Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?

Vierailija
14.09.2015 |

Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:16"]

Sanotteko te "mikset ompele itse" kaikille palveluita muilta ostaville tuon saman. Kahvilassa sanotte asiakkaalle, mikset leivo itse pullaa, teatterissakävijälle ihmettelette, miksei esitä itse näytelmiä olohuoneessaan.

[/quote]

Kaikille niille kyllä, jotka eivät ole halukkaita maksamaan toisen työstä. Jos ei halua maksaa talvirenkaiden vaihdosta liikkeelle, on vaihdettava itse. Jos ei halua maksaa pullasta kahvilalle, on leivottava itse. Ja jos ei halua maksaa ompelusta, pitää ommella itse (tai ostaa bangladeshihlaisten lasten hikipalakamaa kaupasta).

Minä - eikä kukaan muukaan noin sanonut - en mitenkään kiistä uniikkitavaran laatua tai kestävyyttä. Sen vain, että kenenkään kaverin tai harrastelijan velsollisuus ei ole tehdä ilmaistyötä pihille tuttavalle.

Vierailija
122/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]

Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.

[/quote]

Yhden pyjaman tekoon kuluu koko viikonloppu, kun on harrastaja.

[/quote]

No kun on saumurit ym.  kaikki kunnia osaaville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelijoissa on eroja, niin harrastajissa kuin ammattilaisissa. Vaatteen rakentamiseen tarvitaan hippunen tai enemmän luovuutta, ripaus matematiikkaa, osanen omgelmien ratkaisukykyä, nippu nopeutta, tietotaitoa ja potku takapuoleen jotta homma edistyy.

Vierailija
124/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä maksaisi 16eur lapsen vaatteesta, jos ihan normaalista käyttövaatteesta on kysymys.
Kaupasta saa halvemmalla... Ulkovaatteet ja juhlavaatteet on erikseen.
Vaikka rahasta ei varsinaisesti ole pula, minä en koe tarpeelliseksi käyttää lasten vaatteisiin isoja summia, koska ne ovat käytössä niin tosi vähän aikaa ja minä en myöskään tykkää myydä käytettyjä kirparilla, joten jälleenmyyntiarvoa en ajattele lainkaan (ja omatekemillä tuskin kummemmin sitä on sen enemmän kun halvoilla perusvaatteillakaan).

Vierailija
125/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vähän. Maksat ajasta ja taidosta.

Vierailija
126/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mallista.

Johonkin kaulukselliseen ja napilliseen menee monta tuntia, perus t-paitaan pari tuntia (jos on koneet esillä ja kaavat valmiiksi leikattuna). Sanoisin, että toi on ihan ok kaverihinta. Tuntipalkkaa ei jää kummoisesti.

Ompeleminen ei ole enää halvempaa kun kaupasta ostaminen. Jos haluat halpaa, mene henkkamaukalle.

Miksi haluat itse ommeltuja?

Vierailija
127/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä diili. Mulla menee kaavoituksesta viimeistelyyn perus vaatteessa ilman yksityiskohtia noin 3-4 tuntia. Ompeluvaihe noin 2 tuntia ja tuntipalkka 10€/tunti taaperon vaatteissa. Lisänä materiaalit niin mä pyydän myyntiin menevistä noin 35€, kavereille tehdessä materiaalien hinnat eli yleensä juurikin sen noin 15€.

Vierailija
128/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele itse ompelemaan. Saat kankaiden hinnalla vaatteet ( tosin koneisiin menee jotain 1000e jos ei ennestään ole) ja lisäksi kivan harrastuksen. Itse pyytäisin tuollaisesta satsista ehkä 10-14e riippuen vaatteen vaativuustasosta. Minulla menisi kaksi iltaa tuollaisen satsin teossa ja lisäsi leikkuu ja kaavojen teko.

Vierailija
129/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaksi tuo on vähän. Tottunut ja kaavat valmiina tekee varmaan puoleen tuntiin gollegepaidan tai housut, tunti jos on jotain muuta kuin 5 suoraa saumaa.

16+materiaalit on taas lapsen vaatteesta melko paljon... kun katsoo kaupan hintoja. Pitkähihaisen trikoopaidan ostin just 8 eurolla.

Vierailija
130/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla hinnalla saat kaupasta. MUTTA toisaalta, ei se sun kaverisikaan nyt kauheaa tuntipalkkaa noista saa. Kertoo vaan siitä, että iso osa myytävistä vaatteista tuotetaan halpamaissa, joissa ompelijoille maksetaan surkeaa palkkaa. Jos heille maksettaisiiin suomalaista palkkatasoa, vaatteiden hinnat olisivat kaupoissa ihan toista tasoa.

Minä miettisin asiaa siltä kantilta, että saat kestävämpiä, eetteisesti valmistettuja ja ihan omannäköisiä vaatteita tuolla lailla. Ja autat samalla ystävääsi.

Joten jos sinulla on tuohon varaa, teetä ihmeessä ystävällä. Jos ei ole, osta kaupasta tai vielä paremminkin kirpparilta. Lasten vaatteet - hyväkuntoiset, taaperovaatteet kun eivät yhdellä lapsella ehdi juurikaan kulua - eivät maksa  kirpparilla juuri mitään, ja tulet samalla harjoittaneeksi arvokasta kierrätystä.

Vierailija
131/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:37"]Opettele itse ompelemaan. Saat kankaiden hinnalla vaatteet ( tosin koneisiin menee jotain 1000e jos ei ennestään ole) ja lisäksi kivan harrastuksen. Itse pyytäisin tuollaisesta satsista ehkä 10-14e riippuen vaatteen vaativuustasosta. Minulla menisi kaksi iltaa tuollaisen satsin teossa ja lisäsi leikkuu ja kaavojen teko.
[/quote]

Siis 10-14euroa vaate, ei koko satsia.

Vierailija
132/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu siitä, millaisa vaatteita ommellaan. Trikoosta,collegesta ommeltavat peruspaidat ja houst surauttaa tosi nopeasti, mutta jos on ihan "tavallista kangasta", kuten esim. kauluspaita, niin aikaa kuluu melkoisesti. Pienen vaatteen ompelu on usein hitaampaa kuin ison.

Vierailija
133/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kohtuullinen hinta jostain t-paidasta tai collarihousuista. Esim farkuista tai muista taskullisista housuista tai takista tuo on naurettava pilkkahinta, jolla ítse en edes katsoisi tilaajaan päin. Esim vuorillisen ja kauluksellisen ulkotakin tekemiseen menee helposti useampi päivä - vaikka olisi kokenut.

Vierailija
134/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus, kyse siis perustrikoovaatteesta: paitaa, collegehousua resoreilla jne.

Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?

Vierailija
135/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokeneella menee T-paidan, pitkähihaisen tai trikoo/collegehousujen ompelemisessa puolesta tunnista tuntiin, jos ovat joustavaa materiaalia. Siihen sitten toinen päälle, jos tarvitsee kaavoittaa ja leikata.  Mitä monimutkaisempi vaate, sen pitempi aika. Tuo 8 euroa/ tunti ei ole kovin kummoinen tuntipalkka, ammattiompelijat pyytävät 30 eurosta ylöspäin tuntipalkkaa. Jos tuntuu sinusta kovalta hinnalta, niin suosittelen opettelemaan itse ompelemaan, saat ehkä siten itsekin perspektiiviä siihen työmäärään, mitä vaatteen ompelemiseen tarvitsee. Toinen vaihtoehto on ostaa kaupasta noita tehotuotantona tehtyjä, joiden ompelijat saavat hätäseen sen 10 senttiä tunnilta työstään.

Vierailija
136/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä sitten täällä oli ketju, jossa neuvottiin ompelijaa ottamaan trikoovaatteen teosta muistaakseni 5-12 euroa/kpl vastaajasta riippuen. En nyt löydä sitä mistään. Itse en maksaisi noin paljon, tai sitten kankaiden jo pitäisi sisältyä mukaan hintaan.

Vierailija
137/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:45"]

Mulla kokeneella menee T-paidan, pitkähihaisen tai trikoo/collegehousujen ompelemisessa puolesta tunnista tuntiin, jos ovat joustavaa materiaalia. Siihen sitten toinen päälle, jos tarvitsee kaavoittaa ja leikata.  Mitä monimutkaisempi vaate, sen pitempi aika. Tuo 8 euroa/ tunti ei ole kovin kummoinen tuntipalkka, ammattiompelijat pyytävät 30 eurosta ylöspäin tuntipalkkaa. Jos tuntuu sinusta kovalta hinnalta, niin suosittelen opettelemaan itse ompelemaan, saat ehkä siten itsekin perspektiiviä siihen työmäärään, mitä vaatteen ompelemiseen tarvitsee. Toinen vaihtoehto on ostaa kaupasta noita tehotuotantona tehtyjä, joiden ompelijat saavat hätäseen sen 10 senttiä tunnilta työstään.

[/quote]

Siis miten saat tuolla logiikalla 8 euroa tunti. Tuostahan tulee 16-32 euroa tunti sinun tahdillasi.

Vierailija
138/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ammattiompelija on ammattilainen, joka a. tekee nopeammin, b työnjälki on ammattilaisen c. maksaa työstään veroja, joten käteen jäävä osuus ei ole 30 euroa tunti

Vierailija
139/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse ompele?  Ei 16e/kpl kuullosta paljolta, sillä lastenvaatteiden ompeluun menee lähes sama aika kuin aikuisten vaatteisiin. Pelkkä ompelu vie vähän aikaa, mutta muut työt sitäkin enemmän esim. kaavoitus, kankaan kuvioiden asettelu, viimeistely, nyörien, kuminauhojen ja nappien ompeleminen, resosin leikkaaminen ja ompelu, ompelukoneen säätö ja lankojen vaihto jne. jne.

Kaupasta saa halvemmalla lastenvaatteita, mutta suurin osa niistä tehdään halpatyövoimamaassa, usein lapsityövoimalla tai jopa laillisesti 13-15v. lapset saattavat niitä ommella ja palkka on vain muutaman euron, puhumattakaan työskentely olosuhteista.

Ammatilaisen tuntiveloitus on 40-50e/h. ja vaate tulee usein moninkertaisesti kalliimmaksi, kun halpatyövoimalla tehty vaate, materiaalin osuus ei paljon ole, vaan hinta muodostuu työstä.

Itse harrastan paljon ompelua ja neulomista ja ystävät pyytävät tekemään milloin mitäkin, mutta eivät ole siitä valmiit maksamaan, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Miksi et tarjoudu ystävällisi pitämään seuraan kun hän ompelee vaatteitasi, niin huomaan oikeasti, kuinka paljon siihen menee aika ja kuinka monta eri työvaihetta siinä on.

Vierailija
140/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:49"]

[/quote]

Siis miten saat tuolla logiikalla 8 euroa tunti. Tuostahan tulee 16-32 euroa tunti sinun tahdillasi.

[/quote]

ajattelin, että ystävälläsi menee n. tunti ompeluun ja toinen tunti kaavoitukseen ja leikkuuseen, eli yhteensä 2 tuntia per vaate. 16/2=8. Anteeksi epäselvä ajatuksen juoksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän