen takia hyvin valmisteltuun pohjaan.
Häpeä on tunne, mitä ei saisi päästää kasvamaan! Nyt on sun hommana miettiä, miten toi kierre saadaan katkeamaan.
Pikkusisko oli pienenä tosi ujo ja kerran sitten kävi vahinko, kun ei ollut uskaltanut ja malttanut mennä vessaan. Joku syy siihen kai on, ettei poika uskalla mennä vessaan kesken tunnin? Pikkusiskoa ainakin joku ku*ipää kiusasi, kerran lukitsi pimeään vessaan. Älä nyt hyvä ihminen ainakaan lapsellesi näytä tai kerro, että häpeät häntä.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna voi olla vaikea päivä. Varaudu siihen. Kannattaa soitella open kanssa, että miten toimitte.
Ei pitäisi olla. Ei olla kotona huomattu mitään erikoista, mutta voisihan sokeriarvot ottaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla peloteltu, mun lapsi on vaan melko ujo ja koulussa opekin on neuvonut, että vain välkällä käydään vessassa ja sitä ohjetta on yrittänyt noudattaa. Ja me vanhemmat ollaan siihen myös ohjattu, mutta ei vessareissuja hätätilanteissa olla kielletty. ap
Täysin typerä sääntö tai ohjeistus.
Hätä iskee silloin kun se iskee. Pissahädän voi vielä jotenkin ennakoida, mutta isompi hätä saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tai mahatauti. Tytöillä ja naisilla sitten vielä menkat. Voi olla sairauksia, joiden takia vessassa pitää käydä usein. Kunhan sinne vessaan ei jää huvikseen asumaan koko päiväksi, niin sinne pitää saada ilman pelkoa mennä juuri silloin kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis sä häpeät lastasi? No ei ihme, että raukka on niin sulkeutunut persoona, että ei edes uskalla lupaa pyytää päästä vessaan.
En sanonut niin. En lapselle sitä näyttänyt, mutta kyllä tuo tilanne mua hävetti. Se kun ope soitti mulle ja kertoi asiasta. Kurja olo on lapsen puolesta, mutta tiedän miten julmia lapset osaa olla toisilleen. Pienemmistäkin asioista. Tätä ei olisi kaivattu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla. Ei olla kotona huomattu mitään erikoista, mutta voisihan sokeriarvot ottaa. ap
Lievä epilepsia voi myöskin oireilla noin.
Lapset löytää aina syyn pilkata toisia. Kannattaa sanoa lapselle että tuollaisia vahinkoja sattuu vanhemmillekin ihmisille. Virheistä opitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit osoittaa nyt opea syyttävällä sormella. Jos lapsella on noin kova pissahätä niin sen huomaa. Miksi ei lähettänyt hätäistä lasta vessaan? Kuten sanoit lapsi ei välttämättä kehtaa pyytää lupaa, mutta ope voisi tulla vastaan. Väitän että ei tuota hätää ole voinut olla huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut niin. En lapselle sitä näyttänyt, mutta kyllä tuo tilanne mua hävetti. Se kun ope soitti mulle ja kertoi asiasta. Kurja olo on lapsen puolesta, mutta tiedän miten julmia lapset osaa olla toisilleen. Pienemmistäkin asioista. Tätä ei olisi kaivattu. ap
Kyllä lapsi tietää, että häpeät. Ja ihan sama, vaikka ei olisi huomannut. Minusta on outoa, että sun päällimmäinen tunne tuossa on häpeä.
Minä olen kussut sänkyyn 18-vuotiaana. Heräsin aamulla ja sänky kusessa. Sattuuhan noita.
Minäkin olen pissannut housuun kun olin kuudennella luokalla. Ikävää jos muut pilkkaavat.