Jäätävin apteekkikokemuksesi?
Mä aloitan.
Raskaustestin osto, pitkä jono takana. Myyjä alkaa sönköttää jotain muka niitänäitä tyyliin "mitäs tuli tehtyä". Ikää 18 v.
Kommentit (117)
Rovaniemellä yhdessä keskustan apteekissa kyttäävät aina hyvin tarkkaan kaiken mitä asiakkaat ostavat. Ihan perus kosteusvoidettakin ostaessa epäilevät narkiksi. Eikä mikään ihme, sillä sehän on legendaarinen reindeerspottingin mekka.
Menin ostamaan täishampoota varmuuden vuoksi, koska työpaikkani lapsilla oli ollut täitä. No seisoin siinä täishampoita katselemassa, kun todella komea miesfarmaseutti tuli kysymään, että tarvitsenko apua. Osoitin sitten shampota ja mumisin nolostuneena että noita vaan kattelin. Farmaseutti kailotti kovaan ääneen että "Ai TÄISHAMPOOTA?" niin, että kaikki muutkin varmasti kuuli. Rupesin sitten nolostuksissani sönköttämään itsekin melko kovaan ääneen jotain "niin siis kun työskentelen lasten kanssa ja niillä oli täitä niin VARMUUDEN VUOKSI AJATTELIN OSTAA" ja olin varmaan ihan punainen. No sain sitten shampoon ostettua ja lähdin nopeasti pois. En tajua, miksi nolostuin niin paljon koko tilanteessa, ja miksi aloin itsekin kailottaa niin että koko apteekki kuulee. :D ei auttanut ainakaan, että se farmaseutti oli niin hyvännäköinen...
Yleensä farmaseutit on tosi ystävällisiä ja selostavat liikaakin (siis hyvä vaan että neuvovat) lääkkeiden käytöstä mutta kerran yhdessä uudessa apteekissa, avajaisviikolla, oli todella töykeä mies reseptitiskillä. Ennen kuin tuli palvelemaan asiakkaita nyrpistelI nokkaansa jonkun toisen työntekijän kanssa ja kun sitten vihdoin ja viimein lampsi omalle kassalleen ja mä jouduin sitt siihen niin ei edes tervehtinyt.. Oli niin vittumaisen olonen etten edes viitsinyt kysyä lääkkeeni perustietoja ja ainoa mitä hän sanoi oli lopuks "tossa toi lasku ja tyhjä resepti". Ei kauhean hyvä kuva jäänyt uudesta apteekista...
Jälkiehkäisypillerin hain muutama vuosi sitten Pasilan aseman apteekista. Farmaseutti katsoi kuin halpaa makkaraa ja alkoi saarnata ehkäisystä ja aborteista, vaikka hänellä ei tilanteesta mitään tietoa ollut. En ole sen jälkeen kyseisessä apteekissa käynyt.
Toinen huono kokemus on itäkeskuksen apteekista, lääkäri määräsi minulle pitkittyneen migreenin vuoksi vahvoja särkylääkkeitä sekä lihasrelaksantteja, apteekkari kohteli kuin narkkaria eikä olisi milään halunnut minulle lääkkeitä antaa.
Apteekissa on AINA rasittavaa se, kun ei saa asioida rauhassa. Mikä tekee juuri apteekista sellaisen paikan, että sitä "apua" on pakko tuputtaa? Harvoin sieltä mitään kovin ihmeellistä hakee, eikä sen buranapaketin ostoon mitään apua tarvitse! Tuohon menee joskus oikeasti hermot.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:45"]
Hain erektiolääkettä, ja minua palveli joku miespuolinen kesälomatyöläinen. Ainakin luulen, että oli joku harjoittelija. Kesti n. 15 minuuttia ennen kuin sain lääkkeen häneltä, koska mies tuhrasi tietokoneen kanssa ikuisuuden. Sitten menin kassalle maksamaan, mutta jotain puuttui viivakoodista. Taas piti mennä takaisin samalle miehelle. Mies kyseli sitten neuvoa viereiseltä henkilötä, joka kai jonkinlainen tuutor hänelle. Lopulta oikea viivakoodi saatiin tulostettua ja menin kassalle. Tilanne ei sinänsä nolottanut minua, koska palvelu ystävällistä muuten ja varmaan apteekissa on muitakin saman lääkkeen hakijoita usein. Jotenkin vaan tuli fiilis että hohhoijaa. Ja ekan kerran ostin kyseistä lääkettä, joka lopulta jäi käyttämättä, koska peli alkoi toimia ihan itsestään normaalisti ja ilman lääkettä. No onpahan varalta kumminkin :D
[/quote]
Kauheeta selittelyn makua aina näissä erektiolääke-episodeissa. "en sitten tarvinnut kun alkoi homma pelittää", "en oikeasti olis tarvinnut, viihdekäyttöön vaan". Ihan irrelevantteja tähän keskusteluun liittyen :D miksei voi vain todeta, että tulipahan nyt tarvittua ja sillä se. vai olisitteko ummetuslääkettä ostettuanne tarkentaneet "kävin ostamassa, mutta en sitten tarvinnutkaan.homma alkoi pelittää itsestään". tai liukuvoiteen osto "tulipahan hommattua, mutta juttu alkoi luistaa kuitenkin".
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:45"]Hain erektiolääkettä, ja minua palveli joku miespuolinen kesälomatyöläinen. Ainakin luulen, että oli joku harjoittelija. Kesti n. 15 minuuttia ennen kuin sain lääkkeen häneltä, koska mies tuhrasi tietokoneen kanssa ikuisuuden. Sitten menin kassalle maksamaan, mutta jotain puuttui viivakoodista. Taas piti mennä takaisin samalle miehelle. Mies kyseli sitten neuvoa viereiseltä henkilötä, joka kai jonkinlainen tuutor hänelle. Lopulta oikea viivakoodi saatiin tulostettua ja menin kassalle. Tilanne ei sinänsä nolottanut minua, koska palvelu ystävällistä muuten ja varmaan apteekissa on muitakin saman lääkkeen hakijoita usein. Jotenkin vaan tuli fiilis että hohhoijaa. Ja ekan kerran ostin kyseistä lääkettä, joka lopulta jäi käyttämättä, koska peli alkoi toimia ihan itsestään normaalisti ja ilman lääkettä. No onpahan varalta kumminkin :D
[/quote]
Farmaseuttiopinnoissa on puolisen vuotta työharjoittelua. Eli oli varmasti harjoittelija, niin kuin luulitkin.
.
Ps. Onneksi olkoon "paranemisesta".
Silloin kun ostin Pyrviniä. Piti kääntyä henkilökunnan puoleen ensin että sain asiakaspalvelua.
Pieni kunta, kunnassa yksi apteekki. Olin ostamassa raskaustestiä 17 vuotiaana kun isäni pamahti samaan paikkaan ruokatunnillaan. Illalla oli keskustelu edessä :D
Ps. En ollut paksuna
Kysyin, saisiko kyseisestä apteekista magnesiumsulfaattia. Minua katsottiin erittäin pitkään ja kysyttiin mihin sellaista tarvitsisin. Selitin, että esimerkiksi kylpyihin. Heillä "ei ollut sellaista". En sitten viitsinyt sanoa, että voisitteko tehdä ja paljonko maksaisi.
Se on siis epsom-suolaa. Onneksi sitä sai maailman nettikaupoista säkkikaupalla ja halvalla, nykyisin myös Suomesta.
En sitten tiedä miksi pommintekijäksi minua luultiin. Tai Heisenbergiksi. Luulin, että apteekin työntekijöillä on kemia paremmin hallinnassa kuin minulla.
Onko joku onnistunut ostamaan tuota apteekista?
Joskus 16-vuotiaana menin hakemaan jälkiehkäisypilleriä apteekista. Kun ilmaisin asiani tiskillä niin tuli kyllä melkosen arvostelevaan sävyyn että " Tämä ei sitte todellakaan ole mikään ehkäisykeino. Näitä ei voi popsia millon sattuu". Tottahan tuo on mutta minusta jälkiehkäisyn ostamiseen ei pitäisi edes arvostelevalla äänensävyllä puuttua! Jää vielä ostamatta kun ei halua moraalisaarnaa koko apteekin kuullen.
Olin nuori, 19v. ja synnytyksen jälkeen alapäähän oli jäänyt jotakin bakteerien epätasapainoa ( en muista mitä ) ja lääkäri kehotti hakemaan apteekista jonkun lääkkeen tähän vaivaan. Menin sitten hyvin pieneen apteekkiin, etsimään lääkettä. avulias apteekkipoika tuli sitten kysymään että mitä etsin, ja koska mulla ei ollut hajuakaan missä ko. pilleri voisi olla, niin kysyin apua. poika tiiraili hyllyjä todella pitkään, kunnes johdatti mut viimein naisten intiimihyllyn luokse, ja tärisevin käsin ojensi sieltä minulle tarvitsevani paketin. No, ei siinä mitään.. mutta jo parin päivän päästä mulle alkoi kehkeytyä peräpukamaa, jonka takia kipaisin äkkiä paniikissa samaan apteekkiin..ajattelin etten varmaan törmää siihen samaan heppuun enää. no se sama pojuhan tuli heti ovella tyrkyttämään apuaan. totesin vain topakasti että etsin jotain peräpukamiin. ( en tiennyt riittääkö pelkkä voide vai tarvitaanko ihan jotain puikkojakin ) poitsu lehahti punaiseksi kuin paloauto, ja johdatti mut vaivaantuneena peräpukamavoidehyllylle. olin nuori, ja tuntui itsestäkin hirveän nöyryyttävältä, kun ns. ammattilainen sillä tavalla punasteli.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:02"]
Olin juuri käynyt neuvolalääkärissä erään vaivan takia, joka vauvalla oli. Lääkäri antoi luvan käyttää reseptivapaata X-lääkettä vauvalle. Menin apteekkiin ja kysyin farmaseutilta missä lääke on. Hän rupesi tenttaamaan kelle se tulee. Sanoin että vauvalle ja hän kauhisteli, ettei sitä saa vauvalle antaa. Kerroin, että tulen suoraan neuvolalääkärin luota, joka oli antanut neuvon antaa vauvalle lääkettä. Farmaseutti jatkoi meuhkaamista, että kuka lääkäri on kyseessä, pitää mennä käymään uudestaa, hommata resepti ja hänelle on soitettava ASAP. Sanoin että no, me poistumme, jos lääkettä ei tipu. Ja niin menimme toiseen apteekkiin, jossa ystävällinen farmaseutti keskittyi työhönsä, ja antoi ks. lääkkeen.
[/quote]
Samantyyppinen kokemus. Vauvalla oli refluksia ja olin ostamassa Gaviscon-refluksilääkettä, jota ihan yleisesti annetaan pienille lapsille (neuvolassa ohjeistettiin, kyse käsikauppalääkkeestä). Erehdyin kertomaan farmaseutille, että lääke on tulossa vauvalle, ja hän nappasi sen kädestäni ja sanoi, ettei sitä voi vauvalle antaa eikä hän sitä minulle myy. Kävin sitten toisessa apteekissa ostamassa saman lääkkeen. Ikävä vaan, että tämä ensimmäinen apteekki on kotilähiömme oma apteekki, jossa tulee asioitua tämän tästä. Nyt ko. farmaseutti suhtautuu tosi epäluuloisesti, mikä lie vauvamyrkyttäjä olen...
[/quote]
Kappas, sama lääke ja samaan vaivaan sitä vauvalle olin hakemassa. Eiköhän viime kädessä se ole vanhemman vastuulla, mitä lääkettä vauvallensa antaa. Ja noinkin yleinen lääke, niin en näe farmaseutin tarvetta ruveta kiistelemään. -59
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:21"]Sain 16 vuotiaana apteekista vahingossa 4 kertaa liian vahvat epilepsia lääkkeet, kerkesin popsia melkein koko purkin ennen kuin asia huomattiin kotona. Apteekin vastaus tähän oli "hupsista, noh näitä sattuu " , mitään korvausta en asiasta saanut. Siitä lähtien on oikein hirvittänyt ajatus että mitenhän paljon tämmöisiä hupsista tapauksia sattuu ilman että kukaan huomaa, ja kuinkahan moni vanhus on joutunut huonoon kuntoon vastaavien mokien takia.
[/quote]korvausta olisit tyytyväinen etteivät ottaneet nelinkertaista hintaa liian vahvoista lääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"]
Lemmikkini olo oli huonontunut leikkauksen jälkeen, ei syönyt eikä juonut. Kävin ostamassa ruiskun ruokintaa ja juottamista varten, ilman neulaa. Jouduin hirveän pitkään kertomaan mitä kaikkia nesteitä ja ruokia aion sillä syöttää, myyjän epäillessä huumeidenkäyttöä. Itse oli järkyttynyt ja surullinen ja tuo tuntui todella nololta. Lemmikki piti viedä piikille sitten viikko myöhemmin.
[/quote]
No huh huh, uskomatonta. Apteekkien yksi tehtävä on ehkäistä HIV:n, hepatiittien ja muiden veritautien leviämistä myymällä käyttäjille puhtaita käyttövälineitä. Olen sitä mieltä, että kaikki suonensisäisiä käyttävät narkkipaskat saisi lähettää yhdensuuntaisella menolipulla Siperiaan, mutta silti steriilit neulat ja ruiskut ovat välttämättömyys.
Ostin itselleni kissoille tarkoitettua biotiinivalmistetta. Se on paljon halvempaa, hevosten vastaava taitaa olla halvinta. En löytänyt tuttua purkkia joten kysyin ja farmaseutti sitten alkoi kysellä, että mitä tämä tekee kissalle ja mitenkä sille se pilleri annetaan. Runoilin sujuvasti kaikenlaista ja sain purkkini ostettua. Sitä riskiä en alkanut ottamaan, että olisin sanonut itse syöväni ne. Eivät olisi myyneet.
Itselle ei ole mitään jäätävää sattunut mutta kerran jonottaessa katselin mitkä tuotteet oli koottu paikallisessa apteekissa kassan takana oleville hyllyille josta ei voi itse mennä ottamaan: Levolac, Canestan, en enää edes muista mitä ne kaikki oli mutta Apteekin kaikkein noloimmat tuotteet siellä oli. Eihän niitä saa sieltä käytännössä muuten kuin niin että kaikki kolme jonoa seuraa toimitusta kun myyjä nostelee selkänsä takaa pöydälle asiakkaan erikseen pyytämät tuotteet! Luojan kiitos paikkakunnalla on toinenkin apteekki.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:09"]
Mun jäätävät kokemukset tulee siinä apteekin kassalla. Vaikka on korkean korvauksen piirissä, niin silti kiroan sairauksiani ja niistä aiheutuvaa rahanmenoa.
[/quote]
Korkean korvauksen? No, eikö omavastuusi ole silloin 3 euroa? Sen korkeampaa korvausta ei ole. Tai sitten sulla on peruskorvaus johonkin hit*n kalliiseen lääkkeeseen, eli korvataan onneksi, mutta vain 35%:sti.
[/quote]
Hyvä että sensuroit hitto-sanan. En olisi saanut järkytykseltäni varmastikaan unta.
olen joutunut kaksi kertaa hakemaan jälkiehkäisypillerin (kumi hajosi molemmilla kerroilla), ensimmäisen kerran ollessani 15v ja nyt viimeviikolla, olen 23v. ensimmäisellä kerralla sain todella hyvää palvelua, jouduin kysymään myyjältä apua koska en silloin tiennyt että kyseinen lääke pitää hakea reseptilääketiskiltä ja sielläkin minulle ystävällisesti selitettiin miten lääkettä käytetään jne. nyt sain kuitenkin paljon huonompaa palvelua vaikka kyseessä oli sama apteekki, eri myyjä kylläkin.
kun vuoroni tuli, istahdin tuoliin, tervehdin minua palvelevaa naista ja sanoin tarvitsevani jälkiehkäisypillerin. nainen nousi mitään sanomatta ja lähti hakemaan lääkettä. kun hän tuli takaisin, kysyi hän että haluanko tämmöisen missä on vain yksi pilleri. en tiennyt (enkä oikeastaan kyllä vieläkään tiedä) että olisi jotain muitakin vaihtoehtoja, koska viimeksi kun kyseistä lääkettä hain sain vain yhden pillerin. kysyinkin siis naiselta että mitä eroa sillä on muihin vaihtoehtoihin ja vastaukseksi sain vain ilmeettömän katseen ja "no tässä on vain yksi pilleri". hämmennyin ja sanoin "ai, no kai mä sitten sen otan". olisin halunnut tietää että onko vaikutuksissa/käytössä/hinnassa paljonkin eroa eri vaihtoehtojen välillä mutta en sitten tajunnut enää esittää jatkokysymyksiä. seuraavaksi nainen kysyi "ootko ennen käyttänyt" ja vastasin että "olen kauan aikaa sitten yhden kerran", luulin naisen tarkoittavan jälkiehkäisyä yleisesti. "no ei tämä nyt ole edes kauaa ollut myynnissä" hän vastasi, antoi lääkkeen minulle ja tokaisi "kiitos hei".
ei nyt näytä niin pahalta näin kirjoitettuna, itselläni oli hyvin vaivaantunut olo koko keskustelun ajan ja hämmennyin hieman tökeröstä palvelusta niin kamalasti etten osannut edes kysyä mitään sen enempää. teki mieli sanoa kyseiselle naiselle että "kondomi hajosi ja tarvitsen apua, älä katso noin tuomitsevasti". :D kotona sitten googlettelin kyseisestä lääkkeestä asioita mitä en itse tilanteessa ymmärtänyt kysyä.
Olin juuri käynyt neuvolalääkärissä erään vaivan takia, joka vauvalla oli. Lääkäri antoi luvan käyttää reseptivapaata X-lääkettä vauvalle. Menin apteekkiin ja kysyin farmaseutilta missä lääke on. Hän rupesi tenttaamaan kelle se tulee. Sanoin että vauvalle ja hän kauhisteli, ettei sitä saa vauvalle antaa. Kerroin, että tulen suoraan neuvolalääkärin luota, joka oli antanut neuvon antaa vauvalle lääkettä. Farmaseutti jatkoi meuhkaamista, että kuka lääkäri on kyseessä, pitää mennä käymään uudestaa, hommata resepti ja hänelle on soitettava ASAP. Sanoin että no, me poistumme, jos lääkettä ei tipu. Ja niin menimme toiseen apteekkiin, jossa ystävällinen farmaseutti keskittyi työhönsä, ja antoi ks. lääkkeen.