Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tuli, miten erorahat ?

Mielensäpahoittanut
30.03.2022 |

Lyhyesti 15 v parisuhdetta takana joista 12 vuotta naimisissa. 2 yhteistä lasta (7 ja 11 vuotiaat). Yhteen mentäessä varallisuusero oli suuri. Vaimoni siis varaton ja minulle jo omaisuutta kertynyt mittavia määriä. Tehtiin avioehto. Minä vastasin koko yhteisen ajan elinkustannuksista. Vaimo oli töissä milloin oli, sai olla myös kotona. Nyt ero tulossa ja hän on minulta vaikka mittavia maksuja (lasten elatusrahat on jo sovittu) omaa elämistään varten. Nyt olen lupautunut antamaan hänelle 40 keur uuden elämän perustamista varten (hänellä jo uusi mieskin kuvioissa). Tämä ei riitä ja saan kuulla lasten kuullen olevani kitupiikki, omaan napaan tuijottava paskiainen :( Tuhoan kuulemma hänen elämänsä tai siis olen jo tuhonnut sen. Itselläni aika paha mieli asiasta koska juridisesti minun ei kaiketi tarvitse antaa mitään. Moraalisesti toki ymmärrän että pitäisi antaa ja annankin. Kuinka nämä erot oikein menee ? Kuuluuko miehen vielä maksella tai antaa jotain erorahaa exälle mukaan ? Onko kaikilla edes antaa vai meneekö se niin että kenellä on niin sen kuuluu antaa ?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on pitkä avioliitto, joten tuota avioehtoa todennäköisesti kohtuullistetaan. Näin on myös avopuolisoilla, jos yhteisiä lapsia on.

Vierailija
22/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullistaminen voi tulla kyseeseen avioeron tai toisen puolison kuoleman jälkeen toimitetussa osituksessa. Kohtuullistamista yleensä vaatii vain toinen osapuoli, sillä kohtuuttomuus ei voi koskea molempia osapuolia samanaikaisesti. Harkittaessa kohtuullistamista otetaan huomioon avioliiton kestoaika, puolisoiden tekemä työ yhteisen talouden hyväksi, omaisuuden kartuttamiseksi ja säilyttämiseksi, sekä muut näihin verrattavat puolisoiden taloutta koskevat seikat.

Kohtuullistaminen tehdään siten, että avioehdossa avio-oikeuden ulkopuolelle rajattu omaisuus tulee osaksi tai kokonaan avio-oikeuden alaiseksi omaisuudeksi. Puolisoille siis myönnetään avio-oikeus sellaiseen omaisuuteen, joka on avioehdon nojalla suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle. Avio-oikeuden alaiseksi ei voida kuitenkaan määrätä sellaista omaisuutta, jonka osalta avio-oikeus on testamentilla tai lahjakirjalla suljettu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota naisten euroja, vaan vaadi ruplia.

Vierailija
24/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa vähintään siis tehdä vastaava paperi kun huomaat jonkun taka-sellaisen sutturan huutavan nimeäsi korttelin pimeydessä ja vielä seurailevan. mutta sitä ennen partio paikalle.

Vierailija
25/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö tehdä mitään avioehdon kohtuullistamista, jos ihminen omasta halustaan on kotona, ja käytännössä kaikki ovat. Eri asia joku ylempi virkahenkilö tai muu edustustyötä tekevä, jossa oikeasti puolison pakko hoitaa lapset kotona tai palkattava ulkopuolinen apu. Ulkopuolinen apu taas mahdollistaa uran molemmille.

Vierailija
26/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen lokki

Vierailija
27/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ex hoiti yhteisiä lapsianne monta vuotta kotona, voi hän hakea oikeuden kautta kohtuullistamista. Hän on kuitenkin uhrannut vuosia kotona sinun lapsiasi hoitaen. Todennäköisesti saa sitä kautta paljon enemmän, kuin tuon 40ke ja siksi ei suostu siihen.

En suostunut minäkään, kun entinen mieheni jäi kiinni pettämisestä ja ero tuli. Hain, ja sain paljon enemmän.

Sä nyt tässä kirjoitat ihan kuin ei ex olisi hoitanut myös omiaan. Eikä jutun mukaan ole aseella uhattu vaan ihan omasta tahdosta. En näe mitään syytä miksi tuo ex saisi yhtään mitään. Sitä se avioehto tuppaa tarkoittamaan.

Vierailija
28/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna mitään lokille.

Vierailija
29/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ne rahat lapsille. Osta kalliita vaatteita, merkkireppuja yms.

Vierailija
30/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu kuulostaa epäuskottavalta. Ap on selvästi liian fiksu, että tosielämässä haksahtaisi moiseen w t - lokkiin.

Vierailija
31/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä pitää ottaa huomioon nyt sekin että kuinka iso osuus se 40 000€ on ap:n omaisuudesta/rahoista. Jos ap on oikeasti rikas ja tuo summa ei mitenkään vie kaikkia hänen säästöjään tai alenna elintasoa, eli jos se on kuitenkin suht kohtuullinen summa verrattuna omaisuuden määrään, niin voihan sen maksaakin kun kuitenkin yhteiset lapset ja vaimon pitää aloittaa elämänsä alusta ilman juurikaan toivoa päästä töihin.

Vierailija
32/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kaikki rahasi ja omaisuutesi ex eukolle ja muuta munkkiluostariin niin saat mielenrauhan.

Vierailija
33/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ex hoiti yhteisiä lapsianne monta vuotta kotona, voi hän hakea oikeuden kautta kohtuullistamista. Hän on kuitenkin uhrannut vuosia kotona sinun lapsiasi hoitaen. Todennäköisesti saa sitä kautta paljon enemmän, kuin tuon 40ke ja siksi ei suostu siihen.

En suostunut minäkään, kun entinen mieheni jäi kiinni pettämisestä ja ero tuli. Hain, ja sain paljon enemmän.

Tuskin apn nainen on uhrautunut olemaan kotona, vaan ollut ihan omasta halustaan päästäkseen helpolla. Kunnon kuppaaja. Hänellä on nyt jo uusi mies kuppauskohteena.

Vierailija
34/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua? Siis eikö avioehdolla muka tee yhtään mitään, jos oikeuden päätöksellä jo kertaalle sovittu asia voidaan noin vain kumota? No enpä kyllä ole sitten naimisiin menossa jos tuo on totta.

Vierailija
35/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hemmetissä annat sille eksälle mitään mitä lain mukaan ei tarvi.  Annat rahat lapsille ja panostat niiden tulevaisuuteen. Vaikka se 5k koulurahaa joka 3 vuosi verottomana kun ikää tulee se 18v.

Vierailija
36/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua? Siis eikö avioehdolla muka tee yhtään mitään, jos oikeuden päätöksellä jo kertaalle sovittu asia voidaan noin vain kumota? No enpä kyllä ole sitten naimisiin menossa jos tuo on totta.

Näin se on jopa pitkässä avosuhteessa, jo on lapsia.

Vierailija
37/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittanut kirjoitti:

Exäni on ollut omasta tahdostaan kotona. Työuraa hänen omasta tahdostaan on tuon 15 vuoden aikana ollut maksimissaan 1 vuosi. Muuten on saanut nautiskella lasten kanssa puuhastelemisesta ja kodinhoitajaakin/lastenhoitajaakin on käytetty että hän ehtisi myös harrastamaan ja saisi ns omaa aikaa. Eli jotenkin näen ettei tässä mitään työleiriä tai uran sabotoimista ole ollut. Päinvastoin mm työelämään olen kannustanut häntä ja sanomattakin on ollut selvää että on saanut pitää oman palkkansa ja laittaa sen mihin itse parhaiten näkee. Onko oikeasti noin että jos asia tulisi verottajan tietoon niin hän joutuisi maksamaan lahjaveroa ? Vai joudunko minä sen maksamaan jälkeenpäin ? Avioehdon mukaan ei nimittäin kuulu minun antaa mitään tasinkoa jne.

AP

Mene lakimiehen puheille niin saat kunnollista infoa ja neuvoja mitä tilanteessasi kannattaa tehdä. Lakimies myös laatii tarvittavat paperit jotka ovat lain mukaiset ja sellaiset että ex vaimosi ei voi vaatia lisää rahaa jälkikäteen.

Vierailija
38/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni on ollut omasta tahdostaan kotona. Työuraa hänen omasta tahdostaan on tuon 15 vuoden aikana ollut maksimissaan 1 vuosi. Muuten on saanut nautiskella lasten kanssa puuhastelemisesta ja kodinhoitajaakin/lastenhoitajaakin on käytetty että hän ehtisi myös harrastamaan ja saisi ns omaa aikaa. Eli jotenkin näen ettei tässä mitään työleiriä tai uran sabotoimista ole ollut. Päinvastoin mm työelämään olen kannustanut häntä ja sanomattakin on ollut selvää että on saanut pitää oman palkkansa ja laittaa sen mihin itse parhaiten näkee. Onko oikeasti noin että jos asia tulisi verottajan tietoon niin hän joutuisi maksamaan lahjaveroa ? Vai joudunko minä sen maksamaan jälkeenpäin ? Avioehdon mukaan ei nimittäin kuulu minun antaa mitään tasinkoa jne.

AP

Mene lakimiehen puheille niin saat kunnollista infoa ja neuvoja mitä tilanteessasi kannattaa tehdä. Lakimies myös laatii tarvittavat paperit jotka ovat lain mukaiset ja sellaiset että ex vaimosi ei voi vaatia lisää rahaa jälkikäteen.

Mitkä paperit, kun avioehto jo on?

Vierailija
39/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko syytä palkata juristi leikkiin mukaan, saattaa tulla halvemmaksi kokonaisuudessa.

Vierailija
40/103 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mitkä paperit, kun avioehto jo on?

AP sanoi että aikoo maksaa exälle ylimääräistä. Jos tästä on joku virallinen sopimus paperilla minkä exä on hyväksynyt niin silloin hän ei voi vaatia myöhemmin lisää esim vedoten suulliseen lupaukseen.