Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero tuli, miten erorahat ?

Mielensäpahoittanut
30.03.2022 |

Lyhyesti 15 v parisuhdetta takana joista 12 vuotta naimisissa. 2 yhteistä lasta (7 ja 11 vuotiaat). Yhteen mentäessä varallisuusero oli suuri. Vaimoni siis varaton ja minulle jo omaisuutta kertynyt mittavia määriä. Tehtiin avioehto. Minä vastasin koko yhteisen ajan elinkustannuksista. Vaimo oli töissä milloin oli, sai olla myös kotona. Nyt ero tulossa ja hän on minulta vaikka mittavia maksuja (lasten elatusrahat on jo sovittu) omaa elämistään varten. Nyt olen lupautunut antamaan hänelle 40 keur uuden elämän perustamista varten (hänellä jo uusi mieskin kuvioissa). Tämä ei riitä ja saan kuulla lasten kuullen olevani kitupiikki, omaan napaan tuijottava paskiainen :( Tuhoan kuulemma hänen elämänsä tai siis olen jo tuhonnut sen. Itselläni aika paha mieli asiasta koska juridisesti minun ei kaiketi tarvitse antaa mitään. Moraalisesti toki ymmärrän että pitäisi antaa ja annankin. Kuinka nämä erot oikein menee ? Kuuluuko miehen vielä maksella tai antaa jotain erorahaa exälle mukaan ? Onko kaikilla edes antaa vai meneekö se niin että kenellä on niin sen kuuluu antaa ?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sen avioehdon mukaan. Ja mitään elatusmaksuja ei exälle tarvi Suomessa maksaa, lasten elatuksesta vaan oma osansa.

Vierailija
2/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai kuuluu. itse annoin miehelle vitosen ja potkun perseille kun alkoi vinkumaan maksamisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna 40€ ruokarahaa tai taksi ja sano moikka.

Vierailija
4/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet jo maksamassa enemmän kuin avioehdossa on sovittu, ja ex-vaimo jatkaa kitinää, niin peruisin tuon ylimääräisen maksamisen kokonaan. Menisin vain ja ainoastaan avioehdon mukaan. Sillähän olikin jo katseltuna uusi elättäjä, niin mikis sinut tulisi häntä enää elättää?

Lapset on tietenkin erikseen, mutta siitähän ap ei kysynytkään.

Vierailija
5/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt antamaan tuon 40keur, muista laittaa verottajalle vinkki että varmasti tulee lahjavero maksettua.

Vierailija
6/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään anna hänelle mitään. Akka on kupannut sinua tähän asti ja nyt kitisee, kun joutuu töihin ja tienaamaan omat rahansa.

Vierailija
7/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lähihuoltajuutta, ex voi maksaa sulle elarit.

Vierailija
8/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan ex oli kotona lasten kanssa? Jos pitkään, niin hän voi hakea avioehdon kohtuullistamista ja saada paljon enemmän kuin tuon tarjoamasi 40 000€.

Vierailija
9/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana ja ansaitset parempaa.

Vierailija
10/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ex hoiti yhteisiä lapsianne monta vuotta kotona, voi hän hakea oikeuden kautta kohtuullistamista. Hän on kuitenkin uhrannut vuosia kotona sinun lapsiasi hoitaen. Todennäköisesti saa sitä kautta paljon enemmän, kuin tuon 40ke ja siksi ei suostu siihen.

En suostunut minäkään, kun entinen mieheni jäi kiinni pettämisestä ja ero tuli. Hain, ja sain paljon enemmän.

Vierailija
11/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päädyt antamaan tuon 40keur, muista laittaa verottajalle vinkki että varmasti tulee lahjavero maksettua.

Ei osituksesta tarvi mitään veroja maksaa.

Vierailija
12/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puoliso maksoi parempituloisena isomman osuuden menoistamme koko liiton ajan. Sovimme osituksessa, että en vaadi tasinkoa vaikka avioehtoa ei ollutkaan. Ylpeys ei olisi antanut periksi ruinata rahaa ja mielestäni tasinko oli hoidettu jo yhteiselämän aikana, ja sopuisa ero oli tärkeintä tuossa vaiheessa.

