Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?
Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?
Kommentit (150)
Kaupasta saa halvemmalla ja ihan todella kannattaa miettiä miksi on näin. Pienet lapset ompelee niitä muutaman sentin palkalla hirveissä oloissa. Siksi.
Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]Tarkennus, kyse siis perustrikoovaatteesta: paitaa, collegehousua resoreilla jne.
Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?
[/quote]
En oikein usko. Minä tein joulujuhlaan tonttulakkeja 24 kpl ja niihin meni 12 tuntia (6 t la ja 6 t su). Materiaalit ei maksaneet, lahjoitustavaraa. Kaksi ekaa lakkia meni pilalle, mutta sitten alkoi sujua. Työläin vaihe oli se resori lakin reunaan, että sai nätisti. Kulkuset ompelin käsin. Mutta lakeista tulikin hyvin istuvia, erilaisia kuin kankaiset, valmiit kolmiot. Mutta tuli vaan mieleen, että kukaan ei ostaisi tonttulakkia, jos 24 lakkia valmistuu 12 tunnissa. Siis jos olisin palkkaa ottanut.
Jos haluaa 10 samanlaista vaatekappaletta, niin ehkä ne 2 ekaa vie aikaa eniten. Jos sinulle tehdään kaikki erilaisia vaatteita, niin ne EI synny kuin liukuhihnalta.
"Tarkennus, kyse siis perustrikoovaatteesta: paitaa, collegehousua resoreilla jne.
Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?"
Varoittava sana: halppiskonetta ei missään tapauksessa kannata ostaa, sillä silloin aika menee työn purkamiseen, kun tikki on huono.
Vaatteiden ompeluun tarvitaan kunnon ompelukone ja mieluimmin lisäksi saumuri. Eikä vielä pelkästä kankaata tehdä vielä vaatetta, vaan sen lisäksi tarvitaan ompelulankaa (kallista), kuminauhat, vetoketjut, napit, nyörit, kovikekankaat, kaavapaperi jne. jne. jotka lähes poikkeukset monet jättävät ompelijan hankintavaksi, vaan tuovat pelkän kankaan ja kuvittelevat sen riittävät, vaikka tarvikkeet ovat todella kalliita ja useimmiten kalliimpia kuin itse kangas.
Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate.
Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi.
Eipä ole mikään helppo juttu arvioida.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]
Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.
[/quote]
Kaikkine vaiheineen? Sieltä kaavoituksesta alkaen.
Jopa trikoovaatteessa joutuu ottamaan huomioon kankaan kuvioinnin, oikeanlaisen resorin, langat jne. eli millä ajalla tehdään leikkuutyö ja esim. hankitaan olkasaumoihin vahvikenauhat - niitä todella harva tajuaa "kaikki tarvikkeet" tuodessaan tarvittavan.
Jos aikoo ompeluttaa yksinkertaisen T-paidan, niin miksi ei itse mene kansalaisopiston kurssille ja tee niitä paitoja itse. Saattaa huomata, että saumurilla surauttelun lisäksi joutuu pohtimaan vaikka sitä, miten pääntien resorin saa tasaisesti ommeltua.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:06"]
Eipä ole mikään helppo juttu arvioida.
[/quote]
Mielenkiintoista! Tässä ketjussa arvioidaan ihan erilailla asia!! miten voi olla mahdollista!!!!!
Mikäs trendi tämä nyt on, av:lla on viime aikoina kyselty muulloinkin ihan vastaavaa vähän eri sanamuodoin ja kappalemäärin...? Silloin muistaakseni oltiin itse ompelijoita, mutta kaverin kankaista piti tehdä ja 10 vaatetta taaperolle.
Käsityö maksaa ja se saa pyytää joka osaa.
Ammattitaitoinen ompelija tekee muutakin kuin vain ompelee saumat yhteen. Esimerkiksi kaavojen muokkaus juuri käyttäjän mitoille vie aikaa, konetta pitää huoltaa kesken ompelun, lankoja puolata, neuloja vaihtaa jos katkeaa, kankaasta katsoa langansuunta ennen leikkaamista... tämä kaikki vie aikaa ja rahaa.
Tuleeko ap oikean väriset langatkin sinulta? Ja kaavat?