Sairaus ihan kuin fibromyalgia
Tutun tuntuinen, kun itsellä oli fibromyalgia. Onneksi paranin. Tällä henkilöllä voi olla muu syy mutta ihan samat oireet kuin minulla, kun sairastin.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009136567.html
Kommentit (19)
Voisiko olla fibromyalgiaa tämäkin?
Fibomyalgiasta ei "parane". Sen voi saada lähes oireettomaksi, mutta se ei todellakaan parane. Nolo oot
Ihan samat oireet kuin minullakin n. 30-vuotiaana, kun molemmat vanhemmat kuolivat aika nuorina ja molemmat lapset syntyivät samoina vuosina. Töissä kamala kiire, kun palasin kummankin lapsen jälkeen töihin normaalien äitityslomien jälkeen.
Tein hulluna töitä eikä ollut edes sijaista, kun lapset sitten vuoron perään sairastuivat vesirokkoon ja jouduin olemaan töistä pois, koska ei sairaita lapsia voinut viedä hoitoon. Sitten sairastuin ennen joulua johonkin flunssaan ja siitä alkoi pitkä kierre, kun säryt vain jatkuivat enkä saanut nukutuksi lainkaan. Hurja päänsärky ja matalapaine aina pahensi särkyä. Vihdoin pääsin Heinolan reumasairaalaan ja siellä vyyhti alkoi purkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa pitkään vaivannut fyysinen ja/tai henkinen kipu voi johtaa siihen että kivulle yliherkistyy. Kenenkään aivot eivät kestä loputtomiin ihan mitä tahansa, jossain vaiheessa tulee raja vastaan. En voi sanoin kuvata kuinka paljon toivon voimia kaikille toimintakykyä lamauttavasta, kroonisesta kivusta kärsiville.[/quote. Nimen omaan ,syy sairauteni . Latva kesti: HEHO EI.
Vierailija kirjoitti:
Fibomyalgiasta ei "parane". Sen voi saada lähes oireettomaksi, mutta se ei todellakaan parane. Nolo oot
Minä ainakin paranin. Tein paljon töitä paranemisen eteen ja nyt olen terve!
Sekundäärisestä fibromyalgiasta voi tosiaankin parantua. Se on lohdullista kaikille, joilla tämä sairauden muoto sattuu olemaan. Ei pidä haukkua noloksi niitä, jotka sanovat parantuneensa.
Tiedän useita fibromyalgiaa sairastavia, jotka eläkepaperit saatuaan ovat välittömästi parantuneet sairaudestaan.
Fibro kulkee todella hypokondrian rajalla mutta leimasyista puhutaan usein reumaattisesta ongelmasta. Saunakrappe ja selkätesti ortopedilla on hyvä keino diagnosoida nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hypokondriaa selvästi[/https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00415
Tiedä ihmisiä, joilla on tämä hypokondria.
Fibromyalgia on hyvin monimuotoinen myös. Itselläni unen puute ja varmaankin jonkunlainen masennus saivat aikaan kovat päänsäryt ja lihaskivut, kun elimistössä ei kehittynyt tarpeeksi kasvuhormonia, kun en pystynyt nukkumaan kunnolla. Kaikilla masentuneilla ei tule lihassärkyä, vaikka heillä olisi pahoja univaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Fibro kulkee todella hypokondrian rajalla mutta leimasyista puhutaan usein reumaattisesta ongelmasta. Saunakrappe ja selkätesti ortopedilla on hyvä keino diagnosoida nopeasti.
Saunakrapula oli kamala, kun sairastin!
Onneksi paranin, koska rakastan saunomista! 👍
Itse en ole parantunut enkä usko että koskaan paranenkaan. Oireiden voimakkuus vähän vaihtelee ajoittain, mutta aina niitä on. Kivun kanssa olen oppinut jo elämään, ikään kuin eriyttämään itseni tarkkailijaksi niin että koen ettei se kipu ole minussa (tarkkailijassa), vaan tarkkailtavassa objektissa, kehossa. Pahempi on ajoittain tuleva sietämätön väsymys. Onneksi olen etätöissä, joten pystyn ottamaan päiväunia parin tunnin välein - pitkähän siitä päivästä toki tulee, kun sitten pitää iltaan venyttää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole parantunut enkä usko että koskaan paranenkaan. Oireiden voimakkuus vähän vaihtelee ajoittain, mutta aina niitä on. Kivun kanssa olen oppinut jo elämään, ikään kuin eriyttämään itseni tarkkailijaksi niin että koen ettei se kipu ole minussa (tarkkailijassa), vaan tarkkailtavassa objektissa, kehossa. Pahempi on ajoittain tuleva sietämätön väsymys. Onneksi olen etätöissä, joten pystyn ottamaan päiväunia parin tunnin välein - pitkähän siitä päivästä toki tulee, kun sitten pitää iltaan venyttää tekemistä.
Millaisia hoitokonsteja olet kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin illalla 10-20 mg Triptyl-nimistä lääkettä, joka auttoi nukkumaan, kun olin syönyt lääkettä parisen viikkoa. Lääkäri määräsi lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin illalla 10-20 mg Triptyl-nimistä lääkettä, joka auttoi nukkumaan, kun olin syönyt lääkettä parisen viikkoa. Lääkäri määräsi lääkkeen.
Triptyl on aika hirveää paskaa. Itsellä kokeiltu nyt jo lähes 20 eri lääkettä fibroon. Hyvä kombo löytyi n. 2017 ja olin lähes 'elämäni kunnosssa' 2019. Pystyin liikkumaan melko hyvin ja muistan miten mukava kesä se oli, kun jaksoi jopa käydä junalla yhtä ystävää tapaamassa! Kirppareilla käytiin paljon, käveltin rannoilla jne.. Kunnes uusi ta-lääkäri pilkkasi lääkitystä nauraen ääneen ja alkoi ajaa sitä alas muutellen tilalle persGabaa ja muuta, joita elimistö ei kestä lainkaan. Osa lääkityksestä meni uusiksi, osaa vähennettiin hyvin radikaalisti. Sen jälkeen yleistila suorastaan romahti radikaalisti monella eri tavalla. Viime vuodet onkin sitten ollut aaltoilevia fibrokausia.Esimerkiksi eilen ja tänään on ollut aivan järjetöntä särkyä ja kipua, väsyttää (enkä voi nukkua) eikä mikään auta. Kävelemään ei pysty ja ruokakin oli nopeavalmisteista. Kotityöt ovat tekemättä jne. Että se taas näistä risuaitalikkathtoreista! Prle, että pistää vihaksi!!!
Fibrosta E I parane! Oireet voivat hyvinkin lieventyä, mutta siitä ei todellakaan parane.
Jos sulla on fibromyalgia niin se on kanssasi hautaan asti. Siitä ei parane. Vaivasi olleet todennäköisesti stressiperäistä sekä masennuspohjaista.
Mikä tahansa pitkään vaivannut fyysinen ja/tai henkinen kipu voi johtaa siihen että kivulle yliherkistyy. Kenenkään aivot eivät kestä loputtomiin ihan mitä tahansa, jossain vaiheessa tulee raja vastaan. En voi sanoin kuvata kuinka paljon toivon voimia kaikille toimintakykyä lamauttavasta, kroonisesta kivusta kärsiville.