Eksä jätti toisaalta minulle lähes kaiken irtaimiston (ei ollut rahallisesti arvokas mutta uusiakaan ei tarvinnut ostaa) eli omalta osaltaan hoiti sopua myös. Voit valita sovun nimessä osallistua taloudellisesti enemmän kuin laki vaatisi, mutta kohtuuttomuuksiin ei tarvitse taipua. 40000 kuulostaa isolta rahalta etenkin, jos puoliso on itse ollut halukas olemaan kotona.

Vierailija
13/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on ottanut päävastuun lapsistanne, ihan konkreettisesta kotihoidosta ja muutenkin heidän hoitamisestaan, sekä ollut vastuussa heidän asioistaan esim. lääkärit, yhteistyö kouluun jne. niin maksaisin enemmän. Ihan kunnioituksesta lasteni äitiä ja sitä työtä kohtaan, mitä hän on lasteni eteen tehnyt ja mahdollisesti siksi oma työura on hetkellisesti jäänyt.

Jos kyse on vain ahneudesta ja hyväksikäytöstä eikä hän ole tehnyt kotona pahemmin mitään sen enempää kuin sinäkään, en välittäisi hänen valituksistaan. Itse tietänet kumpi on kyseessä.

Vierailija
14/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puoliso ollut omasta halustaan kotona, vai onko ap:n työ sen laatuinen että toinen on joutunut sen mahdollistamaan?

Vierailija
15/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti kun on maksamassa niin lahja se on eikä liity eroon mitenkään.

Vierailija
16/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ex hoiti yhteisiä lapsianne monta vuotta kotona, voi hän hakea oikeuden kautta kohtuullistamista. Hän on kuitenkin uhrannut vuosia kotona sinun lapsiasi hoitaen. Todennäköisesti saa sitä kautta paljon enemmän, kuin tuon 40ke ja siksi ei suostu siihen.

En suostunut minäkään, kun entinen mieheni jäi kiinni pettämisestä ja ero tuli. Hain, ja sain paljon enemmän.

Mitä uhraamista se on, että loisii toisen rahoilla? Se maksajahan siinä uhrautuu. Ymmärrätkö edes olla kiitollinen?

Älkää miehet menikö yhteen näiden loisakkojen kanssa!

Vierailija
17/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti kun on maksamassa niin lahja se on eikä liity eroon mitenkään.

Vapaaehtoisesti voisivat polttaa koko avioehdon ja koko omaisuus tasattaisiin eikä olisi lahja. 

Vierailija
18/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä uhraamista se on, että loisii toisen rahoilla? Se maksajahan siinä uhrautuu. Ymmärrätkö edes olla kiitollinen?

Älkää miehet menikö yhteen näiden loisakkojen kanssa!

Yhteisten lasten hoitaminen yhteisellä päätöksellä ei ole mitään loisimista. Ja siinä uhraa oman eläkekertymän ja uran, joten on ihan kohtuullista saada niistä korvausta siltä toiselta osapuolelta, jonka vuoksi niin tekee.

Vierailija
19/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni on ollut omasta tahdostaan kotona. Työuraa hänen omasta tahdostaan on tuon 15 vuoden aikana ollut maksimissaan 1 vuosi. Muuten on saanut nautiskella lasten kanssa puuhastelemisesta ja kodinhoitajaakin/lastenhoitajaakin on käytetty että hän ehtisi myös harrastamaan ja saisi ns omaa aikaa. Eli jotenkin näen ettei tässä mitään työleiriä tai uran sabotoimista ole ollut. Päinvastoin mm työelämään olen kannustanut häntä ja sanomattakin on ollut selvää että on saanut pitää oman palkkansa ja laittaa sen mihin itse parhaiten näkee. Onko oikeasti noin että jos asia tulisi verottajan tietoon niin hän joutuisi maksamaan lahjaveroa ? Vai joudunko minä sen maksamaan jälkeenpäin ? Avioehdon mukaan ei nimittäin kuulu minun antaa mitään tasinkoa jne.

AP

Vierailija
20/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ositus, kirjallisena, vaikkapa lakimiehen avustuksella. Se on siinä sitten.