Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?

Vierailija
14.09.2015 |

Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:10"]

Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.

[/quote]

Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?

[/quote]

Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.

[/quote]

No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?

Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.

[/quote]

Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!

[/quote]

Saankos kysyä, onko sinulla vaikeuksia esimerkiksi rahankäytön saralla ja selviätkö päivittäisistä valintatilanteista ilman apua? :)

Vierailija
62/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]

Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.

[/quote]

Kaikkine vaiheineen? Sieltä kaavoituksesta alkaen.

Jopa trikoovaatteessa joutuu ottamaan huomioon kankaan kuvioinnin, oikeanlaisen resorin, langat jne. eli millä ajalla tehdään leikkuutyö ja esim. hankitaan olkasaumoihin vahvikenauhat - niitä todella harva tajuaa "kaikki tarvikkeet" tuodessaan tarvittavan.

Jos aikoo ompeluttaa yksinkertaisen T-paidan, niin miksi ei itse mene kansalaisopiston kurssille ja tee niitä paitoja itse. Saattaa huomata, että saumurilla surauttelun lisäksi joutuu pohtimaan vaikka sitä, miten pääntien resorin saa tasaisesti ommeltua.

[/quote]

Sanotteko te "mikset ompele itse" kaikille palveluita muilta ostaville tuon saman. Kahvilassa sanotte asiakkaalle, mikset leivo itse pullaa, teatterissakävijälle ihmettelette, miksei esitä itse näytelmiä olohuoneessaan.

Minä esim. osaan ommella, mutta en viitsi, koska ompeleminen ei tätänykyä tuota minulle minkäänlaista mielihyvää. Jos joku haluaa teettää vaatteita, niin teettäköön. Jos mukuloita on enemmän kuin yksi, niin vanhimmalle ainakin voisin teettää jotain erilaista. Meillä ainakin nimenomaan itsetehdyt vaatteet ovat kiertäneet lapselta toiselle. Ehkä siksi, että kankaat ovat olleet erityisen hauskoja ja toiseksi, koska ovat uudenveroisia. Varmaan niihin käytetty aikakin on merkinnyt jotain, kaupasta ostettua on suruttomampi panna kierrätykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin taas, miksi en enää ompele kun itselleni. Naapurin rouva saa ihan itse ommella verhonsa ja lyhentää insinöörinsä pöksyt. Rouva siis lupas maksaa työn ja toikin palkaks kahvipaketin ja kanervan.

Vierailija
64/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:16"]

Muistin taas, miksi en enää ompele kun itselleni. Naapurin rouva saa ihan itse ommella verhonsa ja lyhentää insinöörinsä pöksyt. Rouva siis lupas maksaa työn ja toikin palkaks kahvipaketin ja kanervan.

[/quote]

Komppaan ja panen paremmaksi: minulle luvattiin korvaukseksi se, että saisin lupaajan ollessa kesälomalla käydä hänen talossaan hoitamassa kukkia ja puutarhaa ja leikkaamassa ruohoa.

Luit ihan oikein. Selitys tuolle järjestelylle oli se, että kukkien ja puutarhan hoitaminen ja ruohonleikkuu on niin ihanan terapeuttista puuhaa.

Vierailija
65/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toiko mukanaan edes oikean väriset langat housuihin ja verhoihin?

Vierailija
66/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin:

Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta)

Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e

Body 20-30e

Yksinkertainen puuvillamekko 30e

Vaunuverho 25e

Vuoritettu puuvillatakki 50e

Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä.

Vierailija
67/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]

Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä.

[/quote]

Mainostatko jossain? Mistä saat asiakkaasi?

Vierailija
68/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:26"]

[/quote]

Komppaan ja panen paremmaksi: minulle luvattiin korvaukseksi se, että saisin lupaajan ollessa kesälomalla käydä hänen talossaan hoitamassa kukkia ja puutarhaa ja leikkaamassa ruohoa.

Luit ihan oikein. Selitys tuolle järjestelylle oli se, että kukkien ja puutarhan hoitaminen ja ruohonleikkuu on niin ihanan terapeuttista puuhaa.

[/quote]

Mitä hittoa :D

Tuohan on vieläkin hauskempi kuin se, että yksi tuttu antoi kaverille kiitospalkkana kehystetyn kuvan omasta pärstästään.

Vierailija
69/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin:

Body 20-30e

Vaunuverho 25e

[/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin.

Vierailija
70/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiompelijana sanoisin, että osta kaupasta tai opettele tekemään itse.

Vierailija
71/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:09"]

Taitaa trikoo-ompelijan päätulo tulla alihankintatöistä, pitkästä suorasta saumasta. Puuvillatakki 15 euroa, alviton hinta 12.10 e sisältäen materiaalit, heh.

[/quote]

Sorry, vuoritettu puuvillatakki 30 euroa, alvittomana 24,19 euroa, sisältäen materiaalit. Kauankohan menee siihen, kun asiakas valitsee kankaan ja nippelit."

Ja jostakin ne yleiskulutkin on katetta, vaikka kuinka tehtäisiin omalla vapaa-ajalla esim. kirjanpito, siivous jne. Ja vaikka ompelisi kotona, niin joka tapauksessa on oltava työtilat, asianmukaiset koneet jotka vaativat säännöllisesti huoltoa ja korjauksia, puhumattakaan hankintahinnasta ja muista kalusteista. Koneet ja silitysraudat kuluttavat sähköä ja kaikenlaista nippeliä on ostettava määräajoin - saksia, ratkojia,mittanauhoja, nuppineuloja, puolia, omp.koneen neuloja, kaavapaperia ja muita ompelutarvikkeita. Hyvä olisi olla ammattiompelijalla myös jonkinlainen tapaturmavakuutus ja YEL maksut maksettu.

Luulen palkan muodostuvan lähinnä alihankintatyöstä ja muut ovat vain "harrastuksia", sillä noilla hinnoilla ei todella kateta kaikkia kuluja.

[/quote]

Ei kateta ei. Toiminimi käytössä todennäköisesti alihankintatöitä varten, ehkä vaadittu. Ko. vaateompelut harrastuksena kun asiakkaina on lähipiiri, mutta onko ne tulot verotuksessa, ehkä on ehkä ei.
[/quote]
Alihankintahommat ovat satunnaisia ja pääsen niistä huonommalle tuntipalkalle kuin omia tuotteitani myydessä. Ei mitään helppoja yhden sauman juttuja vaan työvaatteita, kestovaippoja ja pehmoleluja esimerkiksi. Urakkapalkalla.

Asiakkaani eivät ole tuttuja vaan ihan ympäri suomen. Postitan kuukaudessa yli sata pakettia. Sitten vielä lisäksi jälleenmyyjien myymät (joissa huonompi kate mutta nopeampi tehdä kuin kustomoidut) sekä myyjäiset, paikallisten asiakkaiden korjausompelut sekä alihankintatyöt.

Vierailija
72/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin:

Body 20-30e

Vaunuverho 25e

[/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin.
[/quote]
No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

Vierailija
73/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako kaikki kankaat nykyään 1,8€/metri? Mistä niin halvalla saa ja onko laatu myös hyvää?

Vierailija
74/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:04"]Maksaako kaikki kankaat nykyään 1,8€/metri? Mistä niin halvalla saa ja onko laatu myös hyvää?
[/quote]

Ei kaikki. Osan saan halvemmallakin. Tämä kyseinen kangas on paksua hyvälaatuista puuvillaa. Suomesta tuskin saa tai kangaskaupasta. Mutta mietippä vaan paljonko vaikka h&m maksaa kankaistaan jos voi myydä aikuisten farkkuja kympillä kaikkien muiden kulujen kanssa.

Vierailija
75/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]

Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä.

[/quote]

Mainostatko jossain? Mistä saat asiakkaasi?
[/quote]

Asun suht pienellä paikkakunnalla. Täällä on keskustassa vain yksi ompelimo (liiketiloissa) ja minun lisäkseni toinen kotona toimiva yrittäjä. Harrastelijoista en tiedä. Liikkeesä hinnat ovat huomattavasti kalliimmat kuin omat hintani, joten aika hyvin sieltä on asiakkaita minulle siirtynyt. Mainostan sosiaalisessa mediassa ja silloin tällöin paikallislehdessä.

Vierailija
76/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:10"]

Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.

[/quote]

Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?

[/quote]

Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.

[/quote]

No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?

Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.

[/quote]

Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!
[/quote]

Tämä on juuri sitä ammattitaitoa, mikä käsityössä maksaa eli sen tietäminen, että trikoolla ja trikoolla on eroa.

Vierailija
77/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote] Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote] No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

[/quote]

Eikö noilla hinnoilla kannattaisi pyörittää jo nettikauppaa.

Vierailija
78/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote]

No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

Tuosta 25 eurostahan sinä tilität arvonlisäveroa 24% eli veroton myynti on n. 20e,  miinus tarvikkeet 1.30e= 18.70e miinus palkan sos.kulut (eläkevak.maksu yms)n. 24% n. 4 euroa= 14e jolla pitäisi kattaa asiakaspalvelutyö + tuotteen valm.aika 10 min. , jolloin puhutaan jo vähintäin ½ tunnista, samoin käytetty aika materiaalin hankkimiseen, kirjanpitotyöt, siivous jne. sen lisäksi tulevat muut kulut esim. vakuutukset, mainonta ja markkinointi, sähkö, koneet, korjaus ja huolto jne.  ja siksi en voi millään ymmärtää miten pyörität liiketoimintassa tulosta.

En ymmärrä, en, vaikka on pitkä kokemus yrityselmästä. Jos hoidat kaikki lakisääteiset yhteiskunnalliset velvoitteet, vaikka työtilat ja koneet olisivat ilmaisia.   

Vierailija
79/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ok tosin voisihan tuon työn ottaa myös verot maksvalta oikealta ompelijalta?

Itse en osaa ommella eikä se itselleni olisi helppoa. Toki monet opettelevat aikuisena ja innostuvatkin mutta jos et ap ole itse ommellut niin miksi yhtäkkiä alkaisit. Hintana tuo 16 euroa ei mielestäni ole paha käsityöstä vaikka toki henkkamaukalta saa halvempaa ja lastenvaatteita on helppo saada ilmaiseksikin kierrätettynä... Kuka mitäkin haluaa ja hankkii.

Vierailija
80/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"]Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen. [/quote] Jaa, kyllä mun valmiskaavat sisältää USEITA eri kokoja ja en lyllä leikkaa vaon yhtä kokoa irti, varsinkaan jos haluan tehdä joskus muulloinkin eri kokoisen saman vaatteen. Joten kyllä mielelläni käytän siihen kaavapaperia. On meinaan aikamoista tuhlausta ostaa monta samaa kaavaa vain jotta saa erikokoiset.... [/quote] Ai niin, mistä noita ilmaisia kaavoja saa tarvittavassa koossa ilman että pitää kikkailla?Kirjaston kaavoja kun ei leikellä eikä Burdean sivuilta tulostettavatkaan kaavai kuitenkaan ole ilmaisia, ne kun pitää TULOSTAA ja ei mun tulostimeen paperia tule ilman ostamista....

[/quote]

Olisikin niin, että saisi tai ostaisi Burdan sivuilta kaavoja ja tulostin tuuppaisi ne ulos A4-kokoisten palojen sijasta valmiiksi leikattuina ja koottuina!