Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?

Vierailija
14.09.2015 |

Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?

Kommentit (150)

81/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan ommella, olen ommellut paljon eläessäni. Silti etsin pari vuotta itselleni villakangastakkia ennen kuin rupesin tekemään itse kun en sopivaa löytänyt. En ikinä milloinkaan kuvittelisi tekeväni kenellekään muulle takkia, koska hinta pitäisi olla h&m-tasoa. Sillä rahalla saa edes kankaita!

Käsityötä ei arvosteta. Tai ainakaan sen tekemiseen tuhraantuneesta ajasta ei olla valmiita maksamaan kymmentä senttiä enempää/tunti. Siitä syystä omilla lapsillani on useita yksilöllisiä ja laadukkaita vaatteita ja asusteita ja roolivaatteita, mutta en ruinaamisesta huolimatta missään nimessä tee samanlaista sinun lapsellesi. Sen päätöksen olen tehnyt että maksusta en tee, lahjoittaa voin.

Vierailija
82/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:53"]

Yli 100 postitettavaa pakettia kuukaudessa vie jonkin verran aikaakin?

[/quote]

Itse jos laskisin, paljonko työtunteja kuukaudessa menisi postituksiin: esim. 110 pakettia, kirjepostina lähilaatikkoon n.15 minuuttia vauhdilla pakkaamisesta lähtien ja takaisin työpisteelle, paketit n. puolesta tunnista kolmeen varttiin lähimpään toimipisteeseen. Keskiarvolla puoli tuntia, tilausten lähettämiseen kuukaudessa menisi työtunteja 55.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden viitos- ja kuutossivujen kirjoituksista muistuu mieleen eräs yrittäjyyttä suunnitellut nuori, joka oli laskenut, että jos hän tekee kynsistudiossaan vaikka kuudet kynnet päivässä 60 eurolla, hänen kuukausipalkkansa on yli 7000 euroa. Ihmetteli siinä sitten, miksi kynsimuotoilijat valittavat, ettei ansioilla oikein elä.

Vierailija
84/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"]Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen. [/quote] Jaa, kyllä mun valmiskaavat sisältää USEITA eri kokoja ja en lyllä leikkaa vaon yhtä kokoa irti, varsinkaan jos haluan tehdä joskus muulloinkin eri kokoisen saman vaatteen. Joten kyllä mielelläni käytän siihen kaavapaperia. On meinaan aikamoista tuhlausta ostaa monta samaa kaavaa vain jotta saa erikokoiset....

[/quote]

No ihan miten jokainen itse haluaa, mutta itse en tuhlaisi kallista kaavapaperia tuollaiseen (lasten trikoovaatteet). Edes vuosikymmenet juhlavaatteita ommellut mummoni ei koskaan ostanut kaavapaperia eikä se asiakasmäärään vaikuttanut.

Vierailija
85/150 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa vielä kirjoittamaan, että eipä tuo kaverin tarjous kyllä ollut mikään "kaverihinta". Paikallisella facebook kirppiskellä eräs ompeluharrastaja lupasi tehdä samoja vaatteita 10-14 euroa/kpl, joten eipä tarvitse miettiä enää kaverin palveluita. Kaveri siis itse tarjosi tekemään, kun etsin tekijää, en ole häneltä kinunnut. Mutta olisin toki olettanut, että hän olisi kaverilta vähän vähempi ottanut, kun vierastkin tekee noin paljon halvemmalla. Luin myös toisen ketjun, joka tähän oli linkitetty ja sekin sai silmäni avautumaan, että aika hyvää bisnestä kaverini yritti minulla tehdä!!!

Vierailija
86/150 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:39"]

Ap palaa vielä kirjoittamaan, että eipä tuo kaverin tarjous kyllä ollut mikään "kaverihinta". Paikallisella facebook kirppiskellä eräs ompeluharrastaja lupasi tehdä samoja vaatteita 10-14 euroa/kpl, joten eipä tarvitse miettiä enää kaverin palveluita. Kaveri siis itse tarjosi tekemään, kun etsin tekijää, en ole häneltä kinunnut. Mutta olisin toki olettanut, että hän olisi kaverilta vähän vähempi ottanut, kun vierastkin tekee noin paljon halvemmalla. Luin myös toisen ketjun, joka tähän oli linkitetty ja sekin sai silmäni avautumaan, että aika hyvää bisnestä kaverini yritti minulla tehdä!!!

[/quote]

Tai ehkä ei halunnut tehdä epätoivoisesti halvalla siinä toivossa, että saisi edes vähän rahaa, vaan osasi arvostaa omaa aikaansa ja vaivannäköään terveellä tavalla.

Minulla on ollut tapana antaa sitkeimmille mä voin vähän maksaakin -pyytäjille niin röyhkeä ylihinta, etteivät kysele kovin monta kertaa.

Vierailija
87/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikäs trendi tämä nyt on, av:lla on viime aikoina kyselty muulloinkin ihan vastaavaa vähän eri sanamuodoin ja kappalemäärin...? Silloin muistaakseni oltiin itse ompelijoita, mutta kaverin kankaista piti tehdä ja 10 vaatetta taaperolle. "

Luulen ompelijan tulleensa jo järkiinsä ja arvostaa omaa vapaa-aikaansa enemmän, kuin tekemällä ystävän lapselle vaatteita pilkkahintaa, kun molemmissa ketjussa puhutaan pelkästä kankaasta ja todennäköisesti ompelijan maksettavaksi jäisivät vielä ompelulangat, nyörit, resorit, kuminauhat, ompeluk.neulat, kovikekankaat, kaavapaperit, napit jne. jolloin ollaan helposti jo miinuksen puolella.

Vierailija
88/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.
[/quote] Tässä ei ole kyse kasata leikattuja kankaita, joita otetaan oikeat palat ja saumataan yhteen. Jo pelkästään siihen, että keskustellaan minkä kangas mihinkin vaatteeseen ja missä koossa tehdään ja muut erikoistoivet vievät helposti 30 minsaa. Sitten leikataan pieniä kappaleita eri kankaista ja siihen menee jo tunti ellei enemmän. Kokeen esille ottamiset, langoittamiset jne. Joten kyllä sitä aikaa kuluu.
Joten kyllä college puvun tekoon voit varata ihan kevyesti 3 tuntia.
Jos haluaa ilmaiseksi lastenvaatteita kerjää niitä kavereilta. Jos suostuu niistä jopa maksamaan vähän on kirpputori oikea paikka. Seuraavaksi tulee halpisketjujen alet jne. Ompelijalta saat yksilöllistä ja kotimaista ja tiedät tekijän. Mutta jos saat halvalla on kyseessä ihan puhdas lahja ompelijalta sinulle.

Vierailija
89/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä. Ihmiset kuvittelevat saavansa ystävänsä "käsityönä" vaatteensa ilmaiseksi tai korkeintaan tarvikkeiden hinnalla ja sitä verrataan kaupassa myytäviin tehotyönä ja lapsityövoimalla tehtyihin tuotteisiin, joissa saumat menevät jo ensimmäisessä pesussa.

Mulla on vino pino "tilauksia"  - kenelle pitäisi ommella mekko, kenen lapselle haalari tai neuloa villatakki tai pusero, sukista ja pipoista puhumattakaan.  Ainaista kinuamista. Tuovat kivan mallin nähtäväksi, ilman mitään kaavoja tai neuleohjeita. Ja tietysti työlle ei lasketa mitään hintaa, kun sä neulot kuitenkin. Tosin jaksavat aina valittaa, kuinka kalliita kankaat tai langat ovat, mutta jättävät toistuvasti hankkimatta muut tarvikkeet esim. napit jne.

Vierailija
90/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla taito- ja taidealoilla törmää samaan.
Ihan silkasta nautinnosta pitäisi tehdä, pikkumateriaalit löytyy tekijän "varastoista" ja aikaakin kuluu tosi vähän, onhan se ihan helppo työkin.

Tehkää itse prkl, jos on niin helppoa ja halpaa ja yksinkertaista ja ammattitekijä on vaan ahne kaveristahyötyjä.

Vierailija
91/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm.. jossei tarvitse etsiä kaavoja (on vaikka valmiina jo aiemmin piirretty ja leikattu oikea koko, kuten monilla paljon ompelevilla on), tai mitään vetoketjua/nepparia/nappia. ihan yhdestä kankaasta, ei esimerkiksi 3 väristä.

en MILLÄÄN usko että paljoa ompelevalla kuluisi siihen noilla spekseillä aikaa pari tuntia..

eriasia jos ompelussa on jotain haastetta, tai kaavat ja kaikki pitää etsiä ja piirtää..

Vierailija
92/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen käsityö arvossaa....

Vierailija
93/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:44"]hmm.. jossei tarvitse etsiä kaavoja (on vaikka valmiina jo aiemmin piirretty ja leikattu oikea koko, kuten monilla paljon ompelevilla on), tai mitään vetoketjua/nepparia/nappia. ihan yhdestä kankaasta, ei esimerkiksi 3 väristä.

en MILLÄÄN usko että paljoa ompelevalla kuluisi siihen noilla spekseillä aikaa pari tuntia..

eriasia jos ompelussa on jotain haastetta, tai kaavat ja kaikki pitää etsiä ja piirtää..
[/quote]

Kankaan kuviot, resorin ompelu on hankalaa ammattilaisellekin, peruskaavaa pitää aina muokata (näkee valmisvaatteistakin, pitkäjalkaiselle lapselle lahkeet on lyhyet ja isommassa koossa vyötärö löysä ja päin vastoin).
Ei ammattilainen edes halua tehdä peruskaavalla "sinnepäin" vaikka saajalle kelpaisi. Kyseessä on ammattiylpeys. En minä ainakaan oman alani työtä tee kuin kunnolla, vaikka saajalle kelpaisi vähän huonompikin, ei sitä kehtaa myöntää omakseen.

Jos ammatikseen ompelee, ei kaverinkaan lapselle kannata tehdä sinnepäin istuvaa vaatetta. Joku kaverin kaveri kysyy, kuka nää on tehnyt ja katsoo, ettei työnjälki ole kunnollista ja näin häviää yksi ihan kunnolla maksava asiakas.

Vierailija
94/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:44"]hmm.. jossei tarvitse etsiä kaavoja (on vaikka valmiina jo aiemmin piirretty ja leikattu oikea koko, kuten monilla paljon ompelevilla on), tai mitään vetoketjua/nepparia/nappia. ihan yhdestä kankaasta, ei esimerkiksi 3 väristä.

[/quote]

Mä ompelen PALJON mutta ei mulla ainakaan ole kaavoja "valmiina". Varsinkaan housujen, collareiden tms OIKEASSA koossa eli n.100cm kun taaperosta on kyse. Toki kaavoja on mutta ne pitää piirtää paperille.

Joten kyllä mulla menis aikaa ihan muutama tunti. Se kaavojen piirtely esim SK lehdestä ei ole helppoa, ne eri kaavat kun menee ristiin rastiin, seuraa siinä sitten silmä tarkkana että piirrät OIKEATA viivaa ja vaatetta etkä väärää. Itse ompeluun ei mene aikaa paitsi resorien kohdalla.

Vierailija
95/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi oman koneen ostamista. Alesta voi saada satasella ihan hyvänkin ompelukoneen, saumurit toki kalliimpia. Eurokankaissa ainakin myydään trikoita ym. isoina paloina kilohintaan ja perusvaatteissa ei kummempia taitoja tarvitse. Haet kirjastosta käsityölehtiä ja kirjoja, ota vaikka ihan kivana harrastuksena :)

Vierailija
96/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä käsin tehty vaate pitäisi saada halvalla? Halpaa vaatetta ovat kaupat ja kirpputorit täynnä, joten jos hinta on ykköskriteeri, sinne vaan.

Tilaustyönä käsin tehdyn vaatteen edut sen sijaan ovat esimerkiksi se, että vaatteesta saa juuri mieleisensä värisen ja tyylisen, sekä valmisvaatetta parempi istuvuus. Materiaalit saattavat olla parempia ja kestävämpiä, samoin työn jälki. Jos näitä haluaa, on aivan oikein maksaa tekijälle asiaankuuluva korvaus ajasta ja vaivasta.

Vierailija
97/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok hinta 16e/ vaate. Ei ainakaan kallis. Miksi haluat teettää lapsellesi vaatteita? Jos luulit sen tulevan edullisemmaksi kuin kaupassa, niin väärin. Kaupasta saa jo pelkällä kankaan hinnalla tai allekin halpatuontimaissa teetettyä perusvaatetta. Jos taas jonkin tietyn kankaan vuoksi haluat lapsellesni vaatteita juuri siitä kankaasta niin hinta on kohtuullinen ellei jopa edullinen.

Vierailija
98/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkennus, kyse siis perustrikoovaatteesta: paitaa, collegehousua resoreilla jne.

Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?"

Tosiaan kannattaa ostaa se "halppiskone". Ja kyllähän siitä ammattitaidosta ja osaamisesta pitäisi maksaa, näin ainakin itse ajattelen, sillä esim. ruohonleikkaajalle, joka ei vaadi erityistä osaamsta, saatan maksaa 20e/h , mutta hyvälle puutarhansuunnittelijalle jolla on silmää yhdistellä värejä ja kasveja olen valmis maksamaan monin kertaisen hinnan hänen osaamisestaan ja taidoistaan. Näin se on myös ompelijan kohdalla.  Näin se vain menee, ellei ystäviä halua käyttää hyväksi.

Vierailija
99/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:07"]

... saumurilla surauttelun lisäksi joutuu pohtimaan vaikka sitä, miten pääntien resorin saa tasaisesti ommeltua.

[/quote]

Kokenut ei tuota enää mieti, vaan tietää miten se tehdään.

Vierailija
100/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:07"]

... saumurilla surauttelun lisäksi joutuu pohtimaan vaikka sitä, miten pääntien resorin saa tasaisesti ommeltua.

[/quote]

Kokenut ei tuota enää mieti, vaan tietää miten se tehdään.
[/quote]

Ei pidä paikkaansa, kyllä mä ainakin mietin AINA mitä ja miten ompelen, helpompaa niin kuin korjata virheitä....