Miksi nykyään vainaja haudataan jopa 2 kk:n päästä kuolemasta?
Ennen oli tapana pitää hautajaiset kahden viikon sisällä.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ”ennen oli tapana pitää 2 viikon sisällä”. Milloin ennen?
Suurimman osan ”ennen” sanan käsittämästä ajasta talvella ei ole voinut kaivaa hautaa, eikä kelirikkoaikoina kulkea hautuumaalle, eli hautajaisia on voitu joutua odottamaaan pitkälti yli puoli vuotta.
Eikähän ennen sulateltu aika helpostikkin se routa ja kuppa siihen. Väitätkö todella et "ennen" oltiin niinkin kädettömiä?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ”ennen oli tapana pitää 2 viikon sisällä”. Milloin ennen?
Suurimman osan ”ennen” sanan käsittämästä ajasta talvella ei ole voinut kaivaa hautaa, eikä kelirikkoaikoina kulkea hautuumaalle, eli hautajaisia on voitu joutua odottamaaan pitkälti yli puoli vuotta.
Ennenvanhaan monella hautausmaalla oli oma ruumishuone. Vainajat talven yli siellä. Kiva lemu keväällä, kun aurinko alkoi lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni ei tullut minun mummoni hautajaisiin, koska ei saanut töistä vapaata.
Hänellä sattui olemaan pari vapaapäivää, kun hänen oma äitinsä kuoli. Pomo kysyi, että tulethan normaalisti töihin, olen jo vuorot merkannut...
No meidän tessissä on että lähiomaisen hautajaiset on palkallinen vapaa.
Minä en saanut palkallista vapaata edes isoäidin hautajaisiin. Aikaa tästä on 25 vuotta.
En minäkään, en edes palkatonta vapaata. Tunnit piti tehdä etukäteen sisään. Oli aika hankalaa, kun työpaikalle meni kaksi bussia aamuisin ja takaisin yksi klo 16. Kun en ehtinyt mennä neljän bussiin, piti työpäivän jälkeen kävellä 3,5 kilometria keskustaan, josta pääsin bussilla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatu pappia eikä siunaustilaa. Kaikki varattuna liki kahden kuukauden ajan. Kai sielläkin säästetään.
Se on sillä lailla, että työajat määrää, milloin papit tekee töitä. Näiden asioiden takia voit joutua odottamaan, että pappi pitää ensin kesälomansa ja sitten alkaa vasta suunnittelemaan, mistä alkaisi purkamaan sumaa.
Näin ainakin maaseudulla, kun on vain yksi pappi.
Kesäloman tuuraajia ei palkata titenkään...sehän maksaa.
Kyllä kannattaisi pitää ei uskonnolliset hautajaiset...ei tarvita mitään pappeja eikä lukkareita.
Hautaan voi laittaa kunnioittavasti ilman kirkon sekaantumista asioihin.
Mutta vainajan pitää erota kirkosta eläessään, srk tunkee mukaan vaikkei kukaan halua jos kyse heidän jäsenestään.
Kuolleesta revitään kaikki rahat vielä kerran irti, säilytysmaksu nääs !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään ruumista voi säilyttää, että mätäneminen ei näy ulkoisesti?
Olin juuri hautajaisissa. Vainaja oli kuollut kolmisen viikkoa sitten. Näin vainajan ensin puolen viikon päästä kuolemasta, se näytti nukkuvalta, mutta kolmen viikon päästä oli jo muutoksia tapahtunut. Kasvot ja silmät olivat painuneet, värimuutoksia oli tapahtunut. Se ei ollut enää henkilö, jonka tunsin elävänä.
Kyllähän vainajaa voi kylmässä säilyttää useita kuukausimaksun, mutta näyttöjä tuskin järjestetään.Ruumis myös valmistellaan ("meikataan" tavallaan kevyesti) siunaustilaisuutta varten. Ainakin silloin jos on tarkoitus olla avoin arkku. Tietty tuossakin on aikaraja. Ei tosiaan säily edes pakastimessa kovin kauaa.
Meikkauksesta huolimatta olivat muutokset jo selviä.
Niin on. Aika äkkiä muuttuu menehtyneen olemus sen verran että ihan sama mitä tekee, ei enää luonnollisen oloista saa hänestä tehtyä. Aika pian tulee tilanne, että avoin arkku ei enää kannata. Liian karu näky.
Vierailija kirjoitti:
Entä esimerkiksi pahoin palaneet vainajat, tai sellaiset joista on löydetty vain kudoksia ja saatu niistä dna-tunnistus? Kieltäytyykö pappi siunaamasta näitäkin? Jos siis perustelu oli se, että ruumiin pitää oll kokonainen papin siunatessa.
Olin kahden vanhan sukulaisen hautajaisissa. Sisarukset olivat kuolleet parin kuukauden välein. Aiemmin kuollut tuhkattiin ja myöhemmin kuollut arkkuhaudattiin. Molemmat siunattiin syntymäpaikkakunnan kappelissa samalla kertaa ja toinen haudattiin miehensä viereen arkussa ja toinen vanhempiensa hautaan uurnassa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto ilmoitti, että hauajaiset järjestyy aikaisintaan kahden viikon päästä heidän osaltaan. Sen jälkeen sitten kyseltiin seurakunnalta vapaata aikaa siunauskappeliin. Meni vielä siitä kahdesta viikosta eteenpäin.
Hautaustoimiston voi myös kilpailuttaa, vaikka moni pitää sitä törkeänä, mutta hautaustoimistot ovat pelkkää bisnestä ja hehän pyytävät sen, mitä ilkeävät luottaen, ettei sureva tingi. Toinen toimisto voi hoitaa koko roskan pelkän arkun hinnalla.
ei kai kristityt ja islamistit kulje saman ruumishuoneen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonotusaika krematorioon on 2kk.
No kun siunaus ja muistotilaisuus järjestetään ennen tuhkausta.
Siunaus- ja muistotilaisuudet pidettiin lauantaina tuhkaus oli seuraavana torstaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patologilta saa ’väliaikaisen kuolintodistuksen hautaamista varten’. Se pitää vaan osata pyytää. Joskushan lopulliset ruumiinavaustulokset valmistuvat vasta useamman kuukauden jälkeen.
Jos kuolee kotona ja oikeuslääketieteellinen avaus vaaditaan, ei mitään väliaikaisia todistuksia saa vaan on odotettava. Ja siihen voi mennä useampikin kuukausi.
Ei todellakaan vaadita jos lääkäri tulee paikalle ja toteaa esimerkiksi iäkkään ihmisen kohdalla luonnollisen kuoleman olleen odotettu sairauksien perusteella. Kuoleman syy tutkitaan jos omaiset erikseen vaativat.
Anoppi kuoli kotonaan yhdeksänkymppisenä. Syyksi kirjattiin sairaskohtaus. Ehdotin, että eikö kannattaisi teettää ruumiinavaus. Sisarukset kävivät kimppuuni ja sain ymmärtää, ettei asia minulle ulkopuolisena kuulu. Ovat sitten jälkikäteen vähän harmitelleet, etteivät tiedä lopullista,kuolisyytä, koska anopille oli monia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ylikuolleisuus koronarokotteiden jäljiltä on niin suurta. Hautaustoimistoissa ja -mailla on ruuhkaa. Ei kertakaikkiaan vain ehditä haudata kaikkia ajoissa. Siksihän Malmillekin se ruumistorni piti rakennuttaa, kun ei ollut enää edes tarpeeksi säilytyspaikkoja kalmoille, kun ruumiita tuli piikkien takia jatkuvasti ovista ja ikkunoista. Ja edelleen jatkuu. Eikö teitä vieläkään hämmästytä nämä nuorten, terveiden ihmisten yhtäkkiset äkkikuolemat "sairaskohtaukseen"? Ei tämmöistä ole ollut koskaan ennen! Koronarokotteen aikaansaannoksia, sanon minä!
Kotona ei varsinaisesti lisännyt kuolleisuutta. Koronakuolemiksi listattiin kaikki, jos kuolleella oli kotona, kuoli tämä vaikka liikenneonnettomuudessa. Ruumishuoneiden täyttyminen johtuu lähinnä siitä, että kuoleman ja hautajaisten välinen aika on pidentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän pappi ole sitä vainajaa vastaanottamassa siunaustilaisuuteen. Näin ollen pappi ei voi edes tietää onko vainaja jo tuhkattu ennen siunausta vai ei. Jos alttarilla odottaakin uurna, niin tuskin se pappi siunauksesta kieltäytyy.
Tai voihan omaiset tosiaan laittaa sen tuhkauurnan arkkuun, ja arkku ihan normisti kirkkoon ja siellä siunaus.
Ensin tehdään siunaus ja sitten vainaja kuljetetaan krematorioon (tai lasketaan hautaan). Ei toisinpäin
On mahdollista tehsä myös siten päin että vainaja tuhkataan ennen siunaustilaisuutta.
Kirkollisten toimitusten opas sanoo, että siunaaminen tehdään ennen tuhkausta. Päinvastaidta menettelyä noudatetaan vain painavista syistä, joten kyllä se järjesdtys on niin, että ensin siunataan ruumis, sitten tuhkataan (siitäkin huolimatta, että poikkeuksiakin on)
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ovat eronneet kirkosta pitäisi haudata muualle kuin seurakunnan hautausmaalle. Miksi pitäisi saada kirkolliset hautajaiset kun ei ole halunnut kuulua kirkkoon eikä maksaa kirkollisveroakaan?
Entäs he, jotka eivät ole eronneet kirkosta, koska eivät ole siihen koskaan kuuluneetkaan?
Evankelis-luterilaisilla seurakunnilla on velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita, joihin kunnassa ennen kuolemaansa asuneilla on oikeus tulla haudatuksi (Hautaustoimilaki 457/2003). Revi siitä.
Oletko tyhmä? Kukaan ei tahallaan pitkitä hautausta, mutta voi olla ruuhkaa tai jos tehdään ruumiinavaus, niin ei voi ennen haudata. Nyt on monessa krematoriossa ruuhkaa, vaikka tekevät kellon ympäri töitä. Minua ei tuhkata sitten, kun se aika tulee, vaan haudataan arkussa maahan, on paikka mieheni vieressä.
Hautausmaat alkavat olla täynnä,tämä johtaa tuhkaamisen yleistymiseen mutta vain muutamassa kauoungissa on krematorio mikä johtaa ruuhkiin.
Kuollut toki ei itse välitä,omaisille vain tuskastuttavaa,
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaat alkavat olla täynnä,tämä johtaa tuhkaamisen yleistymiseen mutta vain muutamassa kauoungissa on krematorio mikä johtaa ruuhkiin.
Kuollut toki ei itse välitä,omaisille vain tuskastuttavaa,
Hautausmaat eivät Suomessa koskaan tule täyttymään. Syynä tuhkaukseen on myös sen helppous. Moni sirottelee tuhkat luontoon luvallisilla paikoille, joko yleiselle tai omalle maalle. Ei tarvitse sopia haudankaivuusta tai muusta sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö nykyisin kuolemaan ja hautaamiseen enemmän byrokratiaa kuin ennen?
Aika todennäköistä, Minun ystävätär kuoli, minä en ollut tietoinen siitä koska itse makasin sairaalassa covidin takia.Meni kuukausi ja lopulta löysin hänet ruumishuoneelta.
Hyvä että soitit koska emme voi haudata vainajaa jos kukaan ei kysy perään.
Sanoin että en ollut sukuainen ,mutta halusivat päästä eroon tilanpuutteen takia.Sanoi että on monta jotka kymmenenkin vuotta ovat olleet eikä kukaan kysy perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään ruumista voi säilyttää, että mätäneminen ei näy ulkoisesti?
Olin juuri hautajaisissa. Vainaja oli kuollut kolmisen viikkoa sitten. Näin vainajan ensin puolen viikon päästä kuolemasta, se näytti nukkuvalta, mutta kolmen viikon päästä oli jo muutoksia tapahtunut. Kasvot ja silmät olivat painuneet, värimuutoksia oli tapahtunut. Se ei ollut enää henkilö, jonka tunsin elävänä.
Kyllähän vainajaa voi kylmässä säilyttää useita kuukausimaksun, mutta näyttöjä tuskin järjestetään.
Totta kai varmaan suositellaan että käytäisiin katsomassa mahdollisimman pian, mutta kyllä sinne katsomaan pääsee muutenkin. Myös silloin, vaikka kuollut olisi missä tahansa kunnossa. Toki tämä voidaan niille omaisille kertoa, mutta lopullinen päätös katsomisesta on kuitenkin omaisten, eikä kenelläkään ole oikeutta estää omaisia näkemästä tätä kuollutta omaista. Kävihän jotkut omaiset katsomassa niitäkin jotka kuoli tsunamissa.
Tottakai papit ja muukin seurakunnan henkilöstö tietää, mikä heitä vainajan siunaustilaisuudessa odottaa! Kaikki tarvittava tieto tilaisuudesta (oli sitten kaste, vihkiminen tai vainajan siunaaminen) kirjataan seurakunnan järjestelmään, josta sen näkee myös se tilaisuuden toimittava pappi.