Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on agnostikolla ja ateistilla?

Vierailija
14.09.2015 |

Kummaltakin puuttuu usko Jumalaan. Agnostikko pitää jumalaa kuitenkin mahdollisena, mutta ateisti ei. Jos jotain asiaa pitää mahdollisena, ei se tarkoita että siihen uskoisi. Millä perusteella ateisti pitää jumalaa mahdottomana? Jotta jokin voidaan osoittaa mahdottomaksi, tarvitaan aukoton teoria. Onko ateisteilla aukoton teoria jumalan olemattomuudelle? Jos ei ole, eikös ateistit ole silloin väärässä kutsuessaan itseään ateisteiksi?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:55"]

Kysymys: Onko Jumala olemassa? Uskovainen: On. Ateisti: Ei ole. Agnostikko: En tiedä. Ero taitaa olla aika selvä.

[/quote]

Ei ateistikaan tiedä onko jumalaa olemassa. Se edelleenkin edellyttäisi aukottoman teorian asian puolesta. Yksikään "ateisti" ei ole sellaista esittänyt.
[/quote]

OT, mutta kyllä todistustaakka on uskovaisilla. Oikeita todisteita jumalista ei ole, ja jo se puoltaa ateismin oikeellisuutta. Ja todisteesta ei käy höyrähtäneiden mummeleiden harhanäyt tai ihmisten kokoama ja aina omiin tarkoituksiinsa sopivaksi muokkaama Raamattu (tai mikä tahansa uskonnollinen teos).

Vierailija
22/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:55"]

Kysymys: Onko Jumala olemassa? Uskovainen: On. Ateisti: Ei ole. Agnostikko: En tiedä. Ero taitaa olla aika selvä.

[/quote]

Ei ateistikaan tiedä onko jumalaa olemassa. Se edelleenkin edellyttäisi aukottoman teorian asian puolesta. Yksikään "ateisti" ei ole sellaista esittänyt.

[/quote]

Eihän kyse ole tietämisestä, vaan samanlaisesta uskosta kuin uskovaisellakin. Uskovainen uskoo, että jumala on olemassa. Atesisti uskoo, että jumalaa ei ole olemassa. Agnostikko myöntää, että hän ei tiedä, onko jumala olemassa vai ei.

[/quote]

eli ateismi on uskonto?

[/quote]

No kai lähtökohta on se, asiaa ei ole olemassa, kunnes toisin todistetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:00"]

[/quote]

[/quote]

Eihän kyse ole tietämisestä, vaan samanlaisesta uskosta kuin uskovaisellakin. Uskovainen uskoo, että jumala on olemassa. Atesisti uskoo, että jumalaa ei ole olemassa. Agnostikko myöntää, että hän ei tiedä, onko jumala olemassa vai ei.

[/quote]

eli ateismi on uskonto?
[/quote]
Mielestäni kyllä.

t. ei-alkuperäinen

Vierailija
24/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni ateistina koska en usko jumaliin. Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei toki asiasta ole sen enempää kuin muullakaan, joten kaipa joku voisi minua agnostikkonakin pitää. Tuntuisi kuitenkin kiertelyltä kutsua itseäni agnostikoksi koska se antaisi sellaisen mielikuvan kuin minulla ei olisi asiasta mitään mielipidettä. Onhan minulla ja se on, että en usko jumaliin vaikka emme voi varmaa tietoa asiasta saadakaan.

Vierailija
25/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eli ateismi on uskonto?

[/quote]

No kai lähtökohta on se, asiaa ei ole olemassa, kunnes toisin todistetaan.

[/quote]

Noin agnostikkokin ajattelee. Otsikon kysymys on edelleen vailla vastausta.

Vierailija
26/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni ateisti, agnostikkoa en edes ymmärrä. Jos Jeesus tai Spagettihirviö ilmestyisi minulle en silti alkaisi uskomaan, vaan ottaisi psykiatriini yhteyttä ja pyytäisin psykoosilääkkeitä.
Olen kokenut psykoosin.

Vierailija
27/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No musta ateistit ja agnostikot ovat sama asia. Toki jos jumalan olemassaolo todistettaisiin alkaisin ateistina "uskoa", koska silloin asia ei ole enää uskon asia. Tiede on itseään korjaavaa.

Tämä sama jaottelu voidaan tehdä kaiken välillä. Et voi todistaa että olet ihminen, muttet voi myöskään todistaa ettet ole ihminen. Nyt, uskotko olevasi ihminen? On mahdollista että näet unta ja todellisuudessa oletkin jonkun toisen lajin edustaja vieraalla planeetalla.

Vierailija
28/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:58"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:55"] Kysymys: Onko Jumala olemassa? Uskovainen: On. Ateisti: Ei ole. Agnostikko: En tiedä. Ero taitaa olla aika selvä. [/quote] Ei ateistikaan tiedä onko jumalaa olemassa. Se edelleenkin edellyttäisi aukottoman teorian asian puolesta. Yksikään "ateisti" ei ole sellaista esittänyt. [/quote] Eihän kyse ole tietämisestä, vaan samanlaisesta uskosta kuin uskovaisellakin. Uskovainen uskoo, että jumala on olemassa. Atesisti uskoo, että jumalaa ei ole olemassa. Agnostikko myöntää, että hän ei tiedä, onko jumala olemassa vai ei. [/quote] eli ateismi on uskonto? [/quote] Mielestäni kyllä. t. ei-alkuperäinen

[/quote]

Ateisimi voi olla uskomus, mutta se ei tee siitä vielä uskontoa.

Vierailija
29/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eli ateismi on uskonto?

[/quote]

Ei ole. Ja korjaus tuohon aiempaan väitteeseen. Ateisti ei usko, että jumalaa on olemassa.

Vierailija
30/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eli ateismi on uskonto?
[/quote]

Monille se on.

Vierailija
31/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eli ateismi on uskonto?

[/quote]

Ei ole. Ja korjaus tuohon aiempaan väitteeseen. Ateisti ei usko, että jumalaa on olemassa.

[/quote]

ok, ateisti ei usko että jotain jumalaa on olemassa. Ateisti toisin sanoen uskoo ettei mitään jumalaa ole. Epäusko on sama kuin usko, kohde on vain eri. Saivartelua siis.

Vierailija
32/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jonkun olemassaolon todistaminen ole paljon helpompaa kuin jonkun olemattomuuden todistaminen? Jos kerron että minulla on lusikka, on helppo todistaa se näyttämällä se lusikka epäilijälle. Jos väitän että minulla ei ole lusikkaa, tulisi minun näyttää joka ikinen omistamani esine jotta todistaisin ettei lusikkaa ole. Tästä samasta syystä uskovaisen tulisi osoittaa meille lusikkansa eikä vaatia muita osoittamaan että juuri sinun lusikkaasi ei ole olemassa.

Vierailija
33/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]Pidän itseäni ateistina koska en usko jumaliin. Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei toki asiasta ole sen enempää kuin muullakaan, joten kaipa joku voisi minua agnostikkonakin pitää. Tuntuisi kuitenkin kiertelyltä kutsua itseäni agnostikoksi koska se antaisi sellaisen mielikuvan kuin minulla ei olisi asiasta mitään mielipidettä. Onhan minulla ja se on, että en usko jumaliin vaikka emme voi varmaa tietoa asiasta saadakaan.
[/quote]Minäkin olen agnostikko, jolle on helpompaa sanoa olevansa ateisti. Minusta agnostikko kuulostaa sellaiselta, joka koko ajan painiskelisi sen kanssa, onkohan sitä Jumalaa nyt olemassa vai ei. Minusta kaikki on mahdollista, mutta loppujen lopuksi Jumalan olemassaolo on aika epärelevantti kysymys. Ihmiset juuttuvat maailmankatsomuksellisissa kysymyksissä tuohon yhteen kysymykseen. On suorastaan naurettavaa ensin ajatella kristinuskon Jumalaa ja sitten yrittää päättää, onko häntä vai ei. Miettikää mieluummin vaikka moraalianne, maailmankaikkeutta ja biologiaa :)

Vierailija
34/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:11"]

Eikö jonkun olemassaolon todistaminen ole paljon helpompaa kuin jonkun olemattomuuden todistaminen? Jos kerron että minulla on lusikka, on helppo todistaa se näyttämällä se lusikka epäilijälle. Jos väitän että minulla ei ole lusikkaa, tulisi minun näyttää joka ikinen omistamani esine jotta todistaisin ettei lusikkaa ole. Tästä samasta syystä uskovaisen tulisi osoittaa meille lusikkansa eikä vaatia muita osoittamaan että juuri sinun lusikkaasi ei ole olemassa.

[/quote]

olen samaa mieltä. Et silti vastannut otsikon kysymykseen.

Vierailija
35/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on kristityllä ja muslimilla?
Muslimi uskoo vain yhteen jumalaan kristitty suuntauksesta riippuen useampiin jumaluuksien EV lut uskoo kolmeen, jumalaan katolilaisille ja ortodokseille Jeesuksen äitikin on jumalallinen olento ja roppakaupalla on pyhimyksiä jotka voivat haudan takaa tehdä ihmeitä.
Kristitty ei usko lukuisiin pakanoiden jumaliin EV.lut ei välttämättä usko itkeviin neitsyt Marian patsaisiin. Ateisti poikkeaa EV.lut uskovaista siinä että ateisti uskoo miljoonista jumalista maailmassa vielä harvempaan kuin EV lut.

Vierailija
36/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen: Uskon että on jumala.

Ateisti: En usko että on jumalaa.

Agnostikko: Sillä että uskonko minä johonkin ei nähdäkseni ole mitään merkitystä joten minulla ei ole mielipidettä tämän asian suhteen koska se on yhtä merkityksellistä kuin minun mielipiteeni siitä että onko paavilla rakettikalsarit tänään vai ei, ja ainoa järkevä asia mitä tästä koko hommasta voidaan sanoa on että todisteita jumaluuden olemassaolosta ei ole suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
37/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:11"]

[/quote]

olen samaa mieltä. Et silti vastannut otsikon kysymykseen.
[/quote]
Siirsin keskustelua eteenpäin koska otsikon kysymykseen on vastattu jo lukuisin eri tavoin eikä minulla ollut asiaan lisättävää.

Vierailija
38/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ateisti. Se tarkoittaa sitä että en usko mihinkään jumaluuksiin. En ole varma etteikö mitään jumalaa olisi olemassa, mutta pidän sellaista hyvin epätodennäköisenä. Olen lisäksi agnostikko. Se taas tarkoittaa sitä, että en usko jumaluuksista varmaa tietoa olevankaan. Mitä todistustaakkaan tulee, se on loogisesti olemassaoloväitteen esittäjillä. Olematonta ei voi olemattomaksi todistaa, sillä olematon ei voi jättää todisteita olemattomuudestaan.

Vierailija
39/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]Pidän itseäni ateistina koska en usko jumaliin. Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei toki asiasta ole sen enempää kuin muullakaan, joten kaipa joku voisi minua agnostikkonakin pitää. Tuntuisi kuitenkin kiertelyltä kutsua itseäni agnostikoksi koska se antaisi sellaisen mielikuvan kuin minulla ei olisi asiasta mitään mielipidettä. Onhan minulla ja se on, että en usko jumaliin vaikka emme voi varmaa tietoa asiasta saadakaan. [/quote]Minäkin olen agnostikko, jolle on helpompaa sanoa olevansa ateisti. Minusta agnostikko kuulostaa sellaiselta, joka koko ajan painiskelisi sen kanssa, onkohan sitä Jumalaa nyt olemassa vai ei. Minusta kaikki on mahdollista, mutta loppujen lopuksi Jumalan olemassaolo on aika epärelevantti kysymys. Ihmiset juuttuvat maailmankatsomuksellisissa kysymyksissä tuohon yhteen kysymykseen. On suorastaan naurettavaa ensin ajatella kristinuskon Jumalaa ja sitten yrittää päättää, onko häntä vai ei. Miettikää mieluummin vaikka moraalianne, maailmankaikkeutta ja biologiaa :)

[/quote]

Agnostisuuden määritelmä ei sisällä agnostikon henkilökohtaista tuskaa asian tiimoilta. Voit olla välinpitämätön asian suhteen, mutta voit silti pitää jumalaa (miksi tämä aina väännetää kristinuskon kysymykseksi?) mahdollisena. Ateistina sinun tulisi esittää todisteet ettei mitään jumalaa ole. Tuntuu että ihmisillä on suuri tarve antaa itselleen ateistin leima, vaikkei ymmärrä itse termiä. Tuommoinen on tunneperäistä, ei rationaalista ajattelua.

Vierailija
40/89 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ateisti uskoo jumalan olemattomuuteen. Joka on USKOA johonkin...Harvat uskovaiset ovat niin kiihkoissaan, kun nämä ateistit tämän oman fanaattisen uskontonsa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän