Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?
Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:04"]Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla. [/quote] Joo. Ymmärrän. Olen jo aiemmin sanonut minulle jäävän käteen 1600€, eli noin 10€/tunti. Yritin vain osoittaa että se on näillä hinnoilla hyvinkin mahdollista, jos teen esimerkiksi vaunuverhoja 90 euron edestä tunnissa.
[/quote]
Onko sinulla kirjanpidosta jotain koulutusta, mitä?
[/quote]
Ei ole. Toiminimen yksinkertainen kirjanpito ei ole erityisen hankalaa.
Mä en ikinä kehtais pyytää kolitsipöksyjen suhauttamisesta 16€. Harrastelija tuskin piirtää ja suunnittelee alusta saakka mallia ja kaavoja, vaan kaavat kopioidaan jostain valmiista . Kolitsitakki taskuineen ja huppuineen on vähän eri, siitä 16€ on varmaan ihan jees.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:26"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:04"]Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla. [/quote] Joo. Ymmärrän. Olen jo aiemmin sanonut minulle jäävän käteen 1600€, eli noin 10€/tunti. Yritin vain osoittaa että se on näillä hinnoilla hyvinkin mahdollista, jos teen esimerkiksi vaunuverhoja 90 euron edestä tunnissa. [/quote] Onko sinulla kirjanpidosta jotain koulutusta, mitä? [/quote] Ei ole. Toiminimen yksinkertainen kirjanpito ei ole erityisen hankalaa.
[/quote]
Mitenkäs asiakkaat maksavat tuotteet? Kun he tulevat ympäri Suomea ja tilaavat valituista kankaista vauvan vaatteen, maksavatko he siinä yhteydessä etukäteen vai lähetätkö laskun, vai miten? Miten vaatteet postitat?
Taitaa trikoo-ompelijan päätulo tulla alihankintatöistä, pitkästä suorasta saumasta. Puuvillatakki 15 euroa, alviton hinta 12.10 e sisältäen materiaalit, heh.
Mun mielestä 16 euroa uniikeista oman maun mukaan tehdyistä vaatteista on hyvä hinta, jos työn jälki on hyvää. Ja mikseu tuotteilla olisi jälleenyynti arvoa? Parempi arvo niillä vaan on kuin jollain rättiliikkeiden rytkyillä. En ymmärrä miksi pitäisi ilmatteeksi saada, vaikka kaveri tekee.
Kyllä asia kannattaa ajatella siltä kannalta, että mitä on itse valmis maksamaan. Kaverisi ei tuossa mitään voittoja tahkoa, eli tuskin siitä on kyse. Kun tehdään pientä määrää yksittäisiä tuotteita, kyllä se ottaa aikansa, vaikka kokemusta olisikin. Itsellänikin on ateljee-ompelijan koulutus ja aikaisemmin myös tein niitä töitä. Aika moni tänne on listannut jo, että se tekeminen on aika paljon muuta, kun pelkkä ompelu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:50"]
Taitaa trikoo-ompelijan päätulo tulla alihankintatöistä, pitkästä suorasta saumasta. Puuvillatakki 15 euroa, alviton hinta 12.10 e sisältäen materiaalit, heh.
[/quote]
Sorry, vuoritettu puuvillatakki 30 euroa, alvittomana 24,19 euroa, sisältäen materiaalit. Kauankohan menee siihen, kun asiakas valitsee kankaan ja nippelit.
Mikä on ateljeeompelijan koulutus, en ole ennen kuullut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:08"]Mikä on ateljeeompelijan koulutus, en ole ennen kuullut.
[/quote]
Artesaani/artenomi-ompelija....
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote] Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote] No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.
[/quote]
Oikeasti 5 min siihen, että leikkaat kankaat ja nauhat + tukikankaan (kai sekin pitää leikata?), ompelet yhteen, käännät ja tikkaat reunat (ja tätä ennen langoitat koneen oikeanvärisellä langalla). Olet kyllä äärettömän nopea!
Ja ostat napakkaa puuvillakangasta, joka maksaa 1.8 e/metri, kun me muut emme löydä vastaavaa alle 5 euron hintaan, yleensä hinta on lähempänä 15 e/metri! Kerro ihmeessä, mistä saa noin halpaa kangasta, hamstraan sieltä heti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote] Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote] No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.
[/quote]
Oikeasti 5 min siihen, että leikkaat kankaat ja nauhat + tukikankaan (kai sekin pitää leikata?), ompelet yhteen, käännät ja tikkaat reunat (ja tätä ennen langoitat koneen oikeanvärisellä langalla). Olet kyllä äärettömän nopea!
Ja ostat napakkaa puuvillakangasta, joka maksaa 1.8 e/metri, kun me muut emme löydä vastaavaa alle 5 euron hintaan, yleensä hinta on lähempänä 15 e/metri! Kerro ihmeessä, mistä saa noin halpaa kangasta, hamstraan sieltä heti.
[/quote]
Tuohon hintaan voi saada Kiinasta, mutta laatu on shittiä. Päälle mahdollisesti rahtikulut. + alv päälle 22 euron tilauksen. Tuolla trikoo-pipo-työvaate-verho-ompelijalla kello käy normaalia hitaammin.
[/quote]
Sorry, vuoritettu puuvillatakki 30 euroa, alvittomana 24,19 euroa, sisältäen materiaalit. Kauankohan menee siihen, kun asiakas valitsee kankaan ja nippelit."
Ja jostakin ne yleiskulutkin on katetta, vaikka kuinka tehtäisiin omalla vapaa-ajalla esim. kirjanpito, siivous jne. Ja vaikka ompelisi kotona, niin joka tapauksessa on oltava työtilat, asianmukaiset koneet jotka vaativat säännöllisesti huoltoa ja korjauksia, puhumattakaan hankintahinnasta ja muista kalusteista. Koneet ja silitysraudat kuluttavat sähköä ja kaikenlaista nippeliä on ostettava määräajoin - saksia, ratkojia,mittanauhoja, nuppineuloja, puolia, omp.koneen neuloja, kaavapaperia ja muita ompelutarvikkeita. Hyvä olisi olla ammattiompelijalla myös jonkinlainen tapaturmavakuutus ja YEL maksut maksettu.
Luulen palkan muodostuvan lähinnä alihankintatyöstä ja muut ovat vain "harrastuksia", sillä noilla hinnoilla ei todella kateta kaikkia kuluja.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:26"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:04"]Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla. [/quote] Joo. Ymmärrän. Olen jo aiemmin sanonut minulle jäävän käteen 1600€, eli noin 10€/tunti. Yritin vain osoittaa että se on näillä hinnoilla hyvinkin mahdollista, jos teen esimerkiksi vaunuverhoja 90 euron edestä tunnissa. [/quote] Onko sinulla kirjanpidosta jotain koulutusta, mitä? [/quote] Ei ole. Toiminimen yksinkertainen kirjanpito ei ole erityisen hankalaa.
[/quote]
Mitenkäs asiakkaat maksavat tuotteet? Kun he tulevat ympäri Suomea ja tilaavat valituista kankaista vauvan vaatteen, maksavatko he siinä yhteydessä etukäteen vai lähetätkö laskun, vai miten? Miten vaatteet postitat?
[/quote]
Tilisiirtona, siitä ei tule kuluja. Asiakas maksaa, ompelen kun maksu näkyy ja lähetän. Näin en tee turhaa työtä kun osa jättää kuitenkin lunastamatta. Käytän smarpostia, ärräpakettia ja lähellä-pakettia sekä ihan perinteistä kirjettä, kun suurin osa mahtuu ihan niissä. Postikulut tulee luonnollisesti asiakkaan maksettaviksi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:08"]Mikä on ateljeeompelijan koulutus, en ole ennen kuullut.
[/quote]
Vaatetusalan artesaani.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:05"]Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate. Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi. [/quote] Mikä ihme on peruskaava? Ajatteletko että t-paita valmistuu vauvasta vaariin samalla kaavalla, oli koko mikä tahansa? Kyllä joka paitaan, housuun ja mihin vaan, kaava piirretään erikseen. [/quote] Harrastelijan kielenkäytössä peruskaava taitaa olla mahdollisimman yksinkertainen kaava, josta krumeluurit puuttuvat. Peruskaavaa tietysti on joka koossa, ja ihmettelenpä, kuinka monen ateljeeompelijankaan hyllystä löytyy pöksyjen tai takin kaavat joka koossa kummallekin sukupuolelle. Kyllä siinä kaavapaperi suhisee, kun yrittäjä piirtelee peruskaavoja varastoon vauvasta vaariin. :) http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030507/1086702418184/1086704631974/1166446190491/1166706132739.html Voin muuten kuvitella, kuinka ketjun trikooasiantuntija tulee kertomaan, että kun käyttää peruskaavaa, ei tarvitse piirtää asiakkaalle omaa - muuttelee vain sitä peruskaavaa tarpeen mukaan... [/quote]
En tiedä sinusta, mutta ainakin meillä koulussa oli käytössä naisten varastokokoiset peruskaavat, joita kuositeltiin tarpeen mukaan. Toki opeteltiin piirtämään alusta alkaenkin laskukaavoilla kaavat. Minä kopioin kaavat mukaani ja käytän niitä edelleen.
Joo, mutta niin kuin kirjoitat, teit muutokset omien mittojesi mukaan ok. mutta ne samat kaavat ei kuitenkaan kävisi minun mitoilleni tai naapurin Sarin, ellei niihin tehtäisi omia muutostöitä, joiden tekeminen vie aikaa ja muutostöihin tarvitaan hiukan osaamista ja tietoa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:59"]
[/quote]
[/quote]
Tilaan ulkomailta.
Pakkohan sun on tajuta ettei yritykset maksa mitään 15€ hintoja metriltä. Ikeassa halvin valkonen lakana 240cm 1,5€. Paljon luulet sen kankaan maksavan ikealle metriltä? Tai tosiaan hm aikuisten kympin maksavat farkut joihin menee yli metri kangasta.
Ei tulisi mieleenkään maksaa esim eurokankaan hintoja.
1600 euroa käteen kuussa, eli brutto päälle kolmen tonnin kuussa? Tuskin! Kirjanpito opittu itse, mutta ei tunnu olevan käsitystä todellisista menoista ja tuloista. Kaikenlaisia sitä markkinoilla.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:36"]
On hyvä diili. Mulla menee kaavoituksesta viimeistelyyn perus vaatteessa ilman yksityiskohtia noin 3-4 tuntia. Ompeluvaihe noin 2 tuntia ja tuntipalkka 10€/tunti taaperon vaatteissa. Lisänä materiaalit niin mä pyydän myyntiin menevistä noin 35€, kavereille tehdessä materiaalien hinnat eli yleensä juurikin sen noin 15€.
[/quote]
Ootk kyllä todella nopea jos teet kaavatkin tuossa 3-4 tunnissa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:45"]
Mulla kokeneella menee T-paidan, pitkähihaisen tai trikoo/collegehousujen ompelemisessa puolesta tunnista tuntiin, jos ovat joustavaa materiaalia. Siihen sitten toinen päälle, jos tarvitsee kaavoittaa ja leikata. Mitä monimutkaisempi vaate, sen pitempi aika. Tuo 8 euroa/ tunti ei ole kovin kummoinen tuntipalkka, ammattiompelijat pyytävät 30 eurosta ylöspäin tuntipalkkaa. Jos tuntuu sinusta kovalta hinnalta, niin suosittelen opettelemaan itse ompelemaan, saat ehkä siten itsekin perspektiiviä siihen työmäärään, mitä vaatteen ompelemiseen tarvitsee. Toinen vaihtoehto on ostaa kaupasta noita tehotuotantona tehtyjä, joiden ompelijat saavat hätäseen sen 10 senttiä tunnilta työstään.
[/quote]
Siis miten saat tuolla logiikalla 8 euroa tunti. Tuostahan tulee 16-32 euroa tunti sinun tahdillasi.
[/quote]
ajattelin, että ystävälläsi menee n. tunti ompeluun ja toinen tunti kaavoitukseen ja leikkuuseen, eli yhteensä 2 tuntia per vaate. 16/2=8. Anteeksi epäselvä ajatuksen juoksu.
[/quote]
MITÄ? Itse olen aloittelva harrastelija eikä minulta mene tuntia paidan tai housujen ompeluun. Ehkä kokonaisuudessa. Ja seuraavat vaatekappaleet sitä nopeammin kun kaavat ja säädöt on jo tehty.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:05"]Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate. Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi. [/quote] Mikä ihme on peruskaava? Ajatteletko että t-paita valmistuu vauvasta vaariin samalla kaavalla, oli koko mikä tahansa? Kyllä joka paitaan, housuun ja mihin vaan, kaava piirretään erikseen. [/quote] Harrastelijan kielenkäytössä peruskaava taitaa olla mahdollisimman yksinkertainen kaava, josta krumeluurit puuttuvat. Peruskaavaa tietysti on joka koossa, ja ihmettelenpä, kuinka monen ateljeeompelijankaan hyllystä löytyy pöksyjen tai takin kaavat joka koossa kummallekin sukupuolelle. Kyllä siinä kaavapaperi suhisee, kun yrittäjä piirtelee peruskaavoja varastoon vauvasta vaariin. :) http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030507/1086702418184/1086704631974/1166446190491/1166706132739.html Voin muuten kuvitella, kuinka ketjun trikooasiantuntija tulee kertomaan, että kun käyttää peruskaavaa, ei tarvitse piirtää asiakkaalle omaa - muuttelee vain sitä peruskaavaa tarpeen mukaan... [/quote] En tiedä sinusta, mutta ainakin meillä koulussa oli käytössä naisten varastokokoiset peruskaavat, joita kuositeltiin tarpeen mukaan. Toki opeteltiin piirtämään alusta alkaenkin laskukaavoilla kaavat. Minä kopioin kaavat mukaani ja käytän niitä edelleen.
[/quote]
Uskotaan, uskotaan, on minullakin peruskaavoja vaikka millä mitalla. Nyt vain on kysymys siitä, mitä peruskaava tarkoittaa meille ompelutaitoisille ja niille, jotka eivät ompelemisesta tiedä oikein yhtään mitään.