Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan (=1900-2030-luku) vaatemuoti vaikeuttaa takaisin kuntoon pääsemistä!

Vierailija
29.03.2022 |

Lyhyesti: olen vakuuttunut, että nykyajan vaatemuoti on osasyy siihen, miksi on niin vaikea päästä kuntoon, kun keho on kasvanut tietyn rajan yli.

Tämä viimeiset reilu 100 vuotta on ollut sellainen suuntaus vaatteissa, että ensinnäkin vaatteet mukailevat pintaa eikä väljyyttä saa jäädä. Vielä silloin 100 vuotta sitten kukin vaatekappale saatettiin tehdä mittatilauksena asiakkaalle, mutta ajan kuluessa on siirrytty yhä kustannustehokkaampiin tuotantotapoihin: käytännössä kannattaa tuottaa ainoastaan sellaisia vaatteita, jotka sopivat keskimääräiselle vartalomallille, ja johon tarvittavista kappaleista syntyy mahdollisimman vähän hukkaa kankaaseen.

Tulos on se, että erityisesti kaikki housut ovat lähes samaa mallia. Voi olla korkeaa tai matalaa vyötäröä ja vähän eroa leveydessä, mutta malli on sama.

Ihmisten muodot eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Olen kokenut sen kantapään kautta. Olin 30-vuotiaaksi ns. normaali, eli tämä perushousumalli meni minulle koossa 40. Sitten sain lapsen sektiolla ja sairastuin aineenvaihduntasairauteen. Sain vähän lisää painoa ja sektioarven yläpuolelle tuli iso vatsamakkara, joka ei mene mihinkään vaikka muuten laihdun. En tule enää koskaan olemaan niin kuivassa kunnossa, että se häviäisi kokonaan.

Nyt mitkään ulkoiluhousut eivät mene kiinni edes suurimmassa koossa (yleensä 46), vaikka entinen koko menee kyllä ylös asti jalkaan. Jos menevät, ne ovat niin tiukat että soi enkä pysty hengittämään vapaasti. En todellakaan pysty kyykistymään enkä liikkumaan kunnolla. Strech-farkut toimivat pesun jälkeen kunnes kyykistyy kerran, sen jälkeen ne valuvat puolireiteen aina kun kävelee. Tarpeeksi tiukka vyö estää vapaan hengittämisen.

Kaikki muutkin nykyään siisteinä ja toimistokelpoisina pidetyt vaatteet ovat hankalia. Kun olen kerran saanut ne ylle, yritän olla päivän mahdollisimman paikoillaan. Vältän kumartumista, kyykistymistä, juoksemista, venyttelyä… koska jokainen liike saa aikaan että housut putoavat puolitankoon, legginsit rullautuvat alas, sukkahousut ratkeavat. Kaikkien vaatteiden istuvuus on enemmän tai vähemmän sen varassa, että kantajalla on kapea vyötärö joka pitää ne ylhäällä. Kun sitä ei ole, vaatteet eivät istu mitenkään päin.

Silloin kun ”perusmalli” vielä sopi minulle, pystyin työpäivän aikana hölkkäämään ja liikkumaan vapaasti. Aktiivisuutta pystyi pitämään yllä helposti siinä sivussa. Nyt kaikki liikunta pitää tehdä säkkivaatteissa siellä missä aurinko ei paista, vaikka aika on jo valmiiksi kortilla.

Siihen aikaan kun kaikki tekivät vielä yleisesti fyysisiä töitä, naisten perusvaate oli väljä mekko/hame ja esiliina. Edes raskauden aikana ei tarvinnut vaihtaa vaatetusta.

Vapaa-ajalle tehdään jo boheemeja väljiä kaapuvaatteita. Miksi missään ei tehdä väljiä säänkestäviä ulkoiluvaatteita ja siistejä toimistovaatteita, jotka sopisivat oikeasti kaikille vartalotyypeille, myös niille, joilla ei ole kapeaa vyötäröä? Luulisi, että asiakaskuntaa riittäisi. Omenavartaloiset miehet kärsivät varmasti samasta ongelmasta.

*
Olen varma että saan ainakin yhden vastauksen, jossa ehdotetaan menemään plastiikkakirurgille muotoilemaan vatsa uusiksi. Ei, en mene. Minulla ei ole tällä hetkellä mitään sellaista terveydellistä ongelmaa, joka sen oikeuttaisi. Leikkaukset ovat äärimmäisiä toimenpiteitä, ei niihin todellakaan pitäisi ryhtyä siksi että mahtuisi tiettyihin vaatteisiin. Edes renessanssiajalla ei oikeasti poistettu kylkiluita, jotta mahduttaisiin pienempiin korsetteihin, se on nykyaikana syntynyt harhaluulo, ja kertoo kyllä paljon tästä meidän ajastamme.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki henkselit.

Vierailija
2/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä syytät vaateteollisuutta lihomisestasi?

Kyllä itse olen löytänyt vaatteita, vaikka olen tietyllä tapaa ongelmakokoinen: olen liian pieni XL-mallistojen / D-mitoituksen vaatteisiin, mutta liian lyhyt ostamaan normimalliston vaatteita L / XL -kokoisena. Ulkoiluvaatteissa olen löytänyt sellaisen malliston, jossa vähän väljempi mitoitus (ei varsinaien XL-mallisto, sillä koot alkavat 36:sta) ja lisäksi yhdet housut ovat mallistosta "short".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900 luku? Oletpas sinä vanha 😁

Ihanko oikeasti ei mitkään housut sovi? Edes leggingsit? Jotenkin vaikea uskoa.

Minäkin olen ollut omenavartaloinen pari vuotta elämästäni eikä kyllä ollut mitään ongelmia housujen kanssa. Takana 2 sektiota.

Nykyään ei ole vyötäröä eikä omenavartaloa. Lantioton ns.uimarin vartalo.

Vierailija
4/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakoneellako olet 2030 luvulle mennyt? 🧐

Vierailija
5/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompele itse tai teetä ompelijalla.

Vierailija
6/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla aika runsaasti ylipainoinen. Itseä taas ärsyttää kun kaikki normaaleissa kaupoissa myytävät vaatteet on vyötäröstä väljät ja reisistä liian kireät. Vaateet on muotoiltu keskiverto toimistotyöläiselle sopivaksi. 

Vierailija
7/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista tuo jälkimmäinen. Ei kaikilla ole rahhoo.

Vierailija
8/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ratkaisuksi juurikin nuo ehdotetut henkselit, mekko/hame tai vaikkapa raskausfarkut? Itselläni tulee toisinaan käytettyä raskaana oleville tarkoitettuja legginssejä, koska normaaleissa legginsseissä puristaa vyötärön seudulta.

Vierailija
9/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle M koko on liian iso ja S liian pieni. Kiva aina arpoa kun netistä ostaa 🙄

Vierailija
10/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400 luvulla oli hienoa muotia.

Vierailija
11/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ongelma sinulla.

Minä olen pukeutunut väljiin vaatteisiin jo noin 50 vuotta. Yli puolet tuosta ajasta olen osannut ommella kaikki päällysvaatteeni itse. Ei tarvitse nyyhkiä tekstiilimarkkinoiden armoilla.

Vierailija
12/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallista tuo jälkimmäinen. Ei kaikilla ole rahhoo.

No sitten ei auta kuin kitistä. Jos ei itsekään halua ommella.

Vierailija
13/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä oikeasti syytä vaatteita siitä, että oot lihava??

Vierailija
14/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat liian pientä kokoa. Et ole enää kokoa 38. Kokeile 42 tai 44 tai vielä isompaa.

Vierailija
15/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vaatemuoti vai ehkä nykyajan ravinto?

Vierailija
16/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat liian pientä kokoa. Et ole enää kokoa 38. Kokeile 42 tai 44 tai vielä isompaa.

Osaatko lukea? 

"Nyt mitkään ulkoiluhousut eivät mene kiinni edes suurimmassa koossa (yleensä 46),"

Vierailija
17/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo ongelma sinulla.

Minä olen pukeutunut väljiin vaatteisiin jo noin 50 vuotta. Yli puolet tuosta ajasta olen osannut ommella kaikki päällysvaatteeni itse. Ei tarvitse nyyhkiä tekstiilimarkkinoiden armoilla.

Minkälaisissa töissä olet? Olet varmaan melko hyvä ompelija jolla on siisti kädenjälki, se on hieno juttu. Oma työn jälki ei kyllä business-pukeutumiseen riitä.

Enkä vielä ole kuullut että legginsit olisi toimistokelpoinen vaatekappale.

Mitäs ompelijaa te muut mittatilaajat käytätte? Vaikka jos tarvitsette gore-tex-housut?

Vierailija
18/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea? 

"Nyt mitkään ulkoiluhousut eivät mene kiinni edes suurimmassa koossa (yleensä 46),"

No voi hyvänen aika! Laihduta!

Tai osta miesten vaatteita. Eikä naisten koot lopu 46:teen.

Vierailija
19/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän kyllä että lihominen ei ole yhdenkään vaatekappaleen syy vaan lihottavan ruoan/mätön syy. Vastaavasti vaikka kuinka pukeutuisi tyköistuviin ompelijattaren tekemiin vaatteisiin se ei ole tae että pysyy laihana. Ihan älytön ajatusmaailma edes.

Vierailija
20/90 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella firmalla on oma mittataulukko ja kohderyhmä. Et tule koskaan löytämään nuorisoliikkeestä eläkeläisen vartalolle vartalonmyötäisiä vaatteita.

Ainoa keino on aloittaa etsimällä yli 40- vuotiaille suunnatuille naisille tekevien firmojen mallistoja. Ehkä vielä skandinaavisten tai saksalaisten yritysten.

Jos haluat halvalla mittojen mukaan, opettelet itse ompelemaan ne omat housusi. Se ei ole niin vaikeaa lopulta. Tai sitten ostaa housut ja vie ne muokattavaksi tai tilaa ompelijalta omilla mitoilla. Kalliiksi sekin tulee ostaa aina väärän kokoisia. Yksillä kaavoilla voit tilata useammat parit ja se tulee silloin halvemmaksi. Eri kankailla vaan. Myös monissa maissa ulkomailla on halpoja mittatilauspalveluita. Ehkä matkojen aikana kannattaa hyödyntää sitä mahdollisuutta?

Ihminen kun on laiha on suht samalla tavalla laiha. Lihotessaan sitä taas voi olla monen mallinen. Toisella on leveä vyötärö ja suht kapea lantio ja toisella leveä lantio ja kapea vyötärö. Firmojen on mahdotonta kannattavasti kattaa kaikki vartalon mallit. He valmistavat sitä mitä myydään eniten ja muut jäävät ilman, koska tarkoitus on kuitenkin aina tehdä voittoa, ei hyväntekeväisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän