Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?
Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:44"]hmm.. jossei tarvitse etsiä kaavoja (on vaikka valmiina jo aiemmin piirretty ja leikattu oikea koko, kuten monilla paljon ompelevilla on), tai mitään vetoketjua/nepparia/nappia. ihan yhdestä kankaasta, ei esimerkiksi 3 väristä. en MILLÄÄN usko että paljoa ompelevalla kuluisi siihen noilla spekseillä aikaa pari tuntia.. eriasia jos ompelussa on jotain haastetta, tai kaavat ja kaikki pitää etsiä ja piirtää.. [/quote] Kankaan kuviot, resorin ompelu on hankalaa ammattilaisellekin, peruskaavaa pitää aina muokata (näkee valmisvaatteistakin, pitkäjalkaiselle lapselle lahkeet on lyhyet ja isommassa koossa vyötärö löysä ja päin vastoin). Ei ammattilainen edes halua tehdä peruskaavalla "sinnepäin" vaikka saajalle kelpaisi. Kyseessä on ammattiylpeys. En minä ainakaan oman alani työtä tee kuin kunnolla, vaikka saajalle kelpaisi vähän huonompikin, ei sitä kehtaa myöntää omakseen. Jos ammatikseen ompelee, ei kaverinkaan lapselle kannata tehdä sinnepäin istuvaa vaatetta. Joku kaverin kaveri kysyy, kuka nää on tehnyt ja katsoo, ettei työnjälki ole kunnollista ja näin häviää yksi ihan kunnolla maksava asiakas.
[/quote]
Komppaan. Olen kuullut muutamalta suostuttelijalta, että "ei sen tarvitse niin viimeisen päälle olla". En ole kysynyt, mitä tuo tarkoittaa, mutta itsekseni olen ihmetellyt. Tarkoittaakohan tuo sitä, että huolittelun saa jättää tekemättä? Tai että napinläveksi riittää saksilla rouhaistu reikä? Tai että ei niiden hihojen tarvitse samanpituiset olla?
Olen päässyt miettimään tätä samaa asiaa ammattikääntäjän ominaisuudessa, kun puolitutun kummipojan todistukset tai matkanjärjestäjän mutkikkaat säännöt ja ehdot pitäisi kääntää. "Ei sen tarvitse viimeisen päälle olla." Vetäisenkö käännöksen puolella silmällä telkkaria katsoessani vai jätänkö kieliopin sikseen ja käännän sanat, jotka näyttävät tärkeiltä?
Hyvin on mielenkiintoista tämä: kaverille ompeleva kysyy, paljon voi pyytää kaverilta ja silloin sanotaan, että 5 euroa per vaate on sopiva, enempää ei voi missään nimessä pyytää, että alle puolessa tunnissa tuollaisen vaatteen tekee. Sitten kun kysytään toisinpäin, paljon on kohtuullista maksaa kaverille ompelusta, niin silloin 16 euroa onkin sopiva ja aikaakin menee ainakin pari tuntia... Hmmm. Miten tässä nyt näin pääsi käymään???
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:01"]
Hyvin on mielenkiintoista tämä: kaverille ompeleva kysyy, paljon voi pyytää kaverilta ja silloin sanotaan, että 5 euroa per vaate on sopiva, enempää ei voi missään nimessä pyytää, että alle puolessa tunnissa tuollaisen vaatteen tekee. Sitten kun kysytään toisinpäin, paljon on kohtuullista maksaa kaverille ompelusta, niin silloin 16 euroa onkin sopiva ja aikaakin menee ainakin pari tuntia... Hmmm. Miten tässä nyt näin pääsi käymään???
[/quote]
Eri ihmiset kirjoittelevat eri ketjuihin erilaisia mielipiteitään. Siten tässä nyt pääsi käymään.
Katselin tuossa muutaman ompelimon tuntihintoja. Olivat 50-56 euroa. Siitä vain itse kukin laskemaan, paljonko ompelutaitoiselle kaverille sopii maksaa ja paljonko ompelusta voi pyytää.
Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.
JOs on taitava ja nopea ompelija, niin 16 euroa verottomana/ vaate on kieltämättä hiukan korkea hinta esimerkiksi puolen tunnin, tunninkin työstä. Itse olen aika hidas ompelija ja mitä pienemmästä vaatteesta on kyse, sitä kovempi työ niistä on, vauvan vaatteen ompelu on paljon työläämpää kuin naisten trikoomekon.
"Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen."
Jos käsitöillä pääsee noin hyville liksoille, niin miksi ihmeessä niitä ei tehdä itse, vaan kinutaan, riesaksi asti ystäviä ompelemaan tai milloin neulomaan mitäkin. Kinuaminen kyllä osataan, mutta mitään ei olla valmiita maksamaan, niin kuin ap. tapauksessakin.
Minä en korvaani lotkauta kenenkään pyynnöille, vaan valehtelen ompelukoneen olevan rikki tai käteni kipeän ja siksi en pysty tekemään mitään, vaan hoidan salassa kaikki ompelukseni ja neulomukseni, anoppini koneella ja sekös anoppia naurattaa, kun on päässyt juonimaan kanssani, kun hänellä satelee samalla tavalla pyyntöjä ja ilmaiseksi vielä pitäisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"]Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen.
[/quote]
Jaa, kyllä mun valmiskaavat sisältää USEITA eri kokoja ja en lyllä leikkaa vaon yhtä kokoa irti, varsinkaan jos haluan tehdä joskus muulloinkin eri kokoisen saman vaatteen. Joten kyllä mielelläni käytän siihen kaavapaperia. On meinaan aikamoista tuhlausta ostaa monta samaa kaavaa vain jotta saa erikokoiset....
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:09"]
Taitaa trikoo-ompelijan päätulo tulla alihankintatöistä, pitkästä suorasta saumasta. Puuvillatakki 15 euroa, alviton hinta 12.10 e sisältäen materiaalit, heh.
[/quote]
Sorry, vuoritettu puuvillatakki 30 euroa, alvittomana 24,19 euroa, sisältäen materiaalit. Kauankohan menee siihen, kun asiakas valitsee kankaan ja nippelit."
Ja jostakin ne yleiskulutkin on katetta, vaikka kuinka tehtäisiin omalla vapaa-ajalla esim. kirjanpito, siivous jne. Ja vaikka ompelisi kotona, niin joka tapauksessa on oltava työtilat, asianmukaiset koneet jotka vaativat säännöllisesti huoltoa ja korjauksia, puhumattakaan hankintahinnasta ja muista kalusteista. Koneet ja silitysraudat kuluttavat sähköä ja kaikenlaista nippeliä on ostettava määräajoin - saksia, ratkojia,mittanauhoja, nuppineuloja, puolia, omp.koneen neuloja, kaavapaperia ja muita ompelutarvikkeita. Hyvä olisi olla ammattiompelijalla myös jonkinlainen tapaturmavakuutus ja YEL maksut maksettu.
Luulen palkan muodostuvan lähinnä alihankintatyöstä ja muut ovat vain "harrastuksia", sillä noilla hinnoilla ei todella kateta kaikkia kuluja.
[/quote]
Ei kateta ei. Toiminimi käytössä todennäköisesti alihankintatöitä varten, ehkä vaadittu. Ko. vaateompelut harrastuksena kun asiakkaina on lähipiiri, mutta onko ne tulot verotuksessa, ehkä on ehkä ei.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"]Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen.
[/quote]
Jaa, kyllä mun valmiskaavat sisältää USEITA eri kokoja ja en lyllä leikkaa vaon yhtä kokoa irti, varsinkaan jos haluan tehdä joskus muulloinkin eri kokoisen saman vaatteen. Joten kyllä mielelläni käytän siihen kaavapaperia. On meinaan aikamoista tuhlausta ostaa monta samaa kaavaa vain jotta saa erikokoiset....
[/quote]
Ai niin, mistä noita ilmaisia kaavoja saa tarvittavassa koossa ilman että pitää kikkailla?Kirjaston kaavoja kun ei leikellä eikä Burdean sivuilta tulostettavatkaan kaavai kuitenkaan ole ilmaisia, ne kun pitää TULOSTAA ja ei mun tulostimeen paperia tule ilman ostamista....
"Hyvin on mielenkiintoista tämä: kaverille ompeleva kysyy, paljon voi pyytää kaverilta ja silloin sanotaan, että 5 euroa per vaate on sopiva, enempää ei voi missään nimessä pyytää, että alle puolessa tunnissa tuollaisen vaatteen tekee. Sitten kun kysytään toisinpäin, paljon on kohtuullista maksaa kaverille ompelusta, niin silloin 16 euroa onkin sopiva ja aikaakin menee ainakin pari tuntia... Hmmm. Miten tässä nyt näin pääsi käymään???"
Oletko lukenut edes samaa ketjua, lähes kaikki ,ehdottavat vähintäin 100e/ 8 vaatetta ja 15e/kpl. Ja yksi kertoo ommelleensa kaverin lapselle housuja 3,50e/kpl, mutta laskuttaa normaalisti 50e/h.
Ja asiakkaalta tulee tarvikkeet esim. kuminauhat, langat, resorit jne. mutta ap. aloituksessa on vain kangas.
"Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.
[/quote]
Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?
[/quote]
Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.
[/quote]
No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?
Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.
[/quote]
Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!"
TRIKOO on kankaan kudontatyyppi ja materiaali voi olla mitä tahansa esim. silkkitrikoo, villatrikoo, puuvillatrikoo, viskoositrikoo jne.
Aloitusviestissäsi olevat hinnat eivät ole vertailukelpoisia, sillä esimerkkivaatteet todennäköisesti tehdään sarjoina esim. 100 kpl pipoja, 200 housuja jne. kun ap. tapauksessa ne ovat yksilö ja uniikkityötä, jolloin kaavoitukseen, ompeluun, viimeistelyyn menee monin kertainen aika, kuin sarjoissa, samoin ompelukoneet, saumurit ovat teollisuuskäytössä paljon tehokkaampia, kuin kotikoneet. Samoin työskentelyolosuhteet ovat aivan toiset.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:07"]
"Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.
[/quote]
Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?
[/quote]
Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.
[/quote]
No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?
Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.
[/quote]
Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!"
TRIKOO on kankaan kudontatyyppi ja materiaali voi olla mitä tahansa esim. silkkitrikoo, villatrikoo, puuvillatrikoo, viskoositrikoo jne.
Aloitusviestissäsi olevat hinnat eivät ole vertailukelpoisia, sillä esimerkkivaatteet todennäköisesti tehdään sarjoina esim. 100 kpl pipoja, 200 housuja jne. kun ap. tapauksessa ne ovat yksilö ja uniikkityötä, jolloin kaavoitukseen, ompeluun, viimeistelyyn menee monin kertainen aika, kuin sarjoissa, samoin ompelukoneet, saumurit ovat teollisuuskäytössä paljon tehokkaampia, kuin kotikoneet. Samoin työskentelyolosuhteet ovat aivan toiset.
[/quote]
Taitaa mennä aika hukkaan, kun yrittää valistaa näitä itsepäisesti tietämättömiä. Tuo trikoosta jankkaaja kuuluu varmasti siihen porukkaan, jonka mielestä kaikki kiiltävä on silkkiä ja satiini on v****mainen materiaali. :)
"Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?"
Mitä jos ostat vain pelkän ompelutyön ystävältäsi, luulen hänen pudottavan tuosta vielä hintaakin. Ja piirrät ja leikkaat omilla kätösilläsi kaavat, leikkaat kankaasta lankasuoraan ja kuvioiden mukaan kappaleet, mittojen mukaan resosit ja tukikankaat, yhdistelet kankaat nyppineuloin valmiiksi ja annat ystävällesi ommeltavaksi, jonka jälkeen hän palauttaa ne sinulle viimmeisteltäväksi ja laitat resosit, kuminauhat, kiinnikkeet jne. valmiiksi ystäväsi ommeltavaksi ja lopuksi vielä itse viimeistelet lopullisen työn, pudotat kuminauhat, nyörit, ompelet napit jne. Ja näin saat itsekkin "ruhtinaalisen" tuntipalkan ja vielä verottamana, eikä pelkästään ystäväsi.
Ei ole nyörit, napit, nepparit yms. tarvikkeet ilmaisia. Ompelija voi veloittaa ajastakin, jonka hän käyttää tarvikkeiden ostamiseen. Kuin myös parkkipaikkamaksun.
"Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä."
Tuskin nyt kysymys on sentään ammattilaisesta, vaan harrastelijasta, joka tekee töitä kotona ja työstää samaa perusmallia, ilman asiakaiden omia toiveita.
Viime keväänä teetin vuorettoman perusjakun, ompelijan omalla mallilla (yksinkertainen malli) ja vain hihan- ja jakun pituuteen ja leveyteen sai tehdä muutoksia. Hinta 80 euroa, joka sisälsi ompelulangat, tukikangas ja 5 nappia, mutta ei kangasta. Ja pidin sitä jopa edullisena.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]
Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.
[/quote]
Yhden pyjaman tekoon kuluu koko viikonloppu, kun on harrastaja.
"] ... saumurilla surauttelun lisäksi joutuu pohtimaan vaikka sitä, miten pääntien resorin saa tasaisesti ommeltua. [/quote]
Kokenut ei tuota enää mieti, vaan tietää miten se tehdään. [/quote]
Ei pidä paikkaansa, kyllä mä ainakin mietin AINA mitä ja miten ompelen, helpompaa niin kuin korjata virheitä...."
Olen samaa mieltä, vaikka olen kymmeniä vuosia ommellut. Vauvan ja taaperoiden vaatteiden resorien ompeleminen vaatii kyllä aikaa ja vaivannäköä, koska ne ovat suhteettoman kapeat vaatteen leveyteen verrattuna, jotta niistä saadaan kauniita ja istuvia.
Jokainen kyllä pystyy surauttamaan saumurillaan "ylisuuria" ja lerputtavia resoreita, mutta onko ne sitten kauniita ja käyttökelpoisa esim. hupparissa, kun ne eivät suojaa lapsen rannetta milläään tavalla tuulelta tai hiekkalaatikolla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]
Ei nyt trikoovaatteen ompeluun tuntia saa tuhraantumaan, vaikka olisi kuinka tumpelo. Anteeksi nyt vaan. Reilusti alle tuntiin vähänkin ompelua harrastanut saa aikaiseksi yhden trikoovaatteen kaikkine vaiheineen. sanoisin, että 30-50 min/vaate.
[/quote]
Yhden pyjaman tekoon kuluu koko viikonloppu, kun on harrastaja.
[/quote]
Niin ei se PELKKÄ ompelu viekään aikaa vaan se kaikki muu valmistelu.... Jos siis haluaa tehdä hyvää työtä eikä vain roiskaista mitä sattuu...
Minä voin ommella ne collegehousut 3 eurolla/kpl. Mutta en tee siihen hintaan muuta kuin ompelun. Langanpätkät jätän leikkaamatta, kuminauhoja jne. en pujota, mitään en mittaile tai sovita ja palat tuodaan pöydälle ompelukoneen vierelle valmiiksi leikattuina. Eli tilaaja saa aika lailla raakaversion housuista ja jos resorit ei ole oikean mittaisia niin se on sitten että voi voi